Ulm egyetemváros Baden-Württemberg és Bajorország határán, a Duna partján. 120 ezer lakójával Németország egyik legkisebb nagyvárosának számít. A Duna jobb oldalán fekszik Ulm ikervárosa, Neu-Ulm, amellyel együtt mintegy 170 ezer lakója van.
Megérkezés Ulmba egy DB 441 sorozatú villamos motorvonattal
Számomra azért volt érdekes a város, mert mivel már Baden-Württemberghez tartozik, az állomáson megforduló járművek összetétele is más, mint Bajorországban. Nem kellett csalódnom, több, Münchenben ismeretlen típust is sikerült látnom, bár az igazi "nagyvadról", a DB 143 sorozatról sajnos kétszer is lemaradtam.
Megérkezés Ulmba, balra a müncheni regionális vonat, jobbra a testvére, de már az Agilis magánvasút színeiben
Ulm Hauptbahnhof Ulm város központi pályaudvara, a legnagyobb a város állomásai közül. Fontos vasúti csomópont, hiszen nyolc vasútvonal is összefut itt. A pályaudvaron át vezet a kiemelkedően fontos Párizs-Budapest európai magisztrál is. Ráadásul Bajorország és Baden-Württemberg határán található, München és Stuttgart között félúton, így a regionális utasoknak átszállási pont is.
DB 650.1 sorozat az Ulm környéki villamosítatlan regionális vonalak kiszolgálására
Elérhető innen átszállásmentesen sok-sok német nagyváros is, de nemzetközi vonatok is áthaladnak itt. Csak néhány példa a lehetséges nemzetközi célállomások közül: Strassbourg, Párizs, Bécs, Innsbruck, Salzburg, Amszterdam, sőt hetente kétszer Budapest is RailJettel.
2005-ben 29 ezer ember fordult meg itt naponta, ezzel az utasforgalma alapján a második német állomáskategóriába tartozik. Egyaránt megállnak itt a regionális, nemzetközi EC, ICE és Euronight vonatok is. A napi vonatforgalom 335 vonat, ebből 75 a távolsági, a többi regionális. A vonatok számára 12 vágány áll rendelkezésre, melyből 5 csonkavágány. A forgalom nagyságát jól mutatja, hogy az átmenő vágányokra gyakran két vonatot is fogadnak a két különböző irányból.
Bombardier TRAXX regionális személyforgalomban, Bajorországban ez is ismeretlen összeállítás... Oldalán a BayernTicket itteni megfelelőjét, a Baden-Württemberg Tickettet reklámozzák
És persze ne hagyjuk ki a magánvasutakat sem: a 2010-ben alapított Agilis magántársaság is megfordul a városban.
Az állomás Ulm nyugati oldalán található, a közelben a Duna folyik, a folyón túl pedig már Neu-Ulm található. A belváros könnyedén elérhető gyalogosan is, eltéveszteni is nehéz, hiszen már messziről látszik Ulm legnagyobb, legismertebb nevezetessége az Ulmi székesegyház.
Két DB 218-as sorozatú mozdony egy IC élén, eddig azt hittem, ez az összeállítás csak München-Svájc között fordul elő
A vágányok felett egy gyalogos és egy autóhíd is áthalad, biztonságos fényképezést biztosítva a fotósoknak. A gyalogos felüljárót 2011-ben építették meg, az oldala nyitott, így nem akadályozza üveg a szabad kilátást. A vágányok alatt természetesen gyalogos aluljáró is épült az utasforgalom számára.
A vágányok felett átvezető 2011-ben épült felüljáró
A közelben található a buszállomás, a főbejárattal szemben pedig az ulmi villamos vágányai kanyarognak. De épült még itt InterCity hotel is. Néhány éve a z állomás előtti téren pedig egy információs központ nyílt meg, mely bemutatja az érdeklődőknek a Deutsche Bahn fejlesztéseit, mely a városba vezető vasútvonalakat érinti, de megváltozik majd az állomás működése is.
Már régóta tervben van Stuttgart állomás átépítése (Stuttgart 21), hogy a fejpályaudvart átmenő állomássá alakítsák át. Ehhez kapcsolódik egy új nagysebességű vasútvonal építése is Wendlingen és Ulm között. A magas költségek és az építkezés által okozott felfordulás miatt a lakosság évek óta tiltakozik, így a terv jövője még mindig bizonytalan.
ICE motorvonat indul München felé
Jelenleg Stuttgart felé 160 km/h-val, Augsburgon át Münchenbe pedig 200 km/h-val közlekedhetnek a vonatok. Az új nagysebességű vonalon a tervezett sebesség 250 km/h lesz.
Az első vasútvonal építését a város felé 1846-ban kezdték el, mely összekötötte Ulmot a Boden-tóval, nagyobb léptékben nézve pedig a dunát kötötte össze a Boden-tóval, azon át pedig a Rajnával. Az állomás 1850 június elsején nyílt meg, ekkortól lehetett az ulmi lakosoknak vonattal utazni. Kezdetben mindösszesen napi 3 vonatpár szolgálta ki a várost. Később a vasút továbbépült Stuttgart felé, majd az évek során további városok kapcsolódtak be a vasúti közlekedésbe, míg ki nem alakult a mai forma.
1931-ben villamosították az Ulm-Augsburg vasútvonalat, a gőzmozdonyokat pedig leváltották a DB E 32 sorozatú villamos mozdonyok. 1933-ban a felsővezeték már egészen Stuttgartig ért.
A második világháború alatt 1944 március 16-án érte az első bombatámadás az állomást, majd egy újabb, jóval nagyobb 1944 december 17-én. Ezen a napon 65 robbanó bombát és 3500 gyújtóbombát dobtak az állomásra. Ekkor szinte az összes vasúti létesítmény megsemmisült, a vasúti forgalmat a másik állomásra terelték át. 1945 február 25-én felrobbantották az állomáson átvezető közúti hidat. Majd 1945 április 24-én az amerikai csapatok felrobbantották a Dunán átvezető vasúti hidat is.
A második világháború után az újjáépítés rohamléptékben indult meg, de nem csak itt, hanem az egész országban. A legfontosabb a közlekedési kapcsolatok helyreállítása volt. Az új ideiglenes Duna-híd már 1945-ben elkészült, igaz, még csak fából. Csak 1955-ben sikerült acélhídra cserélni, de még akkor is csak átmeneti megoldásként. A forgalom fokozatosan növekedett, így 1955-re már ismét napi 160 vonat haladt át itt.
Az ICE vonatok üveg perontetejének különleges, hullámos teteje
1989-ben kezdődött meg az új nagysebességű vasútvonal tervezése, de ez mind a mai napig nem valósult meg.
1995-ben az állomás sokadik átépítése során a peronburkolatba barázdált sávokat helyeztek el, hogy a vakok tájékozódását segítsék. Ez volt az első ilyen burkolat Németországban.
Nem épp a formatervezés csúcsa ez a DB 611 sorozatú kétrészes dízel motorvonat
3. generációs emeletes vonat és vezérlőkocsija
A Német újraegyesülés után a két Németország vasútja is egyesült 1994-ben és átalakításra került a Waggonbau Görlitz üzem is. Az új neve Görlitz DWA lett, mely a DWA AG része. A harmadik generációs emeletes kocsikat 1994 és 1997 között gyártotta a DB AG részére.
Az ulmi villamos egyik járműve
A városban villamos is található, mely csupán csak egy 10,2 km-es vonalból áll. Az 1000 mm-es nyomtávolságú síneken a Budapestről is ismert Combino villamosok rövidebb és keskenyebb nyomtávolságú változata jár. A város villamosközlekedése 1897-ben indult meg, jelenleg a Stadtwerken Ulm/Neu-Ulm GmbH (SWU) üzemelteti.
Építés alatt áll egy további vonal is, mely a 9,3 km hosszú lesz, de mivel részben fonódik a korábbi egyes vonallal, csak 6,5 km új vonalat szükséges építeni.
Az Ulmi székesegyház kívülről és...
A cikkbe pedig egy kis más jellegű történelem is: Ulmban található a világ legmagasabb keresztény temploma. A 161 méter magas torony 4 euróért cserébe látogatható is, 768 lépcsőfokon juthatunk fel, de megéri, hiszen a templom belseje és kialakítása is bámulatos, a külső falakon furcsábbnál-furcsább bés ijesztőbbnél-ijesztőbb vízköpők védik a templomot. Legfelülről pedig nagyszerű kilátás nyílik a városra és az állomásra is.
Kilátás a toronyból Ulmra és a városon keresztülfolyó Dunára
A templom megmászása után még elsétáltam az állomás feletti közúti hídig is néhány újabb fotó erejéig.
Piros járműkavalkád, a háttérben egy DB 143 sorozat
A közelben található Ulm vontatási telepe is, melyet láthatólag a közelmúltban újítottak fel, de további pár helyen még most is dolgoztak az építőmunkások.
A német mellékvonalak korábbi járművei a DB 771 és 772 sorozatú motorkocsik, eddig csak múzeumban találkoztam velük
Egy DB 611 sorozatú motorvonat sütkérezik a februári napfényben
A vasút területének többi része azért nem ilyen szép
TRAXX érkezik Stuttgartból egy regionális vonattal, oldalán maga a DB hirdet állást: motorvonat-vezetőket keresünk!
DB 628 sorozat, a müncheni S-Bahn egyetlen villamosítatlan vonaláról már ismerős a típus
Az állomást érintő vasútvonalak:
- KBS 750: Ulm–Geislingen–Göppingen–Plochingen–Stuttgart-vasútvonal
- KBS 751: Ulm–Biberach (Riss)–Aulendorf–Ravensburg–Friedrichshafen-vasútvonal
- KBS 755: Ulm–Ehingen (Donau)–Sigmaringen–Tuttlingen–Donaueschingen-vasútvonal
- KBS 756: Ehingen (Donau)–Ulm–Memmingen-vasútvonal
- KBS 757: Ulm–Heidenheim–Aalen-vasútvonal
- KBS 975: Ulm–Memmingen–Kempten–Oberstdorf-vasútvonal
- KBS 980: Ulm–Günzburg–Augsburg-vasútvonal
- KBS 993: Ulm–Günzburg–Donauwörth–Ingolstadt–Regensburg-vasútvonal
Utolsó kommentek