HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.09.19. 23:32 Balogh Zsolt

A Wendelsteinbahn fogaskerekűje

Akárcsak tavaly, az idén is meglátogattak a szüleim. Három teljes napot töltöttek itt, és igencsak gondba voltam, hogy mit is mutassak meg nekik. Königssee vagy a Deutsche Museum, esetleg Linderhof? Végül a Wendelstein csúcs mellett döntöttem, ugyanis egy hónappal korábban már jártam ott egyedül.

A Bayerishe Oberlandbahn, a kötélvasút, a fogaskerekű, az 1830 méter magas csúcs és a szép kilátás igazán érdekesnek tűnt két alföldi ember számára, kik nem sokat jártak még korábban a nagyvilágban. Sajnos azonban rossz, esős időt fogtak ki, így a szép kilátás a sűrű köd miatt elmaradt. De legalább nekem is mutatott újat a Wendelstein: most nem szikrázó napsütésben, hanem komoran, ködbe borulva láthattam.

fogas/wendelsteinbahnA Wendelstein ködbe borult csúcsa a kötélvasút alsó állomásáról nézve, az idő később se lett jobb...

A teljes program majdnem ugyanaz volt, így se az odautat, se a visszautat nem részletezem. Egyedül a vége lett szerencsésebb, ugyanis az utolsó nagy gyaloglás elmaradt, helyette busszal utaztunk a vasútállomásra.

Így ebben a posztban most néhány ködös, esős kép lesz, és egy olvasó kérésére a fogaskerekű járművének egy rövid bemutatása.

fogas/wendelsteinbahnMegérkezés Bayerishzellbe, az idő még jónak tűnik...

Aznap az idő folyton változott a szemerkélő esőt napsütés, a napsütést zápor váltotta, így elképzelni sem tudtam, hogy ha megérkezünk, milyen idő vár majd minket. de a legrosszabbra is felkészültem.

fogas/wendelsteinbahnAlig néhány felhő gomolyog a hegyoldalban

fogas/wendelsteinbahnÁm a távoli hegyek már felhőbe borulnak...

fogas/wendelsteinbahn...melyek egyre közelebb jönnek

fogas/wendelsteinbahnA csúcson átbukó felhők szép látványt nyújtottak, nem győztük forgatni a fejünket

fogas/wendelsteinbahnElhagytuk Bayerishzellt gyalogosa

fogas/wendelsteinbahnA gyalogút a BOB vágánya mellett haladt

fogas/wendelsteinbahnAlpesi házak...

Bayeriszelltől a kötélvasút állomásáig gyalog mentünk, kis túra a hegyekben bemelegítésként. Szüleim előtt végig titokban tartottam a kötélvasutat, mert attól féltem, nem merem őket rábeszélni, hogy velem jöjjenek. Ez egészen a kabinba való beszállásig sikerült is.

fogas/wendelsteinbahnEz pedig már a kötélvasút kabinjából kitekintve, az utolsó használható kép, mielőtt eltűntünk a ködben

Végül kiderült, hogy mindenki alaptalanul aggódott, a szüleim lelkesek voltak, és nem idegeskedtek. Néhány perc alatt 1200 métert emelkedtünk. Félúton eltűntünk a sűrű ködben, így a magasság miatt sem kellett aggódni.

fogas/wendelsteinbahnMintha az Avatár című filmbe cseppentünk volna

fogas/wendelsteinbahnVagy egy horrorfilmbe?

Fennt a csúcson lehangoló látvány fogadott minket. Ha én nem járok ott korábban, reménytelenül eltévedünk. A látótávolság néhány méter volt, bár ez iránytól és időtől függően változott. Rajtunk kívül alig voltak, minden kihalt volt, akár egy horrorfilmben. A csendet néhány havasi csóka hangoskodása törte csupán meg

fogas/wendelsteinbahnApám a helyi madárvilággal barátkozik, itt épp három havasi csóka kunyerál tőle némi ételt

fogas/wendelsteinbahnFel a kilátóhoz, édesapám erre már nem vállalkozott, inkább megvárt minket lent

fogas/wendelsteinbahnVisszatekintés az állomás felé

fogas/wendelsteinbahnA panorámaút, panoráma nélkül...

Miután megkerültük a hegyet a panorámaúton úgy, hogy semmit sem láttunk, visszatértünk az állomásra és megnéztük a barlangot is. Ezzel most se volt több szerencsém, egy jegyet adott, egy másik árát elnyelte, utána meg már nem működött. Így ismét "blicceltünk", a forgóajtót elkerülve másztunk be a barlanghoz. De nem csak mi, egész kis helyes gyalogút volt már kitaposva.

fogas/wendelsteinbahnA Wendelsteinbahn szerelvénye harcol a köddel

Ezután eleredt az eső, így kénytelenek voltunk felszállni a fogaskerekűre. Néhány 10 méter ereszkedés után pedig belecsöppentünk a jó időbe, így a lefelé út már látványosabb volt. A végállomásra való megérkezéskor ért minket utol az eső, így itt inkább megvártuk a buszt, majd egy rosenheimi átszállással elindultunk haza...

fogas/wendelsteinbahnVisszatérés a völgybe, 1200 méterrel mélyebben újra tiszta idő fogadott minket néhány percig

Összességében lehetett volna jobb is, szép időben hatalmas élmény lehetett volna, de így is maradandó emlék marad mindannyiunknak.

A végére pedig, ahogy ígértem, egy kis leírás a fogaskerekűn szolgált vonatról.

A ma használt kétrészes motorvonatok helyett korábban mozdonyvontatású személy- és tehervonatok jártak erre.

A személyszállító vonatok egy mozdonyból és hozzá tartozó két személykocsiból állt.

A személykocsikat a német M.A.N. gyártotta 1912-ben. Egy kocsiban 50 ülőhely és 4 állóhely volt.Egy vagon 6 tonna volt, a teljes szerelvény mozdonnyal pedig kb. 36 t és 24 méter. Így összesen 208 utas utazhatott egyszerre a hegyre fel vagy a völgybe le.

1912-ben három mozdony került a Wendelsteinbahnhoz, majd később, 1935-ben még további egy. Mind a négy mozdonyt a német Maschinenfabrik Esslingen (Esslingeni Gépgyár) gyártotta, mely később világhírnévre tett szert a fogaskerekű mozdonyok gyártásával. Az egyik leselejtezett mozdony megtekinthető a Lokwelt Freilassing nevű közlekedési múzeumban Salzburgtól nem messze.

fogasA korábbi fogas modellje egy vitrinbe zárva a váróteremben (a felvétel egy korábbi út során készült)

fogas/wendelsteinbahnA fogaskerekű régi kocsijának bemutatása az állomáson

3 komment

Címkék: kötélvasút különleges vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr45524396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Catia 2014.09.27. 10:05:55

Szia!

indafoto.hu/catia/image/19501707-b0ba8176/user

3-dik és 4-dik kép. Idén készültek. Nekünk is nagyon tetszett a fogaskerekű, főleg, a műszaki része, ahogyan visszatáplálják az energiát a lefelé-menetből. Mi gyalog mentünk le Brannenburgba, fél nap volt, és láttunk igazi hegyi házat, ahol egész évben laktak. A legfurcsább az volt, hogy úgy élnek ott, hogy nincsen közlekedés. Nekem ez nagyon tetszett.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.09.27. 16:36:45

@Catia: Igen, ismerősek a képeid! :)

A másik posztban ettől a ködös képektől sokkal szebbeket is láthatsz: vonattal-termeszetesen.blog.hu/2013/08/23/a_wendelsteinra_a_bayerische_oberlandbahnnal
süti beállítások módosítása