HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2014.04.03. 21:47 Balogh Zsolt

A dízel S-Bahn utolsó éve

München S-Bahn hálózata összesen 442 km hosszú, melyen 150 állomás és megálló található. A hálózat nagyrész villamosított, egyedül egy rövid szakasz maradt meg dízelüzeműnek: a 29,9 km-es, egyvágányú Dachau-Altomünster vonal!

Az A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonalaAz A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonala

De már ez sem marad sokáig felsővezeték nélkül: 2014-ben végre, hosszas huza-vona után, a felsővezeték kiépül a maradék 29,9 km-en is, így a villamosítás 100%-os lesz!

Miután megépült a München-Ingolstadt-vasútvonal Dachaun keresztül, a 20 km-re lévő Altomünster is vasutat szeretett volna. Ehhez csupán egy rövidke kiágazást kellett építeni a már elkészült vonalból. A nyomvonalon nem sikerült a közelben lévő falvaknak megeggyezni, mindenki részesülni akart az új vonal előnyeiből. Emiatt a vasút meglehetősen hosszúra sikeredett, Niederroth, Markt Indersdorf és Arnbach miatt jókora kerülőt ír le, miáltal 9 km-mel hosszabb lett, mintha légvonalban épült volna meg.

Az A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonalaA Dachau–Altomünster-vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az építkezés 1910 és 1911-ben zajlott, az első vonat Markt Indersdorf 1912 július 8-án futott be, a végállomást, Altomünstert pedig 1913 december 18-án érte le az első járat.

Kezdetben a vonalon gőzvontatás volt a bajor PtL 2/2 sorozatal, később a bajor G 3/4 H sorozattal. Majd jött a DB 86 sorozatú gőzmozdony egészen 1965-ig. Ekkor megszűnt a gőzmozdony-üzem, megjelentek a DB 211 és 212 sorozatú dízelmozdonyok yl és n-vagonokból kiállított ingavonatokkal. Végül ezeket is leváltották a DB 628 sorozatú dízel motorvonatok.

DB VT628Kevesebb, mint egy hónap és ez már megismételhetetlen történelmi kép lesz! (Kép forrása: Wikimedia Commons)

1995-ben a vonalat integrálták a Müncheni Közlekedési Szövetségbe, azóta Dachau-Altomünster-vasútvonal a müncheni S-Bahn része, még ha némileg szigetüzemként is működik. A vonal neve A lett, számot nem kapott. Óránként közlekednek a vonatok Altomünster és Dachau között, csúcsidőben a motorvonatok egészen a főpályaudvarig bejönnek, csúcsidőn kívül az S2-es S-Bahnra kell átszállni.

A Müncheni S-Bahn sematikus térképeA 2013-as müncheni S-Bahn hálózat sematikus térképe

2014-ben végre megkezdődik a vonal villamosítása, egy rövid szakaszon második vágány is épül. A jelenlegi órás ütem az év végi menetrendváltásnál félórásra csökken.

A fejlesztés becsült költsége 2005-ben 32 millió euró volt.

Az építkezés ideje alatt, 2014. április 29 és november 14 között a teljes vasútvonal le lesz zárva, vonatpótló autóbuszok közlekednek majd.

Ha elkészül, akkor a jelenlegi S2-es S-Bahn járatok közül néhány Altomünsterig fog közlekedni. A többi Altomünsteri járat ugyanúgy csak Altomünster és Dacha között jár majd. A dízel motorvonatok helyett Stuttgartból érkeznek használt DB 420 sorozatú motorvonatok, ugyanolyanok, mint amivel 1972-ben megindult a S-Bahn közlekedés Münchenben.

München VerkherscentrumAz egykori Müncheni S-Bahn motorvonata (DB 420 sorozat) szemből

A DB 420 sorozat a Müncheni S-Bahn vonalain közlekedett a megnyitás napjától, de ilyen szerelvények kerültek más nagyvárosok S-Bahn vonalaira is. Münchenben a helyüket fokozatosan vették át 2000-től a modernebb DB 423 sorozatú motorvonatok. A legutolsó kocsit a város 2004-ben vonta ki a forgalomból. Egy nosztalgia üzemben közlekedik, egy pedig a Müncheni Verkherscentrumban lett kiállítva.

Stuttgartban még jelentős számban üzemelnek, de az ottani létüket az új 430-as sorozat veszélyezteti. De egy részük nem kerül elbontásra, hanem Münchenbe érkezik, kisegítő vonatként. A tervek szerint 15-20 szerelvény visszatéréséről lenne szó!

1 komment

Címkék: münchen s-bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr435902138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.04.07. 00:05:59

Lesz S21? vagy az S2 lesz nyugati oldalán két ágon ábrázolva?
süti beállítások módosítása