HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2013.12.29. 23:14 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Dél-Koreában

Olaszország, Spanyolország, Franciaország és Lengyelország nagysebességű közlekedésének bemutatása után a mai cikkemben egy távoli és kevésbé ismert országot szeretnék bemutatni, az ázsiai Dél-Koreát és nagysebességű vasúti közlekedését. Ismerkedjünk meg a Korea Train Expresszel, vagy röviden a KTX-szel!

Dél-Korea KTXKTX vonat Dél-Koreában, a TGV rokonsága azonnal felismerhető (kép forrása: Wikimedia Commons)

Dél-Korea vasúthálózatának hossza 3381 km, melyből kétvágányú 1403,5 km, a villamosított vonalak hossza összesen 1843 km. A nagysebességű vonalak hossza pedig 412 km, ezzel világviszonylatban a kilencedik, megelőzve ezzel olyan gazdaságokat, mint az USA, Ausztria vagy Nagy-Britannia. Nemzeti vasúttársasága a Korail.

Észak- és Dél-Korea korábban egységes országot alkotott. A japánok 1910-ben megszállták az országot, majd később annektálták. A második világháború idején rendőri diktatúrát vezettek be, és az ország gazdaságát katonai céljaik szolgálatába állították. A szövetséges hatalmak 1943-ban megállapodtak abban, hogy a második világháború befejezte után helyre kell állítani az ország függetlenségét.
1945-ben az ország északi részét szovjet, a déli részét amerikai csapatok szállták meg, és a 38. szélességi kör mentén kettéosztották egy szovjet és egy amerikai megszállási zónára. Ezzel a lépéssel hasonló helyzet alakult ki, mint Németországban, mikor  vasfüggöny és a Berlini fal kettéosztotta az országot. Észak- és Dél-Koreát egy demilitarizált övezet választja el egymástól.
A háború után Dél-Korea gazdasági és pénzügyi segítséget kapott az USA-tól, majd gyorsan fejlődni is kezdett. Napjainkban a világ egyik vezető gazdasági hatalma, a Föld leggazdagabb országainak egyike, számos nemzetközi szövetség tagja. Fővárosa és legnagyobb városa Szöul, a világ második legnagyobb várostömörülése 25 és fél millió lakosával.
Eközben az északi szomszéd fokozatosan lemaradt, Kim Dzsongil diktatúrát és személyi kultuszt épített ki. Miközben az ország a világ legnagyobb hadseregét tartja fent, állandó az éhezés és a nyomor.

Dél-Korea KTX térképDél-Korea meglévő (kék), épülő (szaggatott) és tervezett (pöttysor) nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Szöul és Puszan (a térképen Seoul és Busan) között már üzemelt egy hagyományos vasútvonal, az 1905-ben megnyitott 441 km hosszú, 25 kV 60 Hz-cel villamosított Gyeongbu-vasútvonal (világoskék színnel), mely akkor is és jelenleg is az ország legforgalmasabb vonala. A forgalom nagyságát jól szemlélteti, hogy Szöul és Guro között hat, Guro és Cheonan között négy, onnantól pedig Puszanig kétvágányú. Az új nagysebességű vasútvonal megnyitása előtt egyaránt közlekedtek rajta helyi, távolsági, teher és nagysebességű vonatok is.

A megnyitás után a gőzmozdony vontatta vonatoknak a két város közötti táv legyőzéséhez 17 órára volt szükség, majd a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően ez az idő fokozatosan csökkent. 1936-ban 6 óra 30 perc, 1962-ben 6 óra 10 perc, 1969-ben már 4 óra 50 perc, 1970-ben 4 óra 30 perc, 1985-ben pedig már csak 4 óra 10 perc volt a két város között a menetidő. Az 1970-es években bővítették többvágányossá, és ekkor kezdődött meg a villamosítása is, mely egészen 2004-ig elhúzódott.

A gazdasági és a technikai fejlődésnek hála, Dél-Korea egy új vonal tervezésébe és építésébe fogott. Miután 1970-re, 2 évnyi építkezés után elkészült Korea második autópályája, 416 km hosszúsággal a főváros és a 3,6 milliós Puszan között, megszületett a gondolat egy nagysebességű vasútvonal megépítéséről is (a térképen sötétkék színnel jelölve). Az ország vezetői azt remélték, hogy ezzel csökken az ország fővárosának hangsúlya, ahol a lakosságának a negyede él, továbbá tehermentesíti a már így is zsúfolt régi vonalat.

Dél-Korea KTX szöul pályaudvarSzöul pályaudvara (kép forrása: Wikimedia Commons)

A nagysebességű vasúti szolgáltatás beindításához nemzetközi tendert írtak ki, melyen az akkori legfejlettebb, legtöbb tapasztalattal rendelkező országai indultak: a japánok a Sinkanszennel, a németek az ICE-vel és a franciák a TGV-vel. A legjobb ajánlatot a franciák adták, így az országban a TGV technológiáját honosították meg.

2004 áprilisában adták át Dél-Korea első két nagysebességű vonalszakaszát Szöul-Daejeon és Daejeon-Dongdaegu között. Az időközben megérkező nagysebességű KTX-I szerelvények forgalomba állásával Szöul és Puszan között a menetidő tovább rövidült, egészen 2 óra 40 percre.

A nagysebességű vonal nem halad át az érintett városokon, helyette a vonatok a régi vonalat használják, emiatt áll két rövidebb, különálló szakaszból. A két hiányzó láncszem átadása Daejeon és Dongdaegu városok alatt 2014-ben várható.

Franciaországban a TGV, míg csak Lyonig volt kész az újépítésű nagysebességű pálya, az út többi részét a hagyományos vonalakon tette meg. Dél-Koreában a KTX is ugyanígy tesz, ahol már elkészült a nagysebességű vasút, ott azon közlekedik, de ahol még nincs, ott maradnak a hagyományos sínek és az alacsonyabb, 150 km/h-s sebesség. De a folytatásra sem kellett sokat várni, a vonal többi része Puszanig 2010 november elsején nyílt meg.

Teljes elkészülte után a menetidő várhatóan 2 óra 4 percre csökken majd a két város között. Ez több, mint 200 km/h átlagsebességet fog jelenteni!

A teljesen elkészült új Szöul-Puszan nagysebességű vasútvonal 346,4 km hosszúságú lett, végig két vágánnyal. A legkisebb ívsugár 7000 méteres, így a későbbiekben a legnagyobb sebesség akár 350 km/h is lehet. A pályához felhasznált sínek tömege méterenként 60 kg, a kavicságy egységesen 35 cm-es, a keresztaljak hossza 2,6 méter. A biztosítóberendezés a TGV-nél már jól bevált TVM 430.

A koreaiak a szerelvényeket is a franciáktól vásárolták: 46 db KTX-I sorozatú motorvonatot, melyeket a TGV Réseau sorozatból fejlesztettek ki az ország igényei alapján.

A Dél-koreai KTX-I motorvonat első 12 példányát még Franciaországban építették 1997 és 2000 között, további 34-et viszont már Koreában a Rotem szerelte össze 2002 és 2003 között a korábbi keretszerződésben leírtaknak megfelelően.

A 20 részes motorvonat két végén egy-egy vonófej található, összesen 13560 kW teljesítménnyel. A köztes kocsik, az első és az utolsó kivételével csak Jakobs-forgóvázakra támaszkodnak. Az eredeti TGV Réseau-hez képest ezek a szerelvények jóval hosszabbak és nehezebbek: 200 helyett 388 méter hosszúak, 383 helyett 701 tonnát nyomnak. Viszont csak egy áramnemet tudnak a négy helyett, a Dél-Koreában használatos 25 kV 60 Hz-et. Továbbá nincs bennük étkezőkocsi se, a vonatot a maximális kapacitást figyelembe véve alakították ki: az ülőhelyek száma 965 fő (ebből 30 lehajtható ülés). Az ablaküvegek háromrétegűek, a teljes vonat nyomásálló.

Legnagyobb sebessége 305 km/h, és fékezéskor képes az energia-visszatáplálásra is. A kezdeti műszaki problémák fokozatosan megoldódtak, így napjainkra a KTX megbízható szolgáltatássá nőtte ki magát.

Nulláról 300 km/h sebességre 365 másodperc alatt gyorsul fel, ez idő alatt 20 km-t tesz meg. Vészfékezéshez 300 km/h-ról nullára 74 másodperc alatt áll meg, miközben 3,3 km-en át csikorognak a kerekek.

Dél Korea KTXA kocsikat összekapcsoló Jakobs-forgóváz (kép forrása: Wikimedia Commons)

A KTX elindulása után a világ egyik legforgalmasabb légi útvonalán, Szöul és Puszan között a forgalom a felére esett vissza! Ez is jól mutatja, hogy szükség volt a vasútvonalra és a vasúti közlekedés versenyképes a légi közlekedéssel is! 2012-ban heti 1496 KTX járat közlekedett Dél-Koreában, melyeket naponta több mint 144 ezer utas használ.

Dél-Korea KTX modal splitA modal split változása a KTX szolgáltatás beindulása után (kép forrása: Wikimedia Commons)

A fejlődés azonban nem állt meg, további vonalak építése van folyamatban:
* A Honam-nagysebességű vonal a már meglévő nagysebességű vonalból ágazik ki Osong városánál és Mokpo felé vezet majd. Szintén két ütemben adják át, az első szakaszt már 2014-ben, a folytatást pedig 2017-ben fejezik be. A vasút 230,99 km hosszú lesz, melyből 111,7 km halad viadukton vagy hídon (a teljes vonal 48,35%-a) és 49,12 km halad majd alagútban (a teljes vonal 21.26 %-a). (a térképen piros színnel jelölve).
* A Suseo-nagysebességű vonal csak 61,1 km hosszú lesz, Szöulból indul és becsatlakozik a már meglévő vonalba. Várható átadása 2015 (a térképen zöld színnel jelölve).

Dél Korea KTXDél-Korea saját nagysebességű motorvonata: a KTX-II (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az új vonalakra pedig új járművek is kellenek, de már nem a francia Alstomtól, hanem a koreiai Rotemtől! A KTX-II már hazai fejlesztés, 2008-ban 28 motorvonat épült, ebből már 19 forgalomba is állt. Így egy újabb ország jelent meg a világpiacon, mely saját fejlesztéső nagysebességű motorvonatokat tud gyártani!

2 komment

Címkék: tgv nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr235716167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.30. 13:16:37

Két helyen is Észak-K.-t írtál Dél helyett. Ettől függetlenül egy érdekes írás, ami ront viszont az élvezeti értékén, az a térkép és a szöveg megnevezéseit nem tudtam összepárosítani. Ha ezt kipótolod, akkor majd átolvasom mégegyszer, úgy, hogy a térképen követem is.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.12.30. 15:40:06

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Köszönöm a figyelmeztetéseket, újra átolvastam és a tévedéseket javítottam. A szövegbe pedig beleírtam, hogy melyik várost milyen néven kell a térképen keresni és melyik vonal milyen színű a térképen.
süti beállítások módosítása