HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2020.10.27. 19:56 Balogh Zsolt

Így született a Wien Hauptbahnhof

2012 decemberében nyílt meg Bécs új főpályaudvara, a Wien Hauptbahnhof. A hatalmas új állomás a régi Südbahnhof helyére épült fel rekordgyorsaságú idő alatt. Azóta a távolsági forgalom már szinte teljesen átköltözött ide, vonatok indulnak innen Budapest, Pozsony, Salzburg, Innsbruck, München irányába.

Az állomás egy több évtizedes álmot váltott valóra, segítségével irányváltás nélkül átjárhatóvá vált az osztrák főváros, Bécs!

wien hauptbahnhof bécs főpályaudvarWien Hauptbahnhof főbejárata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az építkezés 2007 júniusában kezdődött, amikor Werner Faymann osztrák közlekedési miniszter, Michael Häupl, Bécs főpolgármestere és Martin Huber, az ÖBB elnöke Bécsben, a Südtiroler Platzon letették a jövendőbeli állomás alapkövét.Ezt követően négy és fél év telt el az állomás részleges megnyitásáig.

Története

Ahhoz, hogy megértsük a Hauptbahnhof kialakulásának történetét és jelentőségét, egészen az Osztrák-Magyíaar Monarchia idejére kell visszautaznunk. Kezdetben a vasútvonalak magántőkéből épültek, némi állami segítséggel. A különböző magántársaságok elsődleges célja az volt, hogy a birodalom fővárosához minél több jelentős nagyvárost kapcsoljanak hozzá. Az így létrejövő vasútvonalakat égtájakról nevezték el (Westbahn, Südbahn, Ostbahn), melyek Bécs hasonlóan égtájakról elnevezett fejpályaudvaraiba futottak be. A korabeli szemléletre az volt a jellemző, hogy annyira Bécs központúak voltak, hogy fel sem merült, valaki nem Bécsbe, hanem Bécsen át szeretne utazni.

Az így felépült fejpályaudvarok ezáltal a vasútvonalak fizikai végét is jelentették, a továbbutazás csak egy másik állomásra való átutazással és átszállással volt lehetőség. A fejpályaudvarok nagyságukkal és szépségükkel a városok meghatározó középületei lettek, hatalmas főbejáratuk forgalmas körutakra nézett. A vasúti távolsági közlekedés monopol-helyzetében ez teljesen megszokott kialakítás volt szerte Európában.

A keletről (Budapest) érkező Ostbahn az Ostbahnhofra futott be. Ennek szomszédságában volt a Südbahnhof, ahová délről (Graz) érkeztek a vonatok. A két vasúttársaság két különálló vasúti pályaudvart épített egymáshoz közel, 90 fokban elforgatva egymástól.

Az Ostbahn és a Südbahn végállomása, az Ostbahnhof és a Südbahnhof (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasúttársaságok államosításával kialakult az Osztrák Államvasutak, az ÖBB. mivel a belvárosi fejpályaudvarok átalakítása túl nagy feladat lett volna, ezért a rendszer monarchia szétesése után is szinte változatlan formában megmarad. Az Ostbahnhof névlegesen megszűnt, az egész állomáskomplexum a Südbahnhof nevet kapta. Időközben az állomás környéke beépült tárolóvágányokkal, raktárakkal és egyéb vasúti létesítményekkel, kicsit távolabb pedig a terjeszkedő Bécs zárta körbe a történelmi állomást.

Bécs vasútállomásai és vasútvonalai

Több ország és város is felismerte, hogy a fejpályaudvarok nem eléggé hatékonyak a megnövekedett forgalom kiszolgálására, ezért vagy bezárásra és áthelyezésre kerültek (Kempten), vagy egy új állomás épült a meglévő mellett a távolsági forgalom számára (Kassel Hauptbahnhof és Kassel Wilhelmshöhe Bahnhof), vagy egy vasúti alagúttal vezették át a forgalom egy részét a fejpályaudvar alatt (München, Lipcse).

A város és az ÖBB 2006-ban határozta el, hogy belevág ebbe a 109 hektárnyi városi terület fejlesztésébe.

Wien Südbahnhof homlokzata 2009-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bécs is valami hasonlón gondolkozott, majd hosszas tervezés után egy új főpályaudvar megépítése mellett döntöttek. Első lépésben a meglévő fejpályaudvarokat és állomásokat bővítették, hogy míg az építkezés tart, addig is legyen a forgalmat hova terelni. Majd 2009-ben megkezdődött a Südbahnhof körüli feleslegessé vált épületek bontása is.

A bontás

2009. december 12-én volt a Südbahnhof utolsó üzemnapja, 2009. december 13-án a régi várótermet, valamint a Südbahnhof peronjait és a vasúti vágányokat lezárták, majd elbontották. A Südbahn vonatai ekkor csak a bécsi Meidling állomásig közlekedtek. A keleti oldalon lévő peronokat kb. 150 méterrel rövidítették meg, és a Schweizer-Garten-Straße szintjén megépítették a Wien Südbahnhof (Ostbahn) nevű ideiglenes vasútállomást (amelyet később elbontottak). Az Ostbahn helyi vonatai 2012. december 8-ig közlekedtek, a távolsági vonatokat a Westbahnhofba terelték, vagy útjukat meghosszabbították Wiener Neustadt állomásig (Südbahn). A földalatti S-Bahn állomás, a Wien Südbahnhof üzemben maradt. A Südbahnhof S-Bahn állomás bejáratai helyett új bejáratokat építettek a Schweizergarten épületéből, az Arsenalstrasse sarkán, és 2012. december 9-én Wien Quartier Belvedere névre keresztelték el. Az O és a 18-as villamosok megállóit is áthelyezték.

Bontás alatt a korábbi váróterem (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az állomás fő építési szakasza 2010 tavaszán kezdődött.

A Bahnorama

A Bahnorama információs központ, egy 66,72 méter magas, 150 tonnás kilátótorony is épült, lehetőséget kínált információk beszerzésére a bécsi központi pályaudvar projektjéről, a jelenlegi építési folyamatról, valamint áttekintést adott a teljes építendő területről. A torony 160 köbméter osztrák lucfából épült és két lift vitt fel a tetejére. Az információs központ 2010. augusztus 19-től nyitott meg és 2014 végén zárt be.

wien hauptbahnhof bécs főpályaudvar bahnorama fatoronyA Bahnorama fatornya (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 40 méter magasan elhelyezkedő kilátóteraszról az új állomás, az állomás két oldalán épülő új kerületek és a terület meglévő határai (Wiedner Gürtel, Schweizergarten, Arsenal, Gudrunstraße és Sonnwendgasse) megtekinthetők voltak. A Bahnoramát több mint 300 000 látogató kereste fel. A fa toronyszerkezetet eredetileg az új tulajdonosnak 2015-ben kellett volna lebontania, és másutt újjáépítenie, de végül Bécs városának 2016-ban erőszakosan kellett intézkedni több sikertelen bontási parancs után.

Az építkezés

2011-ben emelték a helyükre perontetők első szakaszait tartó szerkezeteket és megkezdték a pályaépítési munkákat is. A mintegy 25 000 négyzetméter felületű rombusz alakú tetőszerkezet a 3–12. vágányokat védi. 2012 tavaszán elkészült az első három vágány, amely 2012. augusztus 6-tól felváltotta az ideiglenesen épült áthaladó vágányokat. 2012. december 9-én a föld feletti rendszereket részben üzembe helyezték. A Sonnwendgasséval szomszédos déli pályaudvar (amelyet Am Hauptbahnhof névre kereszteltek) is időben elkészült.

Ezután további hat peronon kezdték meg a munkát, a főcsarnoktól a vágányoktól északra (a Südtiroler Platznál), valamint az új vasúti pályák fektetését is, beleértve a hidakat is, a főpályaudvartól keletre eső területen. Az ideiglenes déli állomás miatt, amelyre operatív okokból 2012 decemberéig volt szükség, az építkezés csak a lebontását követően kezdődhetett meg. A keleti oldalon fontos projekt volt a metró is a vasútállomás déli oldalától a Marchegger Ostbahnig.

A bontás 2010. márciusában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az építkezés során 370 000 m² zsaluzat került kialakításra 20 000 folyóméternyi furatú cölöpön, amelybe 285 000 m³ betont öntöttek és 38 000 tonna vasat használtak fel.

A korábbi 20 vágányos állomás helyett egy 12 vágányos karcsúbb, ám sokkal modernebb állomás született. Mivel itt minden vágány átmenő, sokkal nagyobb átmenő forgalmat képes lebonyolítani, mint elődje.

Kilátás az építkezésre a Bahnorama tornyából (kép forrása: Wikimedia Commons)

2018-ban naponta kb. 1070 vonat érintette az állomást és kb 123 500 utas fordult meg itt.

A vasúti sínek fölé számos híd is épült, mégpedig úgy, hogy a le- és a felhajtó rámpák nem épültek azonnal meg. Ez meglehetősen vicces hatást keltett a vonatból kinézve, ám ahogy a szomszédos új városnegyed is lassan formát öltött, házak nőttek ki az egykori pályaudvar romjai helyén, úgy fejeződött be a hidak építése is. Bécs városközpontját az új létesítmény nem elválasztja, hanem sokkal inkább összekapcsolja.

wien hauptbahnhof bécs főpályaudvarFormálódik az új pályaudvar (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az új állomás ráadásul egy emelettel magasabbra került, mint a környező utcák, így alatt gyalogos és közúti aluljáró is épülhetett lépcsők és rámpák nélkül. a gyalogos aluljáróból közvetlenül juthatunk fel a peronokhoz. Mindezt kiegészíti rengeteg kereskedelmi egység, étterem, könyvesbolt, újságos és kisebb boltok hada. Így a beruházás túlmutat egy egyszerű vasútállomás felépítésén, helyette beszélhetünk inkább egy új városközpontról és közlekedési csomópontról, ahova villamos, metró, S-Bahn, helyi-, regionális-, távolsági és nemzetközi vonat is érkezik. Ezen felül még a távolsági vonatokkal és az S-Bahnnal Bécs nemzetközi repülőtere is pár perc alatt elérhető.

wien hauptbahnhof bécs főpályaudvarAz elkészült állomás peronjai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az építkezés azonban nem csak egy új pályaudvar építését jelentette! Az elbontott vágányok helyén rengeteg értékes belvárosi terület szabadult fel, mindez egy kiváló helyi- és távolsági kapcsolatokkal rendelkező állomás szomszédságában! A puszta földig letarolt városi terület beépülése további éveket vett igénybe, ám 2020-ra már teljesen befejeződött. a pályaudvar szomszédságában épült fel az ÖBB új irodaháza is.

Új városrész születik a pályaudvar szomszédságában

5000 új lakás, közpark, bank, múzeum és még ki tudja mi minden épült a vasúttól megtisztított területre.

A főpályaudvar építési költsége 987 millió euró volt, míg a városi közlekedési kapcsolatok kiépítése, fejlesztése további 44 millió eurót emésztett fel. Ezzel jelentősen meghaladták a becsült költségeket.

Egy rövid és pörgős videó a bontásról és az építkezésről

A beruház, bár hatalmas volt, mégis csak egy kisebb darabkája Bécs közlekedésének átalakulásában. A főpályaudvarral együtt lett kész a Lanzier-alagút és a Bécsi erdő-alagút, mely feleslegessé tette, hogy a távolsági vonatok sokat tekeregve elérjék a Westbahnhof pályaudvart, majd onnan irányváltással haladjanak tovább. Ez sok-sok perc megtakarítást jelent. De változott a Bécsi Nemzetközi repülőtér megközelítése is, most már nem csak S-Bahnnal mehetünk ki a repülőtérre, hanem a Salzburg felől érkező Intercity és Railjet vonatokkal is. Ez a nyugat felől a reptérre igyekvőknek egy átszállással kevesebbet jelent.

De az alagútnak hála St. Pölten is közelebb került Bécs belvárosához, a 60 km-re található kisvárost a leggyorsabb járat 28 perc alatt éri el.

A távolabbi tervek között szerepel, hogy Budapest felől érkező vonatok érintsék a bécsi repülőteret is, komoly alternatívát jelentve ezzel majd a magyar utasoknak a budapesti légikikötő kárára.

Ausztriában az élet azóta sem állt le, sorra indítanak nagy vasúti beruházásokat, hogy a vasúti közlekedés, jobb, gyorsabb és sűrűbb legyen az egész országban. Napjainkban további prioritás a Westbahn vasúti fővonal további négyvágányúsítása Linz és Wels között, de folyamatban van három nagy vasúti alagút építése is (Semmering bázisalagút, Koralm-alagút és a Brenner bázisalagút). Az ÖBB  2020. október végén jelentette be a következő öt évre szóló terveit, melyekben 17,5 milliárd euró (kb. 6387,5 milliárd forint) értékű infrastruktúra fejlesztés is szerepel.

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria bécs állomás index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8316260346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása