HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2013.12.26. 16:53 Balogh Zsolt

2013 december 15: Változások München közlekedésében

2013-ban is beköszöntött egy decemberi nap, amikor megváltozott a közlekedés menetrendje Európában. Hozott jót és rosszat, kinek éppen mit. Általánosságban elmondható, hogy tökéletes menetrend nincs, valaki biztosan rosszul jár az új, javított menetrenddel is.

Ebben a posztban megpróbálom összeszedni, mi is változott 2013 december 15-től Münchenben és környékén.

talent2 münchen hauptbahnhofTalent2 sorozatú villamos motorvonat München Hauptbahnhofon

Mivel ez egy elsősorban vasúti blog, ezért néhány általam észrevett nagyvasúti változtatással kezdenék.

Sok-sok szenvedés és engedélyeztetési eljárás után végre egyre több Talent2-es motorvonat áll üzembe a bajor fővárosban és a környékén is. Korábban már találkoztam velük a nürnbergi S-Bahnon és próbaüzemben a müncheni vonalakon is. De menetrend szerint mégiscsak december 15-től állt forgalomba a 27 új négyrészes korszerű motorvonat. Ezek a járművek a Mittenwaldbahn nevű vasútvonalon közlekednek, kiváltva részben a régi silberling kocsikból álló ingavonatokat. A motorvonatokat pedig jövőre további 10 fogja még követni.

Az új vonatoknak hála, jelentős kínálatbővülés történt Garmisch-Partenkirchen és Mittenwald irányába, így az új 2014-es menetrendben:
* félóránként elérhető vonattal Weilheim München felől;
* három pár expresszjárat közlekedik München és Mittenwald között, melyeknek a menetideje kb. 70 perc, ideális a napi ingázáshoz és iskolába járáshoz;
* Több vonat közlekedik Garmisch-Partenkirchen és Reutte között is, így a nap nagy részében óránként járnak már a vonatok;
* További járatok indultak Kochel felé!

Bővebben ezekről a Deutsche Bahn hivatalos közleményében olvashatunk.

meridian stadler flirt 3 münchen hauptbahnhofAz új privát operátor, a Meridian ezüst-kék motorvonata München Hauptbahnhof csarnokában

December 15-étől búcsúzik az emeletes kocsikból összeállított München-Salzburg Expressz, mely Münchent kötötte össze Salzburggal. Már nem a DB Regio üzemelteti a járatot, helyébe egy új magánvasút lépett, a Meridian!

Az új vasúttársaság nem csak a fent említett vonalat, hanem a München-Rosenheim-Kufstein és a München-Holzkirchen-Rosenheim vonal üzemeltetését is átvette a DB Regiótól!

A vállalat 200 millió euró értékben vásárolt 35 db Stadler Flirt 3 sorozatú villamos motorvonatot a svájci Stadlertől. Hét motorvonat háromrészes, 158 ülőhellyel, 28 motorvonat pedig hatrészes, egyenként 333 ülőhellyel. Maximum három motorvonat közlekedhet csatolva, ekkor a maximális kapacitása 999 ülőhely. A vállalat a Veolia Verkherhez tartozik, mint például a Bayerish Oberlandbahn is.

München s-bahn freiham megálló2013 nyara - még épül a 150. S-Bahn megálló az S8-as vonalon

Tovább bővül a már amúgy sem kicsi Müncheni S-Bahn. Vonalhosszabbítás helyett most csak egy újabb megállót adtak át. A 150. megálló neve Freiham és az S8-as vonalán várja az új és régi utasokat. A megálló része egy újabb városrész születésének, melynek során lakóházak, szórakozási lehetőségek és egy egészségügyi központ is épült München szélén.

railjet münchen hauptbahnhofRailjet München Hauptbahnhofban

Bővül a nemzetközi átszállásmentes utazási lehetőség Budapestről Münchenbe vagy vissza. Az új menetrendben egy további Railjet-pár áll üzembe, így naponta már öt közvetlen járatpár van a két város között! 7:10-től 15:10-ig kétóránként lehet eljutni Budapestről Münchenbe, ezzel teljessé vált a kétórás ütem, megszűnik a délelőtti lyuk.

pasing bahnhofPasing vasútállomása, előtte egy villamosmegállóval: egy több évtizedes álom megvalósulása

Pasing vasútállomásának négy éve tartó átépítése a végéhez közeledik, és egy régi hiányosság is végre megépült. December 15-től a 19-es villamos a korábbi hurokvágány helyett már a vasútállomásig közlekedik, így kényelmes átszállási lehetőséget biztosítva a vonatok és a villamos között. ehhez mindössze 650 méternyi új vágányt kellett építeni, de ez mégis majd 100 évbe telt!

pasing bahnhof variobahn villamosÉrkezik a villamos München-Pasing állomás elé

Igazi technikai kuriozum, hogy Münchenben is megjelentek a pótkocsis autóbuszok! A pótkocsinak hála, az autóbuszok nagyobb kapacitásúak, mint egy hagyományos csuklós és a pótkocsit igény szerint le is lehet akasztani. Így kevésbé forgalmas időszakban hagyományos szóló buszként tudnak közlekedni. További előny, hogy egy pótkocsit több buszhoz is hozzá lehet kapcsolni, így felújítás, karbantartás vagy műszaki hiba miatt csak a busz esik ki a forgalomból, a pótkocsi nem!

pótkocsis busz münchenAz egyik pótkocsis busz bemutatkozása az Allianz Aréna előtt Münchenben (kép forrása: MVG)

Egy csuklós buszhoz képest 30 %-kal nagyobb a kapacitása, egy szólóhoz képest pedig csaknem a duplája. Az MVG az új rendszertől azt várja, hogy évente többezer eurót megspórol. A beszerzés teljes értéke 4,8 millió euró volt. Az új autóbuszok az 53-as, a 60-as, a 140-es, a 141-es és a 170-es járaton állnak forgalomba. Bővebben az autóbuszokról a Regionalbahn blog is írt a Megjöttek a pótos buszok című cikkben.

Ezek mellett, csak úgy mellékesen megjegyzem, hogy sűrűbben jár több metró és villamos is, továbbá hála a metróhálózat egységességének és átjárhatóságának, egy új metrójárat, az U8 is elindulhatott, anélkül, hogy új alagutat fúrtak volna ki. Az új metró az U2-es vonalán jár majd Sendlinger Tortól, azonban Scheidplatz állomáson áttér az U3 vágányaira, majd elmegy az Olympiacentrumig. Természetesen oda-vissza közlekedik. Akik rutinból metróznak, december 15-től jobban figyeljenek oda, nehogy kellemetlen meglepetés érje őket! A megújult, 2014-es S-Bahn- és metrótérkép az MVG oldalán is elérhető.

Sűrűbben jár az U1, U2, U5 és az U7 metrójárat, a 12-es, a 15-ös, a 16-os, a 17-es, a 18-as, a 19-es, a 20-as, a 23-as, a 27-es és a 28-as villamos sűrűbben jár, az esti 20 perces ütem 10 percesre, a reggel 7,5 perces pedig 5 percesre változik bizonyos járatoknál.

Negatívumként jegyezném meg, hogy az S20 és S27 nevű S-Bahn megszűnt, helyettük csak regionális vonatokat lehet igénybe venni (München HBF)-Solln és Deisenhofen között.

münchen hauptbahnhof db 218 eurocity tandemA zürichi nemzetközi vonat továbbra is két mozdonnyal jár egész 2014-ben

Ami viszont maradt még az idén: a Zürichbe közlekedő EuroCityt továbbra is két DB 218-as sorozatú dízelmozdony vontatja, de már nem sokáig! Megkapta a szükséges engedélyeket az új, négymotoros! dízel-TRAXX mozdony, így 2014 végétől búcsúznak a régi dízelmozdonyok a svájci nemzetközi vonat elejéről. Akit érdekel, az idén még fotózhatja ezt a különleges vonatösszeállítást!

A végére pedig néhány érdekesség a Müncheni S-Bahnról!

Tudtad-e, hogy:
* Ha München összes S-Bahn motorvonatát összekapcsolnánk, akkor 16 km hosszú szerelvényt kapnánk?
* A Müncheni S-Bahn Németország legkiterjedtebb S-Bahn rendszere, melynek teljes hossza 448 km?
* Egy fő egy kutyát ingyenesen szállíthat?
* A város S-Bahn közlekedése 1972 május 22-én indult meg?

1 komment

Címkék: busz villamos münchen railjet s-bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr435698750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása