Spanyolországban 2020-ban kezdődött a vasúti liberalizáció, melynek eredményeképpen új szolgáltatók jelenhettek meg az országban. A liberalizáció elsődleges nyertese az ADIF AV, a spanyol pályavasút tulajdonosa és üzemeltetője, mivel így több bevételt szerezhet a hozzáférési díjakból. A tartalék vonalkapacitás nyilvánvaló, bár a legfontosabb pályaudvarokon szűk keresztmetszetek vannak, ezt a problémát súlyosbítja a két különböző nyomtávolság és a két villamosítási rendszer.
Iryo vonatok indulásra készen (kép forrása: www.railtech.com)
2022. november 25-től az Iryo lett a harmadik üzemeltető a spanyol nagysebességű hálózaton a Madrid, Zaragoza és Barcelona közötti első járatával. A liberalizációnak hála az utasok immár három szolgáltató közül is választhatnak, ha utazni szeretnének, ráadásul a vasutak a jegyárakkal és az azokért nyújtott szolgáltatásokkal is le akarják nyűgözni utasaikat.
Az Iryo a másik újonc Ouigótól eltérően nem fapados szolgáltatóként pozícionálja magát. A magas minőségre összpontosít, és "új mércét kíván felállítani abban, hogy mit jelent nagy sebességgel utazni Spanyolországban".
Kocsiosztályok
Manapság már nem divatos első és másodosztályról beszélni, a szolgáltatók különféle márkaneveket találnak ki a kocsiosztályok megkülönböztetésére. És nem csak kettő özül választhatunk, hanem három vagy mint az Iryo járatok esetében, négy közül is!
1. Infinita class - korlátozások nélküli, mindent nyújtó osztály. Az ülések elrendezése 2+1, hatalmas lábtérrel.
Infinita osztály
Az ideális osztály vállalkozók és cégek számára egy olyan térben, amely tökéletesen alkalmas az egyéni vagy csapatmunkában történő utazásra - állítja a társaság honlapja. Az üléselrendezés itt is 2+1, azonban ezek az ülések szembe vannak egymással fordítva, így kettes és négyes kis páholyokat alkotnak nagy, szétnyitható asztalokkal, így ideális csapatmunkához 2-4 főnek.
Singular Only YOU osztály
3. Singular class:
Egyedi viteldíj vállalkozók és cégek számára, a legjobb módosítási és lemondási feltételekkel, amelyeket a jegy ára tartalmaz. A jegyet az adott időpontban az utas az igényeihez igazíthatja. Az üléselrendezés itt már 2+2.
Singular osztály
Az iryo legolcsóbb ülőhelyei, ám még itt is többféle szolgáltatás jár az utasnak, többek között asszisztens a vonaton, mobil-bár helyben felszolgált ételekkel, italokkal és snackekkel. Ezen kívül az itteni utasoknak is rendelkezésére áll a HAIZEA kávézó.
Inicial osztály, a legolcsóbb osztály az Iryo járatain
Jegyárak
Az Iryo dinamikus árrendszerrel fog rendelkezni, amely az Iryo szerint lehetővé teszi számukra, hogy egész nap a legjobb ár-érték arányt kínálják. Az árak 18 eurótól indulnak utazásonként, és az utazók négy osztály közül választhatnak majd a fedélzeten. A gasztronómiai kínálat kulcsfontosságú lesz, amihez az üzemeltető Iryo elindította a Haizea-t (ami baszk nyelven szelet jelent), a saját márkájú bárok és éttermek kínálatát a fedélzeten.
Az üzemeltetőt az olasz Trenitalia vasúttársaság és a spanyol Air Nostrum légitársaság indította útjára. Az Iryo kezdeti flottáját 20 vadonatúj, az Alstom és a Hitachi Rail által kifejlesztett ETR 1000-es vonat alkotja. A Frecciarossa néven is ismert, ugyanilyen típusú nagysebességű vonatok Olaszországban is közlekednek.
A mozdonyvezetők felkészültek az indításra
A 30 mozdonyvezetőből álló első generáció 2022 júliusban fejezte be a 2022. január 17-én kezdődött képzést. A képzési program az ETR 1000-es, Spanyolországban a 109-es sorozat, az ETCS (európai vasúti ellenőrző rendszer) és az LZB kabinos jelzőrendszer képzése, valamint az ASFA Digital rendszer 4-es verziójának képzése volt. Ezen kívül a mozdonyvezetők képzésben részesültek a Madrid-Barcelona és a Madrid-Valencia nagysebességű vonalakon, és a vasúti infrastruktúra-működtető ADIF előadást tartott az alagutakban előforduló kockázatokról és vészhelyzetekről.
A tanfolyamot a CAPTRAIN képzési központ, az Iryo járművek homologizációs vizsgálataiért felelős vállalat, a Renfe ETPCO a korábbi vonalak infrastruktúra osztályának minősítéseiért, valamint a Trenitalia képzési iskolája tartotta az olaszországi ETR1000 vezetésében jártas oktatókkal és gépészekkel.
Az első három vonal
2022 december 16-án az Iryo napi 16 vonatot indít a Madrid-Cuenca-Valencia folyosón. 2023 júniusában indul az Alicante-Madrid összeköttetés, Cuenca és Albacete megállókkal, ahol napi négy járatot kínálnak majd. A jövőben az Iryo szeretné szolgáltatásait Spanyolországon kívülre is kiterjeszteni, megnevezve Portugáliát, Franciaországot és más országokat is.
Az Iryo által kiszolgált vonalak (kép forrása: iryo.eu)
Isabel de Pardo, az ADIF elnöke 2020. május 11-én három szolgáltatóval írta alá a hálózati hozzáférésről szóló keretmegállapodásokat
A Iryo a közszolgáltatási kötelezettség hatálya alá tartozik
A spanyol Nemzeti Piac- és Versenypolitikai Bizottság jóváhagyta a határozatot (STP/DTSP/015/22), amely engedélyezi az Iryo számára a közszolgáltatási kötelezettség alá tartozó négy útvonalon történő üzemeltetést, ezek az alábbiak:
* Madrid-Cuenca,
* Madrid Albacete,
* Albacete-Cuenca,
* Barcelona-Camp de Tarragona.
A Nemzeti Piac- és Versenypolitikai Bizottság úgy véli, hogy ezek a szolgáltatások "nem veszélyeztetik a Közlekedési, Mobilitási és Városfejlesztési Minisztérium és a Renfe Viajeros között aláírt 2018-2027-es közszolgáltatási szerződés gazdasági egyensúlyát". A jóváhagyásra azt követően került sor, hogy az Iryo tájékoztatta a Bizottságot arról a szándékáról, hogy működését új, közszolgáltatási kötelezettségnek minősülő útvonalakra kívánja kiterjeszteni.
Az Iryo vonatszemélyzete
E kérést követően a Bizottság a Közlekedési, Mobilitási és Városfejlesztési Minisztérium kérésére a 2020. július 16-án jóváhagyott módszertan alapján elvégezte a gazdasági egyensúlyi vizsgálatot annak megállapítására, hogy ezek az új szolgáltatások jelenthetnek-e kockázatot az ilyen típusú szerződésekre nézve. Ezt az elemzést követően úgy ítélték meg, hogy "a Renfe által kínált hagyományos Media Distancia szolgáltatások nem helyettesítik az Iryo Alta Velocidad szolgáltatásait, mivel azok hosszabb időtartamúak".
Ezen túlmenően megállapítást nyert, hogy az Avant, a nagysebességű középtávú szolgáltatások "helyettesíthetők a javasolt új szolgáltatásokkal, ha figyelembe vesszük műszaki jellemzőiket, de nem a gyakoriság vagy az árak tekintetében". A Bizottság szerint az Avant vonatokon több választási lehetőség van, mint az Iryo vonatain, és a közszolgáltatási kötelezettséggel járó szolgáltatások (PSO) több utazásra szóló bérleteinek árai versenyképesebbek, mint a magánüzemeltető által tervezettek.
A Bizottság úgy véli, hogy az egyetlen útvonal, amelyen a közszolgáltatási kötelezettségekkel versenyez, a Barcelona-Camp de Tarragona útvonal, ahol a Renfe Avant egységes menetjegyénél alacsonyabb árat kínál. Ugyanakkor leszögezi, hogy "a Renfe bevételeire gyakorolt várható hatás semmiképpen sem érné el a teljes közszolgáltatási szerződés 0,003 százalékát, ami kevesebb, mint a Bizottság módszertanában meghatározott 1 százalék, amely alapján arra lehet következtetni, hogy az új szolgáltatások jelentős hatással lehetnek a szerződésre".
Ezen elemzésen túlmenően a verseny azt is jelzi, hogy a Renfe új nagysebességű szolgáltatásokat üzemeltet az Avlo "olcsó" kereskedelmi márkanév alatt, alacsonyabb árakon, mint a szintén a Renfe által nyújtott Avant szolgáltatások, amelyekre közszolgáltatási kötelezettségek vonatkoznak. Ebben a határozatban a Renfe köteles bejelenteni az ilyen típusú szolgáltatásokat, a rendeleteknek megfelelően, annak megállapítása érdekében, hogy azok befolyásolják-e a közszolgáltatók gazdasági egyensúlyát.
Youtube videó a vonatról és a rajta történő utazásról
Utolsó kommentek