HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (93) autó (2) autómúzeum (4) ave (18) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (21) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (76) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (70) index2 (277) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (43) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (8) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) mozdony (3) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (158) nápoly (3) németország (81) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (12) olaszország (52) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (10) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (66) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (22) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (3) terepasztal (10) tgv (40) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (24) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.11.01. 00:48 Balogh Zsolt

A milánói Torre Branca

Milánó számos nevezetességet tartogat az odalátogatók számára: múzeumok, templomok sokasága, maga a Milánói dóm, és ne feledkezzünk meg a Milano Centrale-ról sem. Az 1,35 milliós nagyvárost számos park teszi élhetővé, köztük a Parco Sempione, ami már önmagában is egy látványosság. Itt található III. Napólen lovasszobra, a Castello Sforzesco (a milánói hercegek rezidenciája) és egy acélszerkezetű kilátó is, a Torre Branca.

1024px-torre_branca_vista_diagonale.jpgA Torre Branca (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Torre Branca, magyar nyelven a Branca-torony, eredetileg Torre Littoria, egy acélszerkezetű építmény, amelyet Giò Ponti építész tervezett, és 1933-ban épült a milánói Parco Sempione területén. 108,60 méteres magasságával a tizedik legmagasabb látogatható építmény a városban az Unicredit Tower (231 méter), az Isozaki Tower (209 méter), a Palazzo Lombardia (161 méter), a Solaria Tower (143 méter), a Diamante Tower (140 méter), a Pirelli Skyscraper (127 méter), a Breda Tower (117 méter), a Vertical Forest (112 méter) és a Galfa Tower (109 méter) után.

A projekt

A Torre Littoria építését Milánó városa rendelte meg, amely Mussolini utasítására 1932-ben megbízta Giò Ponti építészt és a Chiodi és Ferrari mérnököket, hogy készítsenek tervet a milánói Sempione parkba tervezett Littoria-toronyra. A művet 1933-ban, mindössze "68 munkanap" alatt fejezte be az Angelo Bombelli Costruzioni Metalliche - Milan cég, és ugyanezen év augusztus 10-én, az 5. Milánói Triennálé megnyitója alkalmából Araldo di Crollalanza közmunkaügyi miniszter jelenlétében avatták fel.

A torony magasságát Mussolini korlátozta 108,6 méterben, aki 1932. október 28-án azt állította, hogy "az isteni magasságot nem lehet emberi magassággal felülmúlni", utalva a Milánói dóm tetején található Madonnina szobor magasságára.

Eredeti konfigurációjában a tornyot az Officine Meccaniche Stigler által gyártott, 500 kg teherbírású, modern lift szolgálta ki, amely lehetővé tette, hogy a látogatók 30 másodperc alatt elérjék a csúcsot. A tetején egy kis étterem volt tizenkét asztallal és konyhával, fölötte pedig egy kis kilátó. A csúcson egy lámpát helyeztek el, amely egy 0,90 m-es parabolatükörrel és 5 000 W-os izzólámpával ellátott, nagy teljesítményű, percenként 3 fordulatot megtett forgó reflektorral rendelkezett.

1939-ben az EIAR a lámpa helyére a tetőre telepítette a születőben lévő rádiótelevízió (a mai televízió) adórendszerét. 1939-től, a második világháborútól kezdve kezdték elhanyagolni, és 1972-ben használatra alkalmatlannak nyilvánították és hivatalosan bezárták. Tizennyolc évvel később az épületet a jól ismert Branca szeszfőzde vásárolta meg, amely felújította a szerkezetet és a berendezéseket, valamint újrafestette. A torony 2002-ben újra megnyitotta kapuit, az étterem-bár biztonsági okokból a torony tetejéről az aljába költözött, egy új, üvegtetővel fedett szerkezetbe. Ma a tornyot kizárólag kilátási célokra használják, valamint a rádiószolgálat néhány átjátszójának is otthont ad.

A szerkezet

A torony csonka piramis alakú, hatszögletű, oldalai az alapnál 6 méteresek, 100 méteres magasságban 4,45 méteresek, és teljes egészében Dalmine peremes acélcsövekből épül, melyeket összecsavaroztak. A nagyon enyhe kúposodás szinte prizmás megjelenést kölcsönöz neki. A torony közepén található felvonórendszer lehetővé teszi, hogy egyszerre akár öt látogató is feljusson a kilátó csúcsára alig egy perc alatt; a torony liftaknája körül egy lépcsősor található, amelyet karbantartási és vészhelyzeti célokra használnak.

00.jpgElső találkozás a toronnyal!

A szerkezet az alapnál


A torony tövében egy fém tartószerkezetet építettek, amelyet moduláris felépítésében a lenyűgöző monumentális műalkotás elemei ihlettek, amelynek természetes és technológiai evolúciója kíván lenni. Olyan tájékozódási tengelyt alkot, amely tiszteletben tartja a park egyéb meglévő monumentális építészeti alkotásainak (Palazzo dell'Arte, Castello, Arena és Arco della Pace) ortogonalitását, és a torony alapzatánál alacsonyabb szinten helyezkedik el, hogy vizuálisan ne zavarja a műemléket.

A torony bejárata

A lift pillanatok alatt felrepíti a látogatókat 100 méter magasra, ahonnan csodálatos kilátás nyílik az alatta elterülő parkra és a városra. A toronyból látható több milánói nevezetesség is, mint például a Milánói dóm. Közvetlenül a torony mellett található Milano Cadorna, Milánó másik nagy vasútállomása, mely elővárosi forgalmat szolgál ki.

Kilátás a toronyból

Én kora tavasszal jártam Milánóban, még a turista-áradat előtt. Rövid várakozás után sikerült is feljutnom a torony tetejére, ahol elém terült Milánó panorámája. Sajnos az üvegezett kilátó és az alacsonyan járó nap nem tette lehetővé a megfelelő fotózást, de néhány elfogadható képet azért sikerült készítenem.

Milánó, Torre BrancaAz Arco della Pace, a békét hirdető diadalív

Milánó, Torre BrancaCastello Sforzesco

Milánó, Torre BrancaMilano Cadorna peronjai...

Milánó, Torre Branca... és tároló vágányai

Milánó, Torre BrancaKilátás a Milánói dóm felé, meglehetősen erős zoommal

Milánó, Torre BrancaA város alacsonyabb épületei, balra a City Life városrész

Milánó, Torre BrancaKilátás a modern Milánó felhőkarcolói felé

Milánó, Torre BrancaKicsit közelebbről

 

A torony elhelyezkedése Milánóban a Google térképén

A Torre Branca nem szerepelt a terveim között, csak véletlenül botlottam bele, aminek nagyon örültem. Jó egy várost egy magasabb pontról megszemlélni és további terveket szőni a nap hátralévő részéhez. A valamivel több, mint 100 méteres magasságával bár nem tűnik kimondottan izgalmas kilátónak, de mivel Milánó a Pó-síkságon terül el, ez a magasság bőségesen elegendő volt.

Szólj hozzá!

Címkék: milánó érdekességek index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7517966290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása