Bár Spanyolország az élő példa rá, hogy hogyan lehet rengeteg pénzt teljesen értelmetlenül a vasútra költeni, úgy hogy a közlekedés csak minimálisan javuljon, azért a sok átélt bosszúság miatt mégis az egyik kedvencem marad.
A tengerparton futó vasútvonalak, a szép fehér állomások pálmafákkal, az elegáns vonatok feledtetik az átszállások okozta mérgelődést, a hosszú utazási időket, a rossz menetrendet és a mindezekért kifizetett nem kevés pénzt.
Talgo vonat érkezik egy RENFE 252 sorozatú mozdonnyal Tarragona állomásra A mozdony távoli rokona a Magyarországon is közlekedő MÁV 1047 sorozatnak
Idén nyáron a nyaralásom során a végállomás Barcelona helyett Tarragona lett, mely Magyarországon egy kevésbé ismert, ám annál több látnivalót kínáló régi, római kori város. A városban több helyen megtalálhatóak a Római birodalom emlékei, a középkorból több templom, egy katedrális és egy csodálatos régészeti múzeum.
A következő cikkemben azonban nem ezekről lesz szó, csak az állomásról mely a következő napok programjainak a kiindulópontja volt. De a régi korok emlékeinek is szentelek talán majd néhány cikket!
A Barcelonából érkezett régi, ütött-kopott RENFE 440/470 sorozatú regionális vonatom
A tarragonai állomásépület homlokzata
Tarragona a Földközi-tenger partján a Tarragona–Valencia-vasútvonalon helyezkedik el, kb. 100 km-re Barcelonától és 260 km-re Valenciától.
A vasútvonalat 1868-ban nyitották meg, és a Spanyolországban szabványos 1 668 mm-es nyomtávolsággal épült meg. Egy része kétvágányú, de Tarragona és Cambrils között csak egyvágányú. A vonalat 1973-ban villamosították 25 kV 50 Hz AC áramrendszerrel. Maximális sebessége a vonatoknak 220 km/h, de az egyvágányú szakaszon 160 km/h sebességkorlátozás van érvényben.
Egyaránt közlekednek itt nagysebességű Euromed és Talgo vonatok, távolsági- és regionális járatok is, így maximálisan vegyes üzem van rajta. Az, hogy nagysebességű vonatok egy egyvágányú vonalon osztozkodjanak a tehervonatokkal és a regionális vonatokkal mindenképpen szokatlan megoldás. A vonalon emiatt nincsenek közúti átjárók, de gyalogosan sem lehet a vágányokat szinte sehol sem keresztezni. Arra, hogy nagysebességű közlekedés van érvényben, az utasokat több tábla is figyelmezteti spanyol és angol nyelven is.
Része a Mediterrán vasúti korridornak, mely végigfut Spanyolországban a Földközi-tenger partján. Tulajdonosa az ADIF, a járatokat az RENFE üzemelteti.
Az állomás egyszerre maximum hat vágányra képes személyszállító vonatokat fogadni. Szerencsére Tarragona város nagy, így az összes erre járó járattípus meg is állt itt. A vágányok alatt két aluljáró is áthalad, a vágányokon átjárni tilos és veszélyes is. Távolabb, az állomás mindkét végénél egy-egy közúti-gyalogos aluljáró is található, melyeken a kikötőbe vagy a strandra lehet eljutni.
Némiképp bosszantó, hogy a felvételi épület előtti aluljáró csak a személyforgalomnak fenntartott vágányok alatt halad át, a maradék öt vágányon már nem, így aki a belvárosból szeretne a tengerpartra lejutni, annak jobbra vagy balra legalább egy km-et kell gyalogolnia a legközelebbi aluljáróig. Érdekesség, hogy a Google térképén a második aluljárót még éppen építik, de tanúsíthatom, hogy azóta már elkészült!
Spanyolországban az egyszeri utasnak is szakértővé kell válnia, hogy kiigazodjon a rengeteg vonatnem és rövidítés között. Bár Magyarországon is akad pár vonatkategória, azért az Intercity, gyorsvonat, személyvonat hármas igencsak lefedi a belföldi átlagutazó igényeit. Spanyolországban azonban a belföldi utazás is komoly felkészülést igényel, ugyanis a RENFE mindenféle vonatösszeállításnak saját márkanevet talál ki, pedig az embereket szerintem teljesen hidegen hagyja, hogy vagonban vagy motorvonaton utazik, 1435 vagy 1668 mm-es nyomtávolságon... De nem, a RENFE erre is figyel, így a márkanévből megtudhatjuk, hogy milyen nyomtávolságon utazunk, milyen vonattal és számíthatunk-e nyomtávváltásra is!
Jelenleg az országban az alábbi márkanevek vannak használatban: AVE, AVANT, Alvia, Altaria, Alaris, Arco, Diurno, Euromed, Estrella, Talgo, Trenhotel, Regionalexpress, InterCity.
Tarragonából közvetlen vonattal eljuthatunk az ország több nagyvárosába is, mint például Madridba, Barcelonába, Zaragosába, Valenciába vagy Alicantébe.
Két RENFE 448R sorozatú villamos motorvonat érkezik csatolva Barcelona felől
A spanyol államvasútnak a flottaszíne a fehér, melyen díszítőmotívumként több vékony csík is végigfut. A regionális vonatok festése fehér alapon lila és narancssárga csík, a távolsági vonatoké pedig két párhuzamos lila csík.
A lila szín több helyen is visszaköszön még: a menetjegyeken, a a dolgozók egyenruháján, a hivatalos weboldalon és az állomási hirdetményeken is.
Sajnos idióta rongálók mindenütt akadnak: ezt a motorvonatot is néhány semmirekellő "művész" rongálta meg
Tarragona állomás 1856 szeptember 16-án nyílt meg, a RENFE 1941-ben a vasút államosításakor vette kezelésbe. 2004 december 31-én az állami vasúttársaságot feldarabolták, az állomás kezelését innentől az önálló ADIF vette át.
Évente kb. 2 millió utas fordul meg itt, a közeli kikötő miatt a teherforgalma is jelentős.
RENFE 130 sorozatú vonat hagyja el az állomást és halad tovább Barcelona felé. Néhány hónapja ennek a típusnak a továbbfejlesztett változata, a RENFE 730 sorozat egyik tagja szenvedett balesetet Santiago de Compostela közelében
Hattengelyes RENFE 333 sorozatú tehervonati dízelmozdony egy segélyszerelvénnyel az állomás legutolsó vágányán
A segélyszerelvény egyik kocsija...
Az ADIF pályafenntartó vállalat univerzális járműve
Újabb két RENFE 448R sorozatú motorvonat érkezik, némileg több narancssárga festékkel az orrán
Az állomás közvetlenül a tengerparton helyezkedik el, egyik oldalt a Földközi-tenger, a másik oldalt már a város helyezkedik el.
Az út után közvetlenül a strand van, bár az innen, a magasságkülönbség miatt nem látszik
A strand, az állomás, háttérben a kikötő
És a másik irány: Barcelona felé
Tehervonat halad át az állomáson egy graffitis RENFE 333 sorozatú dízelmozdonnyal
...majd indul is tovább Barcelona felé
Tarragonának van egy további vasútállomása is, mely a központtól kb. 10 km-re található normál nyomtávolságú nagysebességű Madrid-Barcelona-vasútvonalon. Ott csak a Barcelonából vagy Madridból érkező AVE vonatok állnak meg
A következő napokban felfedeztem a várost, végignéztem a fontosabb látványosságokat, majd több hosszabb-rövidebb utat is tettem a környéken vonattal, így eljutottam Lhospitalet de Linfant-ba, Tortosa-ba és Valenciába is!
Utolsó kommentek