Münchenben található a Krauss-Maffei gyára, mely többek között mozdonyokat is gyárt. Így Münchenben és környékén kis szerencsével akár próbázó prototípus vagy nullkilométeres mozdonnyal is össze lehet futni!
Mivel nekem nincs időm a sín mellett várakozni, ezért elmentem a Krauss gyárához, hátha elcsípek egy Siemens Vectront, mely a Siemens Taurus (Magyarországon mint MÁV 1047 sorozat, vagy új nevén mint MÁV 470 sorozat ismert) váltótípusa lesz. Korábban már láttam többet is az SNCB színeiben az állomáson és a gyár udvarán, de lefotózni nem sikerült.
A Siemens Vectron mozdonya Münchenben a Krauss gyár udvarán
Sajnos a gyár csalódást okozott, ugyanis a teljes terület felér egy erőddel! Szinte karnyújtásnyira voltam a mozdonytól, de a falak, a kerítésre felfuttatott növényzet és a bejárat ügyes elhelyezésével megoldották, hogy esélytelen legyen lefotózni a mozdonyt vagy bármi egyebet. Az S-bahn peronjáról pedig a magas zajvédő fal akadályozta meg, hogy legalább a gyárról jó kép készülhessen.
A Krauss-Maffei gyára Münchenben
A szabadságom alatt Magyarországon a hazautamon is összefutottam vele, de annyira váratlanul ért, hogy fotó itt sem készült... Először Albertirsán láttam egyet a vonatablakból Kecskemét felé, majd Kőbánya felsőn egy tehervonat élén...
Szerencsére Gábor barátom felhívta rá a figyelmem, hogy szombaton a múzeumok éjszakáján a Magyar Vasúttörténeti parkban is megtekinthető lesz, így egyértelmű volt, hogy oda is el kell látogatnom a barátnőmmel a szabadság alatt!
Az elképzelés félig össze is jött, ugyanis sajnos későn értünk oda, így sok idő nem maradt a bámészkodásra. De azért a fotó csak összejött!
A Vectron a Múzeumok éjszakáján a Vasúttörténeti Parkban
De mit is érdemes tudni erről a mozdonyról?
A Siemens Vectron a Siemens AG legújabb mozdonycsaládja, mely az EuroSprinter család továbbfejlesztett változata. Az EuroSprinterekből több mint 900 db-ot gyártottak, napjainkban mindennapos mozdonynak számítanak Németországban, Ausztriába,, Svájcban, Olaszországban, Dániában, Magyarországon, Romániában, Görögországban és még ki tudja hol Európán belül.
A Siemens az új típust a legkülönfélébb vontatási igényekre fejlesztette ki. Ezek a járművek belföldi és határon átlépő, személy- és tehervontatásra egyaránt alkalmasak 160 km/h vagy 200 km/h csúcssebesség mellett. A mozdonyok különböző (5200 kW illetve 6400 kW teljesítménnyel, több feszültséggel, egy és kétáramrendszerrel (AC, DC), illetve a későbbiekben dízel-elektromos meghajtással is megvásárolható lesz Az új mozdonytípus a 2010-es InnoTrans vasútijármű világkiállításon, szeptember 21-és 24 között volt látható először a nagyközönség számára. Legközelebbi rokona az SNCB 18 sorozat, melyből 120 db-ot gyártottak a Belga Államvasutaknak.
Jelenleg több vasúttársaság is érdeklődik a mozdony iránt, emiatt a tesztek folyamatosan zajlanak. Megjárta már Svédországot is, ahol a nagy hidegben kellett helyt állnia, de járt már Angliában is a Csatorna-alagút alatt. Első vásárlója az MRCE társaság, mely mozdonyok bérbeadásával is foglalkozik. Tengerentúli exportra szánt változata az ACS-64, melyet az USA-ban gyártanak az Amtrak részére.
A Vectron az első mozdony Európában, amelyik rendelkezik az európai vasutak átjárhatóságáról szóló 2008/57/EK irányelv és a kapcsolódó ún. nagysebességű TSI (Interoperabilitási Technikai Specifikáció) szerinti megfelelőségi tanúsítvánnyal. Ennek alapján valamennyi EU tagállamban megkaphatja a típusengedélyt.
Határozottan karakteres mozdonyról van szó!
A magyarországi próbák során a MIREL berendezés hitelesítését végezték el. A mozdonyvezetők képzése már zajlik, így elképzelhető, hogy a jövőben Magyarországon is gyakori típus lesz!
A mozdonyról további érdekességek jóval bővebben és hosszabban a magyar Wikipédia Siemens Vectron szócikkében lehet olvasni.
A park többi érdekességéről pedig majd a következő cikkben írok!
Utolsó kommentek