HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.02.26. 23:20 Balogh Zsolt

Kétezerszáz méter magasra a Karspitzbahn felvonóval

A 2023-2024-es téli szezon lassan a végéhez közeledik, ezért egy régi tervet váltottam valóra egy borúsan kezdődő hétfői szabadnapon. A cél Zillertal Arena második kabinos felvonójának a kipróbálása volt, mely a Karspitzbahn névre hallgat, bár mi egyszerűen csak a "piros" liftként hivatkozunk rá.

09.jpgA Karspitzbahn alsó állomása

A Karspitzbahn a síelők kiszolgálására épült, a Karspitz nevű csúcson kezdődő sípálya a végállomása. A felvonó a Zillertal Arénánál található alsó állomásról egészen 2100 méteres magasságig repíti az utasait, miközben hegyi patakok, fenyvesek, faházak, sziklák maradnak el a kabinok mögött. A felvonónak közös köztes állomása van a Rosenalmbahn egyik állomásával, melyet tavaly próbáltunk ki.

"Sokoldalú, családbarát és garantáltan havas. A Zillertal Arena a Zillertal legnagyobb síterülete, amely Zell am Zillertaltól Gerloson keresztül Wald-Königsleiten és Krimml-Hochkrimmlig terjed. A 147 kilométernyi sípályán és 52 felvonón a síelők és snowboardosok minden tudásszintnek megfelelő lehetőségek széles választékát találják. A szinte 100%-os hógarancia és a 2500 méteres magasságig tartó síelés garantálja a tökéletes síelést a Ziller völgyében az egész család számára. A Zillertal Arena egy üdülési paradicsom kicsiknek és nagyoknak."

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonA Zillertal Arena felvonói és sípályái

A reklámszöveg nem túloz, minden nagyobb településnél található felvonó és még ha a völgyben nincs is sok hó, felfelé haladva azonban egyre fehérebb a táj (a nem is olyan távolban található az a sípálya is, mely egész évben üzemel, legyen bármilyen meleg is a nyár. Erről azonban egy másik poszt szól). Télen a síelők, nyáron a túrázók töltik meg a völgyet és a települések szállodáit, akik ráadásul évről-évre egyre többen vannak!

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonBeszállás előtt még lent a völgyben, a felső állomás lentről nem is látszik

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonFelfelé a felvonóval. Bár a csúcsszezonnak már vége, a parkolókban egyetlen szabad hely sem volt délelőtt 11-kor

Nekünk, itt dolgozóknak ráadásként jár szezononként egy kedvezményes kártya is, mellyel Zillertal három felvonóját kedvezményesen vehetjük igénybe, egy általunk választott napra pedig egy korlátlan napijegyet  kapunk. A kártya kiváltásánál kapjuk az egy napra szóló ingyenes ajándékutalványt, mely akár át is ruházható. Figyeljünk oda az efféle ajándékokra, hiszen megfelelő helyen beváltva akár 25 eurót is érhet egy ilyen ajándékutalvány.

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonAz út elején a hó még csak foltokban volt, közvetlenül a kötélpálya alatt egy kis patak csordogált...

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezon...feljebb érve azonban összefüggő hótakaró várt ránk

A Karspitz csúcsára a Karspitzbahn 1 és 2 felvonó visz fel. Bár műszaki értelemben ezek külön felvonóak számítanak, saját kötélpályával, mégis átszállásmentesen utazhatunk végig, ugyanis a köztes állomáson a kabinok átkerülnek az egyik drótkötélpályáról a másikra. Utasként ebből csak annyit veszünk észre, hogy a gyorsan mozgó kicsiny fülkék kicsit lelassulnak, a csak félútig utazók kiszállnak, a köztes állomásról a hegycsúcsra tartó utasok pedig beszállnak, majd elhagyva az állomást, immár másik kötélpályán haladunk tovább.

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonMellettünk haladt a "kék" lift, a Rosenalmbahn

A Karspitzbahn 1 felvonó 2008-ban épült, a völgyállomás 576, a hegyi állomás 1310 méter tenger szint feletti magasságon van, a magasságkülönbség 734 méter, a kötélpálya hossza 1826 méter, a menetidő 5,1 perc. Egy kabinba összesen 8 utas fér el. Az alsó állomása Zillertal arénától kicsit távolabb helyezkedik el, hogy a használók közelebbi parkolót használhassanak.

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezon"Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj" - Alattunk a Ziller patak és a Ziller völgye

A Karspitzbahn 2010-ben egy második szakasszal bővült. Ez az új szakasz a régi DSB (kétüléses ülőlift) Sportbahn helyébe lépett.

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonA felső állomáson

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonA kötélpálya utolsó tartóoszlopa

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezon2116 méter magasan, legalábbis a felirat szerint...

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonA sípálya felső pontja, innen lehet lecsúszni akár egészen az 576 méter tenger szint feletti magasságú völgyállomásig. Ez kicsit több mint 1500 méter, függőlegesen, lefelé...

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonA felső állomáson nem sok látnivaló akadt...

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezon...de a kilátásért megérte feljönni!

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezon

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonEttől messzebb nem merészkedtünk. Bár az idő borult volt, a hó így is vakítóan fehérlett

Mivel mi nem vagyunk tapasztalt síelők, így mi fent csak néhány fényképet készítettünk. Messzire nem tudtunk menni, a méteres hóban bármerre indulni kész életveszély, a sípályán meg a száguldozó síelők ütnének el fél percen belül... A néhány percen belüli több mint 1500 méteres emelkedést mi is megéreztük, a levegő jóval hidegebb és ritkább volt, egy kis szédülés és émelygés azonnal megérkezett... Így néhány fotó után visszaindultunk a völgy felé, azonban utunkat most megszakítottuk a köztes állomáson 1300 méteres magasságban.

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonBeszállás a felső állomáson: A kabinok külső felén a síléceknek és hódeszkáknak külön tartókat szereltek fel, így azokat nem szükséges bevinni az utastérbe

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonKiszállás a köztes állomáson: a kijárat a kabinok tárolására szolgáló "garázson" át vezetett

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonEgy fotó a köztes állomáson

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonÁt a kötélpálya alatt

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonFélúton a két kötélpálya-rendszer egymást keresztezi, akárcsak az itt összefutó sípályák

A felvonó 6 métert tesz meg másodpercenként, akárcsak a testvére, a Rosenalmbahn I. A felvonó 49 kabint mozgatott, ami összesen 1976 fő befogadására adott lehetőséget. Ez 2010-ben, 60 kabinra bővült, így a teljesítmény óránként 2400 fő. Az első néhány évben a kapacitás alacsonyabb volt, mivel a régi DSB Sportbahnt még nem váltotta fel egy nagyobb kapacitású felvonó, a Karspitzbahn 2. Így hiába érkezett volna meg a 2400 utas óránként, a továbbutazás már nem mindenkinek lett volna lehetséges.

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonA Wiesen Alm alpesi hütte az állomás közelében

A Karspitzbahn a Doppelmayr cég által a Zeller Bergbahnen számára a Ziller-völgyben, Zell am Ziller közelében fekvő Rohr településen 2010-ben épített kabinos felvonó. .A felvonó kapacitása 2400 fő/óra, a kabinokat a svájci CWA Constructions készítette. Az építkezés 2010 nyarán kezdődött, hogy a felvonó 2010/2011 telén megnyithassa kapuit.

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezonIndulás lefelé 1300 méter magasságból

Zillertal Arena, karspitzbahn, felvonó, ausztria, síszezon

A hétfői kirándulásunk csupán néhány órásra nyúlt, de a szép kilátás miatt nekünk megérte. Kicsit kimozdultunk, eltávolodtunk a munkától és a napi rutintól, hogy messziről visszatekinthessünk a munkahelyünkre és az otthonunkra. A vonattal való utazás most kimaradt, amit majd a következő alkalommal fogunk bepótolni.

A Karspitzbahn a Google térképén

A síelés nem olcsó mulatság, főleg nem Ausztriába. Csak a felvonóra a napijegy 27 euró, a síbérlet még ezen felüli költség. A síruha legalább 1000 euró, kell még cipő és léc is. A jobb szállások a völgyben 100 euró személyenként és éjszakánként reggelivel és vacsorával, az ebéd a pályákon 20-40 euró között mozog.

A fényképekért külön köszönet Penyigey Dénesnek, aki vállalta helyettem a fotózást ezen a szép hétfői napon! :)

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

1 komment

Címkék: ausztria érdekességek index2 zillertal


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1618340037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2024.02.28. 20:43:19

Azt az 1000 eurós síruha-költséget nem egészen értem. Én mindig "utcai" télikabátban síeltem (vagy úgy is lehet fogalmazni, hogy a "hétköznapi" télikabátom egy sportos fazon volt és 20 évig kiszolgált). Sínadrág kell, de az fagyban huzamosabb kinttartózkodás (pl. kutyasétáltatás) esetén is hasznos, illetve -5 fok környékén kerékpáros munkabajárásra is használom, szánkózásról nem is beszélve. Egy vastag, vízhatlan kesztyű szintén hasznos sípályán kívül is. Egyedül a síszemüveg és a bukósisak specifikus ruházat, bár a síszemüveget történetesen kerékpározáshoz is szoktam használni +5 fok alatt (nem párásodik, ellentétben a sima napszemüveggel). Szóval szerintem a ruházat nem tétel, vagy legalábbis a tél többi részében is hasznos. A cipőt és a lécet bérelni érdemes, már csak azért is, hogy ne kelljen elcipelni a helyszínre otthonról :-)
süti beállítások módosítása