HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (15) alex (1) állatok (2) állomás (26) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (5) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (139) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (2) barlang (3) bayernticket (27) bécs (12) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bologna (1) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (72) észtország (1) etcs (1) euronight (3) európa (12) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (91) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (14) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (133) index2 (336) india (5) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (23) kenya (2) kína (53) kindertojás (2) kiskunhalas (1) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (12) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) lettorszá (1) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) litvánia (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (42) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (12) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (80) múzeum (44) nagysebességű vasút (192) nápoly (5) németország (97) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (34) olaszország (75) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (18) rail baltica (1) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (10) rhb (2) róma (3) s-bahn (10) salzburg (6) segítség (1) semmering (5) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (7) szimulátor (1) szlovénia (10) szolnok (2) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (13) texas (1) tgv (50) tibee (9) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (6) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) trolibusz (1) ukrajna (3) USA (33) usa (5) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (12) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (8) zürich (2) Címkefelhő

2025.05.18. 19:45 Balogh Zsolt

Autó helyett vonattal Bécsbe

Bátyámnak és barátnőjének már régóta ígérem, hogy elviszem őket Bécsbe a Schönbrunni kastélyba és a Bécsi Műszaki Múzeumba. 2025. májusában végre erre is sor került egy hétköznapon. Az út számomra már nem volt egy izgalmas élmény, ám a két útitársamnak annál inkább, mivel mindketten megrögzött autóhasználók, de most az én tanácsomra nem autóval, hanem vonattal mentünk!

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki MúzeumA Bécsi Műszaki Múzeumban

Szerettem volna bizonyítani mindkettejüknek, hogy vonattal legalább olyan kényelmesen el lehet jutni akár távolabbi célpontokhoz is, mint autóval, sőt a vezetésre fordított energiát városnézésre is fordíthatjuk.

Az út szervezését teljesen magamra vállaltam, kezdve a jegyek megvásárlásával. Az eredeti terv szerint Kecskemétről autóval mentünk volna Ceglédre, ahonnan sokkal több vonat tart Budapestre, mint Kecskemétről. Így elkerültük volna az állandóan késő szegedi vonat bizonytalanságát és a csatlakozások elmulasztását. A menetrend azonban nagyon is azt akarta, hogy mégis csak vonattal tegyük meg az egész utat, mindkettő kinézett hajnali ceglédi személyvonat ugyanis Kecskemét irányából érkezett volna...

Mivel nem akartam csalódást okozni a késő vonatok miatt (az eredeti tervben egy hét perces átszállás szerepelt Kőbánya-Kispesten), ezért bővebben kalkuláltam átszállási időkkel, emiatt fél órával hosszabbra nyúlt az út a rizikós változathoz képest. Cserébe majd egy órányi tartalék volt a budapesti átszállásokhoz a menetidőn túl.

kecskemét, 2025, mercedes, buszHajnali fél ötkor Kecskeméten a kihalt vasútállomás előtt

Az állomásra a tervek szerint érkeztünk, a hajnali, Szegedről jövő személyvonat is pontos volt, az út jól indult. Én titkon egy emeletes KISS motorvonatra számítottam, de csak egy leharcolt V43-as jutott egy szerelvénnyi "posta-bhv" kocsival.

Kecskemét, 2025, posta bhv, hajnal, személyvonatFelszállás a hajnali vonatra, hamarosan indulunk Budapest felé 

Az út innen a megszokott módon folytatódott, úgy, ahogy én is évek óta ingázok Budapesten át Ausztria felé: vonatozás Kőbánya-Kispestig, majd onnan a martonvásári/székesfehérvári Flirt motorvonattal át a fővároson Kelenföldig. Ezeket a pillanatokat is megörökítettem, hogy a jövőben is vissza tudják idézni ezt a számukra különleges utat.

Több mint fél óra kelenföldi várakozás után, pontosan befutott a Münchenbe tartó Railjet vonatunk. Szerencsére tömeg sem volt, az utasok szellősen ültek a kocsikban.

budapest, kelenföld, 2025, railjetÉrkezik a Railjet Kelenföld állomásra

Az út innen már többé-kevésbé ismerős volt számukra is, ugyanazokat a fontosabb településeket érintettük, mint az M1-es autópálya, volt sok ismerős tájékozódási pont, mint például a kisalföldi szélerőművei, határátlépés Hegyeshalom és Bruck an der Leitha között, a pándorfalui óriáskerék...

Néha kicsit lelassultunk, áthaladtunk több építkezésen, majd megcsodáltuk a klederingi rendezőpályaudvart, végül percre pontosan, 9:18-kor begördültünk a Bécsi főpályaudvarra.

Bécs, 2025, wien hauptbahnhofA Bécsi főpályaudvar főbejárata

Rövid nézelődés, jegyvásárlás és a szükséges térkép beszerzése után kipróbáltuk a Bécsi metrót is, és egy átszállással eljutottunk Schönbrunn állomásra az egykori bécsi Stadtbahn metróvá átépített vonalán.

Bécs, 2025, wien, ud metró, schönbrunnAz U4-es metróvonal Schönbrunn állomása

Első célunk a Bécsi Műszaki Múzeum volt, ahol én évekkel korábban már jártam, mikor még a főpályaudvar sem létezett és a budapesti vonatok a Wien Westbahnhof állomásra érkeztek.

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki MúzeumA fő célunk: a Bécsi Műszaki Múzeum!

A múzeum a technika történetét mutatja be, számos működő és kipróbálható interaktív modellel, elsősorban osztrák szemszögből. A kiállított darabok többsége Ausztriához kapcsolódik, főleg a kohászati rész. Ne feledjük az Osztrák-Magyar monarchia idején a jelenlegi Ausztria és Csehország területén volt az ipar, a Magyar Királyság területén pedig elsősorban a mezőgazdaság dominált!

1908-ban I. Ferenc József császár úgy döntött, hogy létrehoz egy múzeumot az ipar számára. Az iparos Arthur Krupp és Johann Kremenezky támogatták a projektet anyagilag, de a szponzorok közé tartozott még Bernard Wetzler és a Rothschild bank is. Ebben az évben Prágában már működött hasonló múzeum.

A múzeum épülete volt az egyik első vasbeton épület Ausztriában. 1904-ben már Otto Wagner felépítette a Wiener Postsparkasse-t szintén vasbetonból. Már az eredeti tervekben is szerepelt a múzeum épületének oldalirányú bővítési lehetősége.

Az építmény nagyon modernnek számított abban az időben.

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki MúzeumA múzeumban

1909 június 20-án rakta le a császár a múzeum alapkövét, majd 1913-ra készült el teljesen. Az 1914-es megnyitást késleltette az időközben kitört I. világháború, végül 1918 május 6-án nyílt meg. 1919 márciusában már a 100.000 látogatót üdvözölhette a múzeum. 1922-ben államosították, mivel a háború utáni zűrzavarban és a monarchia felbomlása miatt a korábbi pártfogók is eltűntek. 1992 és 1999 között az épületet felújították, és a múzeum további 3200 m²-vel bővült, így a teljes kiállítási terület 28.500 m² lett.

A kiállítás több nagyobb területet ölel fel. Megismerteti a vasúti közlekedést, a hajóépítő ipart, a légi közlekedést és az ipart általánosságban. De itt található Ausztria legnagyobb történelmi hangszergyűjteménye is.

A múzeum bemutatja az osztrák autógyártást is néhány híresebb nemzeti márkával, így megtalálható itt például az Austro-Daimler, a Graf & Stift, a Steyr és a Puch is. De itt van kiállítva Ausztria legöregebb benzines autója is 1893-ból: Eugen Zardetti Benz autója!

A legutolsó felújítás után a vasúti járművek többsége más múzeumokhoz kerültek, mint pl a Eisenbahnmuseum Strasshofhoz és a Eisenbahnmuseum Schwechat-hoz.

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki Múzeum, ÖBB 12.10Az ÖBB 12.10 sorozatú gyorsvonati gőzmozdonya

A múzeum becses és látványos kincse a BBÖ 214, később ÖBB 12.10 sorozatú gyorsvonati gőzmozdony. Ebbe a sorozatba tartozó mozdonyok voltak a legnagyobb gőzmozdonyok, amelyeket Ausztriában valaha is építettek, és a legerősebb gyorsvonati mozdonyok, a leghosszabb hajtórúddal, amelyek akkoriban Európában rendelkezésre álltak. A mai napig a 214-es rendelkezik a világ leghosszabb, 4,25 méteres hajtórúdjával. Az egyik mozdony a tesztüzemek során elérte a 155 km/h sebességet. A mozdonyokból külföldön is gyártottak, a Román Államvasutak CFR 142 néven licenc alapján szerezte be ezt a típust.

A 107 tonnás (kiszerelve 114 tonnás) mozdonyt sajnos a múzeumban szinte lehetetlen jól lefotózni, nekem is csak néhány részletét sikerült megörökítenem.

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki Múzeum, szalonkocsiEgykori királyi szalonkocsi

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki Múzeum, kkstb 1Az eredetileg KRB 57–71 sorozat, később kkStB 1 sorozat egyik mozdonya félbevágva, hogy a működési elvét meg lehessen ismerni

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki MúzeumKilátás az első emeletről a fő csarnokra

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki MúzeumA központi csarnok a KFNB Ajax sorozatú mozdonyával

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki MúzeumEgykori tűzoltókocsik

A múzeum több különböző részterületet mutat be, ezek közé tartozik a közlekedés, az energiatermelés, a különféle anyagok és annak gyártása, a nyomdászat és a mindennapi élet. Minden termet, minden polcot és minden polc minden darabját megnézni egy nap nem is elég, így mi is csak szemezgettünk a hatalmas gyűjteményből.

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki Múzeum, konténer, mindennapi életEgy konténer néhány mindennapi használati tárggyal, a raja szereplő összeg azt mutatja, hogy egy terméket 2015-ben Sanghajból Bécsbe szállítva mennyi szállítási költség rakódik rá 

Bécs, 2025, wien,Bécsi Műszaki MúzeumVasúti személykocsi a vasúti közlekedés kezdetéből

Bécs, 2025, wien, Bécsi Műszaki Múzeum, vw bogár, Steyr-Daimler-Puch 500VW Bogár és Steyr-Daimler-Puch 500 az autógyűjteményből

Bécs, 2025, wienElhagyva a múzeumot, a következő megálló a Schönbrunni kastély

A múzeumban szinte elröppent az idő, egy gyors ebéd után átmentünk a Schönbrunni kastélyhoz.

A barokk stílusú császári rezidencia Bécs Hietzing nevű kerületében található, nem messze a múzeumtól. Ez Ausztria egyik legismertebb műemléke és turisztikai látványossága: magát a kastélyt évente másfélmillió látogató keresi fel, a parkot további 5,2 milliónyian tekintik meg. 

Bécs, 2025, wien, Schönbrunni kastélyA kastély belső udvarában

A palota több száz szobája közül császári család apartmanjai a kastély leglátványosabb helyiségei, a nyilvánosság számára többségében ezek állnak nyitva(szám szerint 40). A kastély egy része ma is funkcionál, elsősorban önkormányzati lakásokként kerültek bérbeadásra.

Bécs, 2025, wien, Schönbrunni kastélyA barokk kertben ,ahol több márványszobor és szökőkút is látható

Itt körbejártuk a barokk kertet, majd elsétáltunk a Neptun-kútig.

Bécs, 2025, wien, Schönbrunni kastély, neptun-kútA Neptun-kút felé

Bécs, 2025, wien, Schönbrunni kastélyKilátás a kastélyra és a városra a kúttól

A belső részeket időhiányában már nem tekintettük meg, így visszaindultunk a főpályaudvar felé. Utunkat még megszakítottuk Karlsplatz metróállomáson, megnéztük kívülről a Károly-templomot és környékét.

Bécs, 2025, wien, károly templomA Károly-templom, belülről is megnézni már nem maradt időnk

Innen az U1-es metróval már csak két megálló volt a főpályaudvar. Az utolsó percekben még útravalót vásároltunk, majd felszálltunk a már bent álló, Budapestre tartó Railjetre. Kicsivel több, mint 8 órát sikerült eltöltenünk a császárvárosban úgy, hogy mi azért messzebbről érkeztünk és nem a legutolsó vonattal indultunk haza.

Bécs, 2025, wien hauptbahnhof, railjetFelszállás a hazafelé tartó Railjetre

Budapestre mintegy 10 percnyi késéssel érkeztünk, de a hazaút átszállásaihoz is volt bőven időtartalék, így könnyedén elértük a Kőbánya-Kispest felé tartó személyvonatot, majd, hogy ne azon a szakadt állomáson várjuk ki a szegedi Intercityt, inkább átvonatoztunk Ceglédre a debreceni Inerrégióval. Ceglédtől már csak 30 km maradt, ami már fél lábon is kibírható volt.

Cegléd, 2025Egy utolsó átszállás még Cegléden, hamarosan hazaérünk

Összegzés

Bátyám teljesen az ellentétem, ha utazásról van szó, neki olyanok az autók, mint nekem a vonatok. Ezért is volt egy kisebb győzelem, hogy rá bírtam venni erre az útra. Az eredeti terv szerint, hogy ne legyen túl nagy a kultúrsokk, Kelenföldig autóval, majd onnan Bécsig vonattal mentünk volna. Később ez módosult egy Kecskemét-Cegléd autóútra és egy Cegléd Bécs vonatútra, a végső változat azonban már ennyi autózást sem tartalmazott.

Mindkettőjüknek tetszett a vonatozás, nem bánták meg, hogy nem az autót választottuk, elmaradt így mintegy 660 km-nyi autózás és az azzal járó stressz. Az út időben kicsit hosszabb volt, mint autóval, a vonat- és metrójegyek hármunknak mintegy 32 ezer forintba került. Magamban többször is mosolyogtam, amikor többször is csodálkoztak, hogy nem gondolták volna, hogy az út ilyen egyszerű és kényelmes lesz.

Érdekesség még, hogy a kiút során az emberek többsége nem igazán érzi a különbséget Magyarország és Ausztria között a rendben, a tisztaságban, a kényelemben, a jót vagy jobbat könnyen megszokja mindenki. Azonban a visszaút során a különbségek már sokkal inkább mellbevágóak. Hiába, Kelenföld vagy Kőbánya-Kispest nem egy Wien Hauptbahnhof, a posta-bhv inga pedig nem Railjet...

A MÁV is érdemel egy piros pontot tőlem: nem volt se jelentős késés, se fennakadás, csak egy kisebb hiba a vonatjegynél, de a kalauz azt is rugalmasan és megértően kezelte, nem rontotta el az utunkat. Minden alkalmazott, akivel az utunk során találkoztunk, maximálisan segítőkész és kedves volt. Jó lenne, ha mindig, mindenkinek ilyen jól menne az utazás, mint ahogy nekünk sikerült.

Ti is próbáltatok már valakit rábeszélni a vonatozásra az autózás helyett? Írjátok meg!

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

4 komment

Címkék: bécs railjet


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2618861736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.05.19. 07:22:08

Ausztriában van olyan, mint nálunk az országbérlet vagy a németeknél a Deutchlandkarte?
Ha igen, van diák verzió is?
Mennyibe kerül?

Kerékpárbérlet van?

Feltételezve, hogy van, mennyi lett volna a bérletek mellé csak a plusz helyjegyek vagy épp a bringa helyjegy?
Az EC-n van bringa szállítás?

Szóval ez a gyalog+bringás kérdés kifejtésre felnőtt/diák viszonylatban érdekelne.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2025.05.19. 22:33:00

@gigabursch: Van Ausztriában is országbérlet, sőt napijegy is. Ezek árai messze nem olyan kedvezőek, mint a magyarországi árak.

A kerékpárszállításról minden információ megtalálható a MÁV honlapján: www.mavcsoport.hu/mav-szemelyszallitas/szolgaltatasok/kerekparszallitas/nemzetkozi

gigabursch 2025.05.21. 06:37:18

@Balogh Zsolt:
Köszönöm, azt még bogarászom.

Bosanac 2025.05.25. 10:13:35

Preplexity ai válasza a kérdésre:
Ausztriában valóban létezik országos érvényességű tömegközlekedési bérlet, amely a KlimaTicket névre hallgat, és lefedi az egész ország területét, nem csak egy-egy várost vagy tartományt.

KlimaTicket – országos bérlet Ausztriában
Általános jellemzők:

A KlimaTicket egy éves bérlet, amely korlátlan utazást biztosít Ausztria összes tömegközlekedési eszközén, beleértve a regionális és elővárosi vonatokat, buszokat, villamosokat, valamint a nagyobb magánvasutak (pl. WESTbahn, RegioJet) járatait is.

Nem tartalmazza a kizárólag turisztikai jellegű vasutakat, mint például a Schneebergbahn vagy a Schafbergbahn.

A bérlet digitális formában is elérhető, így mobilalkalmazással is használható.

Árak és érvényességi területek:

Egy tartományra szóló éves KlimaTicket ára 355–695 euró között mozog tartománytól függően (pl. Bécs és Salzburg 365 €, Felső-Ausztria 695 €, Tirol 509,40 €).

Két szomszédos tartományra érvényes bérlet ára körülbelül 730 €.

Az egész országra érvényes éves KlimaTicket ára 1095 € (ez kb. 3 €/nap) – ez a legmagasabb szintű bérlet, amely az ország teljes közösségi közlekedési hálózatán használható.

Elővásárlási kedvezmények is vannak, például az országos bérlet bevezető ára 949 € volt egy ideig.

Kedvezmények érvényesek junioroknak, nyugdíjasoknak és fogyatékkal élőknek.

Érvényesség:

Az országos KlimaTicket egy évig érvényes, és korlátlan számú utazást tesz lehetővé Ausztria teljes közösségi közlekedési rendszerében.

A bérlet érvényes az ÖBB (osztrák állami vasút), WESTbahn, RegioJet vonataira, valamint a tartományi közlekedési szövetségek járataira.

Egyes tartományok (pl. Burgenland, Alsó-Ausztria és Bécs) között még vannak részleges viták az elfogadásról, de a bérlet alapvetően országos érvényű.

Rövidebb időtartamú bérletek:

Az országos KlimaTicket jelenleg főként éves bérlet formájában érhető el.

Helyi vagy regionális szinten elérhetők heti, havi bérletek, de országos szinten ezek nem jellemzőek.

A városi és regionális bérletek (pl. Bécs, Salzburg, Stájerország) havi vagy heti konstrukcióban is kaphatók, de ezek csak az adott területre érvényesek.

Összefoglalás
Bérlettípus Érvényesség Ár (kb.) Megjegyzés
Országos KlimaTicket 1 év, egész Ausztria 1095 € (bevezető ár 949 €) Korlatlan utazás az ország összes közlekedési eszközén
2 tartományos KlimaTicket 1 év, két tartomány 730 € Két szomszédos tartományra érvényes
1 tartományos KlimaTicket 1 év, egy tartomány 355–695 € Tartománytól függően (pl. Bécs 365 €)
Helyi heti/havi bérletek Heti vagy havi, adott régió Változó (pl. Bécs havi 51 €) Csak adott városra vagy régióra érvényes
Az országos KlimaTicket tehát egy éves bérlet, amely a legjobb megoldás azoknak, akik Ausztria egész területén szeretnének tömegközlekedni, és nem csak egy város vagy tartomány határain belül. Rövidebb időtartamra (pl. napi vagy heti) országos bérlet jelenleg nem elérhető, de a helyi közlekedési társaságok kínálnak ilyen jegyeket adott régiókra vagy városokra
süti beállítások módosítása