HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2018.01.22. 16:35 Balogh Zsolt

A francia TGV jövője

Már több mint 35 éve annak, hogy elindultak az első TGV szerelvények Franciaországban Párizs és Lyon között az újépítésű nagysebességű pályán. Az elmúlt évtizedekben a kezdetben csak 420 km-es nagysebességű lyoni vonal további kilométerekkel bővült, és mára már egy 2696 km-es hálózattá növekedett. Jelenleg további vonalak építése van tervben.

A "fapados" TGV járatok megjelenése további árcsökkenést, ezzel együtt további utasokat csábított át a TGV szerelvényekre (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az elmúlt 35 évben sok minden változott, megjelentek a fapados légitársaságok, az autómegosztás, nőtt az emberek mobilitása is, ezért a kezdetben prémiumszolgáltatásként működő TGV szépen lassan a távolsági közlekedés gerincévé vált. Az útnak még nincs vége, az erősödő konkurencia újabb lépésekre ösztönzi a francia államvasutakat, az SNCF-et.

Az Alstom már kilenc fősorozatot, ezen belül további alsorozatokat mutatott be a világnak, melyek közül Franciaországban egy típust leszámítva mind közlekedik is (az AGV fantázianevűt nem sikerült az Alstomnak Franciaországban értékesítenie, de Olaszországban az NTV bevásárolt a vonatokból).

 

Első generációs narancssárga színű TGV szerelvények Párizs Lyon pályaudvarán 1987. május 24-én (lép forrása: Wikimedia Commons)

Az SNCF eddig közel 500 szerelvényt rendelt az Alstomtól. Az első TGV vonatok már elmúltak 35 évesek is, melyek már nem minden szempontból felelnek meg a megnövekedett igényeknek. A kezdetben 260 km/h sebességet fokozatosan 300-ra, sőt bizonyos helyeken már 320 km/h-ra növelték, ami az első generációs szerelvényeknek már elérhetetlen tartomány.

A folyamatosan növekvő utasszámok miatt (évi több, mint 100 millió!) a legutóbbi időkben szinte csak nagykapacitású emeletes szerelvényeket vásárolt Franciaország államvasútja.

Az SNCF a következő három évben szeretné a TGV szolgáltatását átalakítani, a szerelvényfordulókat optimalizálni, ezzel párhuzamosan pedig a legrégebbi szerelvényeit kivonni a forgalomból.

A Voyages SNCF vezetője, Rachel Picard szerint a változásoknak köszönhetően várhatóan 20-30%-kal csökkenthetik a működési költségeket. A javaslatok 2018. január 8-i megjelenésével hangsúlyozta, hogy az SNCF-nek csökkentenie kellett tevékenységének egységköltségét annak érdekében, hogy versenyképesebbé válhasson más közlekedési módokkal, például az olcsó légitársaságokkal, a távolsági buszokkal és az utazásmegosztó alkalmazásokkal. A hatékonyabb nemzeti üzemeltető reményeik szerint elriaszthatja a potenciális versenytársakat a francia vasúti piacra való belépéstől, amikor 2021-ben megnyílik a vasúti személyszállítási piac Franciaországban.

Már ezüst színben Genève Cornavin állomáson 2008. július 5-én (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az SNCF elkezdte kiterjeszteni az olcsó Ouigo koncepcióját további útvonalakra is, és azt tervezi, hogy ez a nagytávolságú közlekedés piacának mintegy 25%-át fogja kitenni. Picard tavaly elmondta a Közlekedési Minisztériumnak, hogy az SNCF az Ouigo-nál szerzett tapasztalatait hasznosítja a nagysebességű szolgáltatások többi részében a hatékonyság növelése érdekében. Az Ouigo nagyon kicsi saját flottát üzemeltet intenzív használat mellett, és Picard úgy véli, lehetségesnek kell lennie annak, hogy növeljék azt az időtartamot, amikor a TGV szerelvények forgalomban vannak. Jelenlegi naponta átlagosan 8 órát üzemelnek, a jövőben ezt 10 órára szeretnék növelni. Ezt a menetrend és a szerelvényfordulók radikális átalakításával szeretnék elérni. A járatok korábban fognak indulni és minden nap tovább fognak közlekedni a jelenlegi menetrendhez képest. Példaként említette a Párizsi és Lyon közötti szolgáltatást, amihez elegendő lenne 19 szerelvény a jelenlegi 24 helyett.

"A lehetőségek hatalmasak" - magyarázta. "A tervükben az szerepel, hogy a jelenlegi kb. 500 szerelvényből álló TGV flottát 300-400 motorvonatra csökkentik le ugyanolyan vagy jobb menetrend mellett. A negyedével kisebb flotta kevesebb beruházást és kevesebb költséget fog jelenteni.

"A jobb kihasználtság lehetővé tenné az SNCF számára, hogy leselejtezze a 35 éves PSE és Atlantique vonatokat anélkül, hogy 35 millió eurósra becsült költséggel új szerelvényeket kelljen helyettük vásárolni. Ez azt is jelentené, hogy a mostani flottához képest homogénebb járműpark jönne létre, melyek csak a TGV Duplex sorozatból és annak alváltozataiból állna.

A helyi és regionális önkormányzatokkal való konzultáció várhatóan hamarosan megkezdődik. Ez azonban vitákhoz és feszültségekhez vezethet majd, mivel a helyi média azt jósolja, hogy egyes állomások elveszíthetik TGV szolgáltatásaikat a változások miatt.

A hatékonysági megtakarítások további célja, hogy hozzájáruljanak az SNCF hatékonyságához és a költségek  2016 és 2020 közötti 2,55 milliárd euróval történő csökkentéséhez, amelyet Guillaume Pepy elnök még várhatóan túl is lép.

Az SNCF jelentése szerint 2017-ben 820 millió euróval csökkentette költségeit, "messze meghaladva" a 750 millió eurós célt. További 780 millió euró megtakarítást terveznek 2018-ra.

A legutolsó színterv napjainkból (kép forrása: Wikimedia Commons)

A TGV márka átalakításához továbbá egy új fehér-sötétszürke színterv bevezetése is hozzá tartozik a korábbi kék-ezüst helyett. A szerelvények közül néhány már "kifehéredett", a következő években további átfestések is várhatóak még.

Ezzel együtt pedig a jól bejáratott világmárka, a TGV név fokozatosan kivezetésre kerül, helyette az inOui márkanevet kell majd keresnünk és használnunk.

A TGV jelenlegi nagysebességű vasúthálózata. A színes vonalakon kívül még további irányokban is közlekednek TGV járatok, de már csak a hagyományos vonatok sebességével (kép forrása: Wikimedia Commons)

És hogy mi lesz a selejtezett TGV szerelvények későbbi sorsa? Az SNCF bizonyára nem akar majd saját magának konkurenciát, így a belföldi értékesítésük nem valószínű. Sok egykori francia szerelvény kezdett már új életet Kelet-Európában, legtöbbjük Romániába került. Bár a TGV-nek való nagysebességű pálya keleten még nem épült, de a szerelvények képesek a hagyományos vasúti síneken is, igaz csak lassabban, közlekedni. Ráadásul a 25 kV 50 Hz-es áramrendszert is mindegyik ismeri... A következő három évben majd kiderül, hogy új hazába vagy a lángvágók alá kerülnek.

Források

* Railway Gazette - SNCF plans TGV efficiency drive to compete with air and bus

 

komment

Címkék: franciaország tgv nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9913579967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

YesOuiCan 2018.01.22. 18:45:10

Oui. Éppen a napokban váltott ki nagyobb vitát Franciaországban a nagysebességű vasúti beruházások ügye. Az SNCF kommunikációja szerint a többi üzletág viszi el a pénzt, hiszen az utaskilométer 53%-át a TGV teszi ki, de a beruházásoknak csak 38%-át realizálják a nagysebességű szakaszokon. Aztán elemzők rámutattak, hogy a hír igaz, de... Mivel a TGV-k normál pályán is közlekednek, a nagysebességű pályán realizált utaskilométer elmarad a beruházások arányától, utasszámban pedig csak 9%-ot tesz ki a TGV. Így rögtön árnyaltabb a kép.

Burpi Turpi 2018.01.23. 15:07:16

Foci EB idején, Toulouse-Bordeaux ( nincs zárt pálya,csak max 160km/h) utaztam, odavissza 30EUR volt a jegy. Tán akciós volt,nem tudom,de 250+ km-ért nem volt sok. A csend meg nagyon feltűnt.

YesOuiCan 2018.01.24. 13:00:11

@Burpi Turpi: Igen, az az ár a tipikus minimum ár, bizonyos kihasználatlan járatokra és viszonylatokra. Mivel a Párizs-Bordeaux-Toulouse vonalon közlekedő járatokon zömében kétféle utas van, a Párizs-Bordeaux és a Párizs-Toulouse között utazó, Toulouse és Bordeaux között kevesen vannak, ezért olcsó a jegy. Sokszor előfordul (sőt inkább ez a tipikus), hogy ezeken a nem nagysebességű szakaszokon a TGV-re olcsóbban lehet jegyet venni, mint a TER-re, a regionális vonatra.
süti beállítások módosítása