A Kaliforniai Nagysebességű Vasúti Hatóság igazgatótanácsa jóváhagyta a nagysebességű vasúti szerelvények szállítására és karbantartására vonatkozó ajánlattételi felhívás közzétételét.
Az Alstom Transportation és a Siemens Mobility előminősítést tett az eljárásra. Ajánlataikat 2024 őszén kell benyújtaniuk, a hatóság célja, hogy az év végéig szerződést kössön.
Fantáziarajz egy szerelvényről (forrás: Microsoft bing)
A szerződés két prototípus szerelvényre vonatkozik, amelyeket az eljárástól számított négy éven belül kell leszállítani tesztelésre és próbaüzemre, valamint négy sorozatgyártású szerelvényre, amelyek a 2030-33-ra tervezett nagysebességű vonal első, 275 km hosszú, Merced és Bakersfield közötti szakaszán a személyszállításhoz szükségesek.
A megvásárolni kívánt szerelvényeknek 355 km/h (220 mérföld/óra) sebességgel kell működniük, és a tesztek során el kell érniük a 390 km/h (242 mérföld/óra) sebességet (alapsebesség + 10%).
A szerződés tartalmazna egy vezetési szimulátort, pótalkatrészeket és 30 év karbantartást, beleértve az életciklus közepén esedékes nagyjavítást is.
A szövetségi finanszírozási hozzájárulás megköveteli a Buy America szabályoknak való megfelelést, bár a nem belföldről beszerezhető alkatrészek esetében felmentést lehet kérni.
"Az igazgatótanács mai intézkedése folytatja a sürgető menetelésünket, hogy a szövetségi dollárokat munkába állítsuk, új iparágakat és gazdasági lehetőségeket teremtsünk a nagysebességű vasút körül" - mondta Tom Richards, az igazgatótanács elnöke április 11-én. "Az év végére tudni fogjuk, ki fogja megépíteni Kalifornia első nagysebességű vonatait, és ezzel kijelöljük az irányt a jobb és elérhetőbb vasúti közlekedés felé Kaliforniában."
Lehetséges pályázók
Mint ahogy a cikk bevezetőjében említettem, az ajánlatra a német Siemens és a francia Alstom tett előminősítést.
Siemens Mobility
A Siemens már elnyert több pályázatot is a tengeren túl, többek között ők szállították az Amtrak személyszállító cég új mozdonyait is, a Siemens ACS-64 sorozatot, melyből összesen 70 érkezett a keleti part személyszállító vonataihoz.
Siemens mozdony az USÁ-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Siemens személykocsik sem ismeretlenek Amerikában: összesen 937 a már legyártott és megrendelt Siemens Venture betétkocsik száma az Amerikai Egyesült Államokban. Ezek a kocsik az európai Railjetek Viaggio Comfort kocsijainak amerikai változatai.
Kaliforniának azonban motorvonatra lesz szüksége, ami valószínűleg a Deutsche Bahn ICE4 motorvonatára fog majd hasonlítani, szemben a látványterveken szereplő ICE3-mal, mely már évek óta nincs gyártásban.
A Siemens ICE4 motorvonata Németországban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Siemensnek már van gyára a kaliforniai Sacramentóban, így a helyben való gyártásnak is megfelelnek.
Alstom
A francia Alstom szállította a keleti parton közlekedő Acela Expresszeket, így neekik már jó referenciájuk van az USÁ-ban a nagysebességű motorvonatok terén. Ráadásul ezen kívül az Acela vonatok váltótípusát is ők szállítják, mely az Avelia Liberty fantázianevet kapta. Ez közeli rokona a Francia Államvasutak álltal rendelt Avelia Horizon vonatoknak.
Az Amtrak Avelia Liberty motorvonata
A Liberty vonatokat szintén az Amerikai Egyesült Államokban gyártják Hornell és Rochester városokban, New York államban.
Egyéb lehetséges pályázók
A két pályázón kívül még lehetséges, hogy indulnak a japánok valameylik Sinkanszen vonatukkal (ezek is szerepeltek már korábban a látványterveken), Mellettük szól a már 60 éves tapasztalat a nagysebességű vonatok területén.
Lehetséges még Kína is az indulók között, bár a feszült politikai viszonyok mellett nehéz lesz bizonyítaniuk. A kínaiak rendelkeznek a világ leghosszabb nagysebességű vasúthálózatával, a legtöbb üzemelő nagysebességű vonatával és a legggyorsabb közforgalomban közlekedő motorvonattal. Már voltak sikeres exportjaik Ázsiában, de az amerikai piacra még nem törtek be.
Forrás
* Railwaygazette.com - California high speed train request for proposals approved
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek