Még javában folyt a MÁV részére a MÁV V43 sorozatú mozdonyok gyártása, amikor is a Ganztól egy újabb, nagyobb teljesítményű típust rendeltek. Az első prototípus 1975-ben érkezett meg. A hattengelyes, tirisztoros szabályzással rendelkező mozdony a MÁV V63 nevet kapta, de a vasútbarátok között inkább a "Gigant" név honosodott meg.
Ha a valóságban nem is, de H0-s modell készült a V47-es mozdonyból (kép forrása: Flickr.com)
A becenév nem véletlen, sokáig ugyanis ez volt a MÁV legerősebb mozdonya a 3575 kW-os teljesítményével. Ezt a címet a 2002-ben megérkezett MÁV 1047 sorozat vette el a maga 6400 kW-jával. A mostani bejegyzés azonban nem a V63-ról és nem az 1047-esről, hanem egy, csak a rajzasztalon létező típusról, a Gigant négytengelyes változatáról, a MÁV V47 sorozatról szól.
Egymás mellett a hattengelyes és a négytengelyes változat H0-s modellje (kép forrása: Flickr.com)
A MÁV és az ipar illetékességei kellő időben, illetve figyelembe véve a nemzetközi műszaki fejlődést, 1988-ban egy 5000 kW-os teljesítményű, korszerű aszinkron hajtású, négytengelyes villamos mozdony kifejlesztését tervezték. A 17250 mm hosszúságú mozdony két méterrel és húsz centivel lett volna rövidebb a V63 sorozatnál, formája azonban ugyanaz maradt, mint amit Simon Károly megálmodott a '70-es években: Ugyanolyan robosztus homlokfal, ugyanolyan karakteres megjelenéssel.
A mozdony jellegrajza (kép forrása: www.vasutgepeszet.hu)
Sajnos azonban az időzítés rossz volt, ugyanis hamarosan jött a rendszerváltás, ami számos magyar cégnek és ígéretesnek tűnő fejlesztésnek jelentette a végét. A nagy állami cégek nem élték túl a kapitalizmusra való áttérést és a megfelelő pénzügyi források hiánya miatt sok ígéretes fejlesztés félbeszakadt. Így járt többek között a magyar metrószerelvény, a magyar IC motorvonat és az új V47-es villamos mozdony is.
Történt még egy kísérlet a hazai mozdonygyártás újbóli beindítására német segítséggel, ám ez a második terv is zátonyra futott. A tervezett MÁV V48 sorozatról a MÁV V48, avagy a Pannon-Sprinter című cikkben lehet részletesebben olvasni.
Eközben a szomszéd vasutak sem tétlenkedtek, elég csak a közeli szomszédunkra, az osztrák ÖBB-re gondolni. Szintén a '70-es években fejlesztették ki saját nagyteljesítményű, négytengelyes mozdonyukat, az ÖBB 1044 sorozatot. Az ő változatuk a magyar tervekben szereplő géptől is erősebbre sikerült: 5400 kW-os teljesítményével sokáig a világ legerősebb négytengelyes villamosmozdonyának számított és csak az osztrák Taurusok érkezésével került a képzeletbeli dobogó második fokára. Az ÖBB 217 db-ot szerzett be a mozdonyból és mind a mai napig aktív szolgálatban vannak a belföldi vonatok élén, de egy kisebb átalakítás miatt már mint ÖBB 1144 sorozatba átszámozva.
RoLa vonat Kecskeméten 2009-ben egy MÁV 1047 sorozatú mozdonnyal, végül ezek a gépek lettek a legerősebb magyar mozdonyok
A "Kisgigantnak" a magam szerény eszközeivel én is emléket állítottam, a mozdony modelljét elkészítettem a JBSS Bahn játékprogramhoz is, bizonyos részletek megrajzolását pedig a fantáziámra bíztam. A mozdony arányaiban idézi az eredeti terveket, arányosan lerövidített hosszal.
A négytengelyes- és a hattengelyes változat egymás mellett a JBSS Bahn játékprogramban
A modell letölthető a megaupload weboldalról azoknak, akik szeretnének egy újabb különleges mozdonyt is látni valamelyik JBSS Bahn pályájukon.
Utolsó kommentek