A cikkben a japán tulajdonnevek többnyire az angol átírás szerint szerepelnek
2022-ben Japán rendelkezik a világ 4. leghosszabb nagysebességű hálózatával. A 140 milliós ország már nem bővíti olyan lendülettel a Sinkanszen-vonalakat, mint a korábbi évtizedekben. Ennek egyik oka, hogy a legnépesebb városok már össze vannak kapcsolva, a többi ok pedig az ország elöregedésében és gazdasági stagnálásában keresendő.
A megnyitó ünnepség (Fotó: L: Kazumiki Miura)
2022. szeptember 26-án azonban még így is egy új vonalszakasszal bővült a nagysebességű vonalak halmaza, a JR Kyushu elindította a Nishi-Kyushu Shinkansen járatokat Takeo Onsen és Nagaszaki között az ország délnyugati részén.
Ez az első nagysebességű vonalszakasz, amelyet a 2016 márciusában megnyitott, 148 km hosszú, Shin-Aomori és Shin-Hakodate-Hokuto közötti Hokkaido Shinkansen, valamint a 2015 márciusában elkészült Hokuriku Shinkansen Nagano - Kanazawa szakasza óta megnyitottak.
Műszaki jellemzői
A Nishi-Kyushu Shinkansen mindössze 66 km hosszúságával a világ egyik legrövidebb nagysebességű vonalszakasza, és jelenleg teljesen el van szigetelve Japán 1435 mm-es nyomtávú hálózatának többi részétől.
Az útvonalon 31 alagút található, amelyek együttes hossza több mint 40 km. További 21 km hídon és viadukton vezet át, így mindössze 5,3 km az, mely a földfelszínen halad.
A fő megnyitó ünnepségre 2022. szeptember 23-án kora reggel került sor a Nagaszaki állomáson, ahol a peronon szalagátvágás volt a Takeo Onsenbe tartó 06.17-es járat indulása előtt. A vonatot a helyi popsztár, Neru Ngahama indította el, akit aznapra állomásfőnökké neveztek ki.
Neru Ngahama (jobb oldalt), mint állomásfőnök
A JR Kyushu nagysebességű járatai az útvonalon a Kamome (sirály) márkanevet kapták, és négy hatkocsis, 396 utas befogadására alkalmas N700S-8000 sorozatú vonatból álló flottával közlekednek. A vonatokat a Hitachi kaszadói üzemében gyártották, és januárban szállították a tengeren keresztül az Omurában található új depóba.
A vonatok a 2020 óta a Tokaido és a Sanyo Shinkansen járatokon használt N700S konstrukción alapulnak.
S23_8226, az első vonat Nakasaki állomásról Takeo-Onsen állomásra indul. (Fotó: N: Akihiro Nakamura)
A "relay" áthidalja a szakadékot
Japán vasúthálózata történelmi okokból 1067 mm-es, a nagysebességű vasútvonalak azonban már 1435 mm-es nyomtávolsággal épültek meg. A két hálózat között nincs átjárás, nincsenek változtatható nyomtávolságú vonatok.
A Sinkanszen-vonalak eddig összefüggő hálózatot alkottak, a Nishi-Kyushu Sinkanszen viszont kivételes, nem kapcsolódik ugyanis jelenleg egyetlen más azonos nyomtávolságú vonalhoz sem.
A Takeo Onsen és Shin-Tosu közötti 54 km-es "szakadékot" a Kyushu Shinkansenen járat hidalja át, amely 1067 mm-es vonalszakaszon jár. A végállomástól már ismét egy nagysebességű vasútvonal várja az utasokat Tokió felé. Az 1067 mm nyomtávú, járatok a "relay" nevet kapták. A Hakata és Nagaszaki közötti menetidő az átszállással együtt körülbelül 1 óra 30 perc, ami 30 perccel kevesebb, mint a hagyományos útvonalon közlekedő korábbi Kamome Limited Express járatoké.
Takeo Onsennél mindössze 3 perc áll rendelkezésre a menetrend szerinti átszálláshoz, de a két átszállásnál a csatlakozások közös peronon keresztül történnek.
Jelenleg a JR Kyushi napi 22 Kamome-járatot biztosít mindkét irányban Takeo Onsen és Nagaszaki között, a legtöbbjük a három közbenső állomáson áll meg, de néhány kihagyja Ureshino Onsent és Shin Omurát. A Takeo Onsen és Hakata közötti 82 km-es távolságon a hagyományos Kamome Relay járat körülbelül 1 óra alatt teszi meg, a menetidő némileg hosszabb, mint az új Sinkanszené, a pálya adottságai miatt.
Az új vonal a belátható jövőben várhatóan elszigetelt marad a nagysebességű hálózat többi részétől, nem utolsósorban azért, mert az útvonal megvalósítása mintegy 20%-kal többe került, mint amennyit a projekt jóváhagyásakor terveztek. A végső költség végül 620 milliárd japán jen volt. A távlati tervekben azonban szerepel még a folytatás, hogy a szigetüzem megszűnjön.
Japán nagysebességű vasútvonalai 2017-ben. A most megnyílt Nishi-Kyushu Sinkanszen a térkép bal alsó sarkában látható, szaggatott piros színnel jelölve (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Takeo Onsen és Nagaszaki közötti mindkét meglévő 1067 mm-es nyomtávú vonal - a Hizen-Kashima és a Huis Ten Bosch vonalakon keresztül - egyelőre megtartotta helyi személyszállítási szolgáltatásait.
Az első üzemnap a Youtube-on
A helyi hatóságok remélik, hogy az új vonal fellendítheti a régió turizmusát és megszünteti a népesség elvándorlását.
Forrás
* Railwaygazette.com - Isolated Nishi-Kyushu Shinkansen extends Japan’s high speed network to Nagasaki
Utolsó kommentek