HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.06.02. 23:15 Balogh Zsolt

Monacoból Barcelonába

A legutóbbi cikkemet a második európai körutamról Monacóban hagytam abba, most pedig következzék a folytatás Monacóból Franciaországon át Barcelonába!

 MünchenbenAgde vasútállomása, közvetlenül az érkezés után

Eredetileg a végállomás Agde lett volna, mely egy francia léptékkel mérve kisváros a Földközi-tenger partján. Az interneten talált képek meggyőzőek voltak: szép tengerpart, szállodák és egy élménypark is várja a látogatókat. Agdéből vonatok indultak Marseille, Bordeux irányába is, így remek főhadiszállásnak tűnt az elkövetkező hétre tervezett kisebb-nagyobb francia felfedező utakhoz.

 MünchenbenÁtszállás Nizzában

Monacoból egy Alstom Coradia Duplex villamos motorvonattal utaztam tovább, ugyanolyan típussal, mint amivel érkeztem délelőtt a törpeállamba. Franciaországban a regionális forgalomban ezek az emeletes vonatok szinte mindennapi eszköznek számítanak, maximum 160 km/h sebességükkel és 450 ülőhelyükkel tökéletesen megfelelnek a célnak. Délelőtt kékkel utaztam, most a változatosság kedvéért piros színű jött.

Nizza a francia tengerpart fővárosa, még Mr. Bean is ide utazott egy teljes mozifilmen át Londonból a Mr. Bean nyaral című filmben. TGV és IC vonatok érkeznek ide Párizsból, több francia nagyvárosból, de még Moszkvából is van közvetlen vonat, luxus-hálókocsikkal! Az orosz széles nyomtávolságú, tengelyátszerelt hálókocsikat, nagy piros RZD felirattal, én is láttam, de fotózni már nem sikerült egyet sem.

Sok időm nem maradt az átszállásra, de annyit sikerült megállapítanom, hogy a francia állomások legalább olyan mocskosak, ha nem mocskosabbak, mint az olasz pályaudvarok!

 MünchenbenNizza állomásépülete kívülről

Hamarosan fel is szálltam itt egy francia IC-re, mely egészen Marseilleig közlekedett. Az út elejét még világosban tettem meg, de a legnagyobb részét sajnos már vaksötétben. Áthaladtunk Fréjus városon is, melyről tavaly már szereztem egy-két rossz tapasztalatot!

A vonat élén egy SNC 22200 sorozatú villanygép dolgozott, melyből az Alstom összesen 205 db-ot gyártott 1976 és 1986 között. A négytengelyes B'B' tengelyelrendezésű mozdonyok teljesítménye 4360 kW, és egyaránt képesek közlekedni 1,5 kV egyenáram és a Magyarországon is használt 25 kV 50 Hz-es váltakozó áram alatt. Maximális sebességük 160 km/h.

 MünchenbenMegérkezés éjjel Marseillebe

A következő InterCity vonatom csak reggel érkezett, ezért itt egy éjszakát aludtam egy hostelben. Szerencsére közel volt a szállás, és kis segítséggel gyorsan meg is találtam. A pályaudvar környéke nem volt túl barátságos éjfél körül Franciaország legveszélyesebb városában, de mégis minden rendben volt. Másnap reggel pedig folytattam az utat a végállomás, Agde felé. Bár nappal utaztam, az út legnagyobb részét végigaludtam a szinte üres vonaton.

 MünchenbenAgde városközpontja a katedrálissal

Agde városában 25 ezren laknak, mediterrán kikötő, vízipark, katedrális, történelmi belváros és csodálatos tengerpart tartozik hozzá. Emiatt a szállások is igen drágák! Az enyém a világ végén volt, ráadásul nem is ott, ahol a térképem mutatta, hanem még attól is messzebb és még drágábban! Sokkal rosszabb volt, mint amit a booking.com ígért.

A tengerpartra gyalog egy fél nap lejutni, a buszjegy meg a szokásos nyugat-európai 5 euró körüli. Ráadásul a strand melletti sáv végig be volt építve, ahol meg nem, ott fizetős volt a belépés! A szobám is drága volt, meg még buszjegy is, meg még belépő is... Összeadva mindent, napi 100 euró körülire jött volna ki, úgy, hogy még nem is ettem semmit!

 MünchenbenA Hérault folyó a városban

A korlátlan Interraillal a zsebemben így már a második napomon azon gondolkodtam, hogy mit kellene tenni, majd megszületett a megoldás: hagyom az egészet a francba, Spanyolország és Barcelona innen "csak" kb. 6 órányira van vonattal, igaz több átszállással. De mivel az út már ingyen lenne, csak a pótjegyeket kell kifizetni, a váltás fél nap feláldozása árán bőven megéri! Így egynapnyi pihenő után másnap már ki is jelentkeztem és folytattam az utazást a mediterrán tengerparton.

 MünchenbenVárakozás az agdei állomáson

Először egy regionális vonattal elutaztam Agde-ből Béziersbe, ahol kb. egy órát kellett várakozni egy számomra különleges vonatra: mivel a járat átszállásmentes kapcsolatot biztosít Spanyolország felé, a spanyol szélesebb nyomtávolság miatt nyomtávváltásra képes Talgo kocsikból állt. Így a határon csak mozdonyt kell cserélni, a kocsik pedig lassan átgurulnak az európai nyomtávról az ibériaira.

 MünchenbenBéziers vonatfogadó csarnoka

 MünchenbenBézierz vasútállomás

 MünchenbenFrancia mozdony, spanyol kocsik: Talgo vonat indul tovább Barcelona felé Béziers állomásról

Ezek a speciális Talgo kocsik alacsonyabbak és rövidebbek, mint a hagyományos személyvagonok, amik Európa-szerte közlekednek. A kocsik között egytengelyes Jakobs-forgóvázak vannak, csak az utolsó és első kocsi más kialakítású. A szerelvény hasonló elrendezésű, mint a Magyarországon is közlekedő Flirt motorvonat, de a forgóvázak egytengelyesek és önerőből nem tudnak mozogni, csak mozdonnyal.

Ezek a szerelvények Spanyolországban gyakoriak, sőt Franciaországba és Portugáliába is átjárnak. Korábban megfordultak a svájci Zürichben is, de a német államvasút is üzemeltetett belőle párat éjszakai vonatokban. Magyarországra is lehet, hogy egyszer eljutnak, hiszen a Bosznia-hercegovinai Föderáció Vasút is szerzett be ilyen vonatokat Szarajevó és Zágráb, később akár Budapest közötti közlekedésre.

Én eddig csak egyszer, 2011-ben Madrid és Lisszabon között utaztam ilyen Talgo szerelvénnyel.

A francia-spanyol határon való átgurulás eseménytelen volt, leszámítva a spanyol határőrök kisebb csapatát. Valahogy a vonattal utazókat mindig szigorúbban ellenőrzik. Az én egzotikus magyar személyi igazolványomnak csodájára jártak, és még az is felmerült, hogy nem is az Unióból jöttem! Úgy látszik kevés magyar választja ezt az útvonalat Spanyolország felé.

Ha legközelebb utazom errefelé, remélem akkor már az új nagysebességű vasútvonalon fogok TGV-vel, elkerülve a nyomtávváltást, az útlevél ellenőrzést és az ezzel járó időveszteséget.

A hosszú vonatút után végül délután érkeztem meg Barcelonába a már ismerős Estación de Barcelona Sants állomásra.

 MünchenbenA barcelonai tengerpart még harmadjára is Európa legjobb strandja számomra

A végállomásra jelentős késéssel érkeztünk, ugyanis a spanyol államvasút, a RENFE folyamatosan fejleszti és bővíti a vasúti közlekedést. Így épülnek nagysebességű vasútvonalak az AVE vonatok számára és új elővárosi vonalak is a helyi közlekedéshez. Az új járatok pedig hosszú alagutakon, hidakon és építkezéseken át érik el a városban található pályaudvarokat. Ez jelenleg mind-mind időveszteség és késési lehetőség minden vonat számára, de ha elkészül, egész Európa irigykedhet a városra!

 MünchenbenA városban rengeteg a szépen gondozott park, a képen a Ciudadela Park részlete látható

Barcelona lett a kedvenc városom szép parkjai, széles útjai és gyönyörű, homokos tengerpartja miatt. Nem csak strandolni érdemes ott, hiszen a város rengeteg érdekességet kínál. Itt található a Sagrada Família, a Casa Milá vagy akár az FC Barcelona stadionja is.

 MünchenbenA Parc de la Ciudadela szökőkút Barcelonában a Ciudadela Parkban, ami szintén Gaudi műve

 MünchenbenCastillo de los Tres Dragones

A tengerpart felé sétálva bukkantam erre a réginek tűnő, ám mégis "fiatal" kastélyra. A Castillo de los Tres Dragones (A három sárkány kastélya) 1887 és 1888 között épült az 1888-as barceloniai világkiállításra. Neve valószínűleg egy 1865-ös regényből származik.

 MünchenbenAlstom Metropolis villamos Barcelonában

A tengerparthoz közel megtaláltam a barcelonai villamos egyik végállomását is. Kevesen tudják, de Barcelonának is van villamoshálózata, igaz nem olyan nagy és kiterjedt, mint a bécsi vagy a budapesti, de van! Igazából a több mint 123 km hosszú metróhálózat mellett kis szerep jut a három vonalból álló, 14 km hosszúságú hálózatnak. A három meglévő vonal mellé további hármat tervez a város építeni a jövőben.

 MünchenbenEsteledik Barcelonában

 MünchenbenSzélesnyomtávú nagysebességű motorvonatok Barcelona-Estacio de Franca‎
 állomáson

 MünchenbenElővárosi motorvonatok Barcelona-Estacio de Franca‎ állomáson

Egyik este még beiktattam egy fényképezést is Barcelona-Estacio de Franca állomáson, ahol nagysebességű távolsági vonatok és elővárosi vonatok is megfordulnak, sőt a váróteremben megtekinthető az állomás makettje is, modellvasúttal!

 MünchenbenHazafelé a szállásra

Bár a végállomás cseréje meglepően hirtelen és gyors volt (Agde helyett Baarcelona), hála az Interrail jegyemnek, sikerült a nyaralásomat jó irányba változtatnom, hogy újra, harmadjára is Barcelonába lehessek!

A következő évben a nyaralásom, bárhogy is alakuljon majd, ismét biztosan érinteni fogja ezt a csodálatos várost is!

komment

Címkék: spanyolország franciaország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr665340429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása