HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (90) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (59) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (73) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (6) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (61) index2 (257) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (11) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (40) nagysebességű vasút (152) nápoly (3) németország (78) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (64) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (20) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2013.12.27. 00:16 Balogh Zsolt

A világ leghosszabb személyszállító-vonatai

Az előző cikkben tárgyalt Legnehezebb vonatok után egy olyan lista összeállítása következik, mely a világ leghosszabb személyszállító vonatait mutatja be.

transalpin ausztria öbbEgy 15 kocsis Transalpin az Alpokban két ÖBB Taurussal (kép forrása: www.drehscheibe-foren.de)

Az, hogy milyen hosszú lehet egy vonat, több minden befolyásolja, de az egyik legfontosabb az állomási vágányok hossza. A túl hosszú szerelvény egyszerűen nem fér be az állomásra, így a "kilógó" vége elállja a többi vonat útját. De fontos szempont még a vonalon lévő biztosítóberendezés álltal kijelölt térköz hossza és a vonaton alkalmazott fékrendszer típusa.

A személyvonatoknál pedig még egy újabb feltételt is figyelembe kell venni: az utasok biztonsága érdekében a vonat nem lehet hosszabb, mint az érintett állomásokon lévő legrövidebb peron hossza. Ha nincs meg a kellő peronhossz, a vonat nem közlekedhet.

Magyarországon a leghosszabb személyszállító vonat, melyet láttam, 17 kocsiból állt. Még annak idején, réges-rég, az ütemes menetrend bevezetése előtt közlekedett Szeged és Kecskemét között, ahol két részre bontották, fele Nagykőrös-Cegléd-Budapest útirányon át, fele pedig a ceglédi deltán át Szolnokig közlekedett. A ceglédi deltavágányt azóta sem használta menetrend szerinti személyszállító vonat.

2009 augusztus 25-én egy 18 kocsis különvonat közlekedett Debrecenből Budapestre és vissza.

leghosszabb vonatok longest trainA debreceni szurkolók 18 kocsis különvonata (Kép: Halász Péter)

Update: a 2013 december 13-án közlekedő Advent Expressz mozdonyvezetőjétől, Porpáczy Richárdtól kaptam az alábbi képet az aznapi rekordhosszúságú vonatáról. A különjárat 18 kocsi hosszúságú volt, féktechnikai vonathossza (vagyis a mozdony nélkül): 456 méter volt.

leghosszabb vonatok longest trainA bécsi adventi mentesítő 18 kocsis vonat Tatabányán fotó: (Porpáczy Richárd)

2006 februárjában a MÁV döntött arról, hogy a német vasút (DB) által eladásra kínált „halberstadti” kocsikat szeretné megvásárolni, kiváltva a legkritikusabb állapotban lévő járműveit. A szerződés létrejött, így 2006-ban májusától havonta 20-20 db személykocsi érkezett Magyarországra, egészen addig, míg a 300. kocsi meg nem érkezett. Bár ezek a 20 kocsis vonatok utasokat nem szállítottak, azt hiszem országos rekordot állítottak fel.

leghosszabb vonatok longest trainHalberstadti kocsik már forgalomban a Balaton partján évekkel később

Külföldön azért ettől jóval hosszabb vonatokat is láthatunk:

A London és Párizs között, a Csatorna-alagúton át közlekedő EuroStar motorvonat (hivatalos nevén British Rail 373 sorozat) 20 kocsijával és 394 méter hosszával a leghosszabb motorvonat Európában. Végsebessége 300 km/h és összesen 794 ülőhely található rajta. Azért van szükség erre a hosszra, mert a Csatorna-alagúton át csak nagy egységekben érdemes utast szállítani a szűk kapacitás miatt, továbbá előírás,hogy csak olyan személyszállító vonat közlekedhet, mely bárhol is akad el az alagútban, biztosan kerüljön a vonat mellé vészkijárat.

leghosszabb vonatok longest trainEgy húszkocsis Eurostar Franciaországban (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Németországban a leghosszabb vonat a két összekapcsolt nyolcrészes ICE3 motorvonat. Ezek a vonatok 402 méter hosszúak és 882 ülőhely található rajtuk.

leghosszabb vonatok longest trainKét csatoltan közlekedő ICE3 motorvonat találkozása valahol Köln és Frankfurt között. A vonatok egyenként 300-zal haladnak, így a sebességkülönbség közöttük kereken 600 km/h! (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Hollandiában 15 kocsis vonattal egyenlő, öt összekapcsolt, háromrészes NS Intercity Materieel motorvonatból álló személyvonat a leghosszabb, ami 403 méteres.

leghosszabb vonatok longest trainEzen a képen csupán csak négy db összekapcsolt, háromrészes NS Intercity Materieel motorvonat látható, de a hossz így is tekintélyes! (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Japánban a Tókaidó Sinkanszen és a Szanjó Sinkanszen vonalakon közlekedő 16 részes Sinkanszen N700-as sorozatú villamos motorvonat a leghosszabb a 404 méteres hosszával. A vonatok 270-300 km/h sebességgel közlekedhetnek, miközben maximum 1323 utast szállítanak Tokió és Oszaka között.

leghosszabb vonatok longest trainEgy 16 részes Sinkanszen N700-as sorozat Japánból (kép forrása: Wikimedia Commons)

Franciaországban a leghosszabb vonat a két összekapcsolt TGV Atlantique a 476 méteres hosszával és 970 ülőhelyével (akkor már inkább egy emeletes TGV Duplex, mely fele ilyen hosszú, de 526 férőhelyes).

leghosszabb vonatok longest trainKét összekapcsolt TGV Atlantiqu Franciaországban (Forrás: G. Filoche)

Svédországban 17 kocsis vonatok közlekednek két Rc sorozatú villamosmozdonnyal Stockholm és Lulea között, melyek 484 méter hosszúak. Néha előfordul ettől hosszabb vonatösszeállítás is, például 22 kocsival, és 530 méter hosszúsággal.

Indiában a 24 kocsis személyszállító vonatok számítanak az általánosnak a főbb vonalakon. Ezek 600 méter hosszúak.

24 kocsis gyorsvonat Indiából

Kanadában a "The Canadian" transzkontinentális járat 33 kocsiból áll a csúcsszezonban, mely májustól szeptemberig tart).

leghosszabb vonatok longest trainA 33 kocsis Canadian Kanadában (Kép forrása: Wikimédia Commons)

Az USA-ban közlekedő Auto Train is rekorder, mert összesen 49 kocsiból áll. Ebből 16 különböző személy-, háló- és étkezőkocsi, 33 pedig autószállító vagon. További érdekessége, hogy 1376 km-t tesz meg a két végállomás, Lorton és Sanford között, miközben sehol sem áll meg! 2011-ben összesen 259944 utasa volt, ez naponta átlagosan 712 utast jelentett. Naponta csak egy vonatpár közlekedik, a menetidő 17 és fél óra.

leghosszabb vonatok longest trainAuto Train vonat Superliner személykocsikkal, a kép másik oldalán háromszintes, zárt autószállító kocsik várakoznak (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Ausztráliában a The Ghan nevű expresszvonat, mely Darwin és Adelaide között közlekedik, 49 vagy több kocsival. A vonat átszeli a teljes kontinenst, miközben 2979 km-et tesz meg és 14 állomást érint. A vonat kb. 1,2 km hosszú. Egy út a két város között 54 órán át tart. A vonal eredetileg 1067 mm-es nyomtávolsággal épült ki, később, 1980-ban lett kész a részben új, részben átépített, rövidebb, normál nyomtávolságú vasútvonal. A vonal nem villamosított, így a mai napig dízelvontatás van a két város között. Az NR sorozatú, 3000 kW teljesítményű mozdonyok 1996 és 1998 között épültek, maximális sebességük 115 km/h.

leghosszabb vonatok longest trainA Ghan és 49 kocsija Auszráliában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az amerikai Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus a leghosszabb magánvonatokat üzemeltető cirkusz az USA-ban. Két vonatuk is van, az ún. Kék és Piros egység, melyek egyenként kb. 60 kocsiból állnak. Egy vonatban 40-45 személykocsi található (háló- és étkezőkocsik) és további 15-20 teherkocsi a cirkusz sátrával, állatokkal és egy generátorral.

leghosszabb vonatok longest trainAz amerikai Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus különvonata (kép forrása: www.flconcepts.com)

A végére pedig két igazi rekorder kerül a Németalföldről.

Hollandiában egy teszt során 1989 február 19-én összeállítottak egy 60 személykocsiból álló szerelvényt, melyet egy 1500 V egyenáramú villamosmozdony vontatott. Csak az első 14 kocsiban utazhattak utasok. A vonat Kijfhoek és Breda között közlekedett.

leghosszabb vonatok longest trainA két évig világrekorder vonat: Egy NS 1600 sorozatú mozdony és további 60 db személykocsi (kép forrása: www.feijenoordsemeesters.nl)

Később 1991 április 27-én a belgák megdöntötték a rekordot egy 70 kocsiból álló 1733 méter hosszú és 2786 tonnás vonattal, melyet szintén egyetlen mozdony vontatott Ghent és Oostende között. Jelenleg ez a vonat büszkélkedhet a világ leghosszabb személyszállító vonata címmel! Sajnos azonban erről a rekordról képet nem találtam! :(

Az adatok forrása az angol Wikipédia Longest train szócikke volt.

20 komment

Címkék: rekordok index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr665706442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2013.12.28. 14:45:29

Nézzük:
A debreceni különvonat hossza 441+19,6 = 460,6 m
Hlb szerelvényvonat:
528+19,6 = 547,6 m
teknyővel: 547,3 m
transalpin:
396+2*19,3= 434,6 m

yomsisi 2013.12.28. 15:44:37

2013. december 21. Budapest-Bécs nosztalgia különvonat: 18 kocsi, 450 méter hossz. :-)

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.12.28. 17:00:46

Székely Gyors 2012: 16 kocsi, 422 méter+mozdony.

micsoda? 2013.12.28. 17:45:14

Klassz lehet a sorompónál várakozóknak:-) Gyerekként ilyenkor mindig a kocsikat számoltam. Jó olvasni ezekről a különleges vonatokról.
Érdekes, hogy a Transzszibériai Expressz nem került egyikbe sem.

Rollende Landstrasse 2013.12.28. 17:57:20

Ungvár-Kijev hálókocsi-vonat: 22 kocsi. Abból a nagy, szovjet szabvány szerintiből.

December 13-án 18 kocsi volt a Bp-Bécs Adventi Expressz. A Nyugati 11.vágányára már nem vért be az utolsó kocsi. Határon belül volt a mozdony, de az első kocsi lelógott a peronról. Még szerencse, hogy a szolgálati járda miatt fel lehetett szállni kulturáltan.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.12.28. 18:28:44

Köszönöm a pontosításokat! Ha valakinek van képe ezekről, küldje el nekem a blg_zsolt@freemail.hu címre, és kiegészítem vele a cikkemet!

¿Qué tapas hay? 2013.12.28. 18:35:36

@Rollende Landstrasse: "Ungvár-Kijev hálókocsi-vonat: 22 kocsi."

99-es, vagy a 13-as? Én tizenhét kocsira emlékeztem a 99L-ről, de lehet rosszul. 22 kocsival a Kárpátokon át:
519,2+2*2*16,42 = 584,88 m

Rollende Landstrasse 2013.12.28. 18:57:49

@¿Qué tapas hay?: Vonatszámra nem emlékszem, de az utazásaink 2006-ban és 2007-ben történtek. A vonat minkét alkalommal Ungvár 1. vágányáról indult.

Infomaker 2013.12.28. 20:30:23

Na végre én mondom a legnagyobbat és velem történt, nem urban legend:

valamikor középiskolás koromban olyan 1996 körül volt egy nagy vasutassztrájk, és a Nyugatiból előre be volt jelentve, hogy délután 1 szerelvény fog menni és az is végig Záhonyig, és kész, tehát én csak Monorig mentem, de nincs más, csak ez az egy. (tehát elővárosik sem voltak).

Kimentünk a haverral a nyugatiba, és így igaz ahogy itt vagyok: 23 személykocsi volt összerakva, és a mozdony a Ferdinánd hídig ért (számolja ki valaki, hogy kiadja-e, kíváncsi vagyok).

Arra is emlékszem, hogy a V63 - 020 húzta.

Az indulás előtt másfél órával már nem volt ülőhely (nekünk jutott :)), és Kökitől az emberek az ülések között álltak, és mivel a legalsó lépcsőn is ültek (igen kint a nyitott ajtó "alatt"), a vonat kb 15-tel ment.

A vonattal este 7-re értem Monorra, és konkrétan az ablakon szálltunk le, akkora tömeg volt, persze bulinak fogtuk fel tizenévesen.

¿Qué tapas hay? 2013.12.28. 20:39:26

@Infomaker: Ez többesélyes a vonatösszeállítás ismeretének hiányában. Az elképzelhető minimumérték:

546,02+19,6 = 565,62 m

Infomaker 2013.12.28. 20:41:51

ez kb kiadja a Ferdinánd hídig?

¿Qué tapas hay? 2013.12.28. 22:04:31

@Infomaker: Ki. A Ferdinánd-híd a csarnoki vágányok bakjától kb. 540 m-re van. Bár maga vonat eléggé szabálytalan, mert a Nyugatiban a vonattal elfoglalható legnagyobb vágányhossz 300 m (13. vg), ill. 320 m (4. vg)

Infomaker 2013.12.29. 01:58:15

hat igen, elorebb mar nem is a kavicsbol szalltak fel hanem hatulrol bent jottek elore.

Rollende Landstrasse 2013.12.29. 16:24:34

"A ceglédi deltavágányt azóta sem használta személyszállító vonat."

Módosításra érdemes ekképp: "A ceglédi deltavágányt azóta sem használta menetrend szerinti személyszállító vonat."

Évente több különvonat megy arra. Szegedről a Start szervez különmeneteket Debrecenbe, Nyíregyházára és Egerbe.

Nándusz 2013.12.29. 17:46:19

@Infomaker: ezen vonaton én is rajta voltam. Suliból jöttünk haza.
"Az indulás előtt másfél órával már nem volt ülőhely (nekünk jutott :)), és Kökitől az emberek az ülések között álltak, és mivel a legalsó lépcsőn is ültek (igen kint a nyitott ajtó "alatt"), a vonat kb 15-tel ment."
Ez is tényleg így volt! Egyéb szülés nem volt a vonaton, de rosszullét elég sűrűn. Több állomáson is mentőt kellett hívni a vonathoz. Tényleg lassan haladtunk, de nagyon örültünk, hogy késő este végre hazaértünk!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.30. 13:08:49

Egyszer NDK-ban láttam 4 db négyegységes emeletes vonatot, de az nem szállított utasokat, valamilyen üzemi menet lehetett.

Drezda HBf-on mindig szerettem végignézni a hosszú nemzetközi vonatokat a szélső-felső vágányokon. A Vindobona akkoriban (83-87) feltünően rövid volt a többi (baráti országok fele induló) vonatokhoz képest, cserében a Vindobonát messziről fel lehetett ismerni a narancssárga osztrák kocsikról.

A Keletiben emlékszem egyszer a Transdanubiumra, amely a csarnok posta felőli vágányán állt, és kilógott a peronról.

Gyerekkoromban az agárdi szabadstrandról mindig néztem a vonatokat. Emlékszem az Adriatica (milyen büszke voltam, mikor a menetrendből sikerült kikeresnem, hogy AZ a vonat Ő) rendszeresen 15-18 kocsi volt.

FrankyLon 2014.04.14. 19:45:03

"A személyvonatoknál pedig még egy újabb feltételt is figyelembe kell venni: az utasok biztonsága érdekében a vonat nem lehet hosszabb, mint az érintett állomásokon lévő leghosszabb peron hossza."

Ez biztos igy van? Nem legrovidebb akart lenni? Mert annak volna ertelme, de igy mi jo abban, hogy mondjuk a Keletiben fel lehet szallni, aztan videken meg a vonat fele lelog a peronrol majdnem mindenhol? Motrovonatnal, kozponti ajtovezerlesnel meg ertheto, ha van SDO (selective door opening), mert akkor le lehet mondani, hogy x, y allomason csak az elso 4, 5, 8, stb. kocsibol lehet leszallni, es az ajtok csak ott nyilnak.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.04.14. 21:52:44

@FrankyLon: Jogos, arra gondoltam, amit írtál, csak a megfogalmazást rontottam el! Köszönöm! :)

totii 2016.03.06. 09:33:49

A ceglédi deltát hasznlja menetrend szerinti vonat, heti 1-1 Miskolc és Szeged között.
süti beállítások módosítása