HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (68) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (53) euronight (2) európa (1) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (55) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (184) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (27) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (106) nápoly (3) Németország (1) németország (58) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (30) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (7) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (6) terepasztal (7) tgv (31) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (10) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.12.25. 22:27 Balogh Zsolt

Valenciába vonattal a Mediterrán korridoron

a mai posztban néhány 2013-as nyári fényképet szeretnék megosztani a Spanyolországban található Tarragonáról és Valenciáról, továbbá a közöttük húzódó vasúti fővonalról.,

A nyaralásom idején Tarragona városa volt a főhadiszállásom, ahonnan kisebb-nagyobb utakat tettem a közelbe és a távolba. Az egyik napon pedig egészen Valenciáig is eljutottam. A célállomáson sajnos sok időt nem tölthettem, mivel az odavezető út nagyon hosszú volt, de rövid látogatás is meggyőzött, hogy Valencia egy igazán csodálatos város, ahol akár heteket is el lehetne tölteni.

ValenciaKilépve az Estació del Nord állomás bejáratán, pár perc séta után ez a kép fogadja a turistát Valenciában

Katalónia fővárosától egészen Valenciáig a Földközi-tenger partján fut végig az ún. Mediterrán-Korridor. Ez a vonal a Spanyolországban megszokott 1668 mm-es nyomtávolsággal épült ki szakaszosan, Tarragona és Valencia között 1868-ban nyílt meg. Mára már szinte végig kétvágányúvá építették át, csak Tarragona és Cambrils között maradt meg az egyvágányú közlekedés.

A vonalat 1973-ban villamosították 3000 V-os egyenáramú rendszerrel. Maximális sebessége a vonatoknak 220 km/h, de az egyvágányú szakaszon 160 km/h sebességkorlátozás van érvényben.  Egyaránt közlekednek itt nagysebességű Euromed és Talgo vonatok, távolsági- és regionális járatok, sőt tehervonatok is. Tulajdonosa az ADIF, a járatokat az RENFE üzemelteti.

A rövid egyvágányú szakasz jelenleg a vonal szűk keresztmetszete, azonban ezt nem egy újabb vágány melléépítésével oldják fel, hanem egy teljesen új nyomvonalon vezetett kétvágányú szakasszal! Ez a vonal Tarragona nagysebességű AVE állomásánál (Camp de Tarragona) fog kiágazni a Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonalból, majd szinte nyílegyenesen szeli át a spanyol hegyvidéket, követve az autópályák vonalát. Mint egy cérnát a tűbe, úgy fűzték be az új vasútvonalat a mérnökök a tengerpart zsúfoltan beépített környezetébe. Ahol pedig nem boldogultak a felszínen, ott alagútba száműzték a vonatokat.

Az építkezés nyomai jól látszanak a Google műholdképein Tarragonától egészen L'Hospitalet de l'Infant széléig. A sebesség növelésével azonban a vonatból jelenleg látható változatos panoráma elvész, hiszen az új vasútvonal a tengerparttól messzebb fog vezetni, legtöbbször az autópályával párhuzamosan.

TarragonaIndulás Tarragonából, a szomszédos vágányra a Barcelonába tartó vonat érkezik

A korridoron közlekedő mindenhol megálló személyvonatok menetideje rendkívül hosszú, cserébe viszont pótjegy-mentesen lehet rajtuk utazni. Azok, akik sietnek, választhatják a drágább, ám sokkal gyorsabb nagysebességű Talgo szerelvényeket.

A legnagyobb időveszteséget Laldea-Amposta-Tortosa állomás és Tortosa okozza, ugyanis korábban az elsőnek említett állomás egy elágazó-állomás volt Tortosa és azon túl Zaragosa felé. Ám az elágazás után nem sokkal, Tortosánál elvágták a vonalat, a folytatását pedig felszámolták, így a személyvonatok néhány megálló kedvéért tesznek egy kis kitérőt a szárazföld belseje felé, majd visszafordulnak és folytatják útjukat Valencia felé. Korábban valószínűleg ezt két egymáshoz kapcsolódó járattal oldhatták meg. Ez a kis kitérő azonban súlyos időveszteséget okoz a regionális közlekedést választó utasoknak.

Laldea-Amposta-Tortosa állomás, elágazás Tortosa feléLaldea-Amposta-Tortosa, elágazás Tortosa felé

Laldea-Amposta-Tortosa állomásLaldea-Amposta-Tortosa állomás peronjai...

Laldea-Amposta-Tortosa állomás váróterem...és modern váróterme

Tortosa állomásTortosa, A korábbi hosszú vasútvonal jelenlegi vége

Tortosa állomásA vasút folytatása megszűnt Zaragosa felé

A tortosai kitérő és hosszas várakozás után újra visszatérünk a tengerparton futó fővonalra, hogy ámuljunk és bámuljunk a közeli tenger látványától. A vonat útját végig új szállodasorok és nyaralók szegélyezik, ám többségük a 2008-ban kitört gazdasági válság miatt befejezetlenül vagy csak simán üresen magára hagyottan áll. Kár értük...

Mediterrán korridor, szálloda, tengerpartA tengerpartot végig szállodasorok szegélyezik

Vezetőállásból készült videó a Valencia-Tarragona-Barcelona-vasútvonalról. Különösen izgalmas az 51. perctől, Barcelonához közeledve, hiszen a közeli tenger hullámai szinte a töltést csapdossák (a videó visszafelé van gyorsítva lejátszva)

alicante euromed tgv mediterran korridorEuromed vonat a Mediterrán korridoron (kép forrása: Wikimedia Commons)

RENFE 251 sorozat mediterrán korridorRENFE 251 sorozatú villamos mozdony

Eurosprinter Laldea-Amposta-Tortosa állomás nagysebességű Talgo vonatSiemens Eurosprinter (A MÁV Taurus távolba szakadt rokona) Laldea-Amposta-Tortosa állomáson egy nagysebességű Talgo vonattal, ez a járat kihagyta a tortosai kis kitérőt, egyenesen száguldott végig a korridoron

A Mediterrán korridor végállomása pedig Valencia (katalánul és valenciaiul València), Spanyolország harmadik legnagyobb városa, egyben Valencia autonóm közösség és Valencia tartomány székhelye. A város a Földközi-tenger partján, Barcelonától 350 km-re délre, Madridtól 352 km-re keletre fekszik. A római konzul Decimus Iunius Brutus alapította Kr. e. 138-ban Valentia néven.

Valencia Estació del NordValencia Estació del Nord vonatfogadó csarnoka

Valencia Estació del NordA csarnok belülről, valósággal elveszik benne a kicsi elővárosi motorvonat

A Valencia Estación del Norte Valencia legnagyobb vasútállomása, a városközponttól nem messze, a városházától kb. 200 méterre található. A fejpályaudvar 1852. március 21. nyílt meg.

Jelenleg négy vasútvonal ér itt véget, az innen induló járatokkal átszállás nélkül elérhetjük a déli országrész összes jelentős városát. A régi állomás szomszédságában épült fel a nagysebességű AVE vonatok különálló csarnoka. A távolsági járatokra és utasaikra a spanyol hatóságok különösen vigyáznak, az innen induló vonatokat a reptereket is megszégyenítő biztonsági ellenőrzéseken átesve lehet csak megközelíteni. Emiatt én el sem jutottam a Talgo vonatokig, csak az állomást fotózhattam kedvemre.

Valencia Estació del NordValencia vasútállomása kívülről

A pályaudvar épülete építészetileg kiemelkedő értéket képvisel. Az acél fogadócsarnok egyértelműen modern hatású, az állomásépület azonban szecessziós stílusban épült. A pénztárak és az utasfogadó csarnokok kialakításánál egyaránt felhasználtak fa, acél és kerámia burkolatokat. Pazar díszítésével Valencia egyik emblametikus épülete lett, arculata páratlan egész Spanyolországban. Ezek után nem is csoda, hogy az épület 1961 óta műemlékvédelem alatt áll.

Valencia Estació del Nord jegypénztárakJegypénztárak Valenciában

2010-ben az állomáson több mint 14 millió utas fordult meg.

ValenciaKilépve az állomásból

Valencia Plaça de Bous de ValènciaAz állomás kerítése, jobboldalt a Plaça de Bous de València

Az állomás közvetlen szomszédságában található a Plaça de Bous de València, mely bikaviadalok lebonyolítására szolgál. Az épület 1841-ben épült, egyszerre több mint 12 ezer ember tud itt helyet foglalni, hogy végigizgulhassa az itt megrendezett véres és kegyetlen bikaviadalokat.

ValenciaA belváros felé

ValenciaKávézó kerthelyisége a narancsfák árnyékában

Valencia

Valencia A városháza épülete

ValenciaA városban egyaránt megtalálhatóak a római kor antik műemlékei, a mediterrán építészet gyönyörű alkotásai és a modern turizmus és kereskedelem elmaradhatatlan építményei. A kikötő is hatalmas területet foglal el, méltán nevezhetjük az ország földközi-tengeri kapujának is.

ValenciaHiába, Spanyolország mediterrán klímájú ország...

Sant Joan del MercatA Sant Joan del Mercat épülete

Sant Joan del MercatA Valenciai katedrális tornya a Plaça de la Reina-n

Valencia

Valencia

ValenciaAz egykori folyómeder

ValenciaVisszaúton az állomáshoz

ValenciaMindenből egy kicsi: Nagysebességű Talgo, elővárosi- és egy távolsági motorvonat

ValenciaIndulás vissza Tarragonába egy ütött-kopott, össze-vissza graffitizett motorvonattal. A kép azonban kicsit csalós, a vonat belül tisztán, működő légkondival várta az utasokat

Valencia elhelyezkedése a Google térképén

4 komment

Címkék: spanyolország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr395698748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2015.01.06. 15:51:59

Zaragoza, nem Zaragosa.

A Ciutat de les Arts i les Ciènciasnál nem voltál?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.01.07. 20:41:28

@mestska: Nem, sajna nem voltam, sok idő elment az utazással, csak pár órát maradhattam, pedig szerettem volna többet is :)

Gerardus A. Lodewijk 2015.01.11. 23:58:49

Nagyon tetszett a vezetőállásból készült videó. Jól értem, hogy a vonat végén lévő vezetőállásból készült Barcelonából Valenciába menet, és aztán visszafordították?
És milyen jó volna, ha sok vonat menne ilyen gyorsan, mint ezen a legalább duplájára gyorsított felvételen.