HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.02.22. 00:17 Balogh Zsolt

Portugália is rákapcsol: jóváhagyták a Porto és Lisszabon közötti nagysebességű vasútvonal fejlesztését

Portugália az Ibériai-félszigeten található, Magyarországgal közel azonos területű és lakosságú ország, mely elhelyezkedéséből adódóan Európa egyik perifériája. Vasúti kapcsolata csak a szomszédos Spanyolországgal van, a vasúthálózat nyomtávolsága 1668 mm-es, akárcsak a szomszédjának (eltekintve az AVE-hálózattól).

63337_portugalhighspeedlinemeeting_634060.jpgA portugáliai nagysebességű vasút érdekében történt találkozó (kép forrása: Railwaygazette.com)

A hosszúkás, tengerparti ország eddig sem volt lemaradva a nagyoktól, ha a vonatok sebességét vizsgáljuk: a főváros, Lisszabon és az ország második legnagyobb városa, Porto között jelenleg is 200 km/h sebességgel haladnak az Alfa Pendular márkanevű nagysebességű motoronatok. Portugália azonban nem éri be ennyivel, a két város közötti vasúti kapcsolaton közlekedő járatok sebességét jelentősen gyorsítaná, és 2024. februárjában kiírták a pályázatokat a Lisszabon és Porto között tervezett nagysebességű folyosó kezdő szakaszára.

Az első pályázat a Porto és az Aveiro melletti Oiã közötti 1. szakaszra vonatkozik. Az Infraestruturas de Portugal infrastruktúra-üzemeltető január 12-én tartott ünnepséget almadai székhelyén António Costa miniszterelnök, valamint az IP és a Comboios de Portugal nemzeti üzemeltető igazgatósági tagjai részvételével.

Háromlépcsős terv

A Porto-Lisszabon nagysebességű program három szakaszban valósul meg.

Az első szakasz a Porto és Soure közötti 143 km-es szakaszt érinti, és várhatóan 3,7 milliárd euróba kerül, amelyből 729 millió eurót az EU európai összekapcsolódási alapjából fedeznek. Ez az első szakasz további két részre oszlik: a Porto és Oiã közötti 71 km-es szakasz becsült költsége 1,9 milliárd euró, az Aveiro és Soure közötti 72 km-es szakaszé pedig 1,7 milliárd euró.

A vonal északi végén Porto Campanhã és Porto Vila Nova de Gaia kerületét szolgálná ki egy Santo Ovídio-i földalatti állomással, amelyet a Metro do Porto könnyűvasúti hálózat fog kiszolgálni. A meglévő észak-déli fővonal Aveiro és Coimbra állomásait átalakítanák, hogy lehetővé tegyék a nagysebességű járatok közlekedését; a tervek szerint Aveirótól 17 km-es összeköttetést építenének, hogy Canelasnál találkozzon az új vonalvezetéssel. Ezenkívül egy további közúti és vasúti híd épülne Porto és Gaia között.

portugália alfa pendularAz Alfa Pendular, Portugália nagysebességű járata (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A jelenlegi tervek szerint az új vonal első szakasza 2028-ra készülne el, és az ország két legnagyobb városa közötti utazási idő a jelenlegi 2 óra 50 percről kevesebb mint 2 órára csökkenne.

A Soure és a Lisszabon melletti Carregado közötti második szakasz becsült költsége 1,5 milliárd euró, a befejezést 2030 végére tervezik. A terv ezen eleme magában foglalná a Castanheira do Ribatejo és Alverca közötti meglévő vasútvonal négyvágányúvá történő átépítését is.

A nagysebességű vonal harmadik szakaszát 2030 után Carregado és Lisszabon között építenék meg, ami a Porto-Lisszabon menetidőt 1 óra 15 percre csökkentené. A teljes beruházást 4,5 milliárd euróra becsülik.

Szükségessége

A nagysebességű folyosó kétvágányú lesz, és az Iberia 1668 mm-es nyomtáv szerint épül. A tervezett teljes útvonal hossza 290 km, és a nyomvonalat úgy tervezik, hogy akár 300 km/h sebességgel is lehessen közlekedni rajta.

nagysebesseguvasut2024.pngAz Ibériai-félsziget vasútvonalai 2024 elején. Sárga: 200-230 km/h, barna: 230-270 km/h, piros: 270-300 km/h, szaggatott zöld: építés alatt álló vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az új vonalvezetés fejlesztését elsősorban a meglévő vonal kapacitásának szűkössége indokolja, amelyet a Portugáliában közlekedő tehervonatok 90%-a használ, míg a CP (Portugál Államvasutak) személyszállító járatainak mintegy 50%-a a Porto Campanhã és Lisszabon Oriente közötti útvonal egy részét vagy egészét. Az IP szerint a fejlesztés lehetővé teszi a közlekedési módok közötti váltást, több utas választja majd a vasutata közút helyett, ami 2060-ig 5,1 millió tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

A kivitelezés

A Porto és Oiã közötti 1. szakasz első szakasza már megkapta a portugál környezetvédelmi ügynökség tervezési jóváhagyását. Az IP szerint PPP közbeszerzési modellt terveznek; öt nemzetközi konzorciumtól érkezett érdeklődési nyilatkozat, és a hivatalos ajánlatokat június 13-ig kell benyújtani.

A nyertes ajánlattevő 30 éves koncesszió keretében felel majd a vasút tervezéséért, kivitelezéséért, finanszírozásáért, megépítéséért és karbantartásáért. A koncessziós jogosultnak öt év áll majd rendelkezésére az építésre, és 25 év az új infrastruktúra üzemeltetésére. Ezt követően az eszközök visszakerülnek az állam tulajdonába.

Széles nyomtáv?

A bejelentés érdekessége, hogy Portugália a meglévő széles nyomtávolságú vasútját fejleszti, ráadásul az Európai Unio támogatásával. A szomszédos Spanyolország az elmúlt 20 évben gőzerővel fejlesztette nagysebességű hálózatát, ám az új vonalak már normál nyomtávolsággal épültek, hogy a jövőben egyre több és több helyen kapcsolódhasson a szomszédos Franciaország hálózatához. Spanyolországban az elmúlt években közeledtek a normál nyomtávolságú vágányok Madrid irányából Lisszabon felé. A távlati cél az, hogy Madrid és Lisszabon között is normál nyomtávolságú kapcsolat legyen. Ennek ismeretében meglepő, hogy míg a Madrid-Lisszabon nagysebességű vasútvonalat normál nyomtávolsággal, addig a Lisszabon-Porto szakaszt már széles nyomtávolsággal kívánják megvalósítani a jövőben.

Forrás

* A Railwaygazette.com Procurement of Portugal’s broad gauge high speed line begins cikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: portugália lisszabon index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1818336421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása