Murnau, teljes nevén Murnau am Staffelsee Felső-Bajorországban található, mintegy 70 km-re Münchentől, közvetlenül a Staffelsee nevű tó partján egy völgyben. A város hosszú múlttal dicsekedhet, első írásos említése 1150-ben történt. Lakosainak száma 2012-ben 11453 fő volt. A közeli Staffelsee nevű alpesi tó hét kis szigettel rendelkezik, körülötte sűrű fenyőerdő nő.
Bahnhof Murnau, a 2013-as különdíjas vasútállomás
A város az Alpok lábánál fekszik, így nagyon szép kilátás nyílik a közeli havas hegycsúcsokra szinte a település bármely pontjáról. Kedvelt kirándulóhely is a közeli tónak és a hegyeknek köszönhetően.
Az Allianz pro Schiene nonprofit közlekedési szövetség 2013-ban különdíjjal tüntette ki Murnau legnagyobb vasútállomását, Bahnhof Murnaut (A városnak ezen kívül még egy vasúti megállója van, Murnau Ort).
Emléktábla az állomás falán a díjról Murnauban
Az Allianz pro Schiene nonprofit közlekedési szövetség célja, hogy elősegítse a vasút részarányának növekedését a közlekedésben. Ezt politikai lobbizással és a média segítségével próbálja elérni.
Kiadványuk a Város, vidék, vasút - Nyolc sikertörténet a térségi vasúti közlekedésben, nyolc haldokló, bezárásra ítélt vasútvonal feltámadását meséli el.
A Németországban egyedülálló szövetség 2000 július 14-én alakult Frankfurt am Mainban. Az alapítók közt megtalálható három vasúti szakszervezet, egy környezetvédelmi szervezet és több utasszövetség is. Első elnöke a szövetségnek Norbert Hansen volt.
Saját Youtube csatornája és több, vasúttal foglalkozó kiadványa is van. Hivatalos weboldala a http://www.allianz-pro-schiene.de/.
A Bahnhof des Jahres (Az év vasútállomása) díjat 2004 óta ítélik oda két kategóriában: Großstadtbahnhof (nagyvárosi pályaudvar) és Kleinstadtbahnhof (kisvárosi pályaudvar). 2012 óta egy harmadik kategória is van: a Sonderpreis Tourismus, ebben nyert Bahnhof Murnau a második évben, 2013-ban.
Indulás München Hauptbahnhofról Weilheim in Oberbayern felé két csatoltan közlekedő Bombardier Talent2-essel
Murnau és állomása megközelíthető München felől a München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalon. Óránként közlekednek a kényelmes és olcsó regionális vonatok a két város között. Én azonban nem egy közvetlen járattal utaztam, így még át kellett szállnom Weilheim in Oberbayern állomáson.
Weilheim in Oberbayern állomása szintén takaros és praktikus, de mégsem ő nyert
Átszállás Weilheim in Oberbayern állomáson a Murna felé közlekedő Talent2-esre
Murnau állomás 1879 május 5-én nyílt meg, miután átadták a München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalat. Jelenleg kb. 3000 fő a napi utasforgalom, ami a város méretéhez képest jónak mondható. A német állomáskategóriák közül a negyedik csoportba tartozik, vagyis német viszonylatban a kis utasforgalmúak közé.
Megérkezés Murnau-ba, a Talent2 motorvonat tovább is megy Garmisch-Partenkirchen felé, oldalt a DB 426 sorozatú kétrészes motorvonat várakozik
Közelebbről a DB 426 sorozatú villamos motorvonat, Magyarországon is elkelne belőle pár helyre a gazdaságtalan 1-2 kocsis, mozdonyvontatta személyvonatok helyett
Murnau Münchentől egészen pontosan 74,9 km-re található. Elágazó állomás, itt válik ki az egyvágányú München–Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalból a szintén egyvágányú Murnau–Oberammergau-vasútvonal. Négy peronja van, melyek olyan hosszúak, hogy képesek fogadni az ICE vonatokat is.
Naponta kb. 75 vonat halad át az állomás vágányain. Nyaranta a Garmisch-Partenkirchen vagy Innsbruck felé haladó ICE motorvonatok is megállnak itt.
Az állomás kb. 500 méterre található a Staffelseetől és kb 1,5 km-re a városközponttól.
A közelben található Staffelsee
Zajlik az élet a város főutcáján
A városka legalább olyan takaros, mint az állomása
Az első felújítás és bővítés már 1889-ben megtörtént, de sokkal jelentősebb a későbbi 1927 és 1930 közötti átépítés, mikor az első aluljáró is megépült az állomás alatt. A közelgő 1936-os téli olimpia miatt további fejlesztésekre is szükség volt, ugyanis azt a közelben található Garmisch-Partenkirchenben rendezték meg. Ekkor a vasút folytatása Innsbruck felé egy rövid szakaszon kétvágányúvá épült át.
1985 december 13-a nagy nap volt az állomás és a német vasút történetében is, ugyanis itt építette ki elsőnek Németországban a Siemens az első elektronikus biztosítóberendezést.
Egy régi fénykép még az átépítések előttről (kép forrása: http://doku-des-alltags.de)
De az igazi megújulást 2008 hozta el. Ekkor az állomást teljesen átépítették és felújították. Elbontották a feleslegessé vált épületeket és felszedték a felesleges vágányokat. Négy magasperon épült ki, 72 cm-es magassággal. Ebből három mellett átmenő vágány húzódik, a negyedik peron viszont rövidebb és csak egy csonkavágány található mellette. Ezt a vágányt a Murnau–Oberammergau-vasútvonalon közlekedő rövid, kétrészes DB 426 sorozatú motorvonatok használják.
A peronok megközelítését, az állomásba való bejutást akadálymentesítették, minden peronhoz lifteket és új esőbeállókat szereltek fel. De megújult az utasellátó és a Reisecentrum is. Mindezekre a közelben megrendezett 2011-es alpesi síugró világbajnokság miatt volt szükség.
Az elbontott épületek és vágányok helyén épült egy új P+R parkoló az autósoknak, továbbá az új buszállomás is itt található. Érdekes megoldás, hogy a busznak és a vonatnak közös peronja van, ezzel is az átszállásokat könnyítik meg.
A busznak és a vonatnak közös peront építettek (Eközben Kecskeméten a vasútállomást elköltöztetik a buszállomás mellől...)
Az állomáson a leggyakoribb vasúti jármű a 2013 decemberétől tömegesen forgalomba állt DB 442 sorozat (Bombardier Talent2), de megmaradt még néhány DB 111 sorozattal vontatott emeletes ingavonat is.
A 23 km-es villamosított Murnau–Oberammergau-vasútvonalat a már említett kétrészes DB 426 sorozattal szolgálják ki.
A hivatásforgalom is jelentős, hiszen az alig 70 km-re lévő München vonzáskörzete idáig is, sőt még a városon túl is elér, emiatt órás ütemes menetrenddel közlekednek az emeletes ingavonatok vagy a kettesével, hármasával csatolt motorvonatok. A regionális forgalomból a DB 111 sorozat és a régi Silberling kocsik fokozatosan kiszorulnak, lassan a teljes üzem a Bombardier Talent2 sorozatú motorvonatokra épül.
Ezen kívül még nyáron és hétvégén ICE motorvonatok látogatnak el erre. A Garmisch-Partenkirchen felé tartó, vagy onnan érkező távolsági ICE vonatok itt is megállnak, így Murnaunak időszakosan közvetlen összeköttetése van Kölnnel, Frankfurttal, Hamburggal, Dortmunddal és még sok-sok távoli német nagyvárossal.
A vonalat már többször beutaztam Mittenwald és München-Pasing között, de az elmúlt több, mint 3 évben én tehervonatot még nem láttam, se mellékvágányon várakozó teherkocsit, így azt hiszem bátran kijelenthetem, hogy a teherforgalom nulla errefelé. A távolsági tehervonatok Innsbruck felé inkább kerülnek Rosenheim felé, minthogy megmásszák a hegyeket ezen a kanyargós vonalon.
Egy DR E69 sorozatú villamosmozdony az állomás előtt kiállítva
Az állomás előtti téren egy DR E69 04 pályaszámú mozdony is ki van állítva. A kicsi mozdonyt a LAG gyártotta 1922-ben, majd 55 év szolgálat után 1977-ben selejtezték. A 268 kW teljesítményű gép maximális sebessége kb. 50 km/h volt.
A sorozat egyik tagja Lokwelt Freilassingban, egy másik Nürnbergben a DB múzeumban van kiállítva. Egy hasonló mozdony pedig Münchenben a Deutsche Museum Verkehrscentrumban, egy további pedig Garmisch-Partenkirchenben található.
Egy DB 426 sorozatú motorvonat
Az állomás felújítása során, mint már említettem, a belső is megújult. Még egy rövidke bemutatóra is maradt hely az egyik falon, ahol az állomás és a kapcsolódó vasútvonalak történetével ismerkedhetnek meg a várakozó utasok. Emellett természetesen van jegyautomata, italautomata, csomagmegőrző, újságos, kávézó is.
Az állomás belseje, a falon egy rövidke bemutatóval az épület történetével
A Reisecentrum, mely egyben a pénztár is és az információ is
Egy kis utasellátó is jár az állomáshoz kávézóval, pékáruval, újságokkal, képeslapokkal és üdítőkkel
A visszautat már nem bonyolítottam meg, a késő délutáni közvetlen müncheni vonatommal visszaindultam a bajor főváros felé.
Átszállás Tutzingban az S-Bahnra, minden óra azonos percében a különböző irányból érkező vonatok itt futnak össze, átszállást biztosítva bármiről bármire, bármely irányba. A kép készítésekkor épp négy vonat adott egymásnak közös randevút
Bahnhof Murnau a Google térképén (Nagyobb térképre váltás)
Források:
* A német Wikipédia Bahnhof Murnau szócikke
Utolsó kommentek