2013 júniusában Kecskeméten töltöttem a szabadságomat. A Budapest-Kecskemét utat oda-vissza összesen négyszer tettem meg és várakozás közben próbálgattam az új fényképezőmet is! Szerencsém volt, mert az elmúlt években az állomás forgalma nagyon lecsökkent, de most a pár nap alatt igazán változatos járműparádé volt Kecskeméten!
Kecskemét állomása 2013-ban (Az állomásról korábban írt wiki cikkem itt található)
Korábban a megyeszékhelyre öt irányból futottak be a vonatok, és a pályaudvar teherforgalma is nagyobb volt. Megfordult itt Bzmot és Mdmot is, melyek a mellékvonalakon közlekedtek. A fővonalakról InterCity, gyorsvonat, személyvonat és tehervonat érkezett ide V43 sorozatú mozdonyokkal, a kocsirendezést pedig egy M28-as, egy V46-os és több M44-es is segítette. Ritkán, de előfordult V63-as és M41-es is átutazóban. Majd a kamionszállítók élére MÁV 1047-es került és megjelentek az orosz motorkocsik is. Így látnivaló mindig akadt bőven!
Bzmot motorkocsi két mellékkocsival 2003-ban 18 óra 22 perckor, a mellékvonalak csak gazdaságtalanul üzemeltethetőek?
De a 2007-es, majd a 2009-es vonalbezárások, majd a folyamatos járatritkítások és selejtezések miatt a változatosság és a forgalom jelentősen lecsökkent. 2007-től már nem jár Bzmot Fülöpszállásra, 2009-ben pedig a lajosmizsei vonatok is elbúcsúztak. Az Mdmotokat az orosz ikermotorkocsik váltották le, a ceglédi személyvonat pedig megszűnt, a kiskunfélegyházit pedig összevonták a bajai interrégióval. Később a lajosmizsei vonatközlekedés visszatért, de a járatok száma jócskán lecsökkent.
Gyorsvonat bmx kocsikkal, akkoriban a szegedi vonal jellemző járműve volt a motorvonatokból kimaradt betétkocsikból összeállított szerelvény
A 2006-os újdonsága lett az ún. Hibrid-IC, mely egyaránt továbbított IC és gyorsvonati kocsikat. Bár az utasok jobban jártak, hiszen óránként ütemesen jártak InterCityk és gyorsvonatok mindkét irányba (még ha ez ténylegesen egy vonat is volt), a vonal változatossága csökkent, a leggyorsabb eljutás menetideje pedig tovább nőtt!
A válság hatására a teherforgalom is szinte eltűnt, így állomási tartalékra sem volt szükség többé már. 2012 decemberében a Rola forgalom is megszűnt...
MÁV 1047 sorozatú mozdony RoLa vonattal, a kép érdekessége, hogy bár nem épp jó minőségű, mégis egy magazin címoldalára került!
De az állomásépülete is folyamatosan épül le, az étterem már rég megszűnt, a játékterem 2012-ben, az újságos 2013 elején, a kocsma pedig 2013 közepén zárt be. Így ma már csak egy büfé áll az utasok rendelkezésére. A négy pénztárablakból csak kettő tart nyitva, bankkártyát egyik sem fogad el (bár K&H bankautomata van az állomás területén), mindez egy 114 ezer fős megyeszékhely főpályaudvarán!
Tavaly decemberben, majd idén márciusban teljesen kihalt állomás fogadott, miután leszálltam az óránként járó hibrid-IC-ről. A vágányokon sehol nem várakozott tehervonat, de még teherkocsi sem, a fűtőház is teljesen üres volt. A mellékvonalakra elég egy szóló Bzmot is, míg a többi irányba a már említett orosz motorkocsik járnak. Szomorú és lehangoló állapot ez, főleg, hogy Kecskemét egy megyeszékhely és vasúti csomópont egyben...
A ceglédi szeméyvonat, azóta már ez is megszűnt...
MÁV M46 és MÁV V46 munkára várakozva az állomáson
Most pedig következzék néhány fénykép a közelmúltból, arról, hogy mi maradt itt a régi dicső forgalomból és mire is számíthatunk a közeljövőben.
Szóló Bzmot motorkocsi a lajosmizsei vonal kiszolgálására
A Hibrid-IC indulása Szeged felé, ezen a napon szokatlan módon az első vágányról
Első versenyző: az MMV Magyar magánvasút dízelmozdonya
A Railpool magántársaság TRAXX mozdonya
A trió harmadik tagja: a DB 290 sorozatú dízelmozdony
A forgalom azonban kezd visszatérni, hála a Mercedes gyárnak, mely vasúton szállítja az autóalkatrészeket és a kész autókat. A gyárral pedig új járművek is megjelentek: az iparvágány kiszolgálását a DB 290 sorozatú mozdonyai látják el, a kész tehervonatokat pedig a Rail Cargo Hungaria Taurusai vontatják tovább Németország felé (persze előfordulhat MÁV TRAXX vagy magánvasúti jármű is).
A Rail Cargo Hungaria is befut a Mercedes tehervonatával...
... mely olyan hosszú, hogy a vége már nem is látszik!
Utolsó kommentek