HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.01.27. 22:06 Balogh Zsolt

A sólleri villamos

Újabb nap Mallorcán és egy újabb érdekesnek ígérkező program: Vonatozás Palmából Sóllerbe, majd onnan villamossal le a kikötőbe. Sajnos azonban egész januárban pályafelújítás miatt nem járt a vonat, így maradt a busz, majd Sollerből a villamos.

soller vonat villamos mallorcaA villamos a tengerpart közelében Port de Sóllerben

A Palma–Sóller-vasútvonal (katalán nyelken: Ferrocarril de Sóller) a sziget fővárosát, Palmát és a Serra de Tramuntana hegység lábánál fekvő Sóllert köti össze.

soller vonat villamos mallorcaA Solleri vonat végállomása Palmában, közvetlenül az Estació Intermodal de Palma mellett

A megvalósításhoz szükséges anyagi hátteret részvények kibocsátásából teremtették elő, s a vasútvonalat három évnyi építkezés után 1912. április 16-án adták át. A nyomtávolságot három angol lábban (914 milliméter) határozták meg, mely megmaradt még mind a mai napig. Mallorca vasúthálózatának többi részét azóta már 1000 mm-esre építették át. A 27 kilométer hosszú vonalat azzal a szándékkal hozták létre, hogy a Sóllerben termesztett gyümölcsöket (főként narancsot) gyorsan a fővárosba tudják vonattal szállítani a korábban használt szekerek vagy tengeri hajók helyett.

soller vonat villamos mallorcaA végállomás peronja Palmában

Az egyvágányú vonalon 13 alagút és egy 52 méteres völgyhíd épült, mely napjainkban a vasút egyik jelképévé is vált. A viaduktot számos képeslap, hűtőmágnes és fénykép megörökítette már, így valószínűleg minden helyi lakos ismeri, még ha nem is haladt keresztül rajta.

soller vonat villamos mallorcaMindössze párt kocsi volt csak a kihalt állomáson

A sólleri vonat a sziget fővárosából az Estació Intermodal de Palma nevű állomás mellől indul, ahol meghagyták az eredeti állomásépületét, mely eredetileg 1606-ban épült. Az állomáson jelenleg egy Picasso és Joan Miró műveiből készült kiállítás is megtekinthető. Sajnos azonban januárban ez is zárva volt.

soller vonat villamos mallorcaA kiállítás az állomáson

Eredetileg gőzmozdonyos üzem volt a vonalon, de már 1929-ben kénytelenek voltak villamosítani a sok utaspanasz miatt. Az alagutakban az utazást kellemetlenné tette a gőzmozdonyokból kiáramló füst. A villamos vontatást a Siemens-Schuckert cég építette ki 1200 V egyenárammal.

soller vonat villamos mallorcaAz állomás a vágányokkal és a peronnal

soller vonat villamos mallorcaJegypénztárak

soller vonat villamos mallorcaA sólleri vonat vágányai Palmában

A vonal a városban a házak között kanyarog, akárcsak egy villamos. Komoly biztosító berendezés nem épült ki, az alacsony sebesség és a ritka forgalom nem igényelt bonyolult vonatbefolyásolást. Az útkereszteződéseket is gyakran csak táblák jelzik, félsorompók csak a városon kívül épültek.

A várost elhagyva egy ideig követi a Majorkai vasút vonalát, és keresztezi az 1-es metró vonalát. A két végálommással együtt összesen kilenc állomás és megálló található rajta. A nagy szintkülönbségek miatt a vonalvezetése igazi hegyvidéki stílusú, vonalkifejtésekkel és hosszú alagutakkal. A leghosszabb alagút a vonalon a 2876 méteres Túnel Major. A teljes nyomvonal megtekinthető a Google térképen is.

soller vonat villamos mallorcaA sólleri végállomás

A vonal napjainkban turisztikai célokat szolgál, a retúrjegy ára 19 euró. Fából készült személyvagonokkal nosztalgiavonat közlekedik rajta, a vonatok és a kocsik nagyrészt eredeti, de felújított eszközök. A menetidő hozzávetőlegesen egy óra. Teherforgalom napjainkban már nincs a vonalon.

soller vonat villamos mallorcaA sóllleri vasútállomás egy keskeny nyomtávolságú aláverőgéppel


Mallorca Train to Soller nagyobb térképen való megjelenítése

A vasúthoz csatlakozva 1913-ban indítottak egy villamosvonalat is, mely a sólleri vasútállomástól indul és Port de Sóller kikötőjéig visz. Ez a villamosvonal eredetileg a helyi lakosság kiszolgálására készült, de manapság a városka egyik turistalátványossága lett.

Megszületését elsősorban annak köszönhette, hogy annak idején Spanyolországban hoztak egy törvényt a 30 km-nél hosszabb helyi érdekű vasútvonalak pénzügyi támogatására. Mivel a sólleri vasút csak 27 km-es volt, a vonalat 5 km-rel meghosszabbították Port de Sóllerig. Már eredetileg is villamosvonalnak épült, 600 V egyenárammal villamosítva.

soller vonat villamos mallorcaVillamos Sóllerben

A villamos a Sólleri vonat végállomásáról indul, a két hálózat között csak üzemi kapcsolat van, ráadásul az is csak a villamosszínen keresztül. Eltérő a felsővezeték magassága és az alkalmazott áramrendszer is (1200 V/600 V).

soller vonat villamos mallorcaA villamosszín, rajta keresztül üzemi kapcsolat a villamos és a vasút között

A vonal keresztülhalad Sóller főterén, miközben elhalad a Szent Bartomet templom mellett. Ezután a házak között kanyarog, néha egészen közel az épületek falához. Egy kis hídon át keresztezi a Torres des Barrancs nevű patakot, majd citrom- és narancsligetek szegélyezik a pályát.

A villamos megállói nagyon egyszerű kialakításúak, akár csak egy buszmegálló. Aki nem rendelkezik kellő helyismerettel, az igen nehezen veheti csak észre őket. De mivel a turisták többsége a végállomástól a végállomásig közlekedik, ez a kis kényelmetlenség látszólag nem zavar senkit.

A villamoskocsik kétirányúak, de ajtók csak az egyik oldalukon van. Főszezonban a villamosok két nyitott mellékkocsit is vontatnak, majd a végállomáson a megállás után körüljárják őket, hogy ismét a villamos kerüljön előre.

soller vonat villamos mallorcaSóllerben a villamos nyomvonala a házak között halad

soller vonat villamos mallorcaA villamos a tengerparton

soller vonat villamos mallorcaA sólleri villamos végállomása Port de Sóllerben, közvetlenül a kikötő mellett

soller vonat villamos mallorcaPort de Sóller

soller vonat villamos mallorcaA kikötő

soller vonat villamos mallorcaAz öböl kijárata a tenger felé

soller vonat villamos mallorcaA villamos a tengerparton

soller vonat villamos mallorcaVisszatérés Sóllerbe

soller vonat villamos mallorcaA helyszűke egyes esetekben furcsa megoldásokat szült, ez a kapu közvetlenül a sínekre nyílik, a biztonságról két gömbtükör gondoskodik

soller vonat villamos mallorcaA sín a házak között kanyarog

soller vonat villamos mallorcaA vasút egyetlen komoly műtárgya ez az aprócska híd

Én a villamosozás után visszafelé már gyalog mentem, így a vonalról is sikerült további fotókat készíteni. Az autóút vagy a gyalogút szinte végig a pálya mellett haladt, így biztonságosan vissza tudtam sétálni. Ezt a helyiek is kihasználják, rajtam kívül is többen sétálgattak még a vonal mellett.

A villamosok legnagyobb elméleti sebessége 30 km/h, de még ezt az alacsony sebességet sem érik általában el. A megállási szándékot a tetőn végigfutó zsínórral lehet jelezni, mely egy csengőt hoz működésbe.

soller vonat villamos mallorcaVisszatérés Sóllerbe, a háttérben a Sant Bartomeu templom látható


Soller Tram nagyobb térképen való megjelenítése

A villamoson a viteldíj egy útra Sóller és Port de Sóller között az 5 km-es távolságra 5 euró.

Irodalom:
* Klaus-Jürgen Vetter, Sarah Wolff: Mallorca vonattal felfedezni. Bruckmann Verlag, München, 2001 áprilisában ISBN 3765471801
* Klaus-Jürgen Vetter, Wolfgang Heitzmann, Sarah Wolff: Vasúti paradicsoma Mallorca. GeraMond, 2004, ISBN 3765472549
* J. Pere Brunet Estarelles: La Companyia dels Ferrocarrils de Mallorca. Institut d'Estudis Baleár-szigetek, 1994 június, ISBN 8487026346

3 komment

Címkék: villamos mallorca


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr875775174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frigyes Liegl 2014.01.28. 14:44:18

A vasútállomásra az írtad, hogy 1606-ban épült. Kicsit korai nem?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.01.28. 15:40:55

Nem korai, ugyanis eredetileg nem vasútállomásnak épült!
süti beállítások módosítása