Az Amerikai Egyesült Államokat úgy ismerjük, mint azt a helyet, ahová mindenki mindenhova kizárólag autóval megy, ha pedig messzebbre kell utazni, akkor repülővel. Az ország távolsági vasúti közlekedéséről nem sok szó esik, ami nem is csoda, hiszen az AMTRAK (A MÁV-Start amerikai megfelelője) részaránya a távolsági közlekedésben mindössze 1% körüli. Pedig igény lenne színvonalas távolsági vasúti közlekedésre, ám az USA gazdasága és politikája máshogy működik, mint itt, Európában.
Joe Biden 2023-ban Delware államban meglátogatott egy Amtrak vonatkarbantartó műhelyt, hogy bemutassa a több mint 16 milliárd dolláros szövetségi beruházást a vasúti közlekedésre a forgalmas északkeleti folyosón, és azt mondta a régóta halogatott fejlesztésekről, hogy „végre elkészülünk vele”.
Mikor Joe Biden lett az Amerikai Egyesült Államok elnöke, sokan nagy reményekkel tekintettek a jövőbe, Biden ugyanis évek óta vonattal közlekedett autó vagy repülő helyett és ígéretet tett arra is, hogy Amerikát ismét vonatra ülteti. Lassan lejár a négy éves elnöki ciklusa, lássuk, mit váltott ebből valóra.
A magyar sajtó ingerküszöbét nem igazán érték el az Amerikában zajló vasútfejlesztések, pedig nagy bejelentésekből ott sem volt hiány.
A Northeast Corridor
A Northeast Corridor ismerős lehet azok számára, akik a Microsoft Train Simulator nevű játékprogramjával játszottak, ugyanis ez a vasútvonal egyike a játék eredeti hat útvonalának.
Biden elnök a világszínvonalú vasúti személyszállításról szóló elképzelését 16 milliárd dolláros befektetéssel támogatta 2023 november 6-án Amerika legforgalmasabb vasúti folyosóján, az Északkeleti folyosón (Northeast Corridor).
A kétpárti infrastrukturális törvény által lehetővé tett finanszírozás 25 személyszállító vasúti projektet támogat hét államban az északkeleti folyosó mentén.
A vasúti beruházások a Bidenomics és az elnök „Befektetés Amerikába” programjának kulcsfontosságú részét képezik.
WASHINGTON, D.C. - Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának Szövetségi Vasúti Hivatala (FRA) bejelentette, hogy 16,4 milliárd dollárt ítélt oda 25 vasúti személyszállítási projektre az északkeleti folyosó (NEC) mentén, a Boston és Washington D.C. között futó vasútvonalon. Ez a vonal a világ egyik legnagyobb forgalmú vasúti személyszállítási folyosója, és az Egyesült Államok legforgalmasabb folyosója, ahol naponta több százezer utas utazik. Emellett évente több milliárd dolláros gazdasági tevékenységet is támogat, ami kulcsfontosságúvá teszi a nemzeti gazdaság számára. A projektek kiválasztása a kétpárti infrastrukturális törvény szövetségi és állami partnerség a távolsági személyszállító vasútprogramért (Fed-State NEC) keretében történt.
Ez a példátlan vasúti bejelentés, amely több mint 100 000 jól fizető építőipari munkahelyet fog támogatni, és előmozdítja a Gateway Program projektjeit, hatalmas előrelépést jelent, mivel Biden elnök a világszínvonalú személyszállító vasútról alkotott elképzelését támogatja. Ez a legutóbbi a Biden-Harris-kormány alatt végrehajtott jelentős vasúti beruházások sorában, amelyek célja az amerikaiaknak szükséges és megérdemelt modern vasúthálózat kiépítése. A beruházás 12 nagyobb, több mint 100 éves híd és alagút lecserélésével vagy korszerűsítésével felújítja az amerikaiak 99%-ának korát meghaladó infrastruktúrát. Az ilyen elöregedett infrastruktúra késéseket és hosszabb utazási időt okoz az utasok számára. Ezeknek a jelentős elmaradt projekteknek a kezelése és a tervezési tanulmányok előrehaladása biztosítja a jövőbeni fejlődést egy jobb nemzeti vasúthálózat érdekében.
Ezek a beruházások együttesen korszerűsítik az alagutakat, hidakat, vágányokat, villamosenergia-rendszereket, jelzőberendezéseket, állomásokat és egyebeket, lehetővé téve a nagyobb sebességet, az utazási idő csökkenését és a megbízhatóbb utazási élményt az utasok számára. Ez egy olyan közlekedési mód korszerűsítését és megerősítését jelenti, amely az autózáshoz vagy a repüléshez képest kevesebb károsanyag-kibocsátással jár. Ez a bejelentés akkor érkezett, amikor a vasúti személyszállítás iránti kereslet tovább növekszik az NEC mentén, és az Amtrak utasainak száma 2024 nyarán meghaladta a COVID járvány előtti számokat.
„Biden elnök alatt végre megvalósítjuk azokat a generációs beruházásokat a személyszállító vasúton, amelyekre az amerikaiak évek óta vágytak, beleértve az ország legforgalmasabb vasúti folyosójának korszerűsítését” - mondta Pete Buttigieg amerikai közlekedési miniszter. „Ezek a beruházások biztonságosabbá, gyorsabbá és megbízhatóbbá teszik legforgalmasabb személyszállító vasútvonalunkat, ami kevesebb késést és rövidebb ingázást jelent annak a 800 000 utasnak, akik naponta igénybe veszik az északkeleti folyosót”.
„Az elnök vasúti beruházásai az eddigi legmerészebbek, és azonnali előnyökkel járnak a közösségek és a gazdaság számára, miközben megalapozzák a generációk növekedését” - mondta Amit Bose, az FRA igazgatója. „A múlt hónapban bejelentett 70 országos vasúti projekt - az FRA CRISI programja keretében finanszírozott projektek, amelyek biztonságosabbá teszik az áruszállító vasutat és erősítik az ellátási láncokat - nyomán a mai beruházás hozzájárul ahhoz, hogy az olyan alapvető fontosságú vasúti folyosók, mint az északkeleti folyosó, modernek, biztonságosak és kényelmesek legyenek, és az amerikaiak számára világszínvonalú személyszállítási szolgáltatásokat biztosítsanak.”
Az amerikai gazdaság számára létfontosságú, hogy az NEC által átívelő terület 24 millió munkahelyet és a nemzeti GDP 20%-át adja, miközben naponta 800 000 távolsági utas, ingázó és utazó személyt szolgál ki. Országos jelentősége ellenére a folyosó generációk óta nem látott nagyobb szövetségi beruházást. Biden elnök kétpárti infrastrukturális törvényének és a „Befektetés Amerikába” programnak köszönhetően most minden eddiginél több közösségben történnek beruházások a folyosó mentén, és az előző évekhez képest a mai bejelentés közel négyszer annyi kiválasztott, építés előtt álló projektet tartalmaz, mint korábban.
Az új finanszírozás révén előrehaladó nagy szövetségi és állami NEC-projektek közé tartoznak például a következők:
New Jersey/New York - Gateway Program: Hudson alagút projekt rendszerek és felszerelés (legfeljebb 3 799 999 820 USD)
A projekt magában foglalja a Hudson folyó alagút projekt végleges tervezését és kivitelezését, valamint a meglévő 113 éves északi folyami alagutak rehabilitációját. Az építkezés magában foglalja a pálya, a jelzések, a vontatási energia, a szellőzés, a tűz- és életvédelmi rendszerek, valamint az új alagútban szükséges egyéb rendszermunkák telepítését. A Gateway Development Commission (GDC) a DOT Railroad Rehabilitation and Improvement Financing (RRIF) hitelprogramján keresztül egy finanszírozási csomag részeként mintegy 950 millió dollárt fog biztosítani. A nagyobb Hudson-alagút projekthez: Az FRA további 912 millió dollárt vállalt az Amtrakon keresztül; az FTA legfeljebb 6,88 milliárd dolláros hozzájárulást határozott meg a Capital Investment Grants program keretében; az USDOT 25 millió dollárt biztosított az Amerikai infrastruktúra fenntartható és méltányos újjáépítése (RAISE) programon keresztül; és a GDC további RRIF-alapokat biztosít a finanszírozási csomag részeként.
Maryland - B&P alagútcsere program: Frederick Douglass alagút (legfeljebb 4 707 571 556 $)
A javasolt projekt magában foglalja a Baltimore és Potomac alagút cseréjének végleges tervezését és kivitelezését, amely Frederick Douglass alagút néven lesz ismert. A projekt egy új, kétvágányú alagutat épít személyszállító vasúti használatra, három szellőzőberendezést és egy megközelítő vágányt. A projekt keretében a projekt területén a kapcsolódó vasúti és közúti hidakat is átépítik, valamint a nyugat-baltimore-i ingázó pályaudvart átépítik az új vasúti vonalvezetés befogadása és az állomás teljesen hozzáférhető, magas peronokkal történő korszerűsítése érdekében. A projekt befejezését követően ezen a szakaszon a sebesség 30 mph-ról 110 mph-ra emelkedik, megszüntetve ezzel a Washington és New York City közötti fővonal leglassabb vasúti pályaszakaszát. Az alagutat az Amtrak intercity járatai és a Maryland Area Regional Commuter Penn Line járat használja.
Maryland - Susquehanna folyó hídcsereprogram (legfeljebb 2 081 215 100 USD)
A projekt magában foglalja a Maryland állambeli Havre De Grace és Perryville között a Susquehanna folyó felett átívelő két új, rögzített, kétvágányú híd végleges tervezését és építését, a jelenlegi, 117 éves, kétvágányú szerkezetet felváltva, amely már túl van a hasznos élettartamán. Az új hidak a jelenlegi szerkezet 90 mérföld/órás sebességén javítani fognak, az egyik hidat 125 mérföld/órás, a másikat pedig 160 mérföld/órás sebességre tervezték, csökkentve ezzel a napi több ezer utas utazási idejét az NEC mentén. Az Amtrak intercity járatai, a Maryland Area Regional Commuter járatai és a teherszállító járatok használják az átkelőt. A projekt javítani fogja az állagmegóvást és további kapacitást biztosít a jövőbeli növekedéshez. Az Amtrak és Maryland állam együttesen 520 millió dollárnyi kiegészítő forrást biztosít.
Connecticut - Connecticut folyó hídjának cseréje (legfeljebb 826 645 100 $)
A projekt keretében a Connecticut folyó meglévő hídját a Connecticut állambeli Old Saybrook és Old Lyme között egy modern és rugalmas mozgatható hídra cserélik, amely közvetlenül a meglévő szerkezettől délre található. A meglévő, 116 éves, Amtrak tulajdonában lévő híd kora és állapota miatt hosszú távon jelentős fennakadások kockázatát jelenti az NEC-en. A helyettesítő híd megtartaná a kétvágányú konfigurációt és a meglévő csatorna elhelyezkedését, és a tengeri forgalom számára további függőleges távolságot biztosító báziskapaszkodó mozgatható hidat biztosítana. A híd az NEC fővonalát szolgálja ki, és az Amtrak intercity járatai, a Connecticut Shore Line East ingázó járatai, valamint a teherfuvarozók használják. Az új szerkezet javítja a biztonságot, a megbízhatóságot és növeli az üzemeltetési sebességet valamennyi üzemeltető számára. Az Amtrak 148 millió dollárt biztosít, Connecticut pedig 58 millió dollárt biztosít a finanszírozáshoz.
New York - East River alagút rehabilitációja (legfeljebb 1 261 851 977 USD)
A projekt magában foglalja a New York-i East River alagutak végleges tervezését és építését. Az alagutakat az Amtrak NEC járatai, a Long Island Rail Road és a New Jersey Transit használja, összesen több mint 400 vonattal naponta. A több mint 100 éves építmény négy vágányból áll, és ez a projekt az 1. és 2. vágány teljes rehabilitációját finanszírozza, új, közvetlen rögzítésű vágány, vontatási energia, vízelvezető rendszerek, jelzések, kommunikációs rendszerek, valamint tűz- és életvédelmi korszerűsítések telepítésével az egész alagútban. A Sandy hurrikán által az alagutakban okozott károkat teljes mértékben helyreállítják, az 1. és 2. vágányt jó állapotba hozzák, és felkészítik az alagutakat a jövőbeli növekedés befogadására. Az Amtrak 55 millió dollárral, a New York-i Fővárosi Közlekedési Hatóság 175 millió dollárral, a New Jersey Transit pedig 85 millió dollárral járul hozzá a finanszírozáshoz.
A történelmi infrastruktúratörvény jelentős összegeket fektet be a személyszállító vasútba, különösen a szövetségi és állami partnerség a távolsági személyszállító vasútprogramon keresztül, és a több tucatnyi támogatott projekt több mint 100 000 munkahelyet teremt, valamint új lehetőségeket teremt a kisvállalkozások számára. A program összesen 24 milliárd dollárt költ az NEC-projektekre.
A szövetségi és állami partnerség a távolsági személyszállító vasúti közlekedésért programmal kapcsolatos további információk itt, míg a folyosóazonosító programmal kapcsolatos további információk itt találhatók.
Országos projektek
Biden elnök 8,2 milliárd dollárnyi új támogatást jelent be a nagysebességű vasútra és a projektcsatornákra országszerte 2023 december 8-án.
A bejelentés 9 államban 10 építésre kész projektet és 44 államban 69 folyosót tartalmaz, amelyeket a kétpárti infrastrukturális törvény által finanszírozott két támogatási program keretében a jövőbeni fejlesztésre jelöltek ki.
Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának Szövetségi Vasúti Hivatala (FRA) ma bejelentette, hogy 8,2 milliárd dollárt ítélt oda 10 személyszállító vasúti projektre országszerte, miközben olyan folyosótervezési tevékenységeket jelentett be, amelyek országszerte minden régióra hatással lesznek. Ez a példátlan beruházás az amerikai országos távolsági személyszállító vasúti hálózatba a 2023 novemberében bejelentett 16,4 milliárd dolláros beruházásra épül, amely 25 országos jelentőségű projektre irányul Amerika legforgalmasabb vasúti folyosóján. Eddig a Biden-Harris-kormány közel 30 milliárd dolláros beruházást jelentett be a nemzeti vasúti rendszerbe.
A szövetségi állami partnerség a távolsági személyszállító vasúti közlekedésért (Fed-State National) program keretében bejelentett projektek két nagysebességű vasúti folyosót mozdítanak elő, és a meglévő vasúti folyosók fejlesztését finanszírozzák a szolgáltatás és a teljesítmény bővítése érdekében.
Ezek a beruházások:
* Segítséget nyújtanak a nagysebességű vasúti szolgáltatás kiépítéséhez Kalifornia Középső-völgyében.
Egy vadonatúj nagysebességű vasúti folyosó létrehozása a nevadai Las Vegas és Dél-Kalifornia között, amely évente mintegy 11 millió utast fog kiszolgálni.
* A meglévő hagyományos vasúti folyosók jelentős korszerűsítése, hogy jobban összekapcsolják Észak-Virginiát és Délkeletet az északkeleti folyosóval.
* A Philadelphia és Pittsburgh közötti Pennsylvania Keystone folyosó bővítése és a járatsűrűség növelése.
* Az észak-karolinai Piedmont folyosó északi meghosszabbítása a Raleigh és a virginiai Richmond közötti nagyobb sebességű kapcsolat részeként.
* Beruházás a chicagói Union Stationbe, a kritikus középnyugati folyosók csomópontjának jövőbeli fejlesztései felé tett első lépésként.
* A szolgáltatás javítása Maine-ben, Montanában és Alaszkában.
„A mai napon a Biden-Harris-kormányzat újabb történelmi lépést tesz az amerikaiak által már régóta követelt személyszállító vasúti rendszer megvalósítása érdekében - 8,2 milliárd dollárral, amely gyorsabb, megbízhatóbb és kibővített vasúti szolgáltatásokat biztosít országszerte” - mondta Pete Buttigieg, az Egyesült Államok közlekedési minisztere 2023. decemberében. „Ezzel a finanszírozással megvalósítjuk Amerika első nagysebességű vasútvonalát a Dél-Kalifornia és Las Vegas közötti útvonalon, jelentős fejlesztéseket hajtunk végre a Virginia, Észak-Karolina, Illinois, Pennsylvania, Maine, Montana és Alaszka területén utazók számára, és bejelentünk egy átfogó tervet, amely megkönnyíti a személyszállító vasútvonalak bővítését 44 államban.” - tette hozzá.
Ezzel egyidejűleg az FRA 69 folyosó kiválasztását jelentette be 44 államban a folyosóazonosító és -fejlesztési (Corridor ID) program keretében, amely a jövőbeni személyszállító vasúti bővítést fogja előmozdítani.
A Corridor ID, egy új tervezési program, amelyet Biden elnök kétpárti infrastrukturális törvénye tett lehetővé, segíteni fogja a távolsági személyszállító vasúti közlekedés fejlesztését az egész országban. A kiválasztás első fordulójának célja 15 meglévő vasútvonal korszerűsítése, 47 új útvonalon a szolgáltatás bővítése vagy kiterjesztése, valamint 7 új nagysebességű vasúti projekt előmozdítása, ezzel létrehozva a megvalósításra és jövőbeli beruházásra kész, helyközi személyszállító vasúti projektek csővezetékét. Az FRA szorosan együtt fog működni az államokkal, a közlekedési ügynökségekkel, a fogadó és üzemeltető vasúttársaságokkal és a helyi önkormányzatokkal annak érdekében, hogy minden eddiginél gyorsabban fejlesszék és építsék meg a személyszállító vasúti projekteket.
„Biden elnök kétpárti infrastrukturális törvénye egy nemzedékben egyszeri lehetőséget adott arra, hogy okosan és nagyban gondolkodjunk az amerikai vasút jövőjéről, és mi teljes mértékben kihasználjuk a rendelkezésünkre álló forrásokat, hogy országszerte előmozdítsuk a világszínvonalú vasúti személyszállítási szolgáltatásokat” - mondta Amit Bose, az FRA igazgatója. „A mai bejelentés egy újabb lépés előre az átalakító projektek előmozdításában, amelyek évtizedeken át fogják szállítani az amerikaiakat, és kényelmes, éghajlatbarát alternatívát nyújtanak a zsúfolt utak és repülőterek helyett. A jövőre is gondolunk, átfogó és szisztematikus tervezési erőfeszítésekkel, amelyek célja az amerikai távolsági személyszállító vasúti hálózat átalakítása most és az elkövetkező években.”
Vasútfejlesztések az Amerikai Egyesült Államokban Jelmagyarázat: piros: új nagysebességű vasútvonal, szaggatott kék: új vasúti járat, folyamatos kék: meglévő járatok bővítése, szürke: változatlan szolgáltatás
A Corridor ID program keretében kiválasztott tervezési és fejlesztési tevékenységek példái a következők:
* Új nagysebességű vasúti szolgáltatás a Cascadia nagysebességű vasúti folyosón Oregon, Washington és Brit Kolumbia között.
* Új nagysebességű vasúti szolgáltatás Dallas és Houston között
* Új és korszerűsített középnyugat-chicagói csomóponti folyosók:
* Napi, többszörös gyakorisággal közlekedő járat Chicagóból Indianapolisba.
* Megnövelt járatsűrűség Chicagóból Milwaukee-ból az ikervárosokba, meghosszabbítva a Wisconsin állambeli Madisonig.
* Javított szolgáltatás és megnövelt járatsűrűség Chicagóból Detroitba, meghosszabbítva Windsorig, közvetlen kapcsolatot biztosítva Kanada nagysebességű vasúthálózatával.
* Átfogó terv a chicagói terminálra és a Michigan-tótól délre fekvő szolgáltatási torlódási pontokra vonatkozóan, amely a Chicagótól délre és keletre fekvő valamennyi folyosó és távolsági vonat javát szolgálja.
* Új szolgáltatás Twin Cities és a minnesotai Duluth között.
* Új szolgáltatás Fort Collins és Pueblo (Colorado) között, közbenső megállókkal Boulderben, Denverben és Colorado Springsben.
* Új járat Phoenix és Tucson (Arizona) között, napi többszöri járatsűrűséggel.
* Új járat Baton Rouge és New Orleans (Louisiana) között.
* Új járatok az északkeleti folyosó és Észak-Delaware, valamint Reading és Scranton, Pennsylvania között.
* Kalifornia kiterjedt hagyományos vasúti hálózatán belül kibővített összeköttetések és megnövelt járatsűrűség.
* Kibővített összeköttetések és szolgáltatások a floridai távolsági vasúti hálózaton Tampa, Jacksonville, Orlando és Miami kulcsfontosságú utazási piacai között.
* Új járatok Atlanta és Savannah között, valamint Atlantából Chattanoogán keresztül Nashville-be és Memphisbe.
* A Chicago és a washingtoni Seattle közötti járat helyreállítása több olyan észak-dakotai és montanai vidéki településen keresztül, amelyet jelenleg nem szolgál ki a személyszállító vasút.
„Beruházások a távolsági személyszállító vasút javítására a pénzügyi év 22-23-as szövetségi és állami partnerség - országos és folyosóazonosító kiválasztási térkép”
Két évvel a kétpárti infrastrukturális törvény aláírása után Biden elnök bejelentette az Amtrak létrehozása óta a legjelentősebb személyszállító vasúti beruházást, beleértve a szövetségi és állami partnerségnek a távolsági személyszállító vasútra vonatkozó milliárdos támogatásokat az Amerika legforgalmasabb északkeleti vasúti folyosóján és más országos projektekre. Az idén korábban bejelentett vasúti beruházásokkal együtt - beleértve az új vasúti átjárók megszüntetésére (RCE) vonatkozó programtámogatásokat és a vasúti infrastruktúra és biztonság javítását célzó konszolidált támogatásokat (CRISI) - Biden elnök „Befektetés Amerikába” programja megteremti az alapját annak a biztonságos és modern vasúti hálózatnak, amelyre az amerikaiaknak szükségük van és amelyet megérdemelnek.
A szövetségi és állami nemzeti projektkiválasztások és a folyosóazonosítók teljes listáját ide és ide kattintva tekintheti meg.
A vasúti infrastruktúra fejlesztések mellett gőzerővel történik az Amtrak jármű-állományának modernizálása is, de ezen kívül más vasúttársaságokhoz is érkeznek új kocsik és mozdonyok.
Most már csak az a kérdés, hogy Amerika új elnöke vajon végig viszi-e ezeket a beruházásokat vagy sok más politikushoz hasonlóan ő is sok mindent visszavon majd, amit elődje indított el?
Források
* www.transportation.gov
* President Biden Announces $8.2 Billion in New Grants for High-Speed Rail and Pipeline of Projects Nationwide
Utolsó kommentek