HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (68) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (53) euronight (2) európa (1) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (55) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (184) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (27) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (106) nápoly (3) Németország (1) németország (58) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (30) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (7) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (6) terepasztal (7) tgv (31) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (10) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2015.08.22. 12:33 Balogh Zsolt

Scòpic Miniatur Barcelona - A spanyol terepasztal

Barcelonában nem csak a strandokért, az éttermekért, a sétálóutcákért, a rengeteg műemlékért, a finom ételekért, na meg persze a csinos nőkért lehet csak elutazni. A katalán főváros és környéke ezen kívül még rengeteg látványosságot kínál az ide látogatóknak!

barcelonaA Scòpic Miniatur Barcelona - Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal. Vajon sikerült olyan jól, mint a budapesti Miniversum?

Bikaviadal aréna? Nemzeti múzeum? Világkereskedelmi központ? Ugyan már, ezeken az agyonreklámozott és már-már kötelező programokon kívül további érdekességeket is találhatunk, köztük egy igazi spanyol gyöngyszemet is, a Scòpic Miniatur Barcelona terepasztalát!

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicA Scopic bejárata a Calle Tarragona felől

A vasútmodellezés leginkább Németországra, Svájcra és Ausztriára koncentrál. Ez meg is látszik a hazai terepasztalokon és a modellboltok kínálatán is. A budapesti Miniversum is Magyarországon kívül a szomszédos Ausztriát és Németországot modellezi, de így van ez Keszthelyen is, ahol a külföldet Nürnberg főpályaudvara jelenti.

Ezért különösen izgalmas egy másik országot modellező asztalt megnézni, főleg ha az aprólékosan és igényesen kidolgozott. Korábban már volt "szerencsém" francia és olasz asztalokhoz is, azonban a karbantartás és az állagmegóvás hiánya miatt azok inkább szomorúságot, mintsem örömet okoztak nekem.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicA kisebbeknek nagyobb méretű kerti kisvonat készült, hasonló rendszer van a Magyar Vasúttörténeti parkban is

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicA Scopic vezérlőterme. A budapestivel ellentétben itt ezt láthatjuk elsőnek, még a terepasztal előtt

A Miniatur Barcelona jelenleg még építés alatt áll, nagyon kevés része mondható késznek, a legtöbb helyen még a terep kialakítása zajlik. Emiatt a vonatforgalom is kicsi a síneken, cserébe viszont bepillantást nyerhetünk egy ilyen hatalmas vállalkozás születésébe. És mint ahogy a neve is mutatja, az asztal elsősorban Barcelonát mutatja be.

Ez első hallásra talán unalmasnak hangzik, azonban a város kedvező fekvésének köszönhetően, továbbá a változatos vonatforgalomnak hála izgalmas témát jelent a modellezőknek: Tengerpart, ipartelepek, kikötők, strandok, vitorláshajók, teherpályaudvarok, villamosvonalak, több nagyobb pályaudvar, kötélvasút, nagysebességű vonatok... Ez mind-mind Barcelona, a motívumválaszték bőséges, bőven van miből válogatni.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicA terepasztal még nagyon félkész állapotban található. Itt ép a Faller autórendszer épülő útvonalát láthatjuk, háttérben pedig készül a tengerpartról is látható három kéményes erőmű. Az erre futó vasútvonal talán a Massanesbe tartó tengerparti vonal modellje lesz?

A terepasztalt rengeteg egyedi modell teszi különlegessé, az asztalon láthatjuk a város néhány jellegzetes és ikonikus épületét is.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicValahol még csak az asztal váza készült el

Ahol még a terep nincs kialakítva, ott nyomtatott lapok jelzik az asztalon, hogy mit is terveznek az építők. De valahol még ennyi sincs, csupán a jövendőbeli asztal kerete.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicÉrdekes és izgalmas vonatforgalmat tesz majd lehetővé a bonyolult vágányhálózat

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicBarcelona-Estación de Francia vasútállomás, a terepasztal legjobban kidolgozott részlete

Szerencsére nem mindenhol csak az építést láthatjuk, Barcelona-Estación de Francia vasútállomás már felépült, igaz a forgalom még nem indult meg benne teljesen. A város tengerpartja közelében található állomás volt Barcelona első nagyvasúti állomása. Innen indultak a vonatok El Pratba, Madridba, Massanesbe vagy Port Bouba. Már az 1848-as megnyitásakor is távolsági forgalomra tervezték, nevében a Francia szó utalás a tervezett francia határig húzódó vasútvonalra.

Mára már jelentősége csökkent, hiszen a távolsági forgalomban a helyét a föld alatt található Sants állomás vette át, a korábbi távolsági vonatok helyét pedig a nagysebességű AVE vonatok. Mivel itt csak széles nyomtávolságú vágányzat található, jelenleg fizikai képtelenség, hogy ismét távolsági vonatokat fogadhasson Madrid vagy Franciaország felől.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicA pályaudvar homlokzata

Az ívben fekvő, sokvágányos, üvegtetejű állomás ma is a város egyik csodálatos műemléke, és egyben vasúti öröksége is, így méltán kapott helyet az asztalon is modellként.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicÉpül a város kicsiben, a terep jövendőbeli helyét egyenlőre csak a papírlapok jelentik

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicKötelező elem az éjszakai üzem

Mint minden hasonló látványosságnál, itt is bizonyos időnként beköszönt az éjszaka, a lámpák elhalványodnak, a modellházakban ezzel egyidőben pedig a világítást felkapcsolják. Minden kékes fényben dereng, kivéve Sants állomás föld alatti vágányait! Az éjszakát hamarosan ismét a nappal követi, így mindenki láthatja mindkét állapotában a minivilágot.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicA Torre Catalunya épülete, benne a Scòpic Miniatur Barcelona, alatta Barcelona Sants vasútállomás

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicNézzük csak meg közelebbről!

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicKülvárosi megálló, itt már a felsővezeték-hálózat is kiépült

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicRENFE 490 sorozatú Alaris távolsági motorvonat robog a vágányokon

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicBarcelona fontos kikötőváros, ezért ez a motívum itt is kidolgozásra került

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicA kikötő, egyelőre még meglehetősen üresen, háttérben a Montjuic magas hegyei

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicSpanyol tehervonat baktat egy Roco tisztítókocsival és még rengeteg egyéb teherkocsival

A kijáratnál a szokásos ajándékbolt várja a vásárlókat, sajnos azonban vasútmodellt nem forgalmaznak. Spanyolországban a vasútmodellezés nem örvend nagy népszerűségnek, így a spanyol témájú modellek száma is elhanyagolhatóan kicsi.

Ezen kívül még egy rövid (spanyol nyelvű) vasúttörténeti kiállítás vár ránk, néhány egészen nagy (talán 1:10 méretarányú) gőzmozdony-modellel.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicA kijárat közelében egy kisebb áttekintés a vasút fejlődéséről

A Scòpic Miniatur Barcelona jelenleg még nagyon születési státuszban van, de remélhetőleg nem fogy el a készítők lendülete és pénze, így hamarosan befejezik az építését. A terepasztal hiánypótló mű a modellezés területén, így ha elkészül, újabb érdekes és nevezetes látványossággal bővül Barcelona látnivalóinak listája!

Ha elkészül, akkor kb. 44x11 méteres, 480 m2-es (mínusz a látogatók számára fenntartott utak) terepasztal lesz, melynek első fele bemutatja Barcelona több vasúti nevezetességét, a két legnagyobb vasútállomás környékét, a La Sagrera kerületet, Montjuic hegyeit és a kikötőt. A terepasztal második fele pedig a várostól távolabbi vidékekre kalauzol el, mint például Tarragonába, vagy épp Vilanovába, ahol a Katalónia Vasúti Múzeuma is megtalálható.

barcelona, Spanyol témájú H0-s méretarányú terepasztal, ScopicNémileg nagyobb mozdonymodellek a kijáratnál

Megközelítése

A Scòpic Miniatur Barcelona megközelíthető gyalogosan a Barcelona Sants pályaudvarról, mely egyike a város legnagyobb távolsági állomásainak. De utazhatunk metróval is Tarragona vagy Sants metrómegállóig a hármas számú metróvonalon. A terepasztal a két metrómegálló között félúton található, így egy kis gyaloglásra itt is szükség lesz.

Jegyárak

Felnőtteknek a belépő 7 euró, gyerekeknek 5 euró. De kaphatunk a belépő árából további kedvezményeket is, például ha másnap még egyszer visszamegyünk, vagy ellátogatunk előző nap a Katalán Vasúti Múzeumba.

Sőt még bérletet is válthatunk, a családi bérlet egész évre 79, az egyszemélyes felnőtt bérlet 39 euró.

A teljes mű elkészültét 2016-ra ígérik, bízzunk benne, hogy tartani fogják a kitűzött célokat és a határidőket. Kívánjunk ehhez sok sikert a készítőknek!

Források

* a Scópic hivatalos weboldala

 

1 komment

Címkék: barcelona terepasztal


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr607724862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jegkoko 2015.08.23. 14:46:03

Ahhoz képest, hogy azt mondtad milyen gagyi. Hát szerintem már ebben a formájában ezerszer jobban néz ki mint a keszthelyi kiállítás. Feltéve ha jövőre tényleg elkészül.