HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.08.10. 09:04 Balogh Zsolt

A világhírű Postojnai cseppkőbarlang

Szlovénia világhírű látványossága a Postojna városban található cseppkőbarlang (szlovénül: Postojnska jama), mely az egyik legnagyobb a világon! A 20 570 méter hosszú barlangot a Pivka folyó vájta ki évmilliók alatt.

szlovenia/barlangA Postojna Jama cseppkőbarlangban

Szlovénia nagyrészt mészkőhegyeken terül el, így cseppkőbarlangból is több akad az országban. A leghosszabb a Migovec-rendszer a maga több mint 24 kilométerével. Mi "csak" a második leghosszabban jártunk, de annak is csak egy kis részét látogathattuk meg.

szlovenia/barlangIzola városa

Bár mehettünk volna az út egy részén vonattal is, vissza Ljubljana felé, de a barátnőmre való tekintettel az egyszerűbb, közvetlen buszt választottuk. A busz a régi úton ment, elkerülve az autópályát, hegyen-völgyön át, szédítő magasságokban és mélységekben. az autópálya gyorsabb lett volna, így akik autóval mennek, biztosan a sztrádán fognak menni. De legalább megismertük Szlovénia ilyen arcát is.

szlovenia/barlangA már korábban is bemutatott Črni Kal viadukt

szlovenia/barlangA Ljubljana-Triest-vasútvonal

Az út során többször is kereszteztük az autópályát, de még a Ljubljanába tartó vasútvonalat is. Az egyik városkába le kellett térni a főútról, át egy vasúti hídon, majd vissza. Egy utas azonban elbambult, nem szállt le, a sofőr pedig visszafordult vele. Így a képen is látható hídon fél óra alatt négyszer keltünk át. A negyedik fotó végül sikerült is zavaró fák, oszlopok és kerítések nélkül. Mindenben akad valami jó is...

szlovenia/barlangA buszút is látványos volt

Félúton csatlakozott hozzánk egy fiatal Nagy Feróra hasonlító szlovén alak is, aki vagy be volt rúgva már, vagy a diliházból szökött éppen... Nem tudtuk meg mi lelte, de az biztos, hogy bár egyedül utazott, végig be nem állt a szája. mivel szlovénül nem értünk, csak sejtettük, hogy miről is beszélhet.

Aki értette minden szavát, az a következő kb 1,5 órában betekintést kapott Szlovéni társadalmi és gazdasági életébe, az aktuális belpolitikába, továbbá az euró bevezetésének összes hátrányába. Egy igazi szónok veszett el benne, kár hogy senki sem volt kíváncsi rá.

A tömegközlekedés egyik hátránya, hogy mindenféle fura figurával kell együtt utazni....

szlovenia/barlangIndulás a barlang felé!

Leszállás után a táblákat követve elindultunk végre a barlang felé a tűző napon a legnagyobb melegben.

szlovenia/barlangPostojna belvárosa

Postojna a barlangnak köszönheti felvirágzását. A kisvárosban 14500 lakos él, és csupán 50 km-re fekszik a fővárostól. Vasúton, hagyományos autóúton és autópályán is megközelíthető.

szlovenia/barlangA város egyik utcájának fala is hirdeti a látványosságot

Igen-igen, a barlangban egy személyszállító kisvasút közlekedik kb 3 km hosszan, így a túra egyből a hegy legbelsejében kezdődhet!

szlovenia/barlangA Postojnába vezető út is bővelkedett a szép látnivalókban

szlovenia/barlangA parkoló, buszok érkeznek minden irányból

szlovenia/barlangA Postojna Jama kapujában

szlovenia/barlangA barlang bejáratánál épített impozáns épület

szlovenia/barlangEgy korábbi bejárat, melyet lezártak

A barlangban állandó 8 C fok uralkodik, ezért érdemes melegen öltözni! Akik mégis elfelejtenék, azoknak a beáratnál lehetőségük van melegebb ruhát bérelni. A csoportok óránként léphetnek be a hegy gyomrában található kisvasút állomásra, ahonnan villamos mozdony vontatja be a kocsikat.

Az utazás az amerikai kalandfilmekhez fogható, ahol a főhős egy bányacsillében menekül a barlangból. Szűk alagutak, éles ívek, majd hirtelen hatalmas termek váltják egymást, miközben az arcunkba fúj a hideg szél, a mennyezetről meg a víz csepeg állandóan.

szlovenia/barlangBeszállás, hamarosan indul a kisvonat a barlangba

Beszállás után felhívják mindenki figyelmét arra, hogy tilos a fotózás. De mivel ezzel senki sem törődött, így én is elővettem a gépemet. Persze senkit nem akarok rábeszélni arra, hogy ha erre jár fotózzon! Az mindenkinek TILOS!

szlovenia/barlangMegérkezés

Mondjuk kíváncsi lennék rá, hogy akik kis kompakttal vakuval, vagy ne adj isten mobillal fotóztak, azoknak hány használható képük lett!

A barlangban a csoportokat több vezető is kíséri. Nincsenek tömött, tülekedő sorok, az emberek csak szállingóznak egymás után.

Sajnos a vandalizmus itt is utolérhető, rengetegen próbáltak emléket vinni magukkal, fel sem fogva, hogy évezredes károkat okoznak! Egy kisgyerek egy kb egy méter magas, 30 cm átmérőjű cseppkövet szeretett volna tőből kitörni, de szerencsére nem sikerült neki.

Mások viszont sajnos sikerrel jártak, az elkerített sétálóút egy méteres körzetében, továbbá a mennyezeten egy ép cseppkő nem volt már, mikor én jártam arra...

szlovenia/barlang

Egy kis cseppkő nem szép magában napfénynél, vagy a szobában egy fiókban, arra kérek mindenkit, hogy ha ilyen helyen járnak gondoljanak a gyerekeikre, unokáikra és azok unokáira is! Egy ember megszületik, meghal, majd elporlad, mikor a cseppkő még csak egy mm-ert nőtt!

szlovenia/barlang

A barlangrendszer hasznosítását két új találmány segítette jelentősen elő: az első a villanyáram volt, mely lehetővé tette a biztonságosabb közlekedést a hegy belsejében, a második pedig a vasút, mely az utazást könnyítette meg a barlangban.

A barlangot a 17. században fedezték fel, azóta folyamatosan látogatható.1819-ben érkezett meg az első szervezett turistacsoport, 1872 óta jár vonat a barlangban, 1884-ben vezették be a villanyvilágítást.

szlovenia/barlang

A II. világháború idején a németek a barlangrendszerben 1000 barrel üzemanyagot is tároltak, de ezt a szlovén partizánok felrobbantották. A tűz 7 napig égett, miközben elpusztította a barlangrendszer egy nagyobb részét is.

A háború után újra megnyílt a látogatók előtt, jelenleg 5,3 km hosszan látogatható, amely a leghosszabb ilyen útvonal az egész világon.

Napjainkban már évi egymillió ember is elutazik ide, hogy beléphessen ebbe a páratlan természeti csodába.

szlovenia/barlangVessük össze a látogatók testméretét a cseppkövekkel!

szlovenia/barlangMeleg ruha ajánlott!

szlovenia/barlang

szlovenia/barlang

Vicces, hogy még egy ilyen helyen is mennyi-mennyi magyar szót hall az ember! A látogatók közül szintén többen Magyarországról jöttek nyaralni Szlovéniába vagy épp Horvátországba. Onnan meg már csak egy kisebb kiruccanás (főleg autóval) Postojna. De a parkolóban is láttam több magyar rendszámos turistabuszt.

szlovenia/barlangCsodaország

szlovenia/barlangA fenti kis gyalogúton jöttünk át

szlovenia/barlangHatalmas termek...

Youtube videó a vonalról

szlovenia/barlangA "Koncert-terem", ahová akár 10 ezer ember is befér egyszerre!

Érdemes még pár szót ejtenünk a barlangok élővilágáról is. Az ember azt gondolná, hogy az állandó sötétben, a hidegben nem marad életben semmi.

Azonban ez nem így van, sőt! Néhány faj csak be-be jár rövid időre, pl a denevérek. Mások az életük egy részét töltik bent. Egy kis részük azonban egész életében itt él. Csigák, rákok, pókok, skorpiók és halak élnek itt. A csúcsragadozó pedig a barlangi vakgőte, mely Postojna kabalaállata is egyben. Még plüssfiguraként is megvásárolható!

A barlangi gőte teljesen vak és teljesen csupasz, színe fehér, bőre áttetsző. Vörös kopoltyúinak egy része kint található. Akár 30 cm hosszúságúra is megnőhet. Ezt a különleges fajt itt Postojnában fedezték fel elsőnek, később azonban több másik karszt barlangban is megtalálták végig az Adriai-tenger mentén.

Néhány példány egy akváriumban megtekinthető a barlangban is.

szlovenia/barlangVégállomás, innen gyalog mehettünk tovább a kijáratig

A barlanghoz kapcsolódik egy kisebb barlang is, ahol már szabad fotózni is! Itt a barlangok élővilágával ismerkedhetünk meg. Több akváriumban élnek hegyben talált állatok. Egy további berendezett vitrin pedig a környezetvédelemről szól: vigyázzunk ezekre a helyekre, ne szennyezzük be, ne tegyük tönkre! Megfogandó tanács!

szlovenia/barlangA pillangókiállítás részlete

Egy újabb teremben pedig egy hatalmas pillangógyűjteményt tekinthetünk meg az egész világból!

szlovenia/barlangÁsványok vására a barlang közelében

Ezek után már nincs más hátra, mint megvenni az ajándékokat, megebédelni majd visszasétálni a buszállomásra.

szlovenia/barlangA barlangvasút egyik mozdonya a szabadban

Hazafelé már nem volt közvetlen buszunk, így Koprben át kellett szállnunk. A két busz egymás mellé állt, így nem okozott nehézséget az átszállás.

szlovenia/barlangÁtszállás Koperben

szlovenia/barlangBusszal Piran felé


View Larger Map

A cseppkőbarlang a Google térképén

Aki Szlovéniában jár, feltétlenül keressen fel egy cseppkőbarlangot is, mert megéri! Életreszóló élmény az egész családnak!

1 komment

Címkék: szlovénia barlang index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr845447853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KKZZ 2013.08.11. 09:48:46

Köszi a posztot! Szeptember 5.-én megyünk Szlovéniába (Postojnába is), jó volt látni, mire is számíthatunk. :)
süti beállítások módosítása