HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (90) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (59) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (73) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (6) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (61) index2 (257) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (11) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (40) nagysebességű vasút (152) nápoly (3) németország (78) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (64) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (20) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2014.02.11. 17:28 Balogh Zsolt

Elveszett vágányok nyomában Mallorcán

Mallorca korábban kiterjedt vasúthálózattal rendelkezett, azonban több vonalat bezártak az évek során. Nyaralásom alatt kétszer is az elveszett vágányok felkutatására indultam, és szerencsével is jártam! A sziget több pontján találtam kisebb-nagyobb emlékeket, melyek a néhai vasúttól származnak.

mallorca vasútHamarosan újra kisüt a nap Mallorca vasútja felett?

Fénykorában a szigeten 236 km hosszú vasút volt, melyet két társaság üzemeltetett, egységesen 914 mm-es nyomtávolsággal. Mára kb. 77 km maradt az egykori kiterjedt hálózatból.

mallorca vasút térképMallorca vasúthálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)
jelmagyarázat: zöld: üzemelő, lila: tervezett újraindítás, sárga: a solleri kisvasút és villamos, piros:üzemen kívül

A harmadik szigeten töltött napomon beutaztam a teljes még meglévő mallorcai vasúthálózatot, így eljutottam Manacorba is, ahonnan jelenleg még nem vezet tovább vasút.

A Manacor-Arta vasútvonal 1927-ben nyílt meg, majd kerek 50 év után 1977-ben zárt be. Már régóta tervezik a vonal újranyitását, olyannyira, hogy már az építkezések is meglehetősen előrehaladott állapotban vannak. A tervezett reaktiváláshoz már a szükséges szerelvényeket is megvásárolták.

Jelenleg azonban az építkezés pénzügyi okokból szünetel. A 2013-as várható átadás bizonytalan ideig elhalasztva. A lenti Google térképen jól látszik, hogy a nyomvonal merrefelé fog haladni, egészen Artaig.


Nagyobb térképre váltás

Manacor mallorca vasútManacor, végállomás

A térképet tanulmányozva úgy tűnik, hogy az állomás után egy szűk ív fog következni, majd a városon keresztül, a főúttal párhuzamosan fog haladni. Ehhez a meglévő állomást jelentősen át kell alakítani. Tudomásom szerint az új vonalon a vonatok Tram-Train rendszerben közlekednének. A vonalra már megvásárolt vonatok jelenleg a palmai Estació Intermodal de Palma nevű földalatti állomáson várakoznak.

Sa Pabloban nagyobb sikerrel jártam, a vasút régi nyomvonalát a városban megtaláltam. Persze itt könnyű dolgom volt, a korábbi nyomvonal sétálóutcává épült át, és még emléktáblákat is kihelyeztek.


Nagyobb térképre váltás

mallorca vasút Sa PabloSa Pablo, a vasútvonal vége

mallorca vasút Sa PabloA vonal a szemközti sétálóutca helyén vezetett

mallorca vasút Sa PabloMinden épület a hátát mutatja az utcának, sehol egy terasz, erkély vagy kerthelyiség, könnyű elképzelni ezen a helyen egy vasútvonalat

mallorca vasút Sa PabloA korábbi vasútállomás, a mellette lévő rőzserakás az esti télűző ünnepséghez lett odakészítve

mallorca vasút Sa PabloAz állomás jelenleg rendőrség és Tourist Info egyben

A régi Sa Pablo-i vasútállomás épületében jelenleg egy rendőrség és egy Tourist Info üzemel. Itt is emléktábla jelzi, ez bizony régen vasútállomás volt.

A Sa Pablo-Alcúdia-vasútvonalról némiképp ellentmondásos információkat találtam. jelenleg nem létezik, néhány régi térképen, mint terv szerepel csupán. Viszont tervben van a reaktiválása. Így én ezek alapján nem tudom eldönteni, hogy most egy új vonal építését tervezik vagy egy korábban létező, de már bezárt vonal újranyitását.

Ha korábban létezett ez a vonal, akkor az eredeti formában való visszaépülésére nem sok lehetőséget látok, ahhoz már túlságosan beépült a korábbi? helye. A városon kívüli szakaszát, ha létezett, pedig már teljesen visszafoglalta a természet, se személyesen, se a térképet tanulmányozva nem láttam nyomát sem a vasútnak.

mallorca vasút Sa PabloTábla a vasút emlékének egy ház falán

mallorca vasút Sa PabloMessziről korabeli vasúti hídmaradványnak gondoltam ezt a város széli kis hídmaradványt, ugyanis pont jó helyen van, de közelről megvizsgálva, ez bizony csupán pár éves építmény, mindenféle funkció nélkül

mallorca vasút Sa PabloTalán erre vezetett korábban a vonal, de a szemben lévő iskola már elzárta az útját...

mallorca vasút Sa Pablo...vagy pedig erre, egy éles ív után, a városhatár innen csupán párszáz méter, de a közúti forgalom már teljesen birtokba vette a helyet. A házak elhelyezkedése egy közútnál kisebb ívben kanyarodó útvonal szélét követik

A harmadik helyszín felkeresésére nem szerepelt a terveim között, csupán egy szerencsétlen buszcsatlakozás-mulasztás miatt kötöttem ki Santa Mariaban.


Nagyobb térképre váltás

A 43 km hosszú Santa Maria-Felanitx-vasútvonal 1897-ben nyílt meg és 1964-ben zárt be. Újranyitása nincs tervben, pedig az általam meglátogatott rövidke korábbi nyomvonal még teljes egészében a rendelkezésre áll.

mallorca vasút Santa MariaSanta Maria, a korábbi elágazó állomás

Utazás közben a vonatablakon kinézve már többször feltűnt egy különös kőhíd, melyen át egy közút vezet, de nem hidal át semmit! Se út se folyó nem volt alatta, csak állt magányosan a síkságon. Így gondoltam, közelebbről is szemügyre veszem, hátha egy elveszett vasútvonalat találok a közelben.

mallorca vasút Santa Maria hídHíd a semmi felett

Gyanúm beigazolódott, ugyanis a híd egy már megszűnt vasútvonalat keresztez.

mallorca vasút Santa MariaA hídról letekintve egy a kerítés mellett húzódó, a gyümölcsösön át vezető elvadult kaktuszokból álló csík látható, mely a már megszűnt Santa Maria-Felanitx-vasútvonal

mallorca vasút Santa MariaA másik irányba tekintve a Mallorca-Inca-vasútvonal halad, a közelben ágazott ki belőle a korábban bezárt szárnyvonal, műholdképen még látszik a termőföld eltérő színén a korábbi nyomvonal helyén

mallorca vasút Santa MariaA helyszín lehetőséget adott egy kis nyíltvonali fotózáshoz is

mallorca vasút Santa MariaVillamos motorvonat halad Inca felé

Az elveszett vágányok utáni kutatásból csupán a Palma-Santanyí-vasútvonal felkeresése maradt ki, melynek újbóli megnyitása szintén tervben van. Palma és Llucmajor között 1916-ban, a folytatása Camposig pedig 1917-ben nyílt meg.  Mindkét szakaszt egyszerre, 1964-ben zárták be.

A reaktiválandó vonalak között szerepel a Palma-Llucmajor-Campos-Santanyí-vasútvonal is, ám itt szintén tanácstalan vagyok, ugyanis a korábbi Campos-Santanyí vonalról nem találtam semmit. Talán a reaktivált vonal megtoldása lenne még egy rövidebb szakasszal.

Reméljük a legjobbakat és bízzunk benne, hogy a kicsi sziget vasútja tovább bővül. Az igény és az akarat már megvan hozzá, most már csak a pénzkérdést kell a politikusoknak megoldani.

Szólj hozzá!

Címkék: mallorca index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr535798834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása