HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.04.06. 23:15 Balogh Zsolt

Lehet pár mm-rel több? A Lärchwandschrägaufzug!

A legtöbb vasútvonal a világon 1435 mm-es nyomtávolságot használ, ezután következik az 1520/1524 mm-es széles nyomtávolság, mely főleg a szovjet utódállamokban terjedt el, továbbá Finnországban. Afrikában inkább keskenyebb nyomtávolsággal építkeztek, leggyakrabban 1067 mm-rel. Ezzel a hárommal le is fedtük a világ vasútjainak nagy részét, több, mint 80%-át.

Az ausztriai Lärchwand Schrägaufzug kocsija és elképesztő, 8200 mm-es nyomtávolságú sínpályája! (kép forrása: www.leitner.com)

A maradék kevesebb, mint 20%-on még további vasúti nyomtávolságok osztoznak, szélesebbek és keskenyebbek is egyaránt. Ha egy igazán kirívóan széles nyomtávolságot szeretnénk kipróbálni, ahhoz elég Ausztriába utazni Kaprun mellé. Az itt közlekedő siklóvasút vagy ferde felvonó egészen elképesztő, 8200 mm-es nyomtávolsággal büszkélkedhet!

A Lärchwandschrägaufzug egy ferde felvonó az ausztriai Kaprun közelében, a Glockner-csoportban. A személyszállító vasúti járművek közül a legnagyobb, 8200 mm-es nyomtávolságot használja. A felvonót a Tauernkraftwerke AG üzemeltette 1999-ig, amikor a vízenergia-termelő vállalatok egyesülésével beolvadt a VERBUND Hydro Powerbe.

Története

1941-ben a Waagner-Biro vállalat a jelenlegi útvonalon ferde felvonót épített a kapruni erőműcsoport építkezéseinek megközelítésére. Az eredeti berendezés nyomtávja 3600 mm volt, teherbírása pedig 9 tonna. Mivel hamarosan kiderült, hogy ennek a felvonónak a kapacitása nem elegendő az erőműcsoport felső fokú bővítéséhez, a szintén Waagner-Biro által készített létesítményt 1952-ben a mai nyomtávú és 60 t teherbírású nehézvasúttá alakították át, hogy a Mooserboden és Wasserfallboden tározók, valamint az Oberstufe erőmű magashegyi építkezési területeire anyagokat szállítson. Az idők folyamán ateherszállítás helyett a turisztikai célú felhasználás került előtérbe.

A ferdepályás felvonó 1958-ban (kép forrása: Salzburgwiki)

2006 nyarán azonban a létesítményt ismét egy erőműépítési projekt anyagszállításával bízták meg. A Limberg II. bővítési projekt építéséhez a Mooserbodenen egy Höhenburg építési területet hoztak létre. Ez magában foglalta az új fejtési alagút kiásását és a vízkivételi műtárgy építését. Ebből a célból az összes építőanyagot és gépet, valamint az építkezés felszerelését a ferde felvonóval szállították a Mooserbodeni útra este 6 és reggel 8 óra között, amikor nem volt turistaforgalom. A szállított mennyiség mintegy 20 000 tonna volt.

A ferde felvonó sínpályája (kép forrása: Wikimedia Commons)

Alapvető felújításokra 1982-ben és legutóbb 2013-2014-ben került sor, amelynek során a dél-tiroli Leitner AG cég a kötélpálya és az elektrotechnikai berendezések nagy részét felújította. 2007 óta először van teherautókkal is használható feljáró a magashegyi út felső szakaszára, a Mooserbodenstraße-ra, a Limberg II. erőmű barlangjának újonnan épített feljáróalagútján keresztül, és mivel a liftet a jövőben csak személyszállításra használják, a 60 tonnás teherbírásra már nem volt szükség, azt 14 tonnára csökkentették, a liftet pedig építőanyagok és berendezések szállítására használták.

Műszaki jellemzők

A 820 méter hosszúságú felvonópálya 431 méter magasra emelkedik, így ez Európa legnagyobb ferde felvonója. A nagy, 8200 mm-es nyomtáv miatt a kocsi mind a nyolc görgője mindkét oldalon keréktárcsával van ellátva. A felvonót két háromfázisú, egyenként 500 kW teljesítményű motor hajtja a felső állomáson lévő két szinkronizált kábelcsörlőn keresztül; a vontatókábel hurokját a felvonókabinon lévő két kábeltekercs segítségével terelik. A síneket betonozott hosszanti talpfákra szerelték. A felvonókocsi peronjának alapterülete 9 m x 5,40 m. Az erőműépítés idejéből még mindig van egy állomás közvetlenül a hegyi állomás alatt, amely közvetlen hozzáférést biztosít a Limberg-erőműhöz a Limberg-gát lábánál.

Ma a Kaprun magashegyi víztározóit látogató turisták közlekedési eszközeként szolgál. Ebből a célból a nyári hónapokban, május végétől október közepéig, a völgyfőnél lévő közút végétől, a Kesselfall-Alpenhaus állomástól a Lärchwandschräg felvonón keresztül a Wasserfallboden víztározón át a 2040 m magasan fekvő Mooserboden víztározóig buszjáratot indítanak. Ezt a járatot a Verbund AG üzemelteti.

Youtube videó a felvonóról

Ez általában azt jelenti, hogy a Kesselfall-Alpenhaus kiindulási pontjáról az út első szakaszára busszal utazik a látogató a ferde felvonó völgyállomásáig, átszállás után, majd az emelkedés után a ferde felvonó hegyi állomásától egy további buszjáratot használ, amely a völgy bal oldali hegyoldalán lévő Mooserboden úton keresztül a Moosersperre víztározóhoz és az ott található turisztikai létesítményekhez vezet.

Ezenkívül a rendszer 2013-as átépítéséig a ferde felvonóval közvetlenül lehetett egy buszt szállítani, ami szükségtelenné tette az utasok számára az átszállást. Ebben az esetben a busz alulról nézve a felvonókocsi peronjának jobb oldalán a hátsó túlnyúlással túlnyúlt, ezért az útvonalnak ezen az oldalán a sziklában vagy a növényzetben megfelelő űrszelvényt kellett kialakítani. Abban az időben a ferde felvonón való utazás volt az egyetlen módja annak, hogy a buszok elérjék a Mooserbodeni úton lévő működési útvonalukat.

Busz szállítása a ferde felvonón (kép forrása: alchetron.com)

A busz a völgyben lévő állomáson előre hajtott a ferde felvonóra, és a hegytetőn lévő állomáson vagy a Limberg-gát lábához vezető állomáson hagyta el előrefelé, amely az útvonal kb. 4/5-énél található. A leereszkedésnél az eljárást megfordították, azaz a busz tolatva hajtott a ferde felvonóra, majd azt ismét tolatva hagyta el.

A völgyállomás 1209 méteren, a felső állomás 1640 méteren található. a felvonó sebessége 0,78 m/s, a menetidő kb 18 perc, 60 tonnányi rakomány esetében pedig 36 perc.

A Kapruni víztározó, melynek építéséhez szükséges anyagot a ferdepályás felvonóval szállították (kép forrása: www.saalbacherhof.at)

2007 óta a Mooserbodenstraße felső állomást közvetlenül a Limberg II. új feljárati alagúton keresztül lehet megközelíteni, valamint a felső szintű erőművek (az alagútszakasz felső vége) és a felső állomás közötti meglévő úton keresztül, így már nincs szükség arra, hogy a buszokat (valamint minden más járművet, amelynek a tározók területén van a célja) a ferde felvonóval szállítsák. Ezt a 2013/14-es évben a felvonókocsi kizárólagos személyszállításra történő átalakításával vették figyelembe, amely a nyitott peronon történő alpesi felvonóút élményére összpontosít.

A ferde pályás felvonó elhelyezkedése a Google Mapsen

Források

* a német Wikipédia Lärchwandschrägaufzug című szócikke

2 komment

Címkék: index ausztria


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7017799251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sóhegy049 2022.04.07. 23:01:03

Érdekes volt, soha nem hallottam róla!
süti beállítások módosítása