Ezt a cikkemet B. Adriennek ajánlom!
Még januárban kaptam egy e-mailt egy kedves olvasómtól, melyben megírta, hogy a tavasszal Münchenbe látogat, de sok mindenben bizonytalan és szüksége lenne egy kis segítségre. Néhány gyakorlati jótanács és sok-sok levélváltás után végül úgy alakult, hogy az ittléte néhány napján én leszek az idegenvezetője.
Mivel már több vendégem is volt itt az évek alatt, már kialakult némi rutin az idegenvezetésben is. Ha a szüleim elégedettek voltak velem, talán Adriennél sem maradok szégyenben.
München Hauptbahnhof - a Bayerische Oberlandbahn vonata várakozik az indulásra a 34. vágányon
Pontos program még nincs, de én nagyon szeretném rábeszélni, hogy menjünk el a közeli hegyekbe vonattal. A München-Tegernsee-vasútvonal nagyon látványos és a végállomás környékén rengeteg érdekesség található. Adrienn tett néhány utalást rá, hogy mi mindent szeretne megnézni vagy kipróbálni, az érdeklődési köre meglehetősen széles, így szinte lehetetlen minden kívánságát besűríteni néhány napba.
Tegernsee és környéke azonban a kívánságai nagy részét lefedi, de hogy pontosan mik is valósulnak majd meg, az egyenlőre legyen még neki is meglepetés.
Április 13-án tettem egy próbakört, hogy előre kipróbáljam, mennyire működőképes az elképzelésem (és milyen jól tettem, az egyik csatlakozás gyakorlatilag elérhetetlen, így korábban kell majd indulni 20 perccel).
Tegernsee, végállomás, az első vágányon egy BOB VT 105 Integral motorvonat várakozik már a visszaindulásra
Mivel vele valószínűleg nem lesz lehetőségem állomásokat és vonatokat fotózni, így ezt a napot elsősorban a hobbymnak szántam. Remélhetőleg néhány hét múlva újabb adag fotóval jelentkezem Tegernseeről és környékéről!
A Bayerische Oberlandbahn másik járműsorozatának egyik tagja, egy BOB VT 720
Vicces, hogy akárhányszor is járok erre, mindig összefutok a társaság másik motorvonatával is, a BOB VT 720 sorozattal, de utazni vele négy év alatt még egyszer sem sikerült. A mai napon is sütkérezett egy a tavaszi napsütésben Tegernsee állomáson, majd néhány perc múlva vissza is indult München felé.
A Tegernsee partja, háttérben a hegycsúcsokon még a hó fehérlik
A teljes tavat hósapkás hegyek veszik körül, szép időben a hegyek visszatükröződnek a tó vizében
A tó partján sétálóút fut végig, az itteni éghajlat miatt fürdésre a tó csak az igazán bátraknak ajánlható
A városból rengeteg hosszabb-rövidebb, könnyebb-nehezebb túraútvonal vezet a hegyekbe, precízen kitáblázva, becsült "menetidővel" együtt. Nekem általában kevesebb is elég, mint amit a táblák írnak, vagyis kényelmes tempóban, pihenőkkel megszakítva is tartható a menetrend.
Fent már majdnem a hegytetőn, alattunk Tegernsee
Tovább kapaszkodva a foltokban megmaradt hó egyre inkább összefüggő lett, de az idő ettől függetlenül nem volt hideg
Az itteni hó szinte egész évben megmarad, talán még egy hógolyó csatára is lesz lehetőség, ha nem egyedül jövök legközelebb erre
Kisház az erdő mélyén, aki nyugalomra vágyik, itt biztosan megtalálja
Fent a csúcson, innen már csak lefelé vezet az út
Bajorországban nincs valamire való hegycsúcs kis templommal, kápolnával vagy legalább egy kereszttel
A hegy másik oldalán ereszkedve lefelé már feltűnik a Schliersee nevű tó és az azonos nevű település is
A hegy túloldalán a Bayerische Oberlandbahn vonalhálózatának másik szárnyvonala fut, így nem kell visszafordulni, itt is fel lehet szállni egy München felé tartó vonatra.
Motorvonat vágtat München felé, a vasútvonal itt közvetlenül a tó partját követi, a vasúti átjáróra csupán ez az egyszerű tábla figyelmeztet
A Schliersee, a túlparton pedig Schliersee
Újabb motorvonat, de már az ellenkező irányba
A Bayerische Oberlandbahn hálózatának és rendszerének érdekessége, hogy a főpályaudvarról induló motorvonatok hármasával-négyesével csatolva közlekednek, de a vonatrészek más-más végállomásra tartanak. Elsőnek Holzkirchen állomáson kapcsolódik le az első motorvonat, hogy továbbinduljon Schliersee irányába. Schliersee fejállomás, itt minden vonat irányt váltva jut el a vonal végéhez, Bayrischzellbe.
De a Holzkirchen-Tegernsee-vasútvonal is tartalmaz meglepetést, ugyanis Schaftlach állomáson a maradék szerelvény tovább osztódik, majd az egyik tovább előre Lenggries felé, a másik pedig irányt vált, majd egy hurkot megtéve Tegernsee felé halad tovább.
A szétkapcsolódások sorrendje a visszaúton fordított sorrendben megismétlődik, de ilyenkor már a szerelvények összekapcsolódnak, hogy együtt menjenek vissza a nagyvárosba, Münchenbe!
Bajor vidék, mellékvonali hangulat, hihetetlen, hogy alig 24 kilométerre már egy kétmilliós nagyváros kezdődik
A 6666 fő lakosságú Schliersee vasútállomása, Magyarországon néhány megyeszékhely is megirigyelné a környezetet! Időközben befutott a korábban látott dízel Talent is, de aznap tovább már nem közlekedett
Fejállomás vonatkereszttel? A Bayerische Oberlandbahn hálózatán ez is megtörténik minden nap óránként egyszer
Vonatkereszt, a távolabbi motorvonat a müncheni
A Bayerische Oberlandbahn még Németországban is igazi sikersztori. A vasút története megtalálható az Allianz nonprofit szervezet Város, Vidék, Vasút - Nyolc sikertörténet a térségi vasúti közlekedésben című kiadványában is.
A szolgáltatóváltásnál új motorvonatok is érkeztek a hálózatra. Kezdetben az új VT 105 Integral sorozat megbízhatósága kritikán aluli volt, így egy évre kivonták őket a forgalomból egy alapos felülvizsgálatra. Miután visszatértek a forgalomba, sikerült az utasok bizalmát is visszanyerni. Néhány éven belül, 1997 és 2005 között a napi utasszám a háromszorosára nőtt, mely 100%-kal múlta felül az előzetes várakozást.
Emiatt újabb szerelvények vásárlására is szükség lett, a 17 db Integral motorvonat mellett 4 db dízel-Talent is az utasok rendelkezésére áll.
Remélem a vendégemnek is nagyon fog majd tetszeni és szép élményekkel gazdagabban tér vissza Magyarországra!
Utolsó kommentek