HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.11.19. 20:00 Balogh Zsolt

Fotóválogatás az elmúlt évekből

Ligeti Gábor hobby fotós, de az évek alatt már a profi szintre képezte ki magát önállóan. Szabadidejében folyton a síneket rója és megörökít minden különlegességet. Elsősorban Magyarországon belül fotóz, de járt már többször Ausztriában, Olaszországban és Németországban is.

A vasút világa folyton változik, ami ma megszokott, hétköznapi esemény, az lehet hogy egy év múlva már csupán történelem. Vállalatok jönnek-mennek, régi mozdonyok búcsúznak a szolgálattól, miközben modernebb gépek veszik át a helyüket.

A mai fotóválogatásban visszafelé haladunk az időben, miközben több, mára már megismételhetetlen pillanatot is láthatunk újra a képeken.

01.jpg628 307 & 1116 003-3, 22.06.2013, Pápa

2013. nyarán a magas Duna vízállása miatt a hegyeshalmi vonalon napokig lezárták a pályát, így bizonyos vonatokat buszokkal pótoltak, a tehervonatok pedig kerülőútirányon át közlekedtek.

A tehervonatok többsége a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Pápa–Győr útvonalon közlekedett. A nem villamosított vonalakon dízelmozdonyokkal húzták át ismét drót alá a villanygépes tehervonatokat.

02.jpgES64U2 066, 15.06.2013, Dinnyés

Szintén az árvíz miatt kerülőútvonalon haladt ez a tehervonat a fehérvári vonalon.

05.jpg1216 020, 07.07.2013, Wolf

Az Osztrák vasút évfordulójára felmatricázott gép a vasútfotósok álltál kedvelt Sankt Jodok közelében haladt az osztrák-olasz határon át

06.jpg1047 504-4, 6.3.2010, Szőny

Az első GySEV Werbelok (Reklámmozdony) a Joseph Haydn volt, a fotón egy soproni gyorsvonattal Budapest felé halad 2010-ben. Mára már ez a mozdonyfestés történelem, hiszen azóta már más színben dolgozik.

03.jpg470 503, 25.03.2012, Baracska

Egy menetrendi éven át a GySEV Taurusai vitték a Budapest Déli–Szombathely közötti vonatokat. A képen a Liszt Ferenc Taurus látható szedett-vedett kohószökevény kocsijaival. A Liszt Ferenc matrica is a múlté már, a mozdony ma már mint Wagner Taurus rója a köröket.

04.jpg1116 246-8, 28.12.2009, Wien Westbanhof

Az Osztrák Honvédséget reklámozó Werbelok egy EC-vel Wien Westbanhof állomáson Bécsben, háttérben már egy ifjú titán és egyben új márka: a Railjet!

07.jpgM40 302, 22.06.2005, Budapest Józsefváros

Egy darus szerelvény az M40 302-es mozdonnyal a mára már bezárt Északi járműjavító mellett halad, a háttérben a mára már szintén bezárt Józsefvárosi pályaudvar részlete látható.

08.jpg470 501, 13.12.2011, Tárnok

A 2012-es menetrendi évben (mely 2011 december közepén kezdődött) Budapest Déli–Szombathely között a GySEV Sissi Taurusa továbbította a vonatot. A szépen felmatricázott mozdony még mind a mai napig látható, azonban már elitebb fordában.

09.jpg1116 005-8, 17.07.2007, Wien Westbanhof

2008-ban Ausztria és Svájc rendezte a futball Európa bajnokságot. Ennek tiszteletére a kijutó országok zászlóival díszítette fel Taurus mozdonyait az ÖBB. A képen az osztrák csapatot népszerűsíti a mozdony. A VB-nek már vége, így a focis egyenruhák is lekerültek a mozdonyokról.

10.jpg1047 504-4, 27.02.2010, Budaörs

A Haydn Taurus Budapestről egy Sopronba tartó gyorsvonattal. Lassan a Németországból származó Halberstadi-kocsik is kikopnak a GySEV-től, így egyre ritkábban láthatunk majd ilyen egységes ex-német szerelvényt GySEV színekben.

11.jpgAirbus A380, 2.10.2011, Budapest

A kakukktojás: Budapestre első alkalommal érkezett az Airbus a380 típusú repülőgépe egy bemutató alkalmával. A végig kétszintes repülőgép a legnagyobb személyszállító típus jelenleg a világon. A képen az érkezés pillanata látható.

12.jpg480 001-1, 18.12.2010, Hegyeshalom

MÁV TRAXX Hegyeshalom állomásán 2010. decemberében. 2011-től Kandó Kálmánra emlékezve egy szép díszes matricát kapott az oldalára, melyet még napjainkban is visel. A 25 db-os TRAXX flotta első mozdonya lett a MÁV első reklámmozdonya is egyben.

13.jpg1047 001-1, 28.06.2010, Rekawinkel

A Kiskundorozsmára közlekedő Rola-vonat még Ausztriában. Ezek a kamionszállító járatok pár éve szűntek meg Magyarországon, pedig naponta akár 3 pár is járt Szeged és Wels között, szállítva akár vonatonként 20 kamiont is. Ma már ezek a kamionok is az autópályákon szennyezik a levegőt.

14.jpg1047 505-1, 08.06.2010, Biatorbágy

A soproni gyorsvonattal vágtat Budapestről a Széchenyi Taurus az 1-es vonalon. A mozdonyon nem látható már a legnagyobb magyar arcképe, helyette a rendszerváltást elindító Páneurópai piknik történelmi eseménynek állít emléket az új matrica.

15.jpg1047 504-4, 03.10.2009, Szár

Haydn Taurus Szár közelében a bevágásban. Ez a magaslat kitűnő fotóhely, ráadásul a forgalom is változatos és sűrű. A Haydn matrica lekerült már a mozdonyról, jelenleg a 140 éves GySEV vasúttársaságot reklámozza.

16.jpgMÁV V43 1054

A délegyházi balesetben összetört MÁV V43 1054 psz. gép. A sóderbánya közelében található vasúti átjáróra hajtott fel egy kamion, figyelmen kívül hagyva a piros jelzést. Ebben az átjáróban már több baleset vagy balesetveszélyes helyzet történt már korábban is.

A fővonalon közlekedő tehervonat mozdonya telibe találta a sóderszállító kamiont. A mozdony az ütközéstől kisiklott és oldalával az árokba borult. A 41 éves, ferencvárosi mozdonyvezető a balesetben a helyszínen az életét vesztette.

A kisiklott mozdony sérülése is olyan súlyos volt, hogy nem érte meg helyreállítani, így inkább leselejtezték és elbontották.

17.jpgÖBB 1116 029-8, 25.07.2009, Eichberg

Az ÖBB Svédország-színtervű Taurus mozdonya a Semmeringen, a foci EB végeztével ez a gép is visszavedlett normál piros mozdonnyá.

19.jpg401, 31.07.2007, Oftering

Az ICE 1 sorozat korábban Ausztriába is átjárt. Ma már nem közlekedik Ausztriában, helyét az ICE T sorozat vette át.

18.jpg1116 250-0, 01.12.2007, Bécs

A régi Wien Südbanhof fütőházánál készült a kép, ami helyén ma az új Wien Hauptbahnhof található. Mozart Taurus jelenleg az osztrák rendőrséget reklámozza Polizei Taurusként, a Sissi mozdonyokat pedig kivonta a forgalomból az ÖBB.

20.jpgES64U2 062, 08.06.2010, Biatorbágy

Az MRCE Dispolok cég az összes mozdonyát feketére festette át, így a Boxxpress vonata ma már csak fekete Taurussal közlekedik vagy az új Vectronnal.

21.jpg1116 246-8, 22.12.2007, Wien Praterstern

A fentebb látható szép és izgalmas festés is mára már a múlté.

23.jpg1047 505-1, 14.11.2010, Budaörs

A Zürichből érkező Wiener Walzer vonat az 1-es vonalon novemberben. Ma már a vonatok egyesítve közlekednek a Kálmán Imre Euronight vonattal és Széchenyi arcképe sem díszíti a Taurust.

22.jpg541 109-9, 11.05.2008, Sopron

Tesztelés miatt egy ideig Győr és Sopron között próbázott ez a szlovén Taurus. Talán azóta sem jártak ezek a többáramnemű gépek Magyarországon, a piros Halberstadti kocsik pedig azóta már mind bekékült.

27_1.jpg1016 023-2, 26.06.2010, Wien Westbanhof

Kék Taurus, de mégse MÁV-os. Mi az? Az ÖBB a kiotói klímakonferenciára színezte át az egyik mozdonyát. A világoskék felületen lévő felhők is jól álltak ennek a mozdonysorozatnak. A kék gúnya is a múlté, a hátteret adó Westbahnhof pedig sokat veszített korábbi szerepéből.

25.jpgÖBB 1116 005-8, 28.08.2009, Szár

ÖBB Taurus, szintén a futball reklámmal Svájcból. Menetrend szerint ezzel a vonattal az SBB kocsik már nem járnak Magyarországra.

24.jpg1116 246-8, 15.08.2009, Pill-Vomperbach

Werbelok Tirolban Salzburg és Innsbruck között egy EC-vel. Az EC-k többsége ma már Railjet, a mozdony pedig azóta már más reklámfeladatot lát el.

26.jpgEM Lok Parade, 26.04.2008, Wien Penzing

Az Eb-re felmatricázott gépekkel egy bemutató Bécsben. 2008 április 26-án az ÖBB egy látványos felvonulással és mozdonybemutatóval mutatta be az összes reklámmozdonyát. Ahány ország, annyi mozdony, legelől az osztrák és a svájci színekben pompázó masinák.

Csupán nyolc évet mentünk vissza az időben, és csupán csak egy szűk és szubjektív válogatás volt, de mégis mennyi-mennyi megismételhetetlen pillanat tekintett vissza ránk a fotókról! Ha valami megszokott vagy hétköznapi, az lehet néhány hét múlva már történelem lesz, ezért ne sajnáljuk rá az időt, fotózzunk mindent, ami gurul!

További csodálatos képek találhatóak Ligeti Gábor Flickr oldalán.

19 komment

Címkék: magyarország ausztria ligeti index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr998054202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TBal 2015.11.20. 19:58:21

Jópofa, de: az index-címlapos, sérült V43-asos kép miatt kattintottam - erre az az egyetlen kép, amihez nincs dátum, a leírásban meg az van, hogy balesetben ségrült meg. Hát, azért ezt én is kitaláltam. Kíváncsi lettem volna, hogy mikor ütközött, és hogy mivel.

Rozs Döme 2015.11.20. 20:29:19

@TBal: a lényeg:
"Tragikus hír rázta meg az ország vasutasságát
október 20-án a déli órákban.
A Budapest – Kelebia fővonal Délegyháza
és Kiskunlacháza állomások
közötti szakaszán tehervonat sóderos
kamionnal ütközött és a mozdonyvezető
a helyszínen életét vesztette!
A sajnálatos esemény 11 óra 5 perckor,
a több hasonló baleset okán elhí-
resült AS 322 sz., jól működő fénysorompóval
biztosított átjáróban történt.
Itt gázolta el a 40760-1 sz. tehervonat
V43 1054 psz. villamos mozdonya az
LRZ-118 forgalmi rendszámú, sóderral
rakott MAN tehergépkocsit. Az ütközés
során a mozdony kisiklott és a pályatestet
bal felé elhagyva, menetirányától
mintegy 130 fokos szögben elfordulva a
jobb oldalára kiborult. Ugyancsak kisiklott
a tehervonat első két (33 88 455
7150-8 és 33 80 455 5282-5 psz.) kocsija
is.
Szlávik István, 41 esztendős ferencvá-
rosi mozdonyvezető a helyszínen életét
vesztette. Holttestét a tűzoltók szabadították
ki az összeroncsolódott mozdonyból."

dhrbikes 2015.11.20. 20:31:17

@TBal: gugli a barátod, Kiskunlacházánál egy sóderszállítóval ütközött. Kivételesen a saját súlycsoportja volt.

Lady Ann 2015.11.20. 20:33:19

Azt lehet tudni, miért szüntették be a kamionok vonatos szállítását?

MCMLIX 2015.11.20. 20:45:09

4. és 10. kép azonos.
Melyik dátum az igaz??

TBal 2015.11.20. 21:08:36

@dhrbikes: jó, nyilván, de szerintem ha az ember ír egy ilyen blogbejegyzést akkor a legalapvetőbb információk azért szerepelhetnének benne, vagy egy link. Ehhez képest a kép alatt egyetlenegy plusz információ van, hogy nem állították helyre.
Egyébként köszönöm, és neked is, @Rozs Hc Got Döme:

Frigyes Liegl 2015.11.20. 21:33:53

A szőnyi kép és a Budaörsi kép azonos

gizmo26666 2015.11.20. 21:42:39

Rá akartam keretni az ICE T sorozatra. Naívan beírom a Google-bha hogy ICE T, erre nem amozdony, hanem a majomképű banánzabáló jött be. Hogy lehet ilyen hülyén elnevezni egy vonatot?

Rozs Döme 2015.11.20. 21:59:23

@TBal: Igazán nincs mit.
Itt egy másik balesetről egy részletesebb leírás. A legenda maradéka díszítette a Közlekedési múzeum homlokzatát.

iho.hu/hir/1999-junius-4-en-siklott-ki-a-negyes-130604

dezso 2015.11.20. 23:40:57

Az lehet, hogy az említett páneurópai piknikes mozdony tűnt fel időről időre Berlinben is? Vagy volt külön német párja?

Koller Andor 2015.11.21. 00:59:35

@Lady Ann: Megszünt az állami támogatás. Mind az osztrák- mind a magyar. Valamint a képen is látható, hogy a legtöbb szerelvény kihasználatlan volt.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.11.22. 11:54:38

@TBal: Sajnos az Index nem kéri ki az író véleményét, mikor ajánlót választ. szerencsétlen véletlen, hogy az a kép került ki. Mint írtam, ezek nem saját képek, így nem is mindig tudtam, mit kellene írni róla. De lentebb a kérdéseidet már megválaszolták, és ez alapján én is kiegészítettem a képaláírást.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.11.22. 12:09:52

@MCMLIX: Elrontottam a képfeltöltést, mindkét képaláírás helyes, de a kép az véletlenül ugyanaz volt.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.11.22. 12:16:22

@Lady Ann: A magyarországi vasúti pályahasználati díjak olyan magasak voltak, hogy csak úgy tudott a kamionszállítás nyereséges lenni, ha állami támogatást is adtak neki. A válság utáni megszorítások idején ezt a támogatást megszüntették, így a vonatokat nem érte meg üzemeltetni.

De igazából állami szinten megtakarítás nem történt, mert az államtól kapott állami támogatást a kamionokat szállító cég az állami tulajdonban lévő Pályavasútnak fizette be, a támogatás így egyik zsebből a másikba repült át.

Egyes számítások szerint a pár száz milliós "megtakarítás" a megnövekedett éves kamionforgalom miatt évente több milliárd forintnyi kárt okoz a közúthálózatban.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.11.22. 12:20:35

@gizmo26666: Az ICE márkanév rövidítés, teljes nevén InterCityExpress lenne, a T pedig a billenőszekrényes kivitelre utal. Egy-két további kulcsszó hozzáadásával (pl.: vasút, vonat, Németország...) hipp-hopp megtalálhatod a vonatot is! :)

Ferenc Wágner 2016.04.02. 17:05:51

@Lady Ann: Kell az e-útdíj bevétel az államnak...
süti beállítások módosítása