HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2016.12.26. 13:04 Balogh Zsolt

Versailles-i kastély

Párizsi kirándulásunk harmadik napján következett a Versailles-i kastély, mely a barokk építészet gyöngyszeme, a francia kastélyépítés csúcsa. Miután a Szajna partján található Louvre már nem felelt meg a francia uralkodói réteg igényeinek, 1682-ben a Párizstól nem messze fekvő Versaillesbe költözött át a király és népes udvartartása, ahol egészen a francia forradalomig, 1789-ig éltek.

Versailles-i kastélyA Versailles-i kastély

Ma már Versailles összenőtt Párizzsal, a francia főváros legelőkelőbb városrészévé vált, mely hivatalnokok és tehetős emberek otthona. A város szinte körbenőtte az egykori kastélyt is, mely mára már Párizs egyik legismertebb látványosságává vált.

Megközelítése

Párizsnak kiterjedt tömegközlekedési hálózata van, a 214 km-es vonalhosszúságú, 14 vonalból álló metróval el lehet jutni szinte mindenhová a városon belül, a távolabbi városrészekhez, az agglomerációba pedig vonattal érdemes utazni.

RER párizs állomásA RER egyik szerelvénye, a háromrészes emeletes motorvonatokban 1500 ülőhely található, de gyakran ez is kevés, így kettesével összekapcsolva közlekednek, akár háromperces időközönként is!

Mivel naponta ezrek ingáznak a fővárosba, az ő igényeiknek épült ki Párizs elővárosi vasúthálózata, a RER. A nagy városnak az utazási igényei is hatalmasak, így a metróhálózatot a RER 571 km-es hálózata egészíti ki, melyet naponta 2,7 millió utas vesz igénybe. A RER vonalak érintik a fontosabb párizsi főpályaudvarokat és számos helyen átszállást biztosítanak a metróra is.

Versaillesbe a RER C vonalán lehet eljutni, a végállomás, Gare de Versailles-Château-Rive-Gauche már nem messze található a kastély főbejáratától. Ügyeljünk a utazás során arra, hogy nem minden C jelű járat közlekedik eddig, az összes viszonylat számtalan helyen elágazik, így az öt RER vonal valójában legalább háromszor ennyi különböző járatot jelent.

Gare de Versailles-Château-Rive-GaucheA RER szerelvénye Gare de Versailles-Château-Rive-Gauche állomáson

Mi ezen a napon ingyen utazhattunk, mivel a városban már a második napja tartott a szmogriadó, emiatt a város és környékének tömegközlekedése ingyenes volt, ezzel is próbálva csökkenteni az autóforgalmat. 2016-ban, az egyes zónából Versaillesig (csak oda) 3 euró 55 cent lett volna a jegy személyenként.

A kastély több részre van osztva, nem kötelező minden részét megtekinteni, így a jegyárak is különbözőek. A kastély kertje ingyen látogatható, a mindent tartalmazó jegy pedig 18 euróba kerül. Készüljünk fel arra is, hogy az étkezés a kastélyban rendkívül drága, emellett a választék borzasztóan szegényes is.

A jegy egy napig érvényes, így nézelődés alatt el is hagyhatjuk, hogy egy ebéd után újra folytathassuk.

Versailles-i kastélyA kastély főbejárata, jobb oldalra látható a kastély saját temploma

A kastély történetét én itt nem részletezném, hiszen ezt a témát már számtalan weboldal részletesen feldolgozta.

Versailles-i kastélyA belső udvar

Versailles-i kastély

A 65 ezer négyzetméteres kastélynak csak egy része látogatható, a többit a francia állam használja. A belépés, talán emiatt is, szigorú biztonsági körülmények között zajlik, táskaellenőrzéssel.

15.jpg

Versailles-i kastélyA szobák közötti folyosók is káprázatosak

Versailles-i kastély templomA kastély saját temploma

Versailles-i kastély barokk kertKilátás a barokk stílusú kertre

A kastélyt körülvevő kert a barokk kertek egyik legszebb példája. Még így decemberben is szemet gyönyörködtető volt a mértani pontossággal megtervezett és gondozott kert az egyenes kavicsos útjaival, a szögletesre, gömbölyűre vagy épp kúp formájúra nyírt díszbokraival (A barokk-kertek ellentétei az angol-kertek, melyek egyik legszebb példája a barcelonai Güell-park).

Versailles-i kastély lépcsőházA háromszintes palota szintjeit hatalmas lépcsőházak kötötték össze...

Versailles-i kastély freskó...a mennyezetet pedig freskók díszítették

Versailles-i kastély

Versailles-i kastély

Versailles-i kastélyA bal szárny...

Versailles-i kastély... és a jobb szárny

Versailles-i kastély nagy-trianonA Nagy-Trianon

A park túlsó felén, messze a nagy kastélytól, áll egy kisebb, ám még így is tágas épület, a Nagy-Trianon. Nevét az itt található kisebb településről kapta, melyet leromboltak, hogy a helyén épülhessen fel. eredetileg csupán kerti pavilonnak épült, ám az évek alatt jelentősen kibővítették. XIV. Lajos francia király azért építtette, hogy családtagjaival és a kiválasztott kevesekkel együtt ide vonulhasson vissza a versailles-i palotában zajló udvari élet szigorú szabályai és fáradalmai elől. Külső, rózsaszín languedoci márvány burkolata miatt Márvány-Trianon néven is emlegették.

Versailles-i kastély nagy-trianonA Nagy-Trianon egyik szobája

Versailles-i kastély, nagy-trianon, billiárdBilliárdasztal az egyik teremben, ez a játék már ebben a korban is népszerű volt

Versailles-i kastély, nagy-trianon

A Nagy-Trianonak magyar vonatkozása is van, itt írták ugyanis alá a Trianoni békeszerződést 1920. június 4-én, mely többek között Magyarország új határait és jóvátételi kötelezettségeit is tartalmazta.

A kastélytól néhány méterre ismét egy újabb kastély várja a látogatókat, a Kis-Trianon. 1762 és 1768 között épült XV. Lajos király parancsára szeretője, Madame de Pompadour márkinő részére, aki azonban nem élte meg az épület befejezését, így a kastélyt a király új szeretőjének, Madame du Barry-nak adták át.  XVI. Lajos trónra lépésekor, 1774-ben feleségének, az akkor 19 esztendős Mária Antóniának-nak (Marie Antoinette-nek) ajándékozta. Ez az épület szintén egy "rejtekhely" volt, ahová a királyné tudott visszavonulni az udvari etikett elől. A vendégek csak meghívással léphettek ide, beleértve magát a királyt, XVI. Lajost is!

Versailles-i kastély, kis-trianonA Kis-Trianon egyik szobája

Mária Antónia nem illeszkedett be a francia udvar merev szabályai közé, ezért először a Kis-Trianonban kapott egy kis nyugalmat, majd később a király felépített számára egy kisebb falut is a kastély kertjében. A falu a vidéki idillt testesítette meg veteményesekkel, gyümölcsfákkal és háziállatokkal. Bár az épületek külsőleg egyszerűek voltak, valójában a belsejük is a királyi kényelmet szolgálták. Díszítésük ugyanolyan gazdag volt, mint a kastélyoké, pusztán a helyiségek voltak szűkösebbek. Az egyik épületben könyvtárat, a másikban színházat is kialakítottak. A kis falu az angol kertépítészet első hírnöke volt, mely élesen szemben állt a barokk stílusú kertekkel. Nem volt cél a természet mesterséges átformálása, helyette a harmóniára és a természetességre helyezte a hangsúlyt.

Versailles-i kastély, királyné falujaVilágítótorony a tóparton, háttérben a királyné faluja

Versailles-i kastély, közúti vonatKis közúti vonat a kastély előtt, a fáradtabbak ilyennel is körbeutazhatják a hatalmas parkot

Versailles, Gare de Versailles-Château-Rive-GaucheIndulás hazafelé a Gare de Versailles-Château-Rive-Gauche állomásról

Versailles, Gare de Versailles-Château-Rive-GaucheMár vár ránk RER vonata, melyeket nem viszonylatszámmal, hanem keresztnevekkel láttak el

RER állomás, PárizsRER állomás a föld alatt már Párizsban

Összességében a Versaillesi kirándulás szép és emlékezetes nap volt, bátran ajánlható még decemberben is a Párizsba látogatóknak. Egyedüli szívfájdalmunk, hogy mivel télen voltunk, ottjártunkkor nem nyíltak a parkban a virágok és a szökőkutak sem működtek...

6 komment

Címkék: franciaország párizs index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1012056651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janoszeged 2016.12.29. 10:08:55

A királyné falujában lévő épületekbe is be lehet menni?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.12.29. 10:31:10

@janoszeged: Ottjártunkor az épületek egy része éppen restaurálás alatt állt, így nem voltak látogathatóak, de normál esetben tudtommal azok is megtekinthetőek.

sncf 2017.01.01. 18:02:55

Tetszik a beszámoló. Két észrevétel:
1. Versailles-nak három állomása is, mindegyikre járnak RER-ek Párizsból, a Rive Gauche (bal part) mellett a Rive Droite (jobb part) és a Chantiers, az utóbbi a kastélytól kicsit távolabb helyezkedik el. Versailles Chantiers egyébként a Párizson átvezető RER C másik végén (tehát Párizs "túloldalán") helyezkedik el - ez kb. olyan mint a Budapest Keleti-Nyugati körIC, csak Versailles-tól Versailles-ig. A Rive Droite-ra a Gare Saint Lazare-ról mennek a vonatok, míg a Chantiers állomásra a Gare de Montparnasse-ról is vannak vonatok.
2. A kert csak télen ingyenes, nyáron, amikor virágos és működnek a szökőkutak, a nagy része fizetős.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.01.01. 21:02:22

@sncf: A többi állomást is láttuk a térképen, de mi a kastélyhoz fekvő legközelebbit választottuk.

A park ingyenes volt nekünk, legalább ennyi előnye volt annak, hogy télen voltunk ott! :P

Gerardus A. Lodewijk 2017.01.08. 18:14:58

A RER négybetűs járatneveit (fr.: nom de mission) vonalanként különböző szabályok szerint képezik. Mindig az első betű jelenti a célállomást, a további betűk az útvonalról és/vagy a közbenső megállókról tájékoztatnak. Mindig könnyen kiejthető és megjegyezhető kombináció kialakítása a cél.
süti beállítások módosítása