HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2014.10.16. 16:44 Balogh Zsolt

Újdonságok Nürnbergi Deutsche Bahn múzeumban

A Nürnbergben található Deutsche Bahn múzeum rengeteg érdekességet tartogat az arra járóknak, ráadásul a gyűjtemény is folyamatosan bővül vagy változik. Érdemes ezért legalább évente egyszer felkeresni. Legutóbbi ottjártamkor a néhány éve megnyílt szabadtéri járműkiállítás bővült jelentősen, de idekerült a 2012-es berlini InnoTranson bemutatott ICx életnagyságú mock-up makettje is.

db museum nürnberg ICE 3 mock-upAz ICx életnagyságú makettje a múzeum csarnokában

Mivel a múzeum főépületében található kiállításról korábban már részletesen szó volt, ezért most csak a kinti járműparádéról írok. Nézzük sorjában, milyen járművek is várakoznak a Nürnbergi főpályaudvar melletti udvaron.

db museum nürnberg ICE 3 mock-upAz ICx életnagyságú makettje felülnézetből

A kétévente Berlinben megrendezett InnoTranson mutatkoznak be mindig a nagyvasút újdonságai. Amennyiben még nincs kész a bemutatni kívánt jármű, a gyártók kénytelenek egy kisebb makettet elvinni a látogatók számára. Néha azonban a makett akkora, mint a jövendőbeli jármű, ilyenkor már nem is makettről, hanem "mock-up"-ról beszélünk. Ezek a modellek követik a jövendőbeli jármű megjelenését és arculatát, ám a kevésbé fontos részek csupáncsak elnagyoltak. Így például nincs kerekük, forgóvázuk, a szellőzők, gombok és fogantyúk csupán csak festettek, de a belső berendezésük és utasterük már részletesen kidolgozott.  Ezekből is látszik, hogy céljuk a jövendőbeli utasok meggyőzése, a szakmabelieket inkább a száraz tények és adatok érdeklik

Mivel ezek még csak nem is mindig fémből készülnek, mozgatásuk könnyebb és egyszerűbb, így akár "turnézni" is lehet velük. Ezt tette a Siemens is a legújabb Velaróval, mikor Londonba vitte, majd később Budapestre hozta.

A sikeresen megrendezett bemutatók után általában ezek a mock-uppok múzeumba kerülnek, Münchenben is látható már egy ilyen metrókocsi-darabka a Verkherscentrumban.

Az ICx, mely a távoli jövőben a hagyományos IC vonatok, továbbá az ICE 1, 2 és 3 váltótípusa lesz, még nem készült el, így Berlinbe is csak egy életnagyságú makettel tudott előrukkolni a gyártó. Az InnoTransnak azonban már vége, a makett pedig ide, a múzeumba került. A másik csarnokban látható ICE3 szintén csupán csak egy makett.

A motorvonatokból a jelenlegi elképzelések szerint 47 hétrészest és 85 tizenkétrészest fognak gyártani a DB részére. Belföldi forgalomra készülnek, emiatt csak a Németországban elterjedt 15 kV 16,7 Hz-es váltakozó áramrendszert fogják ismerni. A sebességük is alacsonyabb lesz, az ICE 1 280 km/h sebessége után jelentős visszalépés, hogy az ICx hétrészes változata 230 km/h-val, a tizenkét részes változat pedig 250 km/h-val fog tudni haladni.

Az ICx-ről bővebben az A német ICE nagysebességű motorvonatok története című cikkben lehet részletesebben olvasni.

db museum Nürnberg DB Köf IIIA DB Köf III sorozatú dízel-hidraulikus erőátvitelű mozdonya

Rögtön a bejáratnál található a Német Államvasutak nagy darabszámban gyártott, könnyű tolatómozdony-sorozatából egy. A kis piros mozdony csak 45 km/h sebességre képes. Motorjának legnagyobb teljesítménye 177 kW., mely azonos a MÁV M28-as, Mazsola becenevű mozdony teljesítményével. A kiállított jármű érdekessége, hogy a Németország szerte alkalmazott, ám Magyarországon szinte még ismeretlen automatikus kapcsolókészülékkel rendelkezik (sárga színnel a képen). Ez a kiegészítő jelentősen felgyorsítja és leegyszerűsíti  az állomásokon való tolatási műveleteket, hiszen a mozdonyvezető egy gombnyomással tud egy másik vagont megragadni, elvontatni, majd ismét elengedni.

db museum nürnberg S-Bahn motorvonat StuttgartS-Bahn motorvonat Stuttgartból

Kiállításra került egy DB 420 sorozatú, "Olimpiazug" motorvonat is, mely elsőnek az 1972-es müncheni olimpián mutatkozott be. Azóta Bajorországból eltűntek, csak múzeumokban tekinthető meg. Stuttgartban viszont maradt még belőle, melyek közül néhány visszatér Münchenbe is, az Altomünsteri S-Bahn vonal villamosítása után.

A háromrészes motorvonat nem járható át hosszában, így emiatt a budapesti HÉV motorvonatokra hasonlít, ám azoktól azért fiatalabb. Érdekesség még, hogy található rajta első osztályú szakasz is, ami az S-Bahn motorvonatoknál nagy ritkaságnak számít.

db museum nürnberg DB 614DB 614 sorozatú dízel motorvonat

Új helyre került a már 2012-ben is láthatóvá vált DB 614 sorozatú kétrészes dízel motorvonat. Úgy tűnik a vonat a napi forgalomból egyből ide került, ugyanis a belsejében található irattartók teljesen tele voltak mára már rég aktualitását vesztett információs füzetecskékkel.

A DB 614 a DB 624 sorozat továbbfejlesztett változata, attól csupán néhány részletben különbözik. A prototípus 1971-ben állt forgalomba, a sorozatgyártás 1972-től kezdődött. Az akár 140 km/h sebességre alkalmas motorkocsikat a DB 2010-től kezdte kivonni a forgalomból.

db museum nürnberg S-Bahn nürnbergA Nürnbergi S-Bahn magaspadlós kocsija

2013-tól fokozatosan álltak forgalomba a korszerű, négyrészes Talent2 villamos motorvonatok, egyre több helyről kiszorítva a korábbi mozdony-vontatta ingavonatokat. Így az egykori magaspadlós, az S-Bahn peronokhoz illeszkedő hatajtós vagonok is eltűnnek a sínekről, a megmaradtak pedig egy múzeumba kerülnek.

Ezek a különleges kialakítású kocsik az S-Bahn forgalmon kívül használhatatlanok, lépcső hiányában lehetetlen felszállni rájuk egy hagyományos magasperonról, nem is beszélve azokról az állomásokról és megállókról, ahol még olyan sincs.

db museum nürnberg DRG 01 sorozat gőzmozdonyBefűtött DRG 01 sorozatú gőzmozdony indulásra készen

Ottjártamkor az egykori DRG 01 sorozatú, 2C1 tengelyelrendezésű szerkocsis gőzmozdonya is ott várakozott felfűtve az induláshoz. A gőzmozdonyok üzembe helyezése sokkal hosszabb folyamat, mint egy mai modernebb mozdonyé, csak a kazán teljes bemelegítése és elegendő mennyiségű gőz fejlesztése 12 órába is beletelhet, így rövid pihenők esetén sem szabad a tüzet kialudni hagyni. A gőzmozdony már indulásra készen várakozott, hengereiből gőz tört elő.

Ezt a típust az AEG, a BMAG, a Borsig, a Henschel, a Hohenzollern és a Krupp gyártotta 1926 és 1938 között. A sorozat több tagját is megőrizték, egy másik (de az is lehet, hogy ugyanez) a Bahnpark Augsburgban található. Feladata a nagysebességű expresszvonatok továbbítása volt a német birodalom területén.

db museum nürnberg emeletes vonat Lübeck-Büchener EisenbahnEgykori emeletes személykocsi három különböző osztállyal, mellette a tehervagonokon a vasút hőskorából származó vasúti kocsik

db museum nürnberg emeletes vonat Lübeck-Büchener EisenbahnAz emeletes kocsi másik vége

A Lübeck-Büchener Eisenbahn ingavonati szerelvénye is kiállításra került. Az 1930-as években készült első-, másod- és harmadosztályú utastérrel rendelkező emeletes ingavonat volt az első modern emeletes szerelvény Németországban. Túlélték a gőzmozdonyok fénykorát, majd hanyatlását is és egészen a villamos vontatás bevezetéséig forgalomban maradtak. Aztán jöttek az utódok, majd születésekor újszerű, de az évek alatt elavult kocsik a 80-as években búcsúztak a forgalomtól.

A Franciaországban már közlekedő emeletes szerelvények mintájára készült szerelvény áramvonalasabb lett, és már akkoriban is klimatizált utastérrel rendelkezett.A szerelvényhez illő mozdonyokat a Henschel gyárototta, az emeletes kocsikat pedig a görlitzi WUMAG, illetve a breslaui Linke-Hofmann.

A Hamburg - Lübeck - Travemünde útvonalon közlekedő szerelvények maximális sebessége 120 km/h volt

db museum nürnberg Bajor E 16 sorozatE 16 sorozatú gyorsvonati villamosmozdony 1927-ből

A Bajor E 16 sorozatot a gyorsvonati közlekedés számára fejlesztették ki. A mechanikus részeket a müncheni Krauss, a villamos részeket pedig a mannheimi BBC készítette. A mozdony legnagyobb teljesítménye 2200 kW, legnagyobb sebessége 120 km/h. Ezekkel az adatokkal vontatási szempontból a Magyarországon még nagy darabszámban megtalálható V43-as mozdonnyal egyenértékű, azonban legalább 35 évvel korábban látta meg a napvilágot. A 110 tonna súlyú, 1'Do1' tengelyelrendezésű mozdonyból 21 db készült a DR részére. A sorozatot 54 év szolgálat után, 1981-ben selejtezték. A típusból megtalálható egy példány a freilassingi Lokweltben is.

db museum nürnberg Porosz T18 sorozatPorosz T18, később DR 78 sorozat

A Porosz T18 (később átszámozva DR 78-ra) sorozat képviseli a szertartályos gőzmozdonyokat ezen a járműparádén. A Poroszország számára 534 példányban gyártott mozdonyból mára már csak öt maradt meg, egyik itt Nürnbergben, egy Drezdában, egy Oberhausenben, egy Neuenmarktban. Egy pedig külföldre került, Varsóba, az ottani közlekedési múzeumba. Poroszország megszűnése után a DRG-hez került, ahol rövid távú szolgálatokat látott el. Tömeges selejtezésük az első legyártása után 63 évvel, 1975-ben kezdődött el.

db museum nürnbergHárom generáció egy képen: a gőzös korszakból, a korai villamosmozdonyok közül és a modern motorvonatok közül egy-egy meghatározó típus

db museum nürnbergSzemélykocsi az egykori TEE korszakból

db museum nürnberg jelzőJelzők kiállítása

db museum nürnberg peron állomásA kinti kertivasút állomása, egyik oldalra a keskeny nyomközű kisvonat érkezik, a másik oldalon a hajtányba lehet beszállni

A járműveken kívül épült még egy rövid hajtánypálya és egy keskeny nyomtávolságú kertivasút is, olyasmi, mint ami a budapesti Füstiben is üzemel. Ezen kívül régi peron perontetővel, utastájékoztató táblák, régi mechanikus jegyautomata, váltóállító torony, régi karos és fényjelzők teszik teljessé a gyűjteményt.

A múzeum épületének felső szintjét a gyerekeknek alakították ki. Itt különböző játékokat próbálhatnak ki, mely a vasúthoz és a vasúti közlekedéshez kötődik valamilyen formában. Interaktív játékok, találós kérdések mutatják be a vasút jelentőségét. A teremben még egy kis keskeny nyomtávolságú vasutat is építettek az egészen kicsiknek alagúttal és állomásokkal. A nagyobbak pedig kipróbálhatják tudásukat egy egykori mozdony vezetőfülkéjéből kialakított szimulátorban.

db museum nürnberg KibalaA Kibala bejárata, az oldalt található mozaik egy felújításon átesett vasútállomásból származik

dbmuseumDB E32 sorozatú mozdonyból kialakított vasúti szimulátor

db museum nürnberg KibalaKisvasút a gyerekeknek

db museum nürnberg KibalaA pálya több egy egyszerű körnél

A Nürnbergi DB múzeum felső emeletén egy kommunikációs kiállítás nyílt, mely a teljes szintet elfoglalja. A tárlat egészen a különböző kürtöktől és a képírástól mutatja be a kommunikáció fejlődését egészen a modern üvegszálas internetkábelekig. De része a kiállításnak a posta története is, és lehetőség van kipróbálni a csőpostát is.

Szólj hozzá!

Címkék: múzeum nürnberg index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr646756251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása