Talán október 22. volt az év utolsó szép napja és az utolsó lehetőség egy utolsó szép kirándulásra. A tervezett programom a Mittenwaldbahn nevű vasútvonalon eljutni Mittenwald városkába, majd onnan tovább fel a Westliche Karwendelspitz nevű csúcsra a Karwendelbahn kötélvasúttal.
Mittenwald városa a Karwendelspitze-ről nézve
Mittenwald a Mittenwaldbahn nevű vasútvonalon fekszik, 100 km-re Münchentől az Isar folyó völgyében, közel az osztrák határhoz és Innsbruckhoz. A városba Münchenből óránként indulnak regionális ingavonatok, melyek közül minden második ráadásul emeletes kocsikat is továbbít.
A vontatójármű mindig a DB 111 sorozat egyik példánya, négy Silberling személykocsi vezérlőkocsival, vagy egy Silberling kocsi, három Bombardier emeletes kocsi és szintén egy régi Silberling vezérlő. A csupa egyszintes kocsiból álló szerelvények 2012 decemberéig továbbmentek egészen Innsbruckig, azonban 2013-ban már az ÖBB nem engedte rá a DB regionális vonatait a Mittenwaldbahnra.
Ezen kívül napi egy pár ICE is közlekedik erre, egészen Garmisch-Partenkirchenig.
2013 decemberétől azonban elméletileg forgalomba állnak a DB új Talent2-es motorvonatai München és Mittenwald között, melyek már megfelelnek az osztrák megváltozott előírásoknak is, így ismét lesz közvetlen vonat a bajor főváros és Innsbruck között.
Tutzing, München vonzáskörzetének déli széle, az S6-os S-Bahn végállomása
Mittenwald felé Münchenből Garmisch-Partenkirchen irányába kell elindulni, a Stanbergi tó partján, Tutzingon keresztül, követve a Müncheni S-Bahn S6-os vonalát. München-Pasing után az első megálló Tutzing, ahol lehetőség van átszállni S-Bahnra vagy akár hajóra is.
Murnau állomáson a fővonalból egy rövidebb szárnyvonal is kiágazik Oberammergau felé, mely szintén villamosított. Ezen a vonalon a Talent2-es motorvonatok már egyeduralkodónak számítanak.
Talent2-es motorvonat Murnau állomáson, hamarosan indul Oberammergau felé
A Talent2-esek forgalomba állása is megérne egy külön posztot. A 2008-ban bemutatkozott motorvonatból a Német Államvasút 295 db-ot rendelt, azonban az üzembe állításuk folyamatosan késett. A már legyártott, ám még nullkilométeres motorvonatok hosszú sorokban várakoztak Németország több pályaudvarán, arra várva, hogy a szükséges engedélyeket megkapják.
Végül 2012-ban megtört a jég, és egyre többfelé utazhatunk már Talent2-essel is. Én legelőször a Nürnbergi S-Bahnon találkoztam vele éles üzemben, mikor a barátommal voltunk a Nürnbergi Vasútmúzeumban.
Talán az utolsó szép nap volt az idén
Előre Innsbruck irányába a Mittenwaldbahn-on
A helyenként egy-, helyenként kétvágányú vasútvonalnak a határon túli része az igazán szép, most azonban csak Mittenwaldig utaztam.
Mások is kihasználták a jó időt kiránduláshoz
Tibi barátom már eddig háromszor járt nálam, és mindig el szeretne menni velem Innsbruckba ezen a vonalon, de eddig mindig meghiúsult. Ugyanis mindig mikor jön, vágányzár lép itt életbe és buszos pótlás van egész nap.
Most legalább alkalmam volt megfigyelni, miért is zárják le a teljes vonalat minden nyáron: a pálya szinte teljesen megújult az utóbbi években, a faaljakat betonaljakra cserélték, a kavicságyat pedig átrostálták. Az állomások közül még néhány nincs felújítva, itt 1957-es síneket láttam beépítve, az új szakaszokon pedig ezeket 1-2 éves, 54 kg-os sínszálakra cserélték. A pálya egyes szakaszokon már 140 km/h-val járható!
Hegyek között kanyarog a vonat...
A vonal mellett található több tucat tó egyike
Mint már korábban említettem, Mittenwald a végállomás, akik innen tovább szeretnének utazni Innsbruck irányába, azoknak a peron másik oldalán várakozó osztrák Talentre kell átszállni. A négyrészes motorvonat akár Magyarországról is ismerős lehet, ugyanis a MÁV is rendelkezik tíz ugyanilyen vonattal, bár megbízhatatlanságuk miatt, jó ha egyszerre öt üzemképes.
A következő megálló már Ausztria
Közös busz-vonat kijelző a közös busz-vonat váróteremben
Mint szinte mindenhol Németországban, a város buszállomása közvetlenül a vasútállomás előtt található, a minél könnyebb átszállás érdekében. Itt azonban még egy további érdekességet is megfigyeltem: a váróteremben található kijelző közösen mutatta az állomásról induló vonatokat és autóbuszokat is! Az autóbuszjáratokat egy kis kék busz ikon jelezte, továbbá logikus módon, nem volt megadva vágányszám mellettük.
Jó látni ilyen együttműködést, hogy nem csak a jegyeket és kedvezményeket fogadják el kölcsönösen, de még a várótermet is közösen üzemeltetik. Vessük össze ezt a jelenlegi magyarországi viszonyokkal, ahol például az Orangeways autóbusztársaság utasai a forgalmas úton szállnak fel és le a nemzetközi buszjáratra a Népliget előtt, de a buszállomáson kívül!
Az állomás, háttérben a Karwendelbahn kötélvasút drótkötelei
A Karwendelbahn kötélvasút állomása
Az állomástól pár perc sétára, az Isar folyón túl található a Karwendelbahn alsó állomása. Sajnos azonban csak májustól októberig üzemel, így én erről lemaradtam. Talán majd jövőre kipróbálom... De ha már ott voltam, megnéztem, milyen más lehetőségem maradt még. Az állomástól több hosszabb-rövidebb túraútvonal is indult fel a hegyekbe, az egyik ráadásul a kötélvasút felső állomásához. Mivel egy hete a Wallberbahn felső állomásától két óra a alatt legyalogoltam a völgybe, úgy gondoltam, megkockáztatok egy oda-vissza utat Mittenwald és a Karwendel csúcs között.
Nos jelentősen alábecsültem ezt a hegyet, ugyanis itt csak a felfelé vezető út fele tartott két órán át! Félúton volt egy kis pihenőház, ahol a túraútvonalak több irányba is elágaztak. A tábla szerint a csúcs még további 3 órás mászás lett volna! Ez már túl sok idő lett volna, hiszen vissza is kell érnem, és ilyenkor ősszel már a nappalok is rövidebbek. Nyáron, kicsit korábbi érkezéssel még bevállaltam volna, most azonban nem. De azért továbbindultam, hogy ha fel nem is jutok, de legalább az út egy részét megteszem.
A túraútvonal második fele igazán meglepő volt, mert alig-alig volt kiépítve, csupán jelölve volt néhány helyen. Gondoltam ez csak átmeneti és majd javul a helyzet, de helyette csak tovább romlott. Az út vagy inkább ösvény talán ha 30 cm széles volt, egyik oldalt meredek sziklafal, a másik oldalt pedig a több tíz méteres szakadék szegélyezte. Néhány helyen pedig semmiféle út sem volt, csak a sziklákra festett jelölés.
A lábam alatt a kövek pedig mállottak szét, így biztonságosnak egyáltalán nem volt mondható! Szerencse, hogy egyedül jöttem, mert biztos csuklottam volna végig.
Még egy fél órát küzdöttem, de aztán szégyen-nem szégyen, feladtam! Ide gyakorlottabb és bátrabb hegymászók kellenek, nem pedig lelkes kirándulók. De még így is a kb. 2,5 óra alatt 600 méter szintkülönbséget győztem le. Jövőre mindenképp a kötélvasúttal megyek! :)
Mittenwald, a távolban a Lautersee
Az el nem ért cél, talán majd jövőre...
A kötélvasút pályája a visszaúton
Azért néhány szót a Karwendelbahnról is: A kötélvasút 1967-ben nyílt, majd 1992-ben modernizálták. Két drótkötél-pályából áll, melyen maximum két kabin tud oda-vissza haladni, hasonlóan mint a Wendelstein felvonója. 1311 méter szintkülönbséget győz le, a menetidő 6-10 perc. Egy kabinba 25 személy fér el, így a maximális kapacitása kb. óránként 350 fő. A pályát 18 hónap alatt a Pohlig - Heckel - Bleichert (PHB) építette fel. Maximális emelkedése 95 %, legnagyobb sebessége 10 m/s.
A kötélvasút állomásától ezután egyből az igazi vasútállomáshoz mentem, ahol már bent is várakozott a most emeletes kocsikból álló regionális ingavonat. Én szokás szerint a vezérlőkocsiban utaztam, ahol a kerékpárszállító rész is található. Itt viszonylag büntetlenül le lehet húzni az ablakot, mely elengedhetetlen a jó fényképezéshez. A biciklisták kevésbé nyafognak, ha némi huzat van, mint a termes kocsi utasai.
További plusz, hogy a vezérlőkocsi vezetőállását az utastértől csak egy üvegfal választja el, így előrefelé is ki lehet tekinteni. Bár szerintem a látvány unalmas, legnagyobbrészt a vasúti pályát lehet csak látni, amitől a hegyek-völgyek, erdők-mezők látványa oldalirányba sokkal érdekesebb!
Emeletes vonattal München felé
Lassan a hegyek is szelídültek...
...majd mire beesteledett, már szinte alfölddé vált
A hazaúton egy váratlan és szerencsétlen baleset is történt. Előrenézve a kocsiban az üvegen át egy fehér borjút láttam a síneken sétálni. Szegény nem vette észre a vonatot időben egy ív miatt, mikor meg már rájött, hogy baj van, már késő volt! Szegény, ahelyett hogy oldalirányba lépett volna párat, elkezdett a sínek között előre fele futni! Hiába dudált a vonat, pár pillanat múlva jött a puffanás, majd még további pár, ahogy a teste végigpattogott a sín és a kocsik alja között...
Vészfék, majd ezután a mozdonyvezető egy gyors ellenőrzést tartott, miközben németül káromkodott. Szerencsére a vonatnak nem lett baja, így folytathattuk is az utat hazafelé. Leszálláskor még megnéztem a kocsi elejét, de nyoma sem volt, hogy bármi is történt volna.
Mittenwald Nagyobb térképre váltás
Utolsó kommentek