München S-Bahn hálózata összesen 442 km hosszú, melyen 150 állomás és megálló található. A hálózat nagyrész villamosított, egyedül egy rövid szakasz maradt meg dízelüzeműnek: a 29,9 km-es, egyvágányú Dachau-Altomünster vonal!
Az A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonala
De már ez sem marad sokáig felsővezeték nélkül: 2014-ben végre, hosszas huza-vona után, a felsővezeték kiépül a maradék 29,9 km-en is, így a villamosítás 100%-os lesz!
Miután megépült a München-Ingolstadt-vasútvonal Dachaun keresztül, a 20 km-re lévő Altomünster is vasutat szeretett volna. Ehhez csupán egy rövidke kiágazást kellett építeni a már elkészült vonalból. A nyomvonalon nem sikerült a közelben lévő falvaknak megeggyezni, mindenki részesülni akart az új vonal előnyeiből. Emiatt a vasút meglehetősen hosszúra sikeredett, Niederroth, Markt Indersdorf és Arnbach miatt jókora kerülőt ír le, miáltal 9 km-mel hosszabb lett, mintha légvonalban épült volna meg.
A Dachau–Altomünster-vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az építkezés 1910 és 1911-ben zajlott, az első vonat Markt Indersdorf 1912 július 8-án futott be, a végállomást, Altomünstert pedig 1913 december 18-án érte le az első járat.
Kezdetben a vonalon gőzvontatás volt a bajor PtL 2/2 sorozatal, később a bajor G 3/4 H sorozattal. Majd jött a DB 86 sorozatú gőzmozdony egészen 1965-ig. Ekkor megszűnt a gőzmozdony-üzem, megjelentek a DB 211 és 212 sorozatú dízelmozdonyok yl és n-vagonokból kiállított ingavonatokkal. Végül ezeket is leváltották a DB 628 sorozatú dízel motorvonatok.
Kevesebb, mint egy hónap és ez már megismételhetetlen történelmi kép lesz! (Kép forrása: Wikimedia Commons)
1995-ben a vonalat integrálták a Müncheni Közlekedési Szövetségbe, azóta Dachau-Altomünster-vasútvonal a müncheni S-Bahn része, még ha némileg szigetüzemként is működik. A vonal neve A lett, számot nem kapott. Óránként közlekednek a vonatok Altomünster és Dachau között, csúcsidőben a motorvonatok egészen a főpályaudvarig bejönnek, csúcsidőn kívül az S2-es S-Bahnra kell átszállni.
A 2013-as müncheni S-Bahn hálózat sematikus térképe
2014-ben végre megkezdődik a vonal villamosítása, egy rövid szakaszon második vágány is épül. A jelenlegi órás ütem az év végi menetrendváltásnál félórásra csökken.
A fejlesztés becsült költsége 2005-ben 32 millió euró volt.
Az építkezés ideje alatt, 2014. április 29 és november 14 között a teljes vasútvonal le lesz zárva, vonatpótló autóbuszok közlekednek majd.
Ha elkészül, akkor a jelenlegi S2-es S-Bahn járatok közül néhány Altomünsterig fog közlekedni. A többi Altomünsteri járat ugyanúgy csak Altomünster és Dacha között jár majd. A dízel motorvonatok helyett Stuttgartból érkeznek használt DB 420 sorozatú motorvonatok, ugyanolyanok, mint amivel 1972-ben megindult a S-Bahn közlekedés Münchenben.
Az egykori Müncheni S-Bahn motorvonata (DB 420 sorozat) szemből
A DB 420 sorozat a Müncheni S-Bahn vonalain közlekedett a megnyitás napjától, de ilyen szerelvények kerültek más nagyvárosok S-Bahn vonalaira is. Münchenben a helyüket fokozatosan vették át 2000-től a modernebb DB 423 sorozatú motorvonatok. A legutolsó kocsit a város 2004-ben vonta ki a forgalomból. Egy nosztalgia üzemben közlekedik, egy pedig a Müncheni Verkherscentrumban lett kiállítva.
Stuttgartban még jelentős számban üzemelnek, de az ottani létüket az új 430-as sorozat veszélyezteti. De egy részük nem kerül elbontásra, hanem Münchenbe érkezik, kisegítő vonatként. A tervek szerint 15-20 szerelvény visszatéréséről lenne szó!
Utolsó kommentek