2014. novemberében nyílt meg az Ausztriában található Reutte im Tirol városka legújabb látványossága, egy több mint 400 méter hosszúságú gyalogos függőhíd, mely 100 méter magasságban keresztezi a völgyet (Köszönet az Érdekes világ blognak, hogy felhívta rá a figyelmemet). Mivel Reutte in Tirol nincs innen, a lakóhelyemtől túlságosan messze, még a téli hónapok rövid nappalaiba is belefért, hogy ellátogassak ide.
Kilátás a highline179 hídról Reutte in Tirolra és az Außerfernbahnra
A most következő posztban egyelőre az odaútról mesélek, majd a folytatásban következik maga a highline179 (sic!) nevezetű híd is!
Münchenből csütörtökön a reggeli órákban indultam, novembertől egyáltalán nem szokatlan időjárásban. A tájat vastag köd fedte, hideg szél fújt, és a hőmérséklet sem volt épp barátságos.
Átszállás Tutzingban az S-Bahnról...
...az Innsbruckba tartó Talent2-es regionális vonatra
Garmish-Partenkirchen felé, a köd már lassan oszladozni kezdett...
...majd Garmish közelében az idő teljesen kitisztult!
Tirol tartomány, továbbá Bajorország déli része nagyon-nagyon hegyes vidék, igazi műszaki csoda a vasút létezése és a nyomvonala. A közelben található a Zugspitze csúcs is, mely Németország legmagasabb hegycsúcsa a maga 2962 méterével, de a közeli további kisebb csúcsok is bőven 2000 méter magasságúak a tengerszinttől számolva. A vonal a hegyek közötti szűk folyóvölgyeket követi, emiatt alagútból csak kettő épült rajta.
A Kempten és Garmisch-Partenkirchen között húzódó 93,9 km hosszúságú vasúti pálya, becenevén az Außerfernbahn egy igazi nemzetközi korridor-vonal. A Bajorországban található Kempten városától indul, 33 km után Pfronten állomás után lépi át a német-osztrák határt. Ausztriában 45 km-et halad, legnagyobb állomása a tiroli Reutte.
Ehrwald állomás az utolsó még üzemelő osztrák megálló, majd három bezárt következik. Ismét határátlépés és újra Németországban folytatódik. A maradék 15 km-et végig német földön teszi már meg a téli olimpiával nevezetessé vált gyönyörű Garmischig. Az utolsó kilométereket a keskeny nyomtávolságú Zugspitzebahn vágányai mellett teszi meg.
Én természetesen az ellenkező irányból indultam, és csak a vonal feléig, Reutte-ig utaztam.
Átszállás Garmish-Partenkirchenben a müncheni Talent2-es motorvonatról a Reutte in Tirolba tartó DB 425 sorozatú regionális vonatra, az állomás minden évszakban gyönyörű, a legszebb fekvésű, ahol eddig életemben jártam!
Párhuzamosan a Zugspitzbahn vágányával, a keskeny nyomtávolságú pálya már emelkedik, a két vágány hamarosan külön szinten helyet cserél
Rövid fotómegállás a Zugspitze túloldalán Ausztriában
Garmisch-Partenkirchen vasútállomása a tengerszinttől 700 méter magasan található, innentől kezdve a vonal végig emelkedik az 1100 méter magasságban található Lähn megállóig. Itt található a 105 méteres Lermoostunnel alagút is, mely a hegygerincet töri át. Ezután Reutte in Tirolig meredeken süllyed, a város előtt közvetlenül ismét alagútba bújik: a Katzenbergtunnel 512,5 méteren át húzódik a hegy gyomrában.
Újabb fotómegállás egy alagút előtt Lermoosban
Lermoos takaros és rendezett vasútállomása
A modern vonatokból mindig problémát okoz a megfelelő minőségű fotózás, ugyanis a gyakran maszatos, folyamatosan tükröződő ablaküvegek miatt szinte lehetetlen szép képeket készíteni. Én azért több-kevesebb sikerrel folyamatosan próbálkoztam, míg végül a kalauznő megszánt és a motorvonat hátsó vezetőállását kinyitotta nekem egy kulccsal. A biztonságosabb utascsere érdekében a vezetőállásokon szinte mindig van nyitható ablak is, így végre megszabadultam az üveg tükröződésétől néhány perc erejéig. Az utolsó állomásközt így az ablakon kikönyökölve utazhattam le a motorvonat hátsó vezetőállásában. Külön köszönet a kedves kalauzhölgynek a segítőkészségéért és figyelméért!
Rövid vendégeskedés a motorvonat vezetőállásán
A Katzenbergtunnel alagút után egyből feltűnik a highline179 gyalogoshíd is a fejünk felett a magasságban, ami azt jelenti, hogy a hídról pedig remek rálátás van a vasútvonalra, elsőrangú fotóhely! A vasút egy nagy ívet leírva éri el Reutte városának rendezett és jól karbantartott vasútállomását.
A nyitható ablak aranyat ér: Végre nem tükröződik az ablaküveg!
A highline179 alatt, az 512 méteres Katzenberg alagút után
Alagút és híd együtt, a kép jól mutatja azt a hatalmas magasságkülönbséget amit a gyalogos átkelő áthidal
A legmélyebb pontot 55 km után, Vils településnél éri el 810 méteres magasságban. Újabb emelkedő kezdődik Zollhaus-Peterthallig, hogy ezután ismét elérje a kiindulási pont 700 méteres magasságát Kemptennél. A legnagyobb lejtése a vonalnak 37,5 ezrelék, a legnagyobb sebesség csupán 70 km/h.
A vonal építésének ötlete már a 19. században felmerült, hogy közvetlen vonal köthesse össze Kempten városát az Alpok túloldalán található Innsbruckkal. 1895. december 1-én nyílt meg az első szakasz Kempten és Pfronten-Ried között, majd 1905-ben továbbépült Reutte-ig.
Ezután a továbbépítésre három különböző terv született:
Reutte-Gaistal-Leutasch - Reutte-Fernpass-Imst
- Reutte-Ehrwald Garmisch.
Mivel ekkor Garmisch már közvetlen vasúti összeköttetésben volt Münchennel, a harmadik változat tűnt a leggazdaságosabbnak, ráadásul ezzel megoldódott az innsbrucki továbbvezetés is a Mittenwaldbahnon.
Garmisch és Innsbruck között 1912-ben, Garmisch és Reutte között 1913. május 29-én indult meg a vasúti közlekedés. Mindkettő vasútvonalon a forgalmat már a kezdetektől kezdve villamos üzemmel vették fel.
Már ekkor is gondoltak rá, hogy a Reuttetől az alig négy km-re található Füssent is összekapcsolják vasúttal, de ez a terv végül nem valósult meg. Jelenleg Reutte és Füssen között autóbuszok közlekednek.
Az Außerfernbahn vasútvonalat sem kerülhette el a bezárási hullám szele. 2000 környékén felmerült a teljes megszűnés is, sőt még a felsővezetéket is elbontották 2001-ben! Ám a vonal életében fordulat következett be, 2002-ben helyreállították a felsővezetéket a teherforgalom számára, ugyanis Vilsben nagy forgalmat generáló cementüzem van, de fát is adnak itt fel.
2003-tól a személyforgalomért a DB Regio felel mind a német, mind az osztrák szakaszokon Tirol tartomány megbízásából. A korszerű, DB 425 sorozatú négyrészes Alstom villamos motorvonatok óránként közlekednek egész nap Garmisch és Reutte között ütemesen, míg Reutte és Kempten között a DB 628 sorozat vagy a DB 642 sorozat (ez megeggyezik a MÁV Siemens Desiro motorvonatával) járműveivel utazhatunk tovább. Naponta néhányszor Reuttéba Münchenből is jön közvetlen vonat, a 2013 decemberében forgalomba állt Talent2 motorvonatok személyében. A teherforgalmat az Osztrák Államvasút az ÖBB 2016 sorozatú (Hercules) dízel- és az ÖBB 1016 sorozatú (Taurus) villamosmozdonyokkal szolgálja ki.
Vonatkereszt az Außerfernbahn vasútvonalon, a tehervonatot egy Hercules és egy Taurus vontatta közösen
Mivel a vonal személyforgalmát a DB Regio szolgálja ki teljes egészében, ezért a német kedvezményes jegyek is korlátozás nélkül igénybe vehetőek, többek között a BayernTickettet és a Schönes-Wochenende-Tickettet is elfogadják. Garmisch és Reutte között pedig a WerdenfelsTicket is érvényes.
A forgalom nagy részét a napi iskolába ingázók és kirándulók adják, továbbá a korábban már említett vilsi teheráru.
Valamennyi állomás és megálló autóbusz-csatlakozással is rendelkezik a továbbutazáshoz. Ne feledjük, hogy a vasút- és a buszközlekedés mindkét országban egy szerves egészt alkot, a menetrendeket összehangolják és egymás menetjegyeit is elfogadják!
2007-ben ünnepelte a 100. születésnapját, ebből az alkalomból az Osztrák Posta egy 70 cent névértékű emlékbélyeget is kibocsátott.
Azoknak, akik Kempten felé utaznak, bizony át kell szállni egy dízelmotorvonatra
A vonal felénél helyezkedik el Reutte in Tirol, a vonal legnagyobb állomása, továbbá úticélom is egyben. Az állomás egy egyszerű átmenő állomás, elágazási lehetőség nélkül, a villamosítás itt ér véget, így rendszerváltó (vagy trakcióváltó) állomás, ezért a továbbutazó utasoknak át kell szállniuk.
Hogy megspórolják a tehervonatok előtti mozdonycserét, a tehervonatok kettő vontatógéppel, egy villamos és egy dízel mozdonnyal közlekednek. Ausztriában és Németországban is a legtöbb mozdony képes bármely más mozdonnyal együttműködni, így az elöl lévő mozdony vezetőállásából távvezérelhető a második gép is. Ez pedig még akkor is működik, ha a két típus még csak nem is azonos vontatási nemet képvisel. Ehhez képest igencsak vicces, hogy Magyarországon még a vezérlőkocsikból is többféle van, melyek csak bizonyos mozdonyokkal hajlandóak együttműködni, és akkor még hol vagyunk a mozdonyok szinkronüzemétől?
Megérkezés Reutte im Tirolba, az időjárás is a kegyeibe fogadott!
Reutte egy mezőváros Ausztriában, Tirol tartomány északi részén. A település egyben központja is a Reutte kerületnek (Bezirk). A Lech folyó mellett fekszik, lakosságszáma 5719. Népszerű üdülőhely, télen síparadicsom.
...közvetlenül mellette a buszállomás, mily meglepő!
A vonal napjainkban az újjászületését éli át. 2011 óta az infrastruktúrát felügyelő ÖBB az állomások és az útátjárók nagy részét felújította. 2012-ben megújult Lermoos, Bichlbach, Almkopf, Heiterwang, Pflach és Reutte állomás, 2013-ban pedig Lähn, Heiterwang és Ehrwald-Zugspitzbahn állomás is újjászületett. Ehrwald állomás peronjait ráadásul 200 méter hosszúságúra bővítették, így a jövőben lehetséges lesz az ICE vonatok megállása is itt. Napjainkban az ICE-k München felől csak Garmischig közlekednek. A még nem villamosított osztrák szakasz (Reutte és Vils között) szintén drót alá kerül 2019-ig. A fejlesztésekre összesen 54 millió eurót fordítanak.
De a német szakaszon sem tétlenkednek az építők, a biztosítóberendezéseket és az útátjárókat modernizálják, ezzel együtt a sebességet is tudják később növelni.
A hazafelé vezető úton, a távolban a Zugspitze kopár oldala. Novemberben már sajnos gyorsan sötétedik...
Az Außerfernbahn és a kapcsolódó vasútvonalak Tirolban és környékén. Jól látható a hiányzó Reutte-Füssen közötti szakasz is. (Kép forrása: Wikimedia Commons)
A cikk folytatásában a highline179 gyalogos függőhidat ismertetem, továbbá a környező hegycsúcson lévő két várromról is szó lesz.
Utolsó kommentek