HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (68) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (53) euronight (2) európa (1) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (55) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (184) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (27) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (4) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (106) nápoly (3) Németország (1) németország (58) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (30) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (7) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (6) terepasztal (7) tgv (31) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (10) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.10.16. 23:15 Balogh Zsolt

Végállomás: Tarragona

Bár Spanyolország az élő példa rá, hogy hogyan lehet rengeteg pénzt teljesen értelmetlenül a vasútra költeni, úgy hogy a közlekedés csak minimálisan javuljon, azért a sok átélt bosszúság miatt mégis az egyik kedvencem marad.

A tengerparton futó vasútvonalak, a szép fehér állomások pálmafákkal, az elegáns vonatok feledtetik az átszállások okozta mérgelődést, a hosszú utazási időket, a rossz menetrendet és a mindezekért kifizetett nem kevés pénzt.

tarragona/allomasTalgo vonat érkezik egy RENFE 252 sorozatú mozdonnyal Tarragona állomásra A mozdony távoli rokona a Magyarországon is közlekedő MÁV 1047 sorozatnak

Idén nyáron a nyaralásom során a végállomás Barcelona helyett Tarragona lett, mely Magyarországon egy kevésbé ismert, ám annál több látnivalót kínáló régi, római kori város. A városban több helyen megtalálhatóak a Római birodalom emlékei, a középkorból több templom, egy katedrális és egy csodálatos régészeti múzeum.

A következő cikkemben azonban nem ezekről lesz szó, csak az állomásról mely a következő napok programjainak a kiindulópontja volt. De a régi korok emlékeinek is szentelek talán majd néhány cikket!

tarragona/allomasA Barcelonából érkezett régi, ütött-kopott RENFE 440/470 sorozatú regionális vonatom

tarragona/allomasA tarragonai állomásépület homlokzata

Tarragona a Földközi-tenger partján a Tarragona–Valencia-vasútvonalon helyezkedik el, kb. 100 km-re Barcelonától és 260 km-re Valenciától.

A vasútvonalat 1868-ban nyitották meg, és a Spanyolországban szabványos 1 668 mm-es nyomtávolsággal épült meg. Egy része kétvágányú, de Tarragona és Cambrils között csak egyvágányú. A vonalat 1973-ban villamosították 25 kV 50 Hz AC áramrendszerrel. Maximális sebessége a vonatoknak 220 km/h, de az egyvágányú szakaszon 160 km/h sebességkorlátozás van érvényben.

Egyaránt közlekednek itt nagysebességű Euromed és Talgo vonatok, távolsági- és regionális járatok is, így maximálisan vegyes üzem van rajta. Az, hogy nagysebességű vonatok egy egyvágányú vonalon osztozkodjanak a tehervonatokkal és a regionális vonatokkal mindenképpen szokatlan megoldás. A vonalon emiatt nincsenek közúti átjárók, de gyalogosan sem lehet a vágányokat szinte sehol sem keresztezni. Arra, hogy nagysebességű közlekedés van érvényben, az utasokat több tábla is figyelmezteti spanyol és angol nyelven is.

Része a Mediterrán vasúti korridornak, mely végigfut Spanyolországban a Földközi-tenger partján. Tulajdonosa az ADIF, a járatokat az RENFE üzemelteti.

tarragona/allomasA peronok

Az állomás egyszerre maximum hat vágányra képes személyszállító vonatokat fogadni. Szerencsére Tarragona város nagy, így az összes erre járó járattípus meg is állt itt. A vágányok alatt két aluljáró is áthalad, a vágányokon átjárni tilos és veszélyes is. Távolabb, az állomás mindkét végénél egy-egy közúti-gyalogos aluljáró is található, melyeken a kikötőbe vagy a strandra lehet eljutni.

Némiképp bosszantó, hogy a felvételi épület előtti aluljáró csak a személyforgalomnak fenntartott vágányok alatt halad át, a maradék öt vágányon már nem, így aki a belvárosból szeretne a tengerpartra lejutni, annak jobbra vagy balra legalább egy km-et kell gyalogolnia a legközelebbi aluljáróig. Érdekesség, hogy a Google térképén a második aluljárót még éppen építik, de tanúsíthatom, hogy azóta már elkészült!

tarragona/allomasKijelző a váróteremben

Spanyolországban az egyszeri utasnak is szakértővé kell válnia, hogy kiigazodjon a rengeteg vonatnem és rövidítés között. Bár Magyarországon is akad pár vonatkategória, azért az Intercity, gyorsvonat, személyvonat hármas igencsak lefedi a belföldi átlagutazó igényeit. Spanyolországban azonban a belföldi utazás is komoly felkészülést igényel, ugyanis a RENFE mindenféle vonatösszeállításnak saját márkanevet talál ki, pedig az embereket szerintem teljesen hidegen hagyja, hogy vagonban vagy motorvonaton utazik, 1435 vagy 1668 mm-es nyomtávolságon... De nem, a RENFE erre is figyel, így a márkanévből megtudhatjuk, hogy milyen nyomtávolságon utazunk, milyen vonattal és számíthatunk-e nyomtávváltásra is!

Jelenleg az országban az alábbi márkanevek vannak használatban: AVE, AVANT, Alvia, Altaria, Alaris, Arco, Diurno, Euromed, Estrella, Talgo, Trenhotel, Regionalexpress, InterCity.

Tarragonából közvetlen vonattal eljuthatunk az ország több nagyvárosába is, mint például Madridba, Barcelonába, Zaragosába, Valenciába vagy Alicantébe.

tarragona/allomasKét RENFE 448R sorozatú villamos motorvonat érkezik csatolva Barcelona felől

A spanyol államvasútnak a flottaszíne a fehér, melyen díszítőmotívumként több vékony csík is végigfut. A regionális vonatok festése fehér alapon lila és narancssárga csík, a távolsági vonatoké pedig két párhuzamos lila csík.

A lila szín több helyen is visszaköszön még: a menetjegyeken, a a dolgozók egyenruháján, a hivatalos weboldalon és az állomási hirdetményeken is.

tarragona/allomas Sajnos idióta rongálók mindenütt akadnak: ezt a motorvonatot is néhány semmirekellő "művész" rongálta meg

Tarragona állomás 1856 szeptember 16-án nyílt meg, a RENFE 1941-ben a vasút államosításakor vette kezelésbe. 2004 december 31-én az állami vasúttársaságot feldarabolták, az állomás kezelését innentől az önálló ADIF vette át.

Évente kb. 2 millió utas fordul meg itt, a közeli kikötő miatt a teherforgalma is jelentős.

tarragona/allomasRENFE 130 sorozatú vonat hagyja el az állomást és halad tovább Barcelona felé. Néhány hónapja ennek a típusnak a továbbfejlesztett változata, a RENFE 730 sorozat egyik tagja szenvedett balesetet Santiago de Compostela közelében

tarragona/allomasHattengelyes RENFE 333 sorozatú tehervonati dízelmozdony egy segélyszerelvénnyel az állomás legutolsó vágányán

tarragona/allomasA segélyszerelvény egyik kocsija...

tarragona/allomas... és daruja

tarragona/allomasAz ADIF pályafenntartó vállalat univerzális járműve

tarragona/allomasÚjabb két RENFE 448R sorozatú motorvonat érkezik, némileg több narancssárga festékkel az orrán

tarragona/allomasAz állomás közvetlenül a tengerparton helyezkedik el, egyik oldalt a Földközi-tenger, a másik oldalt már a város helyezkedik el.

tarragona/allomasAz út után közvetlenül a strand van, bár az innen, a magasságkülönbség miatt nem látszik

tarragona/allomasA strand, az állomás, háttérben a kikötő

tarragona/allomasÉs a másik irány: Barcelona felé

tarragona/allomasTehervonat halad át az állomáson egy graffitis RENFE 333 sorozatú dízelmozdonnyal

tarragona/allomasRegionális vonat érkezik...

tarragona/allomas...majd indul is tovább Barcelona felé

Tarragonának van egy további vasútállomása is, mely a központtól kb. 10 km-re található normál nyomtávolságú  nagysebességű Madrid-Barcelona-vasútvonalon. Ott csak a Barcelonából vagy Madridból érkező AVE vonatok állnak meg


Nagyobb térképre váltás

A következő napokban felfedeztem a várost, végignéztem a fontosabb látványosságokat, majd több hosszabb-rövidebb utat is tettem a környéken vonattal, így eljutottam Lhospitalet de Linfant-ba, Tortosa-ba és Valenciába is!

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország tarragona


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr765554701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.