A Japánban található Szeikan-alagú Honsút köti össze Hokkaidó szigetével a tenger alatt. Hossza 53,85 km, mellyel jelenleg a második leghosszabb vasúti alagút a világon. 2021. május 3. és 6. között, az "Aranyhét" alatt a nagysebességű Sinkanszen vonatok kísérleti jelleggel a korábbinál gyorsabban, 210 km/h sebességgel kelhetnek át az alagúton.
A Szeikan-alagút bejárata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az E5 és H5 sorozatú Sinkanszen vonatok maximális sebessége, amelyek az 1435 mm nyomtávú vágányokat használják a fonódott nyomtávolságú Szeikan-alagútban, általában 160 km/h. Az alagutat 1067 mm-es nyomtávolságú, legfeljebb 110 km/h sebességgel közlekedő tehervonatok használják, amelyek közül sok viszonylag könnyű konténert szállít a kocsikra rögzítve. Ha a találkozási sebesség meghaladja a 270 km/h-t, fennáll annak a veszélye, hogy a konténerek leesnek az alagútban a vonatok által generált nyomáshullámtól.
Az alagút története
Japán négy nagy és rengeteg apró szigetből áll, ezért az országos vasúthálózat kiépítése elkerülhetetlen tenger alatti alagutak nélkül. Már régóta tervezték a vasúti átkelést a tengerszoros alatt ám a nagy műszaki kihívások miatt nem vágtak bele.
1954 szeptemberében egy tájfun a japán vasutak öt kompját süllyesztette el, 1430 emberéletet követelve. A tragédiával az is nyilvánvalóvá vált, hogy az alagút az időjárástól független, biztonságos közlekedést tesz majd lehetővé. 1955-ben a japán vasúttársaság (JNR) a Cugaru-szoros viszonyainak részletesebb vizsgálatára adott megbízást. Számos ijesztő körülmény merült fel. Az előkészítő felderítést a mély víz, az erős árapály-áramlatok, a nagy hullámok és a köd sokszor lehetetlenné tették, de nem adták fel. A fő alagút földmunkáját 1971-ben kezdték meg, az építkezés több, mint 15 éven át tartott igen nehéz körülmények között. A kétvágányú, egycsöves alagút azonban csak elkészült és 1988. március 13-án átadták a forgalomnak. Az alagút a 4 órás komputazást kétórás vasúti utazásra rövidítette, majd miután a Sinkanszen is elért idáig, a tengerszoros alatti átkelés 50 percre csökkent.
Sebességemelések
JR East és JR Hokkaido a Sinkanszen járatok nagyobb sebességével kísérletezett a 2020-21-es újévi ünnepi időszakban, mivel akkor kevesebb tehervonat közlekedett. A nagyobb sebesség csak olyan időszakokban volt megengedett, amikor egyetlen tehervonat sem haladt át az alagúton ellentétes irányban.
A 210 km/h sebességgel történő üzemeltetés a Szeikan-alagúton keresztül csökkenti a Tokió-Shin-Hakodate-Hokuto közötti menetidőt 3 óráról 57 percről 3 óra 54 percre. Az észak felé tartó vonatok a Hayate 91-es és 93-as járatok, valamint a Hayabusa 95-ös, 1-es, 7-es, 9-es, 13-as és 19-es vonatok lesznek. A déli irányú vonatok közül a Hayabusa 10, 14, 18, 22, 28, 32 és 34 lesz gyorsabb.
Egy E5 Sinkanszen (kép forrása: Wikimedia Commons)
Amikor a Sinkanszen-szolgáltatás 2015 májusában először a Tsugaru-szoros alatti Szeikan-alagúton át elindult, a maximális sebesség 140 km/h volt, de ezt 2019 márciusában 160 km/h-ra emelték. Az 1988-ban megnyitott Szeikan-alagutat már a legelején úgy építették, hogy később 1435 mm-es nyomtávolságú vágányok is elférjenek, de kezdetben csak az 1067 mm nyomtávolságú vágányokat fektették le. Ezt később egy harmadik sínnel vegyes nyomtávúvá alakították át. A Szeikan-alagút továbbra is a világ leghosszabb tengeralatti vasúti alagútja.
A JR East és JR Hokkaido abban reménykedik, hogy Tokió és Sapporo között az 1035 km-es utazási időt körülbelül 4½ órára csökkenthetik idővel, hogy versenyezzen a légi közlekedéssel. Jelenleg az utasoknak át kell szállniuk a Sinkanszen vonatokról a keskeny nyomtávú Hokuto vagy Super Hokuto Limited Express járatokra Shin-Hakodate-Hokutóban, mivel Hakodate és Sapporo közötti 211,5 km hosszú Hokkaido Sinkanszen még mindig építés alatt áll, és befejezése csak 2030-31 körül várható.
A Tokió-Szapporó menetidő csökkentésének terveinek részeként a JR East teszteli a kísérleti Alfa-X szerelvényét is annak érdekében, hogy a Tokió és Aomori közötti Tohoku Sinkanszen maximális sebességét 360 km/h-ra növelje. Az Alfa-X-szel végzett kísérletek várhatóan a 2030-as évektől Tokió, Shin-Aomori és Sapporo között egy új flotta kifejlesztését eredményezik, amely a jelenlegi 320 km/h-s E5 és H5 sorozatú vonatok helyébe lép.
A legújabb Alfa-X sorozatú Sinkanszen (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ugyanakkor folyamatban van a Tohoku Shinkansen Morioka, Hachinohe és Shin-Aomori közötti szakaszán a sebesség emelése a jelenlegi 260 km/h-ról 320 km/h-re annak érdekében, hogy további 5 perccel csökkenjen a menetidő.
Források
* A Railway Gazette Seikan tunnel Shinkansen speed-up saves 3 min című cikke
Utolsó kommentek