HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Franciaországban mindenki Párizsba akar menni. Léteznek persze átlós járatok is, csak... (2024.03.04. 22:34) TGV - hogyan tovább?

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2022.09.28. 13:10 Balogh Zsolt

Az elszigetelt Nishi-Kyushu Sinkanszen kiterjeszti Japán nagysebességű hálózatát Nagaszakira

A cikkben a japán tulajdonnevek többnyire az angol átírás szerint szerepelnek

2022-ben Japán rendelkezik a világ 4. leghosszabb nagysebességű hálózatával. A 140 milliós ország már nem bővíti olyan lendülettel a Sinkanszen-vonalakat, mint a korábbi évtizedekben. Ennek egyik oka, hogy a legnépesebb városok már össze vannak kapcsolva, a többi ok pedig az ország elöregedésében és gazdasági stagnálásában keresendő.

A megnyitó ünnepség (Fotó: L: Kazumiki Miura)

2022. szeptember 26-án azonban még így is egy új vonalszakasszal bővült a nagysebességű vonalak halmaza, a JR Kyushu elindította a Nishi-Kyushu Shinkansen járatokat Takeo Onsen és Nagaszaki között az ország délnyugati részén.

Ez az első nagysebességű vonalszakasz, amelyet a 2016 márciusában megnyitott, 148 km hosszú, Shin-Aomori és Shin-Hakodate-Hokuto közötti Hokkaido Shinkansen, valamint a 2015 márciusában elkészült Hokuriku Shinkansen Nagano - Kanazawa szakasza óta megnyitottak.

Műszaki jellemzői

A Nishi-Kyushu Shinkansen mindössze 66 km hosszúságával a világ egyik legrövidebb nagysebességű vonalszakasza, és jelenleg teljesen el van szigetelve Japán 1435 mm-es nyomtávú hálózatának többi részétől.

Az útvonalon 31 alagút található, amelyek együttes hossza több mint 40 km. További 21 km hídon és viadukton vezet át, így mindössze 5,3 km az, mely a földfelszínen halad.

A fő megnyitó ünnepségre 2022. szeptember 23-án kora reggel került sor a Nagaszaki állomáson, ahol a peronon szalagátvágás volt a Takeo Onsenbe tartó 06.17-es járat indulása előtt. A vonatot a helyi popsztár, Neru Ngahama indította el, akit aznapra állomásfőnökké neveztek ki.

Neru Ngahama (jobb oldalt), mint állomásfőnök

A JR Kyushu nagysebességű járatai az útvonalon a Kamome (sirály) márkanevet kapták, és négy hatkocsis, 396 utas befogadására alkalmas N700S-8000 sorozatú vonatból álló flottával közlekednek. A vonatokat a Hitachi kaszadói üzemében gyártották, és januárban szállították a tengeren keresztül az Omurában található új depóba.

A vonatok a 2020 óta a Tokaido és a Sanyo Shinkansen járatokon használt N700S konstrukción alapulnak.

S23_8226, az első vonat Nakasaki állomásról Takeo-Onsen állomásra indul. (Fotó: N: Akihiro Nakamura)

A "relay" áthidalja a szakadékot

Japán vasúthálózata történelmi okokból 1067 mm-es, a nagysebességű vasútvonalak azonban már 1435 mm-es nyomtávolsággal épültek meg. A két hálózat között nincs átjárás, nincsenek változtatható nyomtávolságú vonatok.

A Sinkanszen-vonalak eddig összefüggő hálózatot alkottak, a Nishi-Kyushu Sinkanszen viszont kivételes, nem kapcsolódik ugyanis jelenleg egyetlen más azonos nyomtávolságú vonalhoz sem.

A Takeo Onsen és Shin-Tosu közötti 54 km-es "szakadékot" a Kyushu Shinkansenen járat hidalja át, amely 1067 mm-es vonalszakaszon jár. A végállomástól már ismét egy nagysebességű vasútvonal várja az utasokat Tokió felé. Az 1067 mm nyomtávú, járatok a "relay" nevet kapták. A Hakata és Nagaszaki közötti menetidő az átszállással együtt körülbelül 1 óra 30 perc, ami 30 perccel kevesebb, mint a hagyományos útvonalon közlekedő korábbi Kamome Limited Express járatoké.

Takeo Onsennél mindössze 3 perc áll rendelkezésre a menetrend szerinti átszálláshoz, de a két átszállásnál a csatlakozások közös peronon keresztül történnek.

Jelenleg a JR Kyushi napi 22 Kamome-járatot biztosít mindkét irányban Takeo Onsen és Nagaszaki között, a legtöbbjük a három közbenső állomáson áll meg, de néhány kihagyja Ureshino Onsent és Shin Omurát. A Takeo Onsen és Hakata közötti 82 km-es távolságon a hagyományos Kamome Relay járat körülbelül 1 óra alatt teszi meg, a menetidő némileg hosszabb, mint az új Sinkanszené, a pálya adottságai miatt.

Az új vonal a belátható jövőben várhatóan elszigetelt marad a nagysebességű hálózat többi részétől, nem utolsósorban azért, mert az útvonal megvalósítása mintegy 20%-kal többe került, mint amennyit a projekt jóváhagyásakor terveztek. A végső költség végül 620 milliárd japán jen volt. A távlati tervekben azonban szerepel még a folytatás, hogy a szigetüzem megszűnjön.

Japán nagysebességű vasútvonalai 2017-ben. A most megnyílt Nishi-Kyushu Sinkanszen a térkép bal alsó sarkában látható, szaggatott piros színnel jelölve (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Takeo Onsen és Nagaszaki közötti mindkét meglévő 1067 mm-es nyomtávú vonal - a Hizen-Kashima és a Huis Ten Bosch vonalakon keresztül - egyelőre megtartotta helyi személyszállítási szolgáltatásait.

Az első üzemnap a Youtube-on

A helyi hatóságok remélik, hogy az új vonal fellendítheti a régió turizmusát és megszünteti a népesség elvándorlását.

Forrás

* Railwaygazette.com - Isolated Nishi-Kyushu Shinkansen extends Japan’s high speed network to Nagasaki

Szólj hozzá!

Címkék: japán sinkanszen


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9017941370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása