Egyiptom fővárosa, Kairó közel tízmilliós nagyvárossá duzzadt, érdemi tömegközlekedés nélkül. Az egyiptomi kormány a jelenlegitől nem messze egy új főváros alapításáról döntött, a nulláról felépülő település a tervek szerint sokkal élhetőbb lesz.
Egyiptom jelenlegi elnöke, Abd el-Fattáh esz-Szíszi avatta fel a 103 km hosszúságú, villamos elővárosi vasútvonal első szakaszát, a Capital Train "könnyűvasutat", amely Kairót a 10. Ramadán várossal és az Új Közigazgatási Fővárossal köti össze. Az ünnepségre 2022. július 3-án került sor, az utasforgalom másnap indult.
A 68,8 km hosszú első szakasz a kairói metró 3-as vonalának csomópontjánál, a Kairótól keletre fekvő Adly Mansour közlekedési csomópontnál kezdődik, és nagyrészt szintben halad kelet felé az Ismailia autópálya mellett 28,6 km hosszan Obouron, Shoroukon és New Heliopolis Cityn keresztül a Badr-i csomópontig. Ezután a vonal kettéválik, az egyik ága északra, a 10. Ramadán városában található Tudásvárosba, a másik pedig délre, az Új Közigazgatási Fővárosban található Művészeti és Kulturális Városba fut.
Kairó és a 10. Ramadánváros, valamint az Új Közigazgatási Főváros közötti villamos vasútvonal átadása
A vonalon 12 állomás található, köztük hét híd, három alagút és egy kocsiszín épült.
A második szakasz 18,5 km-rel és négy állomással hosszabbítja meg a NAC-ágat, a harmadik szakasz pedig 16 km-rel és három állomással bővíti a 10. Ramadan City központjának kiszolgálására.
A vonalat kínai finanszírozás és technológia felhasználásával építették meg a Nemzeti Alagútügyi Hatóság és a China Railway Engineering Corp. és az AVIC International Holding Corp. konzorciuma által 2017 augusztusában aláírt 1,24 milliárd dolláros szerződés alapján.
A projektben mintegy 20 egyiptomi és 15 kínai vállalat vett részt. Adly Mansour állomást a The Arab Contractors és az Orascom Construction, a többi állomást pedig a The Arab Contractors, a Petrojet, a Hassan Allam és a Concorde építette.
A TSO és az Orascom Construction közös vállalkozása 112,5 millió amerikai dollár értékű alvállalkozói szerződést kapott a pályafektetéshez.
A CASCO építette a biztosítóberendezést, amely a vállalat szerint az első CBTC-berendezés Egyiptomban. A szerződés a CASCO első teljes jelzőrendszer-integrációs projektje Kínán kívül, és 12 év karbantartást is tartalmaz.
2018-ban a CRRC Qingdao Sifang 22 hatkocsis villamos motorvonat szállítására és 12 éves karbantartására kapott szerződést. A 120 km/h sebességű motorvonatok 2222 utas befogadására alkalmasak, és szél- és homokálló alkatrészekkel tervezték őket.
2021 márciusában a Nemzeti Alagútügyi Hatóság az RATP Dev Mobility Cairo vállalatot bízta meg a vonal 15 évre szóló üzemeltetési és karbantartási szerződéssel, amely opcionálisan öt évvel meghosszabbítható.
A vonal a teljes üzemkész állapotában várhatóan mintegy 340 000 utast fog szállítani naponta.
Egyiptom épülő új fővárosa a Google térképén
Források
* www.railwaygazette.com - Electric railway opened to serve Cairo’s new cities
Utolsó kommentek