HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.09.25. 22:19 Balogh Zsolt

Museu del Ferrocarril de Catalunya - a katalán vasúti múzeum

Spanyolországot mindig is a nagy távolságok jellemezték, ezért az ország közlekedésében már a vasút hőskorában is kulcsfontosságú volt a megfelelő országos közlekedés. A vasúti fővonalakon egyre gyorsabb és gyorsabb vonatokra volt szükség, így a mérnökök folyamatosan fejlesztették az újabbnál újabb áramvonalas és szupergyors vonatokat. De mivel az ország mindig is külön utakon járt, a fejlesztések nem terjedtek el Európa többi részén, sőt a legtöbb esetben még csak a hírük sem jutott el a Pireneusokon túlra.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúA Katalán vasúti múzeumban mára már elfeledett technikai csodákat láthatunk. A különleges vonatok a 200 km/h sebességet ostromolták, mindezt dízelmeghajtással a 80-as években! Nekünk irigylésre méltó teljesítmény, Katalóniában pedig már múzeumi darabok...

A helyi spanyol gyártó, a Talgo több, Európában csak kevésbé ismert technikai megoldást is kifejlesztett a spanyol vasút számára, miközben az ország Európa többi részéből, sőt még az Amerikai Egyesült Államokból is rengeteg különleges vasúti járművet vásárolt az évek során! Ezekből mutat be néhányat a Barcelonától 40 km-re található vilanovai Museu del Ferrocarril de Catalunya - a Katalán Vasúti Múzeum.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúVilanova i la Geltrú vasútállomása, közvetlenül a múzeum mellett

Vilanova i la Geltrú állomás Barcelona Sants állomástól csupán 50 percnyi vonatozásra van, a múzeum pedig az állomás közvetlen szomszédságában terül el az egykori körfűtőház területén. Mivel a kisvárosnak gyönyörű tengerpartja is van, nyugodtan leutazhatunk egy teljes napra is egy barcelonai nyaralás során. Vilanova i la Geltrú kedves spanyol kisváros, monumentális állomásépülettel, sűrűn közlekedő vonatokkal, változatos vonatforgalommal, hosszú, homokos stranddal, na meg a már említett múzeummal bőven ad programot akár az egész családnak is egy teljes napra.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúElővárosi motorvonatok várakoznak, hogy visszainduljanak Barcelonába

A vasútállomás a barcelonai elővárosi vasút egyik végállomása, így egyaránt jöhetünk a mindenhol megálló személyvonatokkal, vagy pedig a Tarragona felé tartó távolsági vonatokkal is. A vasútvonal közvetlenül a tengerpart mellett fut, így már az odaút is egy igazi élmény. A vízpart mellett futó vasútvonal forgalma pedig változatos fotótémát is szolgáltat.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúA Katalán vasúti múzeum bejárata

Az egykori körfűtőházban javították és tartották karban a gőzmozdonyokat, a telephely életének a csúcsán több, mint 900 ember dolgozott itt.Azonban a gőzöskorszaknak vége szakadt, a modernebb járművek munkaigénye kisebb, így a telephely is szép lassacskán leépült majd bezárt. 1972-ben a terület helyet adott a MOROP összejövetelének is, majd 1990-ben, mint múzeum nyílt meg újra.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúFotózás a vonal mellett

Belépve a múzeumba a szokásos ajándékboltba érkezünk, ahol könyveket, régi újságokat, emléktárgyakat vásárolhatunk, sajnos azonban csak spanyol nyelven. Pedig rengeteg érdekesnek tűnő könyvet és újságot láttam, úgy tűnik a vonatozásnak ott is jelentős rajongótábora van.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúA spanyol "Indóház újság" korábbi számai

barcelonaIsmét egy spanyol témájú terepasztal

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúAz első kiállított mozdony, egy apróság 1885-ből

A derült ég, a tűző spanyol napsütés, a koromfekete matt gőzmozdonyok és a világos színű föld nem kedvezett a fotózásnak, ráadásul a kis területen túlságosan is sok, zsúfoltan elhelyezett vasúti járművet állítottak ki.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúGőzmozdonyok a napsütésben

barcelonaKezdetleges, 3. osztályú, fából készült kéttengelyes személykocsi

A múzeum udvarán elsősorban mozdonyokat állítottak ki, csupán csak néhány régi személyvagon kapott még helyet, azok is bezsúfolva, egymás hegyén-hátán.

A spanyol vasút sok országból és sok gyártótól szerzett be vasúti járműveket, mely gyakran kaotikus állapotokhoz vezetett és vezet mind a mai napig is. A sok és változatos típust nehéz megfelelően karbantartani és drága hozzá az alkatrészeket beszerezni. Szerencsésebbek azok az országok, melyek kevesebb típust tartanak üzemben, hiszen egy homogénebb járműparkot egyszerűbb és gazdaságosabb fenntartani. A múzeum területén kiállított járművek között spanyol, svájci, német, amerikai típusokat is találunk.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, MZA 651MZA 651 sorozatú gőzmozdony

Közvetlenül a körfűtőház területére lépve, elsőnek egy magányosan álldogáló gőzmozdonyt pillanthatunk meg, egy MZA 651 sorozatú, kompound rendszerű gyorsvonati szolgálatra készült mozdonyt, melyet két német vállalat, a Henschel és a Maffei gyártott 1901-ben.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, Talgo IIEgy második generációs Talgo szerelvény és a hozzá illő mozdony

A spanyol Talgo a nagysebességű személyszállítást egészen máshogy képzelte el a '40-es évek végén. A szerelvény jóval alacsonyabb a megszokottnál, ráadásul csupán csak egytengelyes forgóvázakkal rendelkezik, abból viszont sokkal többel, mint egy hasonló hosszúságú hagyományos vonat. A kocsik alumíniumból készültek, és jóval szélesebbek, mint Európa más részein közlekedő kocsik. A hozzá tartozó mozdonyt az American Car and Foundry gyártotta 1949-ben. Amerikai gyökereit le sem tagadhatná, hiszen a mozdony bulldog-orra, továbbá a szerelvény utolsó kocsija magán viseli az Újvilág stílusát. Az összesen öt példányban épült sorozat végsebessége 140 km/h volt és Madridból közlekedett Hendaye és Bilbao között. 1976-ban búcsúzott el a forgalomtól, hogy átadja helyét modernebb társának, a RENFE 269-es sorozatnak.

A múzeum területén a mozdonyon kívül három kocsi lett kiállítva,egy közbenső betétkocsi és a szerelvényhez tartozó első és utolsó kocsi.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, Talgo IIA Talgo-kocsi belseje

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, RENFE 353RENFE 353 sorozat, egy ideig a világ leggyorsabb dízelmozdonya a 230 km/h sebességével

A RENFE 353 sorozat (ismert még mint T-3000) egy nagysebességű B'B' tengelyelrendezésű, dízel-hidraulikus erőátvitelű dízelmozdony sorozat volt. A német Krauss-Maffei gyártotta a RENFE részére. Összesen öt mozdony készült, melyet nagysebességű Talgo személykocsik vontatásához használtak. A mozdony maximális sebessége 180 km/h.

A mozdony a RENFE 352 sorozat nagyobb és jobb változata.

Ez a mozdonysorozat tartotta egy ideig a dízelmozdonyok sebesség világrekordját is. 1972. májusában az egyik mozdony elérte 222 km/h sebességet Guadalajara és Azuqueca de Henares között. Később, 1978. május 4-én Alcázar de San Juan és Rio Záncara között a 353-001 pályaszámú mozdony elérte a 230 km/h sebességet (a jelenlegi világrekorder egy orosz mozdony, melyről a Nagysebességgel Oroszországban című posztban lehet részletesen olvasni).

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, RENFE 354A RENFE 354 sorozatú dízelmozdonya

A RENFE 354 sorozat hasonló a fenteb bemutatott 353-as sorozathoz. Szintén B'B' tengelyelrendezésű és szintén a német Krauss-Maffei gyártotta a RENFE részére. Ebből viszont már összesen nyolc mozdony készült, melyeket ugyanúgy a nagysebességű Talgo személykocsik vontatásához használtak. A mozdony maximális sebessége azonban "csak" 200 km/h, de közforgalomban ettől lassabban, 180 km/h sebességgel közlekedtek.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúKönnyűszerkezetes motorkocsi rövid távú járatokhoz 1935-ből, mellette a korábban bemutatott expressz-dízelmozdonyok

A fenti képen látható szögletes, alumíniumból épült könnyű motorkocsit még a NORTE szerezte be 1935-ben, ahonnan 10 év szolgálat után az államvasúthoz, a RENFE-hez került.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, RENFE 7800, RENFE 278RENFE 7807, szintén az USA-ból

A RENFE 7800 sorozat, később RENFE 278 sorozat, szintén a tengerentúlról érkezett. 1954 és 1960 között 29 példányt szereztek be ebből a külsőleg a NOHAB-hoz hasonlító mozdonyból. Három kéttengelyes forgóvázon nyugszik, és amerikai-svéd társával ellentétben nem dízel, hanem villamos meghajtású. A 2200 kW teljesítménye csak 110 km/h sebesség elérésére elegendő, így megközelítőleg a magyar MÁV V43-assal egyenértékű. A RENFE a 3 kV egyenárammal villamosított vonalain használta, akár szinkronüzemben is.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, RENFE 1000RENFE 1004 1929-ből

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, RENFE 272A RENFE tíztengelyes, 145 tonnás szörnyetege, a 272-es sorozat

A NORTE 1928-ban szerezte be a tíztengelyes, 2030 kW teljesítményű mozdonyait a Babcock & Wilcox és a Brown Boveri vállalatoktól Svájcból. A csuklós kialakítása és az előrenyúló orr-rész miatt a "Krokodil" becenevet kapta. A 145 tonnás mozdony mindössze csak 110 km/h sebességgel volt képes vonatait vontatni.

A mozdonysorozat Baszkföldre került, ahol 1929-ben villamosították az Altsasu és Irun közötti vonalat 1500 V egyenárammal. Később a szolgálati területe kibővült a Miranda de Ebro és Burgos közötti vonallal is.

Mint a többi NORTE mozdony, így a 7200-as sorozat is a frissen megalakult RENFE-hez került, de már 272-es pályaszámokkal. Eredeti kék színük helyett zöldre fényezték őket és egészen 1976-ig forgalomban is maradtak. A forgalomtól fokozatosan búcsúztak, miután egyre több kétáramnemű (1500 V és 3000 V) mozdony állt szolgálatba.

A hatos számú került múzeumi megőrzésre, elsőnek még a RENFE-től kapott zöld színű gúnyájában, később azonban visszafestették eredeti formájára és ismét kék színben várja az érdeklődőket.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la Geltrú, RENFE 7000, RENFE 270RENFE 7000 sorozat

A NORTE 7000 sorozat, később a RENFE 270 sorozat szintén nem volt egy nagy példányszámú csapat. A mozdonyokból csak 12-t gyártott az Euskalduna és az Oerlikon. Az egyetlen megmaradt példány itt pihen a Katalán vasúti múzeumban. A villanygép Co'Co' tengelyelrendezésű, legnagyobb teljesítménye 1325 kW, mely 90 km/h sebesség elérésére volt elegendő. Az 1,5 kV-os mozdonyt a változatosság kedvéért Svájcból szerezte be a NORTE vasúttársaság 1928-ban, ahonnan az 1941-ben megalakult RENFE-hez került.

barcelona, Museu del Ferrocarril de Catalunya, katalán vasúti múzeum, Vilanova i la GeltrúTermészetesen gőzmozdonyok is voltak, de körbejárásuk idő hiányában meghiúsult

Természetesen a mozdonyokon kívül rengeteg egyéb vasúttal kapcsolatos tárgy is a múzeum birtokában van. Egy kint található rövid sínpálya bemutatja a különböző nyomtávolságok közötti különbségeket, de láthatunk vasúti jelzőket, biztosítóberendezéseket és pályafenntartáshoz használt szerszámokat is. A múzeum jelentős könyvtárral és videógyűjteménnyel is rendelkezik.

Sajnos a múzeum nyitva tartása nem éppen látogatóbarát, így egy alkalom nem is elég, hogy a teljes gyűjteményt megtekintsük. A délelőtti nyitva tartás után szünet következik, majd délután újra kinyit egy rövid időre. Miután már a sokadik próbálkozásomra sem sikerült értelmes időpontban bejutnom, így inkább feladtam, de remélem más több szerencsével jár és mindenre lesz ideje. 

Források

* Az angol Wikipédia Catalonia Railway Museum című szócikke

A múzeum elhelyezkedése a Google térképén

Szólj hozzá!

Címkék: barcelona múzeum index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr777777958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása