Magyarországon a kisvasutakról a legtöbb embernek az erdei kirándulóvasutak és az egykori gazdasági vasutak jutnak eszébe. Na és persze a felcsúti kirakatvonal is, melynek létjogosultságát sokan megkérdőjelezik.
Más országokban azonban a keskenyebb nyomtávolság nem jelenti azt, hogy a vonat is alacsonyabb rendű, vagy hogy nem szolgál ki szélesebb igényeket.
Az RhB modern villamos motorvonata Arosában
A svájci RhB vasúttársaság kiterjedt 1000 mm-es nyomtávolságú hálózattal rendelkezik, ahol a forgalom is és a járművek is a nagyvasutakat idézik. Korszerű és modern infrastruktúra, jó minőségű vasúti pályák, modern szerelvények, na és persze szép állomások kellenek ahhoz, hogy a vasút ne csak az alkalmi utasoknak, hanem mindenki számára vonzó alternatíva lehessen.
Arosa egy hegyek közé zárt völgy utolsó települése, innen már csak sílifttel lehet továbbutazni
Az RhB egyvágányú vasútvonalának Arosa a végállomása
Arosa 27 km-re található Churtól, vonattal egy óra az út. Autóval bár kevesebb idő, mégis sokan inkább a vonatot választják, mert a közút rendkívül kanyargós és keskeny, ezért csak gyakorlott vezetőknek ajánlott. Ráadásul a hegyekben gyakori a havazás, így az időjárás is megnehezíti a közúti közlekedést az év több hónapjában.
Nem beszélve a téli szezon turista-áradatáról, kik a világ minden részéről jönnek síelni. Ők szintén vonattal érkeznek. Az egész nap óránként közlekedő járatok számát így még további különvonatok is növelik.
A fejpályaudvar modern gyalogos felüljárója
Arosa állomása kétvágányú, magasperonos. Bár fejpályaudvar, a vágányok az állomás épületétől még hosszan továbbnyúlnak, így megkerülni rendkívül időigényes lenne gyalog. A két szélsőperonos vágány fölé ezért egy hatalmas gyalogos felüljárót is építettek, mozgólépcsővel és lifttel együtt.
Hamarosan indul a vonat Churba
Az állomás után egyből alagút következik, mely a város alatt halad át
A szűk hely miatt az állomás és a vasút környéke is sűrűn beépült, így a vonat a házak, szállodák alatt és mellett kanyarog lefelé Churba.
A hosszú szerelvény a modern perontetők mellett várakozik. A peronokon digitális kijelzők és órák sokasága mutatja az információkat, jegyet venni pedig a jegyautomatákból vagy a pénztárból lehet.
Intermoduláris központ: az állomás előtt buszmegálló, taxiállomás és lovaskocsik a kalandvágyóknak. Az állomás bejárati ajtaja fotocellás, a váró fűtött, rengeteg ingyenesen elvihető kiadvánnyal és ingyenes Wi-fi hálózattal.
A Rhätische Bahn (RhB) vasúttársaság 384 km hosszú hálózatot üzemeltet Svájc délkeleti részén, Graubünden kantonban. Vasútvonalain panoráma- és regionális vonatok, tehervonatok, valamint autószállító vonatok közlekednek. A tehervonatok rönkfát, építőanyagokat, élelmiszereket és italokat, hulladékot és kőolajtermékeket, továbbá konténereket szállítanak. A forgalom azonban fokozatosan csökken, míg 1995-ben 872 ezer tonnányi árut szállítottak, addigra 2014-re ez 547 ezer tonnára csökkent.
A személyszállítás és a turistaforgalom viszont folyamatos emelkedést mutat, 1995 és 2014 között, csaknem 25%-kal, 8 584 000 főről 10 093 000 főre bővült.
A Bernina Express és a Glacier Express világszerte ismert márkák, míg a Bernina- és az Albula-vasút 2008 óta az UNESCO Világörökség része.
A gyalogos felüljáró mozgólépcsőn is megmászható, vagy még választhatjuk a liftet is. egyik irányba a váróterem és a buszállomás, a másik irányba pedig a sífelvonó.
Érdemes megemlíteni még, hogy a sípályák, sífelvonók és az állomások egy hatalmas rendszert alkotnak, így a sportolni vágyók elsíelhetnek az egyik vasútállomástól a másikig, majd vonattal visszajöhetnek, vagy épp új sípálya felé indulhatnak. Arosából például Lanzierheide-ba vonattal és busszal majdnem két óra az út, de síliftet és sílécet használva pedig ennek akár a fele is lehet!
A váróterem és a jegypénztárak
Irigykedhetünk a vasútállomások informatikai rendszerére is, hiszen bár az RhB magánvasút, mégis képesek bárhová vonatjegyet kiállítani, még nemzetközi viszonylatra is! Arosából közvetlenül váltható menetjegy akár Budapestig is!
Az RhB megvásárolható ajándéktárgyai
A feltűnően hómentes kitérő fűthető váltóra utal, ez azonban csak személyes feltételezés, háttérben a fűtőház látható néhány tartalék személykocsival
RhB ABe 8/12 sorozatú motorvonat négy további kocsival megerősítve (középtájon további gyanúsan száraz kitérővel)...
...melyből az utolsó kerékpárszállító...
...egy pedig első osztály
A kocsik közötti kapcsolat sem a hazai erdei vasutaknál megszokott életveszélyes palló, de szükség is van rá, hiszen a kisvonat akár 100-zal is roboghat
Az RhB hálózatán Arosa állomása nem egy ritka kivétel, nem egy presztizsberuházás, hanem az átlagos svájci vasúti színvonal egyik képviselője, gondoljunk csak a néhány hónappal korábban szintén a blogon bemutatott Chur állomásra.
Érdemes még egy pillantást vetni a vágányok állapotára is, mely szintén a nagyvasútéra emlékeztet a hazai girbegurba pályák helyett: itt betonból készült keresztaljakat, távműködtetésű kitérőket, modern fényjelzőket és hegesztett sínszálakat találunk. Menet közben nincs dülöngélés, zakatolás, rángatózás, helyette modern és kényelmes nyugodt utazás vár ránk, miközben akár még a mobiltelefonunkat is feltölthetjük.
A vontatójármű egy háromrészes Stadler Allegra motorvonat, pontosabban az RhB ABe 8/12 sorozat...
...mely a MÁV-nál is közlekedő Stadler FLIRT motorvonatok keskeny nyomtávolságú változata
Az RhB ABe 8/12 sorozat egy kétáramnemű (11 kV AC és 1 kV DC) villamosmotorvonat-sorozat, a svájci Stadler Rail Allegra típuscsaládjának tagja. Összesen 15 db készült belőle a Rhätische Bahn (RhB) számára. A járműveket az RhB a 2010-es menetrend életbe lépésével kezdte el üzemeltetni az 1000 V-os egyenárammal villamosított Bernina-vasúton és 11 kV-os váltakozóáramú törzshálózatán, például az Albula-vasúton, a Chur–Arosa-vasútvonalon, valamint a Landquart–Davos Platz-vasútvonalon. A vonat közepén van egy tágas alacsonypadlós terület, amely a mozgáskorlátozott utasok számára biztosít kényelmes utazást. A motorvonat alkalmas hagyományos személy- és teherkocsik korlátozott továbbítására is, melyet gyakran ki is használnak. Az RhB ABe TW II sorozatú motorkocsikat váltja le fokozatosan 2010 végétől. 2009 decemberében az egyik motorvonat elérte a 139 km/h sebességet, mellyel egy új, máig megdöntetlen sebességrekordot állított fel a méteres nyomtávú vonatok között. 2011-ben újabb öt Allegra érkezett az RhB-hez, ezek azonban már négyrészesek, sorozatszámuk RhB ABe 4/16 |
Arosában az állomás és a városközpont, továbbá a síliftek állomásaihoz ingyenes igénybe vehető autóbuszok is közlekednek.
Arosai utcakép
Egész évben Svájcot ellepik a turisták, télen a síelők, nyáron pedig a kirándulók és túrázók. A kis országnak fontos a turizmus de a környezetvédelem is, többek között ezért is világszínvonalú közlekedési hálózatot üzemeltetnek országos ütemes menetrenddel.
A befektetés pedig úgy tűnik megtérül, hiszen Svájcot mint a világ egyik legtisztább országaként emlegetik, ahol a vonattal utazók aránya és a leutazott kilométerek mennyisége az egyik legmagasabb a világon!
Arosa elhelyezkedése a Google térképén
Megjegyzés.: A képek március 13-án készültek, mikor még nem olvadt el az összes hó.
Utolsó kommentek