HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2017.03.14. 16:15 Balogh Zsolt

Kisvonattal a hegyekbe: A Petit train d'Artouste

A spanyol-francia határon található Pireneusok számos programlehetőséget kínál az idelátogatóknak. A magas hegységrendszer már ősidők óta komoly akadálya a közlekedésnek, ám szerencsére a mérnököket még egy ekkora természeti kihívás sem tántorított el.

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasútA kis vonat a meredek hegyoldalban (kép forrása: www.skiinfo.fr)

A Pireneusok a szép tájakon és a csipkés hegycsúcsokon kívül számos közlekedési különlegességet is tartogat az idelátogatóknak, amit tovább színesít, hogy itt két hatalmas birodalom határa is fekszik. A merőben eltérő francia és a spanyol közlekedési hálózatok összekapcsolása több furcsa, különleges és izgalmas vasút megépítését tették szükségessé, gondoljunk csak a Ligne de Cerdagne különleges vonalára vagy a francia TGV 8300 méteres Perthus-alagútjára.

Ezek közé tartozik továbbá a Petit train d'Artouste nevű keskeny nyomtávolságú kisvasút is Franciaország déli részén, Pyrénées-Atlantiques megyében, Pau és Laruns városok közelében, közel a spanyol határhoz.

Műszaki jellemzői

Az egyvágányú vasútvonal mindössze 10 km hosszúságú, és 500 mm-es nyomtávolsággal épült ki. A nyitott szerelvényeket apró dízelmozdonyok vontatják, óránként mindössze 15 km per órás sebességgel. De nem is baj ez, mert a kocsikból a hegyek és völgyek, a szakadékok és a meredek sziklafalak látványa miatt nincs is szükség a nagyobb sebességre. A felső végállomás közelében, több mint 2000 méteres magasságban található a Lac d'Artouste nevű félig-mesterséges tó is.

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasútA vasútvonal vadregényes tájakon halad keresztül (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Pireneusokban ilyen magasságban már csak kevés növényfaj él meg, a fák egyre kisebbek és kisebbek lesznek, végül teljesen átadják a helyüket a hideg- és széltűrő növényeknek. De még a legellenállóbbak sem képesek megmaradni a csupasz sziklákon, így egyre több és több helyen fehérlik ki a hegység csupasz sziklái.

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasútA hatkocsis vonat utasaival (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonalon a két végállomáson kívül további hat kisebb állomás is található, ahol vonatkeresztek lebonyolítása is lehetséges. Ezek a kis állomások így jelentősen megnövelik a vasútvonal kapacitását.

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasútIndulásra váró szerelvények (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mint ahogy a képeken is látható, a piros-sárga, élénkszínű személykocsik tizenkét személyesek, ablak nincs rajtuk, így kényelmesen lehet belőlük a tájat is fotózni. A rossz idő ellen a kocsik tetején található, kinyitható ponyva véd. De jó idő esetén a kocsik szinte minden irányba teljesen nyitottak, a fotósok legnagyobb örömére!

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasútItt még lankásabb a táj, csenevész fák is előfordulnak (kép forrása: Wikimedia Commons)

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasút, végállomásHáromvágányos állomás a vonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

Története

A vasútvonalat a francia Chemins de fer du Midi vasúttársaság  építtette az 1920-as években.  A CFM volt a környékbeli vasútvonalak akkori üzemeltetője. 1920 és 1932 között a vállalat több villamos erőművet is épített a hegyekben, mely sok és nehéz építési munkával járt. Az építkezések megkönnyítése érdekében épült a 10 km hosszúságú keskeny nyomtávú gazdasági vasút is. Miután az építkezések befejeződtek, a CFM meglátta a feleslegessé vált vasútvonalban a turista-attrakció lehetőségét és a teherszállítás után a személyszállítás lett a feladata.

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasút, Renault R2A vasútvonal eredeti vontatójárműve, egy Renault R2 (kép forrása: www.cfchanteraines.fr)

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasút, WhitecombEgy Whitecomb mozdony (kép forrása: www.cfchanteraines.fr)

Az eredeti hat Renault R2 sorozatú mozdonyt 1963-ban hat új Billard T60D és öt Whitecomb mozdony váltotta le.

1938-ban a vasútvonalat államosították és a Francia Államvasút, az SNCF kezelésébe került. Bár a vasútvonalat építtető vasúttársaság, a Chemins de fer du Midi már évtizedek óta megszűnt, a mozdonyok orrán még mindig látható a társaság emblémája, a CFM.

Érdekesség, hogy a mozdonyvezető nem a menetiránnyal szemben foglal helyet a mozdonyban, hanem a vezetőálláshoz képest oldalt ül. Erre a szokatlan megoldásra azért van szükség, mert az apró mozdony vezetőállásában nincs hely kettő ülésnek és kezelőszerveknek irányonként, így mindkét irányba haladáskor a mozdonyvezető azonos pozícióban kénytelen ülni.

Útvonal

Az első állomás Artouste-Fabrèges településen található, a tenger szinttől 1240 méteres magasságban, a Lac de Fabrèges nevű tó mellett, a Gave du Brousset völgyében. Itt még csak egy gondolalift végállomás van, mely felvisz majd a kisvasút tényleges alsó állomásához. Artouste-Fabrèges csak közúton közelíthető meg személygépkocsival.

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasútA vasútvonal prospektusa (kép forrása: www.altiservice.com)

A gondolalift innen 1920 méteres magasságba repít, a kisvasút alsó, Ossau2000 nevezetű állomáshoz (a vágányok innen mindkét irányba továbbvezetnek, azonban csak az egyik irány járható a turistavonatoknak). A vonat, miután elhagyja Ossau2000-et, egy 315 méter hosszúságú alagúton halad át a hegygerinc alatt, majd eléri a Gave de Soussouéou völgyét és a Gave d'Ossau másik mellékfolyóját. Ezután a vasút meredek sziklapárkányokon halad a La d'Artouste gátig. A végállomás 1940 méteres magasságban található. Innen nem messze helyezkedik el a Lac d'Artouste nevű félig-mesterséges tó is, mely egy vízierőművet táplál.

Forgalom

A vonalon hatkocsis szerelvények közlekednek, melyeket egy-egy kis dízelmozdony vontat. Egy kocsiba 12 személy fér el, így egy vonatra összesen 72 utas válthat jegyet. Az utazási szezon május végétől vagy június elejétől egészen szeptember végéig vagy október elejéig tart.

Petit train d'Artouste, franciaország, pireneusok, kisvonat, hegyi vasútA kismozdony és vonata (kép forrása: www.cheminots.net)

A 10 km-es vonalon a legnagyobb sebesség 15 km/h, a menetidő egy órás. Forgalmas napokon tíz szerelvény is elindul felfelé, óránként akár három is. Lefelé már ritkábban közlekednek, minden órában egy-egy vonat ereszkedik le a völgybe.

Az alsó állomásról a szerelvények 8:30 és 14:30 között indulnak.

Youtube videó a vonalról

Az alsó állomás a Google térképén

A Pireneusok a francia-spanyol határon egy igazi vadregényes, szinte eredeti állapotában megmaradt magashegység apró hegyi falvakkal, kanyargós utakkal és rengeteg turistaútvonallal. De mint látható, nem csak a keményvonalas túrázóknak adatik meg a hegység páratlan szépsége, bizonyos részeit vonattal is felfedezhetjük!

1 komment

Címkék: franciaország kisvasút index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9712337589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2017.03.16. 11:28:29

A másik pireneusi vonattal (Ligne de Cerdagne) szemben ehhez még nem volt szerencsém, de lehet, hogy a nyári programba az idén belefér.
Az ülések zseniálisak: a teknők átbillenthetőek, így mindkét irányban mindenki menetirányba nézve foglalhat helyet.
süti beállítások módosítása