HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (7) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (69) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (2) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (57) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (31) index2 (188) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (28) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (30) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (111) nápoly (3) Németország (1) németország (59) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (31) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (9) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (44) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (7) terepasztal (7) tgv (32) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (11) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (1) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.09.15. 23:00 Balogh Zsolt

Vonattal a Müncheni repülőtérre

München új repülőtere, a Flughafen München „Franz Josef Strauß“ 1992. május 12-én nyílt meg. Már a megnyitás előtt kiépítették a repülőtérre vezető kötöttpályás kapcsolatot két irányból is: Az S8-as S-Bahn Herrshing felől, a város alatti alagúton át, München Ostbahnhofon keresztül, míg az S1-es az ellenkező irányból, az Ostbahnhoftól, szintén a város alatti megállókat érintve éri el a légikikötőt.

s-bahn, münchen, repülőtérS-Bahn hagyja el a Müncheni repülőtér vasútállomását! Lehet ettől jobb kiszolgálást elképzelni egy repülőtérnek? (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az S-Bahn megállója közvetlenül a reptér alatt található, melyet a repülőtérrel együtt építettek meg, a sínek a kifutópályák alatt, alagútban érik el a központi terminált. Az előrelátó tervezésnek hála, München egész vonzáskörzetéből, maximum egy átszállással elérhető a repülőtér. Ám ma már ennyi nem elég az igények kielégítéséhez.

s-bahn, münchen, repülőtérAz S-Bahn megállóhoz közvetlenül a terminálból lehet lejutni lépcsőn vagy lifttel (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Müncheni repülőtér forgalma folyamatosan növekszik, 2016-ban már több, mint 42 millió 200 ezer utas fordult meg itt, ami 3%-kal magasabb az előző évinél. Utasforgalmát tekintve ezzel a 9. helyezett Európában és a 30. a világon. A reptér lassan a kapacitása felső határához érkezik, így már időben gondolni kell a fejlesztésekre.

2000 végén merült fel elsőnek, hogy az S-Bahnon kívül mással, valami attraktívabb eszközzel kellene a repteret összekötni a belvárossal. A terv Németország első, közforgalmú Maglev vonalának megépítéséről szólt, ám a tervet 2008-ban véglegesen elvetették a magas költségek miatt. Helyette egy hagyományos vonalat képzeltek el, melyen egy közvetlen főpályaudvar-repülőtér expresszjárat közlekedett volna, azonban még ez sem valósult meg. Változást ez ügyben talán a Stammstrecke 2 megépítése jelenti majd, ekkortól ugyanis lesz elegendő kapacitás közvetlen járatok indításához is az S-Bahn járatokon kívül.

maglev, münchen, transrapid, repülőtérA Transrapid München szerelvénye a Müncheni Nemzetközi repülőtéren kiállítva. A szép és nagyratörő álomból végül nem lett semmi! (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Az 1990-es évek elején a német Szövetségi Vasutak négy különböző tervet készített a repülőtér jobb vasúti összeköttetésének javítására. A becslések szerint a különböző tervek megvalósítása 500 millió-2 milliárd német márkába kerültek volna. Bármelyik is valósult volna meg, a repülőtér minden esetben be lett volna kötve a német ICE hálózatba is. Ezeket az ötleteket azonban mind elutasították, helyette inkább a repülőteret a regionális közlekedéssel és a Müncheni főpályaudvarral való jobb kapcsolatokra összpontosítottak.

franz josef strauss international airportA repülőtér a magasból (kép forrása: Wikimedia Commons)

Jelenleg is folynak "kisebb" munkálatok, melyek a repülőtér elérését hivatottak segíteni.

Ezek közül az első a reptér közvetlen szomszédságában elhaladó München–Regensburg-vasútvonal jobb bekapcsolását irányozza elő. Bár a vasútvonal olyan közel fut a repülőtérhez, hogy a vonatok ablakából látszanak a landoló repülőgépek, mégsem egyszerű ebből az irányból a reptérre eljutni. Vagy Freisingtől buszozunk vagy Neufahrn állomásnál átszállunk az S1-es S-Bahnra és visszautazunk a reptérre. A távolsági vonatoknál még rosszabb a helyzet, ezek ugyanis nem állnak meg egyik állomáson sem.

A megoldást itt egy olyan átkötés megépítése jelenti majd, mely a München–Regensburg-vasútvonalból ágazik ki és az S1-es és az S8-as S-Bahn által közösen használt vágányokba csatlakozik be (Milyen előrelátóak voltak a német mérnökök, mikor az S-Bahn hálózatokat építették ki. Az S-Bahn a budapesti HÉV sokkal modernebb testvére, de szinte teljes mértékben kompatibilis a nagyvasúttal, így szükség esetén az S-Bahn szerelvények közlekedhetnek a nagyvasút vágányain és a nagyvasúti járatok is az S-Bahn hálózatán).

Ha az átkötés 2018 végére elkészül, akkor Prága-Regensburg-Landshut irányából közvetlen járatok érkezhetnek majd a reptér alatti állomásra. Jelenleg mindössze 2,2 km-nyi vágány hiányzik ehhez az összekapcsolódáshoz.

A92 autópálya, s-bahn, átkötés, reptérÉpül az átkötés az A92-es autópálya felett (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ez az átkötés azonban egy nagyobb terv részlete csupán, a távolabbi tervek között szerepel majd a jelenlegi reptéri fejállomás átmenővé alakítása, majd a vasútvonal folytatása Erding felé. Ezzel létrejönne egy újabb vasúti körgyűrű a város körül, továbbá jelentős kerülő nélkül keletről is elérhetővé válik a repülőtér. Az új vasútvonal 33 km hosszan épülne ki és egy 42 km-es új vonal fog létrejönni a meglévő vonalakat is beleszámolva.

reptér, kiágazás, s-bahn, münchen, münchen-regensburg-vasútvonalA kétvágányú vasútvonalból a repülőtérre vezető összeköttetés természetesen jó német szokás szerint külön szintű kiágazással történik meg. Nem olcsó, viszont nagymértékben növeli a vonal áteresztőképességét (kép forrása: Wikimedia Commons)

A repteret ezután a napi többszáz S-Bahn járaton felül (óránként összesen hat pár!) az alábbi járatok fogják még érinteni:
* 20 vonatpár naponta Salzburgból Regensburgba Mühldorf, Dorfen, Erding, repülőtér, Freising, Moosburg és Landshut állomásokon át (órás ütem, röviden: ÜFEX);
* 20 vonatpár naponta Mühldorfon át Landshutba a repülőtéren és Freisingen át, megállva több kisebb megállóban is (órás ütem, röviden FEX);
* Új S-Bahn járat Erdingből a repülőtéren keresztül Freisingba (15 perces ütem csúcsidőben, 30 perces csúcsidőn kívül, röviden: S-Bahn)

Ez a fejlesztés további fejlesztéseket fog magával vonzani, hiszen a Salzburg-Mühldorf-vasútvonalon ezután már nemzetközi személyforgalom is zajlani fog. Mivel a Brenner-vasútvonal forgalmának a növekedése miatt a Rosenheim-München útvonal is tovább fog terhelődni, jól fog jönni egy alternatív megközelítési lehetőség. Tervben van a 157 km hosszúságú München-Mühldorf-Salzburg-vasútvonal kétvágányúsítása és villamosítása is, a sebességet pedig 120-160 km/h-ra szeretnék növelni. A két nagyváros között jelenleg a menetidő 150 perc, ami 74 percre csökken majd le (összehasonlításként: Münchenből Salzburgba Rosenheimen át 153 km a táv, a menetidő Railjettel pedig 89 perc). Ez a jövőben néhány perc időmegtakarítást jelenthet majd a Budapestről Münchenbe utazóknak is, ha errefelé járnak majd a Railjetek.

Repterek Európa szerte

Ma már a vasút a repülésre nem mint konkurenciára, hanem mint partnerre tekint, így egyre inkább erősítik a reptéri kapcsolataikat is. Egyre több repülőtér kapcsolódik be a távolsági vasúti közlekedésbe:

Barcelona

Barcelona repülőterére eddigi is kijárt a város R2-es elővárosi gyorsvasútja, továbbá 2016. februárja óta az L9-es  metrót is a repülőtérig hosszabbították meg. Ezzel a város minden pontjáról és mindegyik nagyobb vasútállomásáról gyorsan és kényelmesen elérhetővé vált az El Prat repülőtér. Ezen kívül egy újabb metróvonalat is szeretnének a repülőtérig meghosszabbítani.

Stuttgart

Az épülő Stuttgart–Wendlingen nagysebességű vasútvonalat úgy építik, hogy legyen megállója a Stuttgarti repülőtér alatt. Ezzel Ulm irányából is kényelmesen elérhetővé válik a légikikötő, de javul a reptér elérhetősége Stuttgart teljes vonzáskörzetében is.

Bécs

A Bécsi repülőtér eddig is jól megközelíthető volt vonattal. A Bécsi S-Bahn már régóta kijár, később elindult a City Airport Train, a közvetlen reptéri járat is. A Bécsi főpályaudvar üzembe helyezése óta pedig a Salzburg felől érkező Railjetek végállomása is a repülőtér lett. De ezzel még nincs vége! A jövőben a Magyarország felől befutó Ostbahn vasútvonal nyomvonalát is áthelyezik, így a Budapest irányából érkező vonatok is érintik majd a repteret. Ez pedig komoly csapás lesz a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérnek, hiszen Győrből már most is gyorsabb elérni a bécsit, később pedig a reptér vonzáskörzete egészen Tatabányáig megnőhet.

bécsi repülőtér, flughafen wienA bécsi repülőtér föld alatti vasúti megállója

Budapest

Budapest évek óta tervezgeti a reptéri gyorsvasútját, ám mindössze annyi történt, hogy az 1-es terminál közelébe áthelyeztek egy korábbi vasútállomást, majd pár évre rá bezárták a közelben található reptéri terminált. Így a repülőtéri megálló repülőtér nélkül, vagy másképp mondva a repülőtér megmaradt kettes terminálja vasúti kapcsolat nélkül maradt.

ferihegy megálló, magyarország, MÁVFerihegy megállóhely repülőtér nélkül egy tipikus magyar műszaki állapotú távolsági vonattal

Egyszer talán megindul a Keleti pályaudvarról egy közvetlen expresszjárat is a repülőtér felé, addigra azonban már réges-rég elavultnak fog számítani ez a megoldás. A közvetlen prémiumjáratok ideje ugyanis lassan lejár, sokkal fejlettebb és hasznosabb a távolsági vonatokat vagy a városi kötöttpályás közlekedési járatokat a repterekig elvinni, mint ahogyan teszi ezt már most sok dinamikusan növekvő nagyváros Európában. Ezzel sokkal több embernek válik elérhetővé a repülőtér átszállás nélkül, ami végső soron az utazási időt csökkenti, míg a légikikötő forgalmát növeli.

4 komment

Címkék: németország münchen s-bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2612825130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci_52 2017.09.16. 23:29:59

A vasúti összeköttetést már a Ferihegy-2-vel egyidőben meg kellett volna építeni, tehát évtizedek óta késik...

gigabursch 2017.09.18. 14:48:49

A tökért nem megy el az M3 Ferihegyig (a másik végén meg Rákospalota-Újpestig, érintve az Árpád-kórházat)???

sncf 2017.09.19. 22:05:54

A bejegyzés nagyon helyesen elemzi a kifelé vezető kapcsolatokat is. A kérdésnek (a nagyváros vonzáskörzetéből kijutni sokszor egyszerűbb úgy, hogy bemegy az utas a városba) már tudományos irodalma is van. A módszer a bejegyzésben is említett vonzáskörzet lehatárolásra is alkalmas (vasúti szükési sebesség).
Párizsban a CDG reptérnél a távolsági vasút bekapcsolását sikerült egészen jól megoldani, ott inkább a Párizsból való eléréssel vannak problémák.

sncf 2017.09.19. 22:06:58

@sncf: szükési=szökési, a francia billentyűzeten nehezen jönnek a magyar ékezetek.