Az előző cikkben tárgyalt Legnehezebb vonatok után egy olyan lista összeállítása következik, mely a világ leghosszabb személyszállító vonatait mutatja be.
Egy 15 kocsis Transalpin az Alpokban két ÖBB Taurussal (kép forrása: www.drehscheibe-foren.de)
Az, hogy milyen hosszú lehet egy vonat, több minden befolyásolja, de az egyik legfontosabb az állomási vágányok hossza. A túl hosszú szerelvény egyszerűen nem fér be az állomásra, így a "kilógó" vége elállja a többi vonat útját. De fontos szempont még a vonalon lévő biztosítóberendezés álltal kijelölt térköz hossza és a vonaton alkalmazott fékrendszer típusa.
A személyvonatoknál pedig még egy újabb feltételt is figyelembe kell venni: az utasok biztonsága érdekében a vonat nem lehet hosszabb, mint az érintett állomásokon lévő legrövidebb peron hossza. Ha nincs meg a kellő peronhossz, a vonat nem közlekedhet.
Magyarországon a leghosszabb személyszállító vonat, melyet láttam, 17 kocsiból állt. Még annak idején, réges-rég, az ütemes menetrend bevezetése előtt közlekedett Szeged és Kecskemét között, ahol két részre bontották, fele Nagykőrös-Cegléd-Budapest útirányon át, fele pedig a ceglédi deltán át Szolnokig közlekedett. A ceglédi deltavágányt azóta sem használta menetrend szerinti személyszállító vonat.
2009 augusztus 25-én egy 18 kocsis különvonat közlekedett Debrecenből Budapestre és vissza.
A debreceni szurkolók 18 kocsis különvonata (Kép: Halász Péter)
Update: a 2013 december 13-án közlekedő Advent Expressz mozdonyvezetőjétől, Porpáczy Richárdtól kaptam az alábbi képet az aznapi rekordhosszúságú vonatáról. A különjárat 18 kocsi hosszúságú volt, féktechnikai vonathossza (vagyis a mozdony nélkül): 456 méter volt.
A bécsi adventi mentesítő 18 kocsis vonat Tatabányán fotó: (Porpáczy Richárd)
2006 februárjában a MÁV döntött arról, hogy a német vasút (DB) által eladásra kínált „halberstadti” kocsikat szeretné megvásárolni, kiváltva a legkritikusabb állapotban lévő járműveit. A szerződés létrejött, így 2006-ban májusától havonta 20-20 db személykocsi érkezett Magyarországra, egészen addig, míg a 300. kocsi meg nem érkezett. Bár ezek a 20 kocsis vonatok utasokat nem szállítottak, azt hiszem országos rekordot állítottak fel.
Halberstadti kocsik már forgalomban a Balaton partján évekkel később
Külföldön azért ettől jóval hosszabb vonatokat is láthatunk:
A London és Párizs között, a Csatorna-alagúton át közlekedő EuroStar motorvonat (hivatalos nevén British Rail 373 sorozat) 20 kocsijával és 394 méter hosszával a leghosszabb motorvonat Európában. Végsebessége 300 km/h és összesen 794 ülőhely található rajta. Azért van szükség erre a hosszra, mert a Csatorna-alagúton át csak nagy egységekben érdemes utast szállítani a szűk kapacitás miatt, továbbá előírás,hogy csak olyan személyszállító vonat közlekedhet, mely bárhol is akad el az alagútban, biztosan kerüljön a vonat mellé vészkijárat.
Egy húszkocsis Eurostar Franciaországban (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Németországban a leghosszabb vonat a két összekapcsolt nyolcrészes ICE3 motorvonat. Ezek a vonatok 402 méter hosszúak és 882 ülőhely található rajtuk.
Két csatoltan közlekedő ICE3 motorvonat találkozása valahol Köln és Frankfurt között. A vonatok egyenként 300-zal haladnak, így a sebességkülönbség közöttük kereken 600 km/h! (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Hollandiában 15 kocsis vonattal egyenlő, öt összekapcsolt, háromrészes NS Intercity Materieel motorvonatból álló személyvonat a leghosszabb, ami 403 méteres.
Ezen a képen csupán csak négy db összekapcsolt, háromrészes NS Intercity Materieel motorvonat látható, de a hossz így is tekintélyes! (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Japánban a Tókaidó Sinkanszen és a Szanjó Sinkanszen vonalakon közlekedő 16 részes Sinkanszen N700-as sorozatú villamos motorvonat a leghosszabb a 404 méteres hosszával. A vonatok 270-300 km/h sebességgel közlekedhetnek, miközben maximum 1323 utast szállítanak Tokió és Oszaka között.
Egy 16 részes Sinkanszen N700-as sorozat Japánból (kép forrása: Wikimedia Commons)
Franciaországban a leghosszabb vonat a két összekapcsolt TGV Atlantique a 476 méteres hosszával és 970 ülőhelyével (akkor már inkább egy emeletes TGV Duplex, mely fele ilyen hosszú, de 526 férőhelyes).
Két összekapcsolt TGV Atlantiqu Franciaországban (Forrás: G. Filoche)
Svédországban 17 kocsis vonatok közlekednek két Rc sorozatú villamosmozdonnyal Stockholm és Lulea között, melyek 484 méter hosszúak. Néha előfordul ettől hosszabb vonatösszeállítás is, például 22 kocsival, és 530 méter hosszúsággal.
Indiában a 24 kocsis személyszállító vonatok számítanak az általánosnak a főbb vonalakon. Ezek 600 méter hosszúak.
24 kocsis gyorsvonat Indiából
Kanadában a "The Canadian" transzkontinentális járat 33 kocsiból áll a csúcsszezonban, mely májustól szeptemberig tart).
A 33 kocsis Canadian Kanadában (Kép forrása: Wikimédia Commons)
Az USA-ban közlekedő Auto Train is rekorder, mert összesen 49 kocsiból áll. Ebből 16 különböző személy-, háló- és étkezőkocsi, 33 pedig autószállító vagon. További érdekessége, hogy 1376 km-t tesz meg a két végállomás, Lorton és Sanford között, miközben sehol sem áll meg! 2011-ben összesen 259944 utasa volt, ez naponta átlagosan 712 utast jelentett. Naponta csak egy vonatpár közlekedik, a menetidő 17 és fél óra.
Auto Train vonat Superliner személykocsikkal, a kép másik oldalán háromszintes, zárt autószállító kocsik várakoznak (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Ausztráliában a The Ghan nevű expresszvonat, mely Darwin és Adelaide között közlekedik, 49 vagy több kocsival. A vonat átszeli a teljes kontinenst, miközben 2979 km-et tesz meg és 14 állomást érint. A vonat kb. 1,2 km hosszú. Egy út a két város között 54 órán át tart. A vonal eredetileg 1067 mm-es nyomtávolsággal épült ki, később, 1980-ban lett kész a részben új, részben átépített, rövidebb, normál nyomtávolságú vasútvonal. A vonal nem villamosított, így a mai napig dízelvontatás van a két város között. Az NR sorozatú, 3000 kW teljesítményű mozdonyok 1996 és 1998 között épültek, maximális sebességük 115 km/h.
A Ghan és 49 kocsija Auszráliában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az amerikai Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus a leghosszabb magánvonatokat üzemeltető cirkusz az USA-ban. Két vonatuk is van, az ún. Kék és Piros egység, melyek egyenként kb. 60 kocsiból állnak. Egy vonatban 40-45 személykocsi található (háló- és étkezőkocsik) és további 15-20 teherkocsi a cirkusz sátrával, állatokkal és egy generátorral.
Az amerikai Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus különvonata (kép forrása: www.flconcepts.com)
A végére pedig két igazi rekorder kerül a Németalföldről.
Hollandiában egy teszt során 1989 február 19-én összeállítottak egy 60 személykocsiból álló szerelvényt, melyet egy 1500 V egyenáramú villamosmozdony vontatott. Csak az első 14 kocsiban utazhattak utasok. A vonat Kijfhoek és Breda között közlekedett.
A két évig világrekorder vonat: Egy NS 1600 sorozatú mozdony és további 60 db személykocsi (kép forrása: www.feijenoordsemeesters.nl)
Később 1991 április 27-én a belgák megdöntötték a rekordot egy 70 kocsiból álló 1733 méter hosszú és 2786 tonnás vonattal, melyet szintén egyetlen mozdony vontatott Ghent és Oostende között. Jelenleg ez a vonat büszkélkedhet a világ leghosszabb személyszállító vonata címmel! Sajnos azonban erről a rekordról képet nem találtam! :(
Az adatok forrása az angol Wikipédia Longest train szócikke volt.
Utolsó kommentek