HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (90) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (59) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (73) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (6) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (61) index2 (257) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (11) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (40) nagysebességű vasút (152) nápoly (3) németország (78) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (64) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (20) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2014.03.02. 22:14 Balogh Zsolt

A vasút versenybeszáll a repüléssel?

Ezt a cikket kollégámnak, Andrási Adriánnak ajánlom!

A nagy távolságra való utazásoknál napjainkban elsősorban a repülés a meghatározó. Azonban a nagysebességű vonatok egyre inkább felveszik a versenyt a repülőgépekkel, így egyre több utas választja újra a vasúti közlekedést. A vonatok sebességének növekedésével, új vasútvonalak építésével és a repülés biztonsági szabályainak szigorodásával a vonatok bizonyos esetekben kedvezőbb eljutási időt nyújtanak, mint a repülőgépek.

Dél-Korea KTX modal splitA modal split változása a koreai KTX szolgáltatás beindulása előtt és után (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasúti közlekedés 500-700 km távolság alatt versenyképes a repüléssel, de a technika további fejlődésével, az új, nagyobb sebességre alkalmas vonalak kiépülésével ez a táv akár 1000 km-ig is nőhet. Ettől nagyobb távolság esetében a repülés még jó ideig nyerésben marad.

Sokan bizonyára felteszik most a kérdést: Hogy lehet gyorsabb egy maximum 300 km/h-val haladó vonat egy több, mint 800 km/h sebességre is képes repülőgéptől? A válasz pedig egyszerű: hiába gyorsabb a repülés, ha maga a repülőtérre való kijutás és a repülőgépre való feljutás, majd onnan ismét a leszállás és a városközpontba való visszajutás teszi ki az utazási idő legnagyobb részét.

Először is vizsgáljuk meg, hogy mivel is jár napjainkban egy átlagos repülőút:
* az emberek csak nagyon ritkán laknak vagy dolgoznak a repülőtér közelében. Az átlag utas vagy üzleti úton van vagy kikapcsolódás (nyaralás) céljából repül, emiatt a célállomása a városközpont vagy egy szálloda a városban. A repülőterek nagyságuk, és zajszintjük miatt szinte mindig a nagyvárosok határában, a városközpontoktól távol helyezkedik el. A repülőtérre való kijutás így a városból akár vonattal, akár autóval vagy autóbusszal legalább 30 perc (München esetében a Franz Josef Strauß nemzetközi repülőtérre 40 perc, a memmingeni repülőtérre pedig 90 perc az út a városközpontból);
* A repülőtereken a csomagfeladás, útlevél-ellenőrzés, beszállókártya ellenőrzés miatt ajánlott a gép indulása előtt minimum 60 perccel (de inkább több) kint lenni;
* A terrorizmus miatti biztonsági szabályok végett további biztonsági ellenőrzésekbe futhatunk bele;
* A repülőút távolságtól függően általában 45-120 perc;
* Az időjárás, vagy a repülőterek zsúfoltsága miatt akár 60 perces késés;
* Leszálláskor a csomagok megvárása, biztonsági ellenőrzés, majd a reptérről való kijutás további 30 perc;
* A célállomáson a városközpontba való visszatérés legalább 30 perc.

Ez összesen 3 óra 15 perc - 4 óra 30 perc utazással eltöltött idő (+ha van késés)!

Ezzel szemben a nagysebességű vonatok indulási és érkezési helye is általában a városközpont, a legtöbb esetben mindenféle biztonsági ellenőrzés és csomagátvilágítás nélkül. Nemzetközi vonatok esetében az útlevél ellenőrzés menet közben, a vonaton megtörténik. Egy átlagos nagysebességű szerelvény legnagyobb sebessége 300 km/h, a köztes megállókat és a gyorsítást-fékezést is beleszámolva óránként 200 km/h átlagsebességet tudnak. Ez tehát azt jelenti, hogy 4 óra alatt akár 800 km-et is meg tudunk tenni, miközben egy vonaton ülünk! Ez a távolság pedig annyi vagy akár még több is, mint amit a repülő megtesz ugyanennyi idő alatt.

De nézzünk pár példát is rá, ahol a vonat már nyert a repüléssel szemben.

Köln-Frankfurt

Távolság: 180 km, menetidő: 1 óra 4 perc

ICE3 köln frankfurtKét csatoltan közlekedő ICE3 motorvonat találkozása valahol Nürnberg és Ingolstadt között. (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Köln és Frankfurt között már régóta erős kapcsolat alakult ki. Mindkét város a Rajna partján fekszik, a folyó pedig már régóta közlekedési lehetőséget biztosít a két város között. Később a Rajna mindkét partján épült egy-egy vasútvonal, melyeket azóta már kétvágányúra bővítettek és villamosítottak. De a két város között ez még mindig nem volt elég, a forgalom növekedése szükségessé tette egy harmadik kétvágányos vasútvonal megépítését is! Az új Köln-Frankfurt nagysebességű vasútvonal 300 km/h sebességre épült ki és csak a személyszállítás céljait szolgálja. Az új 180 km hosszú vasútvonalon csak az ICE3 képes közlekedni, de ez nem is baj, hiszen a lassabb személy- és teherforgalomnak még mindig ott vannak a folyó két partján futó hagyományos vasútvonalak.

Az ICE 3 motorvonatoknak a két városközpont közötti távolság megtételére mindössze 1 óra 4 percre van szükségük. 

Brüsszel-Párizs

Távolság: 286 km, menetidő: 1 óra 22 perc

Thalys motorvonat BrüsszelThalys motorvonat Brüsszelben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Brüsszel az Európai Unió fővárosa, így a pontos és gyors megközelíthetősége létfontosságú. A belga főváros és Párizs között a nagysebességű vasúti közlekedés 1993-ban indult meg, és az utasok jelentős része fokozatosan át is pártolt a vonatokra a közútról és a repülőgépekről. A teljes modal splitből a vasút részaránya csupán 24% volt, mely a nagysebességű közlekedés beindulásával 50%-ra nőtt, miközben a repülőt választók aránya a korábbi 7%-ról 2% alá csökkent!

Szöul-Puszan

Távolság: 346 km, menetidő:2 óra 40 perc (terv: 2 óra 4 perc)

Dél-Korea KTXKTX vonat Dél-Koreában, a TGV rokonsága azonnal felismerhető (kép forrása: Wikimedia Commons)

Dél-Korea első nagysebességű vasútvonalát 2004 áprilisában adták át a főváros, Szöul és az ország második legnagyobb városa, a 3,6 milliós Puszan között.

A KTX elindulása után a világ egyik legforgalmasabb légi útvonalán, Szöul és Puszan között a forgalom a felére esett vissza! Ez is jól mutatja, hogy szükség volt a vasútvonalra és a vasúti közlekedés versenyképes a légi közlekedéssel is! 2012-ban heti 1496 KTX járat közlekedett Dél-Koreában, melyeket naponta több mint 144 ezer utas használ.

Boston-New York

Távolság: 372 km, menetidő: 3 óra 30 perc

usa acela expressAz Acela Express (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Boston-New York útvonal az Acela Expressel három és fél óra hosszú, a Washington-New York szakasz 2 óra 40 perc. Ilyen rövid menetidők esetében már érdemes vonatra szállni még Amerikában is, különösen a 2001. szeptember 11-ei terrortámadásokat követő szigorúbb reptéri biztonsági ellenőrzések miatt. New York és Boston közt az Acela Expressz részesedése a vasúti/légi modal splitből 54%, New York és Washington közt 75%, ez 37%-os növekedés 2000 óta. Az utasszámok évről-évre növekednek, 2013-ban már 3,3 millió utas választotta az Acela Expresst.

Párizs-Lyon

Távolság: 409 km, menetidő:1 óra 56 perc

TGV Atlantiqu FranciaországKét összekapcsolt TGV Atlantiqu Franciaországban (Forrás: G. Filoche)

A Párizs és Lyon között 1981-ben megnyílt nagysebességű vasútvonal volt Európa első ilyen jellegű vonala. A két város között a forgalom folyamatos növekedése szükségessé tette, hogy csak a személyszállítás számára egy új vasútvonal épüljön. A kezdeti elképzelést sokan őrültségnek tartották, de az idő a TGV-t megalkotó mérnököket igazolta. A TGV hálózata azóta is folyamatosan bővül, a két város között a kezdeti 270 km/h sebességet 300 km/h-ra növelték, az egyszintes motorvonatokat pedig emeletesre cserélték. De az utazási igényeket még így sem tudják hosszútávon lefedni, ezért Párizs és Lyon között a meglévő kétvágányú hagyományos és szintén kétvágányú nagysebességű vasútvonal mellé egy további vonal építése is tervben van!

A nagysebességű vonatok lehetővé tették, hogy a lyoni lakosok akár naponta ingázzanak Párizsba dolgozni.

London-Párizs

Távolság: 491 km, menetidő: 2 óra 16 perc

EurostarEurostar motorvonat a HSL-1 vonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Egyesült Királyság és az európai kontinens között 1994-ben nyílt meg a Csatorna-alagút, és ezzel megvalósult egy több évszázados álom! Ettől az évtől kezdve az időjárástól függetlenül, gyorsan és kényelmesen elérhető vált London Párizsból és Brüsszelből is. Az alagúton át közlekedő vonatoknak napjainkban a 491 km megtételéhez mindössze 2 óra 16 percre van szükségük. Ennyi idő alatt, ha repülővel mennénk, kijuthatunk a repülőtérre a városból és áteshetünk az útlevél és a csomagellenőrzésen.

A szolgáltatás népszerűségét jól mutatja, hogy London és Párizs között mind a francia Air France, mind az angol British Airways beszüntette a repülőjáratokat az alacsony kihasználtság miatt.

Tokió-Oszaka

Távolság: 515,4 km, menetidő 2 óra 30 perc

Sinkanszen N700 sorozat japánEgy 16 részes Sinkanszen N700-as sorozat Japánból (kép forrása: Wikimedia Commons)

Tokió és Oszaka között 1964-ben nyílt meg a világ első nagysebességű vasútvonala. Ezzel a vonallal kezdte meg a nagysebességű vasút világhódító útját és bizonyította be, hogy nem járt még el felette az idő. A Tokió és Oszaka közötti forgalomból a Sinkanszen részaránya jelenleg 85%! Tokió és Nagoya között az új vonatok elindulásával a légiforgalom pedig teljesen meg is szűnt. Nozomi vonattal a két város közötti 515,4 km-es távolság legyőzéséhez mindössze 2 óra 30 percre van szükség, ám a jövőben a sebességet tovább emelik, így ez az idő is tovább csökken majd.

1964-ben a napi utasszám a vonalon 61 ezer fő volt, ez a szám 2012-re napi 391 ezerre nőtt, így ez a jelenlegi  legforgalmasabb nagysebességű viszonylat az egész világon!

Madrid-Barcelona

Távolság: 630 km, menetidő: 2 óra 30 perc

madrid atocha AVEInduló vonatok Madrid Atocha állomáson, a képen három gyártó három nagysebességű szerelvénye látható (balról jobbra: egy Talgo, az Alstom TGV- je és a Siemens AVE 103 motorvonata)

Madrid és Barcelona közötti légifolyosó a világ legforgalmasabb légi útvonala volt. Hetente 971 repülőjárat repült a két város között mindkét irányban. Azonban a nagysebességű szolgáltatás beindulásával a vasút részaránya jelentősen nőtt a légi közlekedés kárára.

Napjainkban négyszer annyi utas választja a nagysebességű AVE vonatokat a két város közötti utazáshoz, mint ahányan repülőgépekkel utaznak.

Moszkva-Szentpétervár

Távolság: 650 km, menetidő:3 óra 45 perc

Szapszan oroszországA Szapszan (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Orosz Államvasutak a már 250 km/h sebességre alkalmas 650 km hosszú Moszkva-Szentpétervár-vasútvonalra 8 db nyolcrészes motorvonatot rendelt a Siemenstől. A Szapszan keresztnevet kapott vonatok a német ICE motorvonatok közeli testvérei. Az első motorvonat 2009 végétől közlekedik Moszkva és Szentpétervár között, jelenleg a két város közötti 650 km-es távolságot a vonatok 3 óra 45 perc alatt teszik meg.A járatok a tehetős orosz utasoknak hála folyamatosan jó kihasználtsággal közlekednek, így az Orosz Államvasutak további vonatokat rendelt a Siemenstől, melyek várhatóan 2014-ben már forgalomba is állnak.

Mivel a vonatok a nagysebességűre átépített, de mégis hagyományos régi pályán közlekednek, a közeljövőben a két város között egy új vasútvonal megépítése a cél, melyen a vonatok 300-400 km/h sebességgel fognak haladni, tovább csökkentve a jelenlegi menetidőt.

Peking-Sanghaj

Távolság: 1318 km, menetidő: 4 óra 48 perc

kína crh380A peking sanghajA CRH380A sorozatú nagysebességű szerelvény (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 2011 június 30-án megnyitott Peking-Sanghaj nagysebességű vasútvonal több korábbi rekordot is megdöntött: rekordgyorsaságú építkezés után rekordhosszúságú, 1318 km hosszú vasútvonal született Kínában; a vonalon épült fel a világ két leghosszabb vasúti hídja is, a Tanjang–Kunsan vasúti híd (164 km) és a Tiencsini vasúti híd (113,7 km) és itt vezették be először a világon a menetrend szerinti 380 km/h-s közlekedést (később ezt azonban lecsökkentették).

Már a megnyitás napján komoly versenytársként jelent meg a két város közötti légiforgalom számára. Az első néhány hét alatt a repülőjegyek ára 54%-kal csökkent, hogy megőrizzék a versenyképességüket.

A vonalon 16 részes, több mint 1000 férőhelyes CRH380A sorozatú vonatok közlekednek. Jelenleg átlagosan naponta 165 ezer utas választja a vonatokat a repülés helyett.

Így tehát az idő a vasútnak dolgozik, hiszen csak Európában további 2565 km új nagysebességű vasútvonal áll építés alatt és további 8321 km tervezés alatt. Ha ezek a további vonalak is elkészülnek még több város között válik túl lassúvá és feleslegessé a légi közlekedés.

01k.jpgEurópa már meglévő és építés alatt álló nagysebességű és egyéb vasúti fővonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Természetesen egy új repülőjárat beindítása sokkal könnyebb és gyorsabb, mint egy új vasútvonal kiépítése, de látható, hogy egy bizonyos utazási igény felett, bizonyos távolságra, megfelelő gazdasági környezetben megéri az utasoknak nagysebességű, közvetlen vasútvonalat kiépíteni.

Persze bizonyára lesznek olyanok, akik az elmondásuk alapján, csupán a repülőgép indulás előtt 5 perccel érkeznek ki a repülőtérre, majd úgy indulnak útnak. Nekik üzenem, hogy már én is többször repültem, és ezt a történetet én nem hiszem senkinek sem el!

Továbbá vannak olyan utasok is, akik már napokkal korábban kimennek a repülőtérre feladni a csomagjukat és kiváltják a beszállókártyájukat, hogy aztán az indulás napján sehol se kelljen sorban állniuk (mint a kollégám és a barátnője). Ezzel a trükkel azonban semennyi időt sem spórolnak, hiszen a várakozás akkor is ugyanennyi marad, csak két napra elosztva, továbbá a város-repülőtér utat is kétszer teszik meg oda-vissza.

23 komment

Címkék: japán ice tgv index2 sinkanszen nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr785830877

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vladimir964 2014.03.03. 10:39:42

Meg kell róni a cikk szerzőjét, hiszen mindebből kihagyta hazánk e téren is jobban teljesítését.
Egy friss adat a hivatalos MÁV menetrendből:
Pécs-Budapest 228 kilométer, menetidő 3 óra egy perc (HÁROM ÓRA EGY PERC KETTŐSZÁZHUSZONNYOLC KILOMÉTERRE!!!)
Mindezzel együtt imádok vonatozni, csak sajnos kis hazánkban egyesegyedül a RailJeteken lehet VONATOZÁS KÖZELI élményben része az embernek.

M_R 2014.03.03. 11:00:01

@vladimir964: a MÁV egyelőre nem a repüléssel versenyképes, hanem egy Trabanttal - de azzal sem minden vonalán :)

Mondjuk a konkrét Pécs -Bp 228 km 3 óra az 76 km/h átlagsebesség - amit egy jobb állapotú kétütemű Trabival is lehet abszolválni :)

Magyarország jobban teljesít

zsuzska60 2014.03.03. 11:18:55

na és anyagilag is megéri vonatozni?
Mondjuk mennyi egy jegy London-Párizs vonalon?

vladimir964 2014.03.03. 11:25:18

@M_R: Pontosan erre akartam kilyukadni. Katasztrofális helyzetű vasútvonalaink vannak, úgy nagyjából az 50-es évek szintjén. (akárcsak az állam vezetése) Pedig nemcsak arról van szó, hogy gyorsabban eljutunk valahová, de a töméntelen autóforgalom csökentésével szennyezést is csökkentünk, tehermentesítjük az utakat, energiát spórolunk.
És a habról a trotán: megfelelő vonatkultúrával a baromi sok kamiont is rá lehetne kényszeríteni a ROLA szállításra, ne rerheljék az átmenő forgalommal az úthálózatot.

tlantos 2014.03.03. 11:29:14

Csak egy kis adalek a japan reszhez.
A cikkben csak a Tokio-Oszaka vonal (Tokaido vonal) es egy vonat (nozomi) lett megemlitve.
Ez utana folytatodik egeszen Hakata-ig (Sanyo vonal), es persze meg tovabb is.
Tokio-Hakata 1175km, es ez 5 ora 4 perces menetidot igenyel. Ebben 10 koztes megallo van (ebbol az elso meg Tokioban, a masodik meg egy ugrasra tole, itt nem is tul nagy a tempo). Az atlagsebesseg kozel 230km/h a teljes uton, de akad, ahol 300km-nel tobb van ket megallo kozott. Na ott 270 folotti az atlagsebesseg.
Viszont akad meg nehany mas vonat is, pl. a Hikari es Sakura vonatok. Ezekkel atszallassal lehet csak megoldani, es igy 6 ora lesz az ut, mert 18 koztes megallo van, es az atszallas is elvisz vagy fel orat.
De meg ez is boven versenykepes a repulessel, mert a repuloter itt is 30-60 perc, ellenorzesek, sorbaallas, poggyasz. Erre meg csak fel kell szallni.
Es nozomi megy vagy ketszer orankent, +a tobbi vonat. Tiszta kocsik, kulturalt szemelyzet.
Ja, es ami meg nemi kulonbseg a mavval szemben, hogy PERCRE PONTOS!

vladimir964 2014.03.03. 11:30:20

@zsuzska60: A megérésről egy - már kb 10 éves doksifilmből idézvén, ami a TGV-ről szólt. Egy csávó napi szinten (!) járt Lill-ből Párizsba vonattal (220 km), és elmondta a bérlete árát, valami ölég rendes összeget mondott, DE elmondta azt is, hogy Párizsban irgalmatlan drágák mind az ingatlanok, mind az elbérletek (sizntén plédákkal hát kb. a sezlonyról leesős árak), így bőven jobban jár anyagilag.
És még az is hozzáteendő, hogy odakinn a munkáltatók nem Skóciába valósiak, tehát fizetik a munkavállalónak a közl. ktg.-t is.

M_R 2014.03.03. 11:36:02

@vladimir964:

"tehermentesítjük az utakat, energiát spórolunk.
És a habról a trotán: megfelelő vonatkultúrával a baromi sok kamiont is rá lehetne kényszeríteni a ROLA szállításra, ne rerheljék az átmenő forgalommal az úthálózatot."

A magyar ROLA-t kb. két éve számolta fel a kormány - és lőn útdíj a teherautókra...

www.delmagyar.hu/szeged_hirek/megszunik_a_ro-la_30_ezer_kamion_zudul_a_sztradakra/2302170/

"A hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője hozzátette: több mint egy évig küzdöttek a Ro-La – Rollende Landstrasse, azaz gördülő országút – fennmaradásáért, amely állami támogatás hiányában veszteségessé vált. Az osztrák Ökombi és a magyar Hungarokombi által üzemeltetett Ro-La évente 30 ezer kamiont fuvarozott vasúton Szeged és Ausztria között."

vladimir964 2014.03.03. 11:47:31

@M_R: Hát igen, szakértelem, ökokultúra, előrelátás, költséghatékonyság, környezetterhelés számítás magasfokon...

zsuzska60 2014.03.03. 11:59:14

@vladimir964: Értem amit mondasz, el is fogadom.
De repülni nem mindig azért repül az ember, mert a napi szintű munkába járást oldja meg vele.
Ezért kérdeztem, hogy megéri-e anyagilag is a jegy. A bérlet más tészta.

M_R 2014.03.03. 12:02:29

@vladimir964: Sajnos ez nem csak a vasút/közút viszonylatban igaz..

Lásd pl. a szelektív hulladékgyűjtés "egyszerűsítését". Megszűnt a fémhulladék - üdítős és sörös dobozok - szelektív gyűjtése. Pedig azok a legjobb minőségű alumíniumból készülnek...

A "hanyatló nyugaton" (pl. Németország) már nem is tudsz olyan üdítős/sörös/szörpös/stb. üveget, dobozt bármit venni, ami nem visszaváltható. És visszaváltó automata még a legkisebb falusi vegyesboltban is van.

USA nagy részén dettó...

De hát Magyarország - mint tudjuk - jobban teljesít...

v2peti 2014.03.03. 12:18:58

Megéri-e a jegy? Hát az változó. Ugyanis mind a repülőjegyet, mind a vonatjegyet (ilyen viszonylatokban) ma már nem fix tarifával árulják.

v2peti 2014.03.03. 12:26:53

Sok országban már egy oda-vissza utazás esetén is megéri kiváltani valamilyen vasúti kártyát.

kewcheg 2014.03.03. 13:05:13

Én azt szeretem a mávban, hogy ha szerencsés vagy, akkor miskolcról szerencsre (35 km) nemcsak hogy eljuthatsz háromnegyed órányi idő alatt, de még közben akár ki is rabolnak, ha szerencséd van. Vagy fiatal lányként megtol két-három lákátus dzsemborí.Plusz élmény, hogy közben a kalauz vagy nézi a tájat, vagy bezárkózik a fülkéjébe, vagy lebasz, hogy kellett neked utazni pénzért...dzsamboríék ingyen teszik...

M_R 2014.03.03. 13:43:28

@kewcheg: Volt szerencsém vonatozni egy "hanyatló skandináv" országban. Mezei gyorsvonat: a 2. osztály is szőnyegpadló, ami olyan tiszta hogy sokan cipőt levéve zokniban közlekedtek. Az "természetes" hogy minden 4-es üléscsoporttal szemben kényelmes asztal, oldalt 2 db 230V-os csatlakozó.
(a MÁV-nál valami külön szakemberek foglalkoznak a lehető legkényelmetlenebb ülések, asztalok, szemetesek ügyében...)

1. osztály: a sarokban önkiszolgáló "minibár": termoszokban kávé, tea, sütemények, üdítő...Kalauz udvarias, az természetes hogy az anyanyelvén kívül beszél angol és németül (megjegyzem: a városka taxisai is...)

Hazarepülve a reptértől MÁV... Mintha egy időgép visszavitt volna 300 évet...mocskos, húgyszagú, lassú.. Kalauz kb. mint a gyáli italbolt kidobóembere. A külföldivel a "Hö.. mit ugatsz? A helyjegyet adajd mán!" a maximum..

kewcheg 2014.03.03. 14:13:41

@M_R: Bár némiképp off, de én a legjobban a szocializmust azért a hazugságáért gyűlölöm, hogy "mi elvtársak a szocializmust építjük." Nos, a valóság, hogy a szocializmus valóban megvalósult a skandináv országokban, csak ott nem hazudtak erről...Nálunk pedig az épült, ami a középkor, az urambátyám világ meg sztálinizmus legrosszabb keveréke, megspékelve néhány suksükölő pártemberrel....

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.03.03. 14:49:51

Sajnos, a railjetnél gyorsabb vonaton még nem ültem, de engem meggyőzött, hogy van jövője. Ezentúl 1000, esetleg 2000 km-ig fontolóra veszem a vonatot.

@kewcheg:
"a szocializmus valóban megvalósult a skandináv országokban"
Naaa!

Szelid sunmalac 2014.03.03. 14:52:40

Azert maradjunk annyiban, hogy mondjuk a Bonn- Frankfurt, vagy Bonn-Munchen vonalon OLCSOBB repulovel menni, mint vonattal, sot, jelentosen rovidebb is, meg a felsorolt (egyebkent valos) idokeretekkel is.
Pl. A Koln-Bonn repteren taxival ott vagyok egy fel ora alatt. Eleg egy oraval elobb kierkezni, mint a beszallas, ami egy fel oraval elobb van az indulasnal. Munchenig kb. egy ora a repulesi ido, onnan 15 perc az U-Bahn-ig, onnan fel ora a varoskozpont (kiveve most mert nehany helyen epitkezes es vagynyfelujitas van). Ez osszesen 4 ora ut, es kijon kb 200-250 eurobol. Vonattal ketszer ennyi ido es majd masfelszer ennyibe kerul.

zsitva 2014.03.03. 15:58:43

Kb. 500-600 km-ig a vonat, komoly versenytársa lehet a repülőnek.

Afölött csak akkor ha a repülőtérre való ki/be jutás ott, valamiért extra sokáig tart.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.03.03. 16:24:13

@zsuzska60: Erre a kérdésre nehéz jó választ adni. Mind a vasútnál, mind a repülésnél rengeteg kedvezmény van, ráadásul egyre ritkább a távolsággal arányos vonatjegy is. A vasút a repüléssel gyakran igyekszik árban is versenyezni, ahol meg már nyert, nincs alternatív repülőút, melynek az árához hasonlítani lehetne. Vagy ha nagyon előnybe kerül a vasút, akkor a jegyárakat is ehhez mérten határozza meg: gyorsan akarsz utazni? Fizess sokat!

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.03.03. 16:34:30

@Lord_Valdez: Mikor a 10 vasútvonalat összeválogattam, gondolkoztam a RailJeten is, ugyanis az amerikai Acela Expresstől gyorsabb is és olcsóbb is! Ausztrián belül mindenképp versenyképes a repüléssel (Bécs-Linz-Salzburg), a Budapest-Bécs szakasz határeset, Budapest-Salzburg pedig már inkább csak árban.

Érdekes még a Budapest-München viszonylat is: ha fapadossal megyünk és az a Memmingeni-repülőtérre érkezik, még másfél óra és további 23 euró a bejutás Münchenbe. Ferihegy sincs túl jól ellátva tömegközlekedéssel...

A két város közt napi 5 közvetlen járat közlekedik, míg repülőből ettől jóval kevesebb. Ha mondjuk elindulunk vonattal reggel, de az első repülő csak délelőtt indul, akkor még itt is nyerhetünk a vonattal pénzt is, időt is.

butyko 2014.03.03. 21:29:05

@Lord_Valdez: A szocializmus legfőbb (ál)ismérve,hogy "a legfőbb érték az ember". Ez azért Skandináviában megvan.Ugyanígy Ausztriában is.Ha nem hiszed,nézd meg a hivatalos osztrák állami címert.Tudod,a sast... Megdöbbensz,a csüdjeiben tartja a sarlót és a kalapácsot.+a kettétépett bilincsek...hu.wikipedia.org/wiki/Ausztria
süti beállítások módosítása