HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Franciaországban mindenki Párizsba akar menni. Léteznek persze átlós járatok is, csak... (2024.03.04. 22:34) TGV - hogyan tovább?

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2018.08.19. 20:08 Balogh Zsolt

A Dél-afrikai legendás Kék Vonat

Afrika vasúti közlekedésére gondolva nem feltétlenül a modern és kényelmes utazás, inkább a bizonytalan és veszélyes kaland az, ami elsőre eszünkbe jut. Afrika déli és északi részén azonban európai szintű a vasúti közlekedés színvonala, sőt több világhírű luxusvonat is közlekedik a tehetős utasok kiszolgálására.

A Kék Vonat a Viktória-vízesésnél (kép forrása: www.blacktomato.com)

A Dél-afrikai Köztársaság minden igényt kielégítő, síneken guruló ötcsillagos járata a Kék Vonat, mely Fokvárosból kiindulva négy különböző irányba is közlekedett, páratlan eleganciát kínálva a tehetőseknek.

A Kék Vonat 1600 kilométert tesz meg Pretoria és Fokváros között, a világ egyik legvonzóbb vonatútját kínálva. A szerelvény a hálókocsikon kívül két társalgót (egy dohányzót és egy nem-dohányzót), étkezőkocsit, konyhát és egy kilátókocsit továbbít.

Története

A Dél-afrikai Köztársaság területét a portugálok fedezték fel, majd holland kereskedők alapították meg az első városokat. Később az angolok vásárolták meg a területet, ezután angol fennhatóság alá került. A búr háborúk lezárultával az angolok elvették az itt élők függetlenségét, így a terület angol gyarmattá vált.

Kép még a gőzmozdonyos időkből (kép forrása: koos.hu)

A vasútépítések is az angolok nevéhez fűződik, az ország első vasútvonalát még az angolok építették ki 1435 milliméteres nyomtávolsággal. Később azonban, a többi vonal építésekkor már a keskenyebb, 1067 mm-es nyomtávolságot alkalmazták költségcsökkentési célokból (ez a nyomtávolság később elterjedt Afrika több országában és Japánban is).

A Kék Vonat őse az Union Limited és az Union Express járatok voltak, melyek 1923-ban indultak és Johannesburgból Fokvárosba közlekedtek. Fokvárosból hajók indultak tovább Anglia felé. Az Union Express 1933-tól olyan luxus vonatokat indított, melyekben már étkezőkocsi és légkondicionálás is volt. 1937-től a kocsikat kékre festették, melyről később a nevét is kapta.

A második világháború idején a luxusvonat közlekedése szünetelt, csak 1946-ban indult el ismét. Az újraindítás után hivatalosan is a Kék Vonat márkanevet kapta meg.

A felsővezetékes szakaszon robog a Kék Vonat két 3E sorozatú villamos mozdonnyal

1955-re Fokváros és Touws River között kiépült a felsővezeték, ezen a szakaszon így elindulhatott a villamos vontatás is. A Kék Vonat új mozdonyai a Co'Co' sorozatú, 1700 kW teljesítményű, 3E sorozatba tartozó villamos gépek lettek. Az útvonal többi részén kettő dízelmozdony vontatja a szerelvényt. 1959-ben a Wegmann & Co. új légkondicionált étkező- és konyhakocsit készített a szerelvényhez. 

1972 szeptemberében két, a dél-afrikai Union Carriage & Wagon által épített 16 kocsiból álló szerelvényt szereztek be. A kocsik minden részlete az utasok maximális kényelmét igyekszik szolgálni, sok apróság felel a tökéletes hang- és rezgéscsillapításért is. 1997-ben a mindkét szerelvényt felújították.

Útvonal

2002-ig a Kék Vonat négy különböző útvonalon közlekedett:

  • Pretoria-Fokváros;
  • a festői "Garden Route": Fokvárosból a Port Elizabethbe;
  • Hoedspruitig, a Kruger Park nyugati széléig;
  • Zimbabwébe Viktória vízeséshez

2004-re az utolsó két útvonalat megszüntették, az elsőt az érdeklődés hiánya, az utóbbit a szomszédos Zimbabwe vasúthálózata által szabálytalanul felszámított vasúti díjak nagysága miatt.

2007-től csak egyetlen útvonal maradt, a Pretoria-Fokváros; de ezen kívül még speciális csomagokat kínálnak Durban vagy a Bakubung Game Lodge felé.

2009 óta a Kék Vonatot a Luxrail, a Transnet Freight Rail (a Dél-afrikai Köztársaság nemzeti vasúttársasága) divíziója üzemelteti.

A gyarmatosítók nagy álma volt, hogy Fokvárost összekössék egész Afrikán keresztülvágva Kairóval. Ez az álom azonban csak részben valósult meg, ennek az első szakaszán közlekedik a Kék Vonat is.

A vonat

A szolgáltatáshoz két szerelvény áll rendelkezésre: egyik északról délre, másik pedig délről északra közlekedik. Ez lehetővé teszi, hogy minden másnap, mindkét irányba induljon egy-egy vonat. Az utazás reggel 6:30-tól másnap délután 15:00-ig tart.

A Kék Vonat (kép forrása: www.signatureluxurytravel.com.au)

A két szerelvény némiképpen különböző: az elsőben 37 lakosztály található 74 vendég számára, a másodikban 29 lakosztály 58 vendégnek. A vonatot konyhakocsi, étkezőkocsi, kilátókocsi és konferencia-kocsi egészíti ki.

Fürdőszoba a vonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az étkezőkocsi (kép forrása: Wikimedia Commons)

A hálókocsikban kétágyas kabinok találhatóak, melyek hangszigeteltek, vastag szőnyegekkel otthonossá varázsoltak és természetesen légkondicionáltak. Mindegyik saját fürdőszobával rendelkezik, a többségükben még fürdőkád is található. Az üzemeltető Transdev a vonatot egy guruló ötcsillagos hotelként reklámozza, melyen már királyok és elnökök is utaztak.

Hálószoba a vonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nem csak a kocsik, hanem a szerelvényhez tartozó mozdonyok is sötétkék színűek, sárga pályakotróval és sárga kapaszkodókkal.

A vonatok maximum 90 km/h sebességgel haladnak.

Az útvonalon a Passenger Rail Agency of South Africa egyik divíziója, a Shosholoza Meyl szintén üzemeltet egy járatot Fokváros és Pretoria között, ez azonban nem luxusvonat.

Az utazás

Az egész utazás páratlan luxuskörülmények közt telik: a fülkék hőmérsékletét mindenki magának állíthatja be, a fürdőszobában kézmosáshoz hideg és meleg víz is rendelkezésre áll, sőt egy harmadik csapból jéghideg ivóvíz folyik! A vonaton nagyszámú személyzet gondoskodik az utasok kényelméről, kérhetünk akár cipőtisztítást is.

Vacsora a vonaton (kép forrása: www.signatureluxurytravel.com.au)

A reggeli, az ebéd és a vacsora árát is tartalmazza a jegy ára, az étkezések a luxus étkezőkocsikban történik kristálypoharakkal és ezüst evőeszközökkel. Az ételekhez a legjobb minőségű dél-afrikai borokat és francia pezsgőket szolgálják fel a pincérek. Megjelenés a vacsoránál csak alkalomhoz illő ruhában, férfiaknak öltönyben, nőknek estélyiben lehetséges.

Az utazás közben az ablakon kitekintve nem csak kultúrtájakat, ültetvényeket és szőlőhegyeket láthatunk, hanem megpillanthatjuk az afrikai vadvilág képviselőit is: a struccokat, az antilopokat, flamingókat és még ki tudja mi mindent.

Két dízelmozdony veszi át a vontatást (kép forrása: www.mikehigginbottominterestingtimes.co.uk)

A Kék Vonattal nem olcsó az utazás: Fokvárostól Pretoriáig egy főnek 24.645 dél-afrikai randba, mintegy 470 ezer Ft-ba kerül ez az élmény.

Források

* A Kék Vonat hivatalos oldala
* az angol Wikipédia Blue Train című szócikke
* Vonattal a Föld körül című könyv A Kék Vonattal Fokvárostól Johannesburgig című fejezete

Szólj hozzá!

Címkék: afrika index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1114189695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása