HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (13) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (84) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (55) index2 (246) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (38) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (73) nürnberg (11) öbb (10) olaszország (42) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2014.08.26. 22:47 Balogh Zsolt

Prien am Chiemsee gőzgépei

A München-Salzburg közötti vasútvonalon található Prim am Chiemsee-ről korábban már írtam egy hosszabb bejegyzést itt a blogon. Akkor hétköznap látogattam el a Chimsee tó partján fekvő kisvárosba, melynek a vasútállomását a kikötővel egy keskeny nyomtávolságú kisvasút köti össze.

Prien am Chiemsee gőzmozdony ChiemseebahnA Chiemseebahn gőzmozdonya

Barátnőm látogatása miatt egy hétvégi napon, ismét útra keltem, de már nem egyedül, egy újabb kisvonatozáshoz és hajókiránduláshoz. Mivel a második idelátogatásom hétvégi napra esett, előbújt a kisvasút 117 éves gőzmozdonya is, hogy leváltsa dízel-társát a rövidke vonalon.

Prien am Chiemsee gőzmozdony ChiemseebahnÉrkezik a gőzös

A Chiemsee-Bahn számára 1887-ben a müncheni Lokomotivenfabrik Krauss  gyártott két B n2t tengelyelrendezésű mozdonyt 1814 és 1818 pályaszámmal. Akkori áron egy ilyen apróság 12500 német aranymárkába került.

Az egyik kismozdony mind a mai napig Prienben dolgozik, és még manapság is rendszeresen, minden hétvégén közlekedik a vasútvonalon az idelátogató turisták legnagyobb örömére.

Prien am Chiemsee Chiemseebahn gőzmozdonyIndulás a tó felé

A mozdony egy ún. dampftramway (gőz-villamos, de itt a villamosra mint közlekedési eszközre kell gondolni), melyet elsősorban városi közlekedéshez terveztek, mikor még a villamosok nem jelentek meg. Ezeknél a mozdonyoknál a legfontosabb követelmények a csendes üzem, a minimális füst és az alacsony sebesség. Az alacsony sebességet én is tanúsíthatom, de a minimális füst számomra még mindig túl sok volt, bátran kijelenthetem, örüljünk, hogy ma már szerencsére nem kell ilyenekkel napi rendszerességgel közlekedni.

Prien am Chiemsee gőzmozdony Prien-Stock ChiemseebahnKörüljárás Prien-Stockban

A müncheni Krauss álltal gyártott gőzgép 1937-ben kapott egy felújítást, majd 1957-58 telén egy új kazánt a Arnold Jung Lokomotivfabrik mozdonygyártól. Az új kazántól a korábbi 60 LE teljesítménye 100 LE-re nőtt. Maximális sebessége 15 km/h.

Évente 2200-szor teszi meg a város és a kikötő közötti utat, melynek során kb. 25 tonna szenet füstöl el.

Prien am Chiemsee gőzmozdony Prien-Stock ChiemseebahnFüstöt eregetve egy vasúti átjáróban

Prien am Chiemsee gőzmozdony Prien-Stock ChiemseebahnA szerelvényünk

Megérkezés után a kis mozdony gyorsan körbe is járta a vonatát, hogy egy újabb kört tehessen meg az eredeti, de mégis kitűnő állapotban lévő kocsijaival. A kocsikról bővebben szintén a korábbi cikkemben lehet olvasni.

De nem csak a síneken jelent meg ismét a gőzerő, a Chiemsee Schifffahrt hajótársaság tizennégy hajója közül az MS Ludwig Fessler egy igazi különlegesség, ugyanis lapátkerekes gőzhajó!

Prien am Chiemsee gőzhajó MS Ludwig FessleLapátkerekes gőzhajó a Chimseen, az MS Ludwig Fessler

A 130 személyes, 53 méter hosszú, 11,6 méter széles gőzös 1926-ban épült, azóta járja rendületlenül útját a tavon széltében és hosszában. 1995-ben kapott teljes felújítást és némiképp modernizálták is. Eredeti formáját és stílusát sikerült megőrizni, így a vele való utazással megtapasztalhatjuk egy picit a korabeli utazási élményt. Napjainkban Bajorország legszebb tavi gőzhajójának tartják, azt hiszem, nem véletlenül!

Prien am Chiemsee gőzhajóMéltóságteljesen tovább is úszik az öreg szerkezet

A szigetet másodjára bejárva egy újabb vasúti érdekességre botlottam: a kastély építéséhez ugyanis először kiépítettek a szigeten egy keskeny nyomtávolságú vasúthálózatot, hogy annak segítségével hordják az alapanyagot a kikötőből és a kőbányából az építkezés helyszínére. Az építkezés befejezése után a kisvasutat felszámolták, ma már csak egy pár méteres síndarab és kettő vasúti tengely kerekekkel emlékeztet rá: régen itt bizony vonat járt...

Herrenchiemsee kisvasútA sziget kisvasútjának utolsó darabkája

A 600 mm-es nyomtávolsággal kiépült kisvasút 1875 és 1886 között üzemelt. Mindössze egy gőzmozdony közlekedett itt, húzva az apró kéttengelyes teherkocsikat. A kastély építéséhez a sok-sok egyéb anyagon kívül körülbelül 11 millió téglát is felhasználtak, így a kis vasúthálózatnak volt munkája bőven.

HerrenchiemseeAz elkészült mű: A Herrenchiemsee!

A megmaradt vasútvonal-darabka mellett egy információs tábla mutatja be a korábbi nyomvonalat és a fontosabb kapcsolódó épületeket (építők szállása, mozdonyszín, ívóvíz-vezeték...). A "hálózat" több rövidke vonalból állt, a legfontosabb ezek közül a szigeten található kőbányába vezető és természetesen az, mely a kikötőt kapcsolta össze a kastéllyal. Az egymozdonyos üzem miatt biztosítóberendezésekre vagy bonyolult vágánykapcsolatokra sem volt szükség.

Chiemsee sziget a kastéllyal a Google weboldalán

A kastély befejezése után 1886-ban a teljes hálózatot felszámolták. Napjainkban a lustább turistákat lovaskocsik fuvarozzák a szigeten, a sziget állandó lakossága és a felügyelő személyzet pedig autókkal jár. A sziget motoros járműveit a két kezemen össze tudnám számolni, így a közlekedés nehezebb része a lovakra hárul.

 

Szólj hozzá!

Címkék: hajó bajorország gőzmozdony


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr826627159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása