HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (7) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (69) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (2) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (57) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (31) index2 (188) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (28) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (30) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (111) nápoly (3) Németország (1) németország (59) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (31) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (9) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (44) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (7) terepasztal (7) tgv (32) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (11) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (1) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.03.06. 00:47 Balogh Zsolt

Ulm Hauptbahnhof

Ulm egyetemváros Baden-Württemberg és Bajorország határán, a Duna partján. 120 ezer lakójával Németország egyik legkisebb nagyvárosának számít. A Duna jobb oldalán fekszik Ulm ikervárosa, Neu-Ulm, amellyel együtt mintegy 170 ezer lakója van.

ulmMegérkezés Ulmba egy DB 441 sorozatú villamos motorvonattal

Számomra azért volt érdekes a város, mert mivel már Baden-Württemberghez tartozik, az állomáson megforduló járművek összetétele is más, mint Bajorországban. Nem kellett csalódnom, több, Münchenben ismeretlen típust is sikerült látnom, bár az igazi "nagyvadról", a DB 143 sorozatról sajnos kétszer is lemaradtam.

ulmMegérkezés Ulmba, balra a müncheni regionális vonat, jobbra a testvére, de már az Agilis magánvasút színeiben

Ulm Hauptbahnhof Ulm város központi pályaudvara, a legnagyobb a város állomásai közül. Fontos vasúti csomópont, hiszen nyolc vasútvonal is összefut itt. A pályaudvaron át vezet a kiemelkedően fontos Párizs-Budapest európai magisztrál is. Ráadásul Bajorország és Baden-Württemberg határán található, München és Stuttgart között félúton, így a regionális utasoknak átszállási pont is.

ulmDB 650.1 sorozat az Ulm környéki villamosítatlan regionális vonalak kiszolgálására

Elérhető innen átszállásmentesen sok-sok német nagyváros is, de nemzetközi vonatok is áthaladnak itt. Csak néhány példa a lehetséges nemzetközi célállomások közül: Strassbourg, Párizs, Bécs, Innsbruck, Salzburg, Amszterdam, sőt hetente kétszer Budapest is RailJettel.

2005-ben 29 ezer ember fordult meg itt naponta, ezzel az utasforgalma alapján a második német állomáskategóriába tartozik. Egyaránt megállnak itt a regionális, nemzetközi EC, ICE és Euronight vonatok is. A napi vonatforgalom 335 vonat, ebből 75 a távolsági, a többi regionális. A vonatok számára 12 vágány áll rendelkezésre, melyből 5 csonkavágány. A forgalom nagyságát jól mutatja, hogy az átmenő vágányokra gyakran két vonatot is fogadnak a két különböző irányból.

ulmBombardier TRAXX regionális személyforgalomban, Bajorországban ez is ismeretlen összeállítás... Oldalán a BayernTicket itteni megfelelőjét, a Baden-Württemberg Tickettet reklámozzák

És persze ne hagyjuk ki a magánvasutakat sem: a 2010-ben alapított Agilis magántársaság is megfordul a városban.

Az állomás Ulm nyugati oldalán található, a közelben a Duna folyik, a folyón túl pedig már Neu-Ulm található. A belváros könnyedén elérhető gyalogosan is, eltéveszteni is nehéz, hiszen már messziről látszik Ulm legnagyobb, legismertebb nevezetessége az Ulmi székesegyház.

ulmKét DB 218-as sorozatú mozdony egy IC élén, eddig azt hittem, ez az összeállítás csak München-Svájc között fordul elő

A vágányok felett egy gyalogos és egy autóhíd is áthalad, biztonságos fényképezést biztosítva a fotósoknak. A gyalogos felüljárót 2011-ben építették meg, az oldala nyitott, így nem akadályozza üveg a szabad kilátást. A vágányok alatt természetesen gyalogos aluljáró is épült az utasforgalom számára.

ulmA vágányok felett átvezető 2011-ben épült felüljáró

A közelben található a buszállomás, a főbejárattal szemben pedig az ulmi villamos vágányai kanyarognak. De épült még itt InterCity hotel is. Néhány éve a z állomás előtti téren pedig egy információs központ nyílt meg, mely bemutatja az érdeklődőknek a Deutsche Bahn fejlesztéseit, mely a városba vezető vasútvonalakat érinti, de megváltozik majd az állomás működése is.

ulmAz állomás homlokzata

Már régóta tervben van Stuttgart állomás átépítése (Stuttgart 21), hogy a fejpályaudvart átmenő állomássá alakítsák át. Ehhez kapcsolódik egy új nagysebességű vasútvonal építése is Wendlingen és Ulm között. A magas költségek és az építkezés által okozott felfordulás miatt a lakosság évek óta tiltakozik, így a terv jövője még mindig bizonytalan.

ulmICE motorvonat indul München felé

Jelenleg Stuttgart felé 160 km/h-val, Augsburgon át Münchenbe pedig 200 km/h-val közlekedhetnek a vonatok. Az új nagysebességű vonalon a tervezett sebesség 250 km/h lesz.

Az első vasútvonal építését a város felé 1846-ban kezdték el, mely összekötötte Ulmot a Boden-tóval, nagyobb léptékben nézve pedig a dunát kötötte össze a Boden-tóval, azon át pedig a Rajnával. Az állomás 1850 június elsején nyílt meg, ekkortól lehetett az ulmi lakosoknak vonattal utazni. Kezdetben mindösszesen napi 3 vonatpár szolgálta ki a várost. Később a vasút továbbépült Stuttgart felé, majd az évek során további városok kapcsolódtak be a vasúti közlekedésbe, míg ki nem alakult a mai forma.

1931-ben villamosították az Ulm-Augsburg vasútvonalat, a gőzmozdonyokat pedig leváltották a DB E 32 sorozatú villamos mozdonyok. 1933-ban a felsővezeték már egészen Stuttgartig ért.

A második világháború alatt 1944 március 16-án érte az első bombatámadás az állomást, majd egy újabb, jóval nagyobb 1944 december 17-én. Ezen a napon 65 robbanó bombát és 3500 gyújtóbombát dobtak az állomásra. Ekkor szinte az összes vasúti létesítmény megsemmisült, a vasúti forgalmat a másik állomásra terelték át. 1945 február 25-én felrobbantották az állomáson átvezető közúti hidat. Majd 1945 április 24-én az amerikai csapatok felrobbantották a Dunán átvezető vasúti hidat is.

A második világháború után az újjáépítés rohamléptékben indult meg, de nem csak itt, hanem az egész országban. A legfontosabb a közlekedési kapcsolatok helyreállítása volt. Az új ideiglenes Duna-híd már 1945-ben elkészült, igaz, még csak fából. Csak 1955-ben sikerült acélhídra cserélni, de még akkor is csak átmeneti megoldásként. A forgalom fokozatosan növekedett, így 1955-re már ismét napi 160 vonat haladt át itt.

ulmAz ICE vonatok üveg perontetejének különleges, hullámos teteje

1989-ben kezdődött meg az új nagysebességű vasútvonal tervezése, de ez mind a mai napig nem valósult meg.

1995-ben az állomás sokadik átépítése során a peronburkolatba barázdált sávokat helyeztek el, hogy a vakok tájékozódását segítsék. Ez volt az első ilyen burkolat Németországban.

 

 

ulmNem épp a formatervezés csúcsa ez a DB 611 sorozatú kétrészes dízel motorvonat

ulm3. generációs emeletes vonat és vezérlőkocsija

A Német újraegyesülés után a két Németország vasútja is egyesült 1994-ben és átalakításra került a Waggonbau Görlitz üzem is. Az új neve Görlitz DWA lett, mely a DWA AG része. A harmadik generációs emeletes kocsikat 1994 és 1997 között gyártotta a DB AG részére.

ulmVáróterem

ulmAz ulmi villamos egyik járműve

A városban villamos is található, mely csupán csak egy 10,2 km-es vonalból áll. Az 1000 mm-es nyomtávolságú síneken a Budapestről is ismert Combino villamosok rövidebb és keskenyebb nyomtávolságú változata jár. A város villamosközlekedése 1897-ben indult meg, jelenleg a Stadtwerken Ulm/Neu-Ulm GmbH (SWU) üzemelteti.

Építés alatt áll egy további vonal is, mely a 9,3 km hosszú lesz, de mivel részben fonódik a korábbi egyes vonallal, csak 6,5 km új vonalat szükséges építeni.

ulmAz Ulmi székesegyház kívülről és...

ulm...belülről

A cikkbe pedig egy kis más jellegű történelem is: Ulmban található a világ legmagasabb keresztény temploma. A 161 méter magas torony 4 euróért cserébe látogatható is, 768 lépcsőfokon juthatunk fel, de megéri, hiszen a templom belseje és kialakítása is bámulatos, a külső falakon furcsábbnál-furcsább bés ijesztőbbnél-ijesztőbb vízköpők védik a templomot. Legfelülről pedig nagyszerű kilátás nyílik a városra és az állomásra is.

ulmRózsaablakok

ulmCsigalépcső a toronyba

ulmKilátás a toronyból Ulmra és a városon keresztülfolyó Dunára

ulmAz állomás madártávlatból

A templom megmászása után még elsétáltam az állomás feletti közúti hídig is néhány újabb fotó erejéig.

ulmAz állomás a hídról

ulmSzépen karbantartott Köf I

ulmPiros járműkavalkád, a háttérben egy DB 143 sorozat

A közelben található Ulm vontatási telepe is, melyet láthatólag a közelmúltban újítottak fel, de további pár helyen még most is dolgoztak az építőmunkások.

ulmA közeli karbantartó-bázis

ulmA német mellékvonalak korábbi járművei a DB 771 és 772 sorozatú motorkocsik, eddig csak múzeumban találkoztam velük

ulmTiszta udvar-rendes ház

ulmEgy DB 611 sorozatú motorvonat sütkérezik a februári napfényben

ulmA vasút területének többi része azért nem ilyen szép

ulmTRAXX érkezik Stuttgartból egy regionális vonattal, oldalán maga a DB hirdet állást: motorvonat-vezetőket keresünk!

ulmDB 628 sorozat, a müncheni S-Bahn egyetlen villamosítatlan vonaláról már ismerős a típus

Az állomást érintő vasútvonalak:

  • KBS 750: Ulm–Geislingen–Göppingen–Plochingen–Stuttgart-vasútvonal
  • KBS 751: Ulm–Biberach (Riss)–Aulendorf–Ravensburg–Friedrichshafen-vasútvonal
  • KBS 755: Ulm–Ehingen (Donau)–Sigmaringen–Tuttlingen–Donaueschingen-vasútvonal
  • KBS 756: Ehingen (Donau)–Ulm–Memmingen-vasútvonal
  • KBS 757: Ulm–Heidenheim–Aalen-vasútvonal
  • KBS 975: Ulm–Memmingen–Kempten–Oberstdorf-vasútvonal
  • KBS 980: Ulm–Günzburg–Augsburg-vasútvonal
  • KBS 993: Ulm–Günzburg–Donauwörth–Ingolstadt–Regensburg-vasútvonal

Szólj hozzá!

Címkék: vasútállomás index2 baden-württemberg


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr605833127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.