Aki sokat játszott már a JBSS BAHN nevű játékkal, annak bizonyára feltűntek a játék bosszantó korlátai. Ebből a legszembetűnőbb, hogy a beépíthető játéktér 16*16 méteres négyzetekre van osztva, egy négyzetbe pedig csak egy elem helyezhető el. Emiatt az egyvágányú vasút területfoglalása 16 méter. Ez még annyira nem zavaró, rá lehet fogni a töltésre, vízelvezető árokra... De ahogy a vágányok száma nő, ez a hiba is egyre nyilvánvalóbb! Egy négyvágányos vasútvonal már 64 méter széles, a kb. 16 méter helyett! A pályaudvaroknál ez még rosszabb: egy 16 vágányos állomás már 256 méter széles, a kb. 64 méter helyett!
De lássuk az utakat is: egy egysávos egyirányú utca 16 méter széles, egy négysávos autópálya, leállósávval pedig már 84 méter széles! A valóságban ennek negyede se, kb. 20 méter! Így 64 méterrel szélesebb csíkot foglal el az úttest, melyen a járművek meglehetősen ritkán közlekednek...
Ennek a hibának a kijavítása, vagy legalább csökkentése a teljes program átírását igényelné, így már évek óta csak álom egy jobb verzió... Ahogy a grafika egyre részletesebb lett, ez a hiba egyre feltűnőbbé vált!
A program főbb újdonságai egy képen: a sínek közelebb kerültek egymáshoz, 45 fokos és 22,5 fokos kitérő, szélesperonnak hely, külön letehető építőelemek...
De ennek úgy tűnik hamarosan vége, ugyanis megjelent a 2012. november 10-én a Bahn 4.0 béta (majd utána még 2013 március 4-én a JBSS BAHN 3.87r1), amely eddig úgy tűnik mindenki figyelmét elkerülte!
Újdonságok:
* a 4.0-s verzió legnagyobb újdonsága, hogy a pálya már csak 8*8-as mezőkre van osztva, vagyis egy korábbi elem helyére most már négy másikat is rakhatunk. Ezzel a vágányok és az autóutak sűrűbbre építhetőek.
* emiatt új vágánygeometriára is szükség van, amivel rengeteg új sínelem is bekerült a játékba, az amúgy sem egyszerű játékot tovább bonyolítva.
* további látványos újdonság az eddigi 45 fokos kereszteződések, kitérők és vágányelemek mellett a 22,5 fokos elemek megjelenése is. Valós pálya építésénél így a virtuális vasút jobban tudja követni az eredeti nyomvonalat!
* az építkezés menete is megváltozott, a sok új elem miatt némi egyszerűsödés következett be a régi elemek között. Már nem lehet külön választani timing pointot, stop pointot, data change pointot, jelzőket..., helyette egy kattintás a sínen, majd a felbukkanó menüben kiválaszthatjuk, hogy milyen elemet akarunk oda telepíteni. Így most már íves vágánymezőre is tehetünk bármilyen jelzőt vagy táblát, és nem kell keresgélni a többszáz elem között, hogy ha csak egy lassújelet akarunk kitűzni. Ez mindenképp könnyebbség lesz!
Az új párbeszédablak a vágányépítésnél
* egy vonatra kattintva, most már megtudhatjuk, hogy hány méter hosszú a szerelvény.
* Járműrajzolás közben a kurzor egy kereszt lett.
* a jelzők és táblák grafikája elkülönül a tényleges funkciótól, így bármi helyett tervezhetünk új elemet;
* az alagutkapuk új funkciót kaptak, akárcsak a rámpák, így még rafináltabb alagutakat és hidakat építhetünk;
* a saját készítésű elemeinknek saját színt állíthatunk be a sematikus nézethez.
A MÁV V43 és a MÁV V48 találkozása a régi verzióban, a két sín közötti távolság feltűnően zavaró!
Néhány további újdonság is ebben a verzióban jelent meg először, de ezek már bemutatásra kerültek a korábbi Bahn cikkemben.
Persze mivel még csak béta programról beszélünk, ezért senki ne kezdjen benne új hálózatot építeni, egyelőre csak próbálgassa mindenki. A korábbi mentéseket megnyitja, kivéve ha a legújabb Bahn 3.87r1-ben mentettük el, mert az újabb már, mint a Bahn 4.0 (eléggé ellentmondásos ez a verziószámozás, de mindegy...).
A konverzió meglepően jól működik, a pálya ugyanúgy használható marad, mint korábban, de minden eddigi szomszédos elem közé még újabbakat is építhetünk. A kitérők, kereszteződések működőképesek maradnak, sőt az egyirányú utcákat automatikusan kétirányúvá építi át (végül is a hely megvan hozzá).
A korábban rajzolt vizeket automatikusan kiegészíti, akárcsak a síneket, utakat. Nem kell egyesével végigmenni az összes úton, betömködni a lyukakat.
Hiányosságok, hibák:
* ha a Build area funkciót használjuk, végtelen ciklusba kerül, és nem tudunk visszajutni a pályánkhoz;
* megszűntek a peronnal rendelkező vágányok, ezután azt külön kell építeni a sín mellé, cserébe viszont építhetünk majd magyaros viacolort is;
* a korábban felhasznált egyedi grafikai elemek nem mindig jelennek meg;
* a béta csak 2013 áprilisáig működik.
További részletes bemutatást találtok a http://www.gerdinoack.de/Bahn/400/b400en.html címen! A Béta pedig letölthető a JBSS BAHN weboldaláról.
Egyelőre ennyi, ha még találok érdekességet, majd megírom ebben a cikkben, ezért érdemes lesz később is visszanézni ide!
Utolsó kommentek