Afrika vasúti közlekedése rendkívül változatos minőségű: egyes országokban nagyon elmaradott, meg sem közelíti az európai minőséget. Még az egykori gyarmatosítók építették ki, melyekre azóta sem sokat költöttek.
Néhány országban azonban elfogadható, vagy épp irigylésre méltó vasút épül. Kína fokozatosan növeli befolyását a világban, így többek között Afrikában is egyre nagyobb összegeket fektet be. A beruházások lassan beérnek, a több évnyi munka lassan meghozza gyümölcsét.
Személyvonat a vonalon (kép forrása: www.tigraionline.com)
Többek között Etiópia és Dzsibuti között egy teljesen új vasútvonalat is építettek, melyhez megfelelő járműveket is szállítottak. A Dzsibuti-vasútvonal keresztülszeli egész Etiópiát, keresztezi az etióp-dzsibuti országhatárt, majd az ország legfontosabb kikötőjénél, Dijbouti Citynél ér véget.
Története
Etiópia első vasútvonalát a franciák építettek az országban.
Az Etiópia–Dzsibuti-vasútvonal 1000 mm-es nyomtávolsággal és egyetlen vágánnyal épült Addis Ababa és Dzsibuti tengeri kikötője között. A 784 km hosszú vonal nagy része Etiópiához tartozik és csak kb. 100 km Dzsibutihoz. Ez a vasút Dzsibuti és Etiópia egyetlen vasútvonala. A vonal építését 1894-ben kezdték és 1917-re lett kész. Bár a gőzmozdonyokat idővel dízelekre tudták cserélni, de a villamosítása már nem történt meg. Állapota az évek alatt nagyon leromlott, egy részén 2008-ban a megszűnt a közlekedés.
Etiópia földünk egyik legszegényebb országa, magas születésszámmal és magas halálozással. Az analfabéták aránya több mint 40%-os, az ország iparilag és gazdaságilag is nagyon elmaradott.
Természeti erőforrásokban és ásványkincsekben viszont gazdag, melyek nagy része máig feltáratlan és kiaknázatlan. Az iparban a lakosság mindössze 4%-a dolgozik. Etiópia számára így adott a lehetőség a kitörésre és a fejlődésre, kérdés csupán az, hogy vajon okosan fogják-e a lehetőségeiket kihasználni?
Felsorakozott a gördülőállomány (kép forrása: www.nazret.com)
Kína technológiai transzferrel rengeteg nyugati technológiához jutott hozzá, kiépítette a saját nagysebességű vasúthálózatát és önálló járműgyártásba is kezdett. Míg korábban nyugati cégek építkeztek és irányítottak Kínában, addigra mára már önállóan is boldogul.
Az új személykocsik (kép forrása: hahuvideos.com)
Etiópia lehetőségei itt találkoznak Kína világhatalomra törő álmaival. Kína az utóbbi évtizedekben hatalmas fejlődésen ment keresztül, ma már nem az a zárkózott ország, mint amilyen korábban volt. Az ipar igényli a nyersanyagokat, melyek egy részét a világpiacról szerez be.
Etiópia export termékei 95%-ban a szomszédos Dzsibutiba áramlanak, melyeknek 70%-át Dzsibuti kikötőjében raknak hajóra. Naponta akár 1500 teherautó is megteszi a két város közötti utat, mely két teljes napig tart.
2011-ben három kínai bank az etióp kormánnyal közösen összesen 4 milliárd (egyes forrásokban 3,4 milliárd) amerikai dollárt fektetett be egy új 756 km hosszúságú vasútvonal építésébe. A kínaiak részaránya a beruházásból 70%. A régi felújítása helyett egy új nyomvonalon, már 1435 mm-es nyomtávolsággal kezdtek építkezni. A vasút egy része kétvágányú (115 km), a többi egyvágányú. Teljes hosszában 25 kV 50 Hz-es áramrendszerrel villamosított.
Kínai-Etióp barátság az új vasútvonal megnyitásán. Most még nagy az öröm! (kép forrása: news.xinhuanet.com)
Az új vasútvonal a régivel párhuzamosan épült meg, csupán néhány korábbi állomást érintve. a vonal mellett új állomások létesültek, távolabb a városközponttól, míg a régiek többnyire a központban voltak. Erre a nagyobb sebesség és az ezzel járó nagyobb kapacitás érdekében volt szükség. A forgalom 2016. október 5-én indult meg (egy évvel korábban már használták egy rövid időre, mikor Etiópia belső részein az aszály miatt a termés 70-90%-a elpusztult. Dzsibuti kikötőjéből az éhezőknek részben már az új vasútvonalon szállították a gabonát).
Az új vasutat és az új villamos mozdonyokat csodálattal nézik az etiópiaiak, akik többnyire még a lovas kocsikhoz vannak hozzászokva. Az új és gyorsabb közlekedési eszköz sok ember számára új ablakot nyit a világra, feltéve ha képes megfizetni a szolgáltatás árát. Bár az ország nagy része örömmel tekint a beruházásokra, nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az építkezések mezőgazdasági területek helyén történik, miközben az ország nagy része még ma is a mezőgazdaságból és a kézművességből él. Egyes beruházásokat tüntetések, majd összecsapások is kísérték, mely a becslések szerint eddig már 500 ember életébe kerültek.
A vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wiikimedia Commons)
A vasútvonal kínai szabványok szerint épült, a személyszállító vonatok maximális sebessége 160 km/h, a tehervonatoké ettől kevesebb, 120 km/h. A tehervonatok 3000-3500 tonnásak lesznek majd.
Járművek
Összesen 35 db HXD1C sorozatba tartozó Co'Co' tengelyelrendezésű, 138 tonnás, 7200 kW teljesítményű villamosmozdony érkezett Kínából. A Zhuzhou Electric Locomotive Company Limited és a Ziyang Locomotive Works eddig már több mint 1200-at gyártott a típusból, így bevált mozdonynak számít. A mozdonyokat felkészítették a helyi időjárási viszonyokra is, hiszen útjuk során 2000 méteres magasságkülönbséget győznek le, a nappali hőmérséklet pedig elérheti az 50 C fokot is.
A mozdonyok szintén kínai gyártmányúak (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A vasútvonal utolsó szakaszát, mely Dzsibuti személypályaudvarát köti össze a kikötővel, nem villamosították, hogy a vezetékek ne zavarják a darukat. Erre a rövid szakaszra további három dízelmozdonyt hoztak szintén Kínából. A mozdonyokat a CNR Dalian gyártotta.
A személy- és teherkocsik Afrikában készültek. A személykocsik száma 30, kocsinként összesen 118 ülőhellyel.
A tervek szerint a két végállomás között a menetidő 10-12 óra lesz a jelenlegi kétnapos közúti utazás helyett.
Az első utasok (kép forrása: www.nazret.com)
Az alkalmazottak egyenlőre még részben kínaiak, a jelenlegi szerződés alapján a következő 3-5 évben közösen dolgoznak a kínaiak a helyiekkel, míg azok betanulnak, majd azután teljes egészében átadják az üzemeltetést (kép forrása: en.people.cn)
Youtube videó a vasútvonal megnyitásáról
A vasútvonallal nem fejeződött be Kína külföldi infrastrukturális beruházásainak sora, a tervek között szerepel még, hogy a többi szomszédos országgal is összekötik Addis Ababa városát. Jelenleg több mint 20 afrikai ország épít vasutat kínai segítséggel.
Források
* Railway Gazette
* Az angol Wikipédia Addis Ababa–Djibouti Railway szócikke
* További képek a www.skyscrapercity.com weboldalán
Utolsó kommentek