München új repülőtere, a Flughafen München „Franz Josef Strauß“ 1992. május 12-én nyílt meg. Már a megnyitás előtt kiépítették a repülőtérre vezető kötöttpályás kapcsolatot két irányból is: Az S8-as S-Bahn Herrshing felől, a város alatti alagúton át, München Ostbahnhofon keresztül, míg az S1-es az ellenkező irányból, az Ostbahnhoftól, szintén a város alatti megállókat érintve éri el a légikikötőt.
S-Bahn hagyja el a Müncheni repülőtér vasútállomását! Lehet ettől jobb kiszolgálást elképzelni egy repülőtérnek? (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az S-Bahn megállója közvetlenül a reptér alatt található, melyet a repülőtérrel együtt építettek meg, a sínek a kifutópályák alatt, alagútban érik el a központi terminált. Az előrelátó tervezésnek hála, München egész vonzáskörzetéből, maximum egy átszállással elérhető a repülőtér. Ám ma már ennyi nem elég az igények kielégítéséhez.
Az S-Bahn megállóhoz közvetlenül a terminálból lehet lejutni lépcsőn vagy lifttel (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Müncheni repülőtér forgalma folyamatosan növekszik, 2016-ban már több, mint 42 millió 200 ezer utas fordult meg itt, ami 3%-kal magasabb az előző évinél. Utasforgalmát tekintve ezzel a 9. helyezett Európában és a 30. a világon. A reptér lassan a kapacitása felső határához érkezik, így már időben gondolni kell a fejlesztésekre.
2000 végén merült fel elsőnek, hogy az S-Bahnon kívül mással, valami attraktívabb eszközzel kellene a repteret összekötni a belvárossal. A terv Németország első, közforgalmú Maglev vonalának megépítéséről szólt, ám a tervet 2008-ban véglegesen elvetették a magas költségek miatt. Helyette egy hagyományos vonalat képzeltek el, melyen egy közvetlen főpályaudvar-repülőtér expresszjárat közlekedett volna, azonban még ez sem valósult meg. Változást ez ügyben talán a Stammstrecke 2 megépítése jelenti majd, ekkortól ugyanis lesz elegendő kapacitás közvetlen járatok indításához is az S-Bahn járatokon kívül.
A Transrapid München szerelvénye a Müncheni Nemzetközi repülőtéren kiállítva. A szép és nagyratörő álomból végül nem lett semmi! (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Az 1990-es évek elején a német Szövetségi Vasutak négy különböző tervet készített a repülőtér jobb vasúti összeköttetésének javítására. A becslések szerint a különböző tervek megvalósítása 500 millió-2 milliárd német márkába kerültek volna. Bármelyik is valósult volna meg, a repülőtér minden esetben be lett volna kötve a német ICE hálózatba is. Ezeket az ötleteket azonban mind elutasították, helyette inkább a repülőteret a regionális közlekedéssel és a Müncheni főpályaudvarral való jobb kapcsolatokra összpontosítottak.
A repülőtér a magasból (kép forrása: Wikimedia Commons)
Jelenleg is folynak "kisebb" munkálatok, melyek a repülőtér elérését hivatottak segíteni.
Ezek közül az első a reptér közvetlen szomszédságában elhaladó München–Regensburg-vasútvonal jobb bekapcsolását irányozza elő. Bár a vasútvonal olyan közel fut a repülőtérhez, hogy a vonatok ablakából látszanak a landoló repülőgépek, mégsem egyszerű ebből az irányból a reptérre eljutni. Vagy Freisingtől buszozunk vagy Neufahrn állomásnál átszállunk az S1-es S-Bahnra és visszautazunk a reptérre. A távolsági vonatoknál még rosszabb a helyzet, ezek ugyanis nem állnak meg egyik állomáson sem.
A megoldást itt egy olyan átkötés megépítése jelenti majd, mely a München–Regensburg-vasútvonalból ágazik ki és az S1-es és az S8-as S-Bahn által közösen használt vágányokba csatlakozik be (Milyen előrelátóak voltak a német mérnökök, mikor az S-Bahn hálózatokat építették ki. Az S-Bahn a budapesti HÉV sokkal modernebb testvére, de szinte teljes mértékben kompatibilis a nagyvasúttal, így szükség esetén az S-Bahn szerelvények közlekedhetnek a nagyvasút vágányain és a nagyvasúti járatok is az S-Bahn hálózatán).
Ha az átkötés 2018 végére elkészül, akkor Prága-Regensburg-Landshut irányából közvetlen járatok érkezhetnek majd a reptér alatti állomásra. Jelenleg mindössze 2,2 km-nyi vágány hiányzik ehhez az összekapcsolódáshoz.
Épül az átkötés az A92-es autópálya felett (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ez az átkötés azonban egy nagyobb terv részlete csupán, a távolabbi tervek között szerepel majd a jelenlegi reptéri fejállomás átmenővé alakítása, majd a vasútvonal folytatása Erding felé. Ezzel létrejönne egy újabb vasúti körgyűrű a város körül, továbbá jelentős kerülő nélkül keletről is elérhetővé válik a repülőtér. Az új vasútvonal 33 km hosszan épülne ki és egy 42 km-es új vonal fog létrejönni a meglévő vonalakat is beleszámolva.
A kétvágányú vasútvonalból a repülőtérre vezető összeköttetés természetesen jó német szokás szerint külön szintű kiágazással történik meg. Nem olcsó, viszont nagymértékben növeli a vonal áteresztőképességét (kép forrása: Wikimedia Commons)
A repteret ezután a napi többszáz S-Bahn járaton felül (óránként összesen hat pár!) az alábbi járatok fogják még érinteni:
* 20 vonatpár naponta Salzburgból Regensburgba Mühldorf, Dorfen, Erding, repülőtér, Freising, Moosburg és Landshut állomásokon át (órás ütem, röviden: ÜFEX);
* 20 vonatpár naponta Mühldorfon át Landshutba a repülőtéren és Freisingen át, megállva több kisebb megállóban is (órás ütem, röviden FEX);
* Új S-Bahn járat Erdingből a repülőtéren keresztül Freisingba (15 perces ütem csúcsidőben, 30 perces csúcsidőn kívül, röviden: S-Bahn)
Ez a fejlesztés további fejlesztéseket fog magával vonzani, hiszen a Salzburg-Mühldorf-vasútvonalon ezután már nemzetközi személyforgalom is zajlani fog. Mivel a Brenner-vasútvonal forgalmának a növekedése miatt a Rosenheim-München útvonal is tovább fog terhelődni, jól fog jönni egy alternatív megközelítési lehetőség. Tervben van a 157 km hosszúságú München-Mühldorf-Salzburg-vasútvonal kétvágányúsítása és villamosítása is, a sebességet pedig 120-160 km/h-ra szeretnék növelni. A két nagyváros között jelenleg a menetidő 150 perc, ami 74 percre csökken majd le (összehasonlításként: Münchenből Salzburgba Rosenheimen át 153 km a táv, a menetidő Railjettel pedig 89 perc). Ez a jövőben néhány perc időmegtakarítást jelenthet majd a Budapestről Münchenbe utazóknak is, ha errefelé járnak majd a Railjetek.
Repterek Európa szerte
Ma már a vasút a repülésre nem mint konkurenciára, hanem mint partnerre tekint, így egyre inkább erősítik a reptéri kapcsolataikat is. Egyre több repülőtér kapcsolódik be a távolsági vasúti közlekedésbe:
Barcelona
Barcelona repülőterére eddigi is kijárt a város R2-es elővárosi gyorsvasútja, továbbá 2016. februárja óta az L9-es metrót is a repülőtérig hosszabbították meg. Ezzel a város minden pontjáról és mindegyik nagyobb vasútállomásáról gyorsan és kényelmesen elérhetővé vált az El Prat repülőtér. Ezen kívül egy újabb metróvonalat is szeretnének a repülőtérig meghosszabbítani.
Stuttgart
Az épülő Stuttgart–Wendlingen nagysebességű vasútvonalat úgy építik, hogy legyen megállója a Stuttgarti repülőtér alatt. Ezzel Ulm irányából is kényelmesen elérhetővé válik a légikikötő, de javul a reptér elérhetősége Stuttgart teljes vonzáskörzetében is.
Bécs
A Bécsi repülőtér eddig is jól megközelíthető volt vonattal. A Bécsi S-Bahn már régóta kijár, később elindult a City Airport Train, a közvetlen reptéri járat is. A Bécsi főpályaudvar üzembe helyezése óta pedig a Salzburg felől érkező Railjetek végállomása is a repülőtér lett. De ezzel még nincs vége! A jövőben a Magyarország felől befutó Ostbahn vasútvonal nyomvonalát is áthelyezik, így a Budapest irányából érkező vonatok is érintik majd a repteret. Ez pedig komoly csapás lesz a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérnek, hiszen Győrből már most is gyorsabb elérni a bécsit, később pedig a reptér vonzáskörzete egészen Tatabányáig megnőhet.
A bécsi repülőtér föld alatti vasúti megállója
Budapest
Budapest évek óta tervezgeti a reptéri gyorsvasútját, ám mindössze annyi történt, hogy az 1-es terminál közelébe áthelyeztek egy korábbi vasútállomást, majd pár évre rá bezárták a közelben található reptéri terminált. Így a repülőtéri megálló repülőtér nélkül, vagy másképp mondva a repülőtér megmaradt kettes terminálja vasúti kapcsolat nélkül maradt.
Ferihegy megállóhely repülőtér nélkül egy tipikus magyar műszaki állapotú távolsági vonattal
Egyszer talán megindul a Keleti pályaudvarról egy közvetlen expresszjárat is a repülőtér felé, addigra azonban már réges-rég elavultnak fog számítani ez a megoldás. A közvetlen prémiumjáratok ideje ugyanis lassan lejár, sokkal fejlettebb és hasznosabb a távolsági vonatokat vagy a városi kötöttpályás közlekedési járatokat a repterekig elvinni, mint ahogyan teszi ezt már most sok dinamikusan növekvő nagyváros Európában. Ezzel sokkal több embernek válik elérhetővé a repülőtér átszállás nélkül, ami végső soron az utazási időt csökkenti, míg a légikikötő forgalmát növeli.
Utolsó kommentek